Bukefalos 28 år!

Pojkvän mår dåligt av jobb

Zanuzzi

Trådstartare
Min pojkvän har ett psykiskt mycket krävande jobb som sakta med säkert tar livet av honom. Han har haft jobbet i ett och ett halvt år och är bara en skugga av den han var innan han började där.

Vad gör man? :(

Han har en högskoleutbildning inom ett område där det tycks omöjligt att hitta jobb. Han är fast anställd på jobbet han har nu. I tider som dessa ska man väl vara glad åt att alls ha jobb, men han kommer bli knäpp om han stannar kvar där :crazy:

Så vilka är alternativen? Vad gör man när man av hälsoskäl måste ha ett annat jobb, men när det inte verkar finnas några andra jobb att byta till?

Jag vill ha tillbaka min glada, pigga, levande underbara pojkvän. Jag vill inte leva med ett levande lik :cry:

Hjälp... :(
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Om han mår så dåligt av sitt jobb är det väl mycket bättre att byta/säga upp sig

Tips till pojkvännen
Prata med arbetsgivare
Kontakta arbetsförmedlingen och förklara läget (kan bli svårt med ersättning när man säger upp sig själv)
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Om han mår så dåligt av sitt jobb är det väl mycket bättre att byta/säga upp sig
Prata med arbetsgivare
Kontakta arbetsförmedlingen och förklara läget (kan bli svårt med ersättning när man säger upp sig själv)

Ja, det är det. Men säga upp sig? Han är inte högavlönad och jag är student, så vi lever redan nära marginalerna. Dessutom skulle han må dåligt av sysslolösheten.

Byta ja. Men till vad? Det är det som är så svårt :( Jag har sökt sommarjobb till förbannelse det här året, däribland disk- och städjobb, utan att ens få svar. Det är inte så lätt att byta jobb.

Pratat med arbetsgivaren har han gjort. Många gånger. Men det är inte riktigt där problemet ligger. De har bra kontakt.

Tack för svar.
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Är sjukskrivning ett alternativ?

Han kommer sjukskrivas snart pga fysisk skada. Men det hjälper ju bara temporärt. Efter sjukskrivningen är han ju tillbaka på ruta ett igen.

Gaaah! Vet inte vad man ska göra. Känns så sorgligt. Skulle vilja ta de där arbetsförmedlarna hårt i kragen och säga att de för en gångs skull skulle kunna göra sitt jobb och hjälpa till lite.
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Kan han utbilda sig till något annat? Komplettera den utbildning han redan har för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden?
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Arbetsförmedlingen hittar inga jobb åt en.

Han får ju se till att söka annat. Han kanju jobba kvar under tiden men utan att söka får man ju inget nytt.

Sjukskriven kan man ju bli av psykiska anledningar också om det blir såpass illa.
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Men om arbetsgivaren förstår hans situation borde de väl kunna göra något?
Eller vad är det som är så påfrestande?

Sjukskrivning kan vara ett bra alternativ så länge. Ja, man är tillbaka på ruta ett men där hamnar man alltid. Det är bara att söka andra jobb under tiden eller säga upp sig.
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Arbetsförmedlingen hittar inga jobb åt en.

Det är det väl ingen som har sagt heller.

Från arbetsförmedlingens hemsida: "Att sammanföra arbetsgivare med arbetssökande är Arbetsförmedlingens viktigaste uppgift."
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Vad man gör är att man gör upp en strategi för hur man tar sig därifrån. Man sätter sig ner och gör en plan för olika saker som kan lösa ens problem.

När jag var deprimerad och slutkörd på grund av mitt jobb gjorde jag en ledig dag en stor tankekarta med alternativ som skulle ändra mitt liv till det bättre. Jag skrev upp eventuella studier och deras startdatum, utlandsstudier och hur mycket pengar som skulle behövas och när jag behövde anmäla mig, utlandsjobb och hur jag skulle gå tillväga för att kunna få dem etc etc etc. Sedan satte jag en deadline för när jag skulle ha slutat och gjorde en mental strategi för hur jag skulle "överleva" tills dess (mycket tjänstledighet och resor) och sen föll allt på plats av sig självt. Jag sökte ett (!) annat jobb som jag jättegärna ville ha och fick det. Tog det och gick ner på väldigt låg deltidsprocent och vilade upp mig efter två helvetesår på ett jobb jag inte passade för.

Man måste se framåt och försöka se möjligheterna, hur slutkörd man än är. I mitt fall grät jag varje kväll av trötthet och ångest men ändå satte jag mig ner och gjorde en survival plan. För att jag var tvungen liksom.
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Men om arbetsgivaren förstår hans situation borde de väl kunna göra något?
Eller vad är det som är så påfrestande?

Det som är mest påfrestande - tror jag iaf - är att han jobbar med människor i extremt utsatta situationer, och att han påverkas starkt av sin egen upplevda otillräcklighet och de här människornas lidande. Det är svårt för arbetsgivaren att göra något åt.

Till alla: Jag tror också att han måste söka andra jobb. Vad annars liksom? Problemet är att det inte finns jobb att söka, iaf inte inom det han är utbildad till. Var hittar man alla de där jobben som inte finns på af? Om man inte har kontakter av det rätta slaget?

Eller ska jag helt enkelt uppmana honom att söka vad som helst, för att det ändå inte kan bli värre?
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Han kan ju ocksa leta jobb vid sidan av innan han sager upp sig. Det ar ju betydligt sakrare.
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Tack :bow: :bow: :bow:

Tanken är alltså att tankekartan ska inkludera ALLT som kan göra situationen bättre, på kort och lång sikt?

Vi får sätta oss och börja skissa här...
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Så lite så! :)

För min del funkade det bra att dela upp det hela i två kartor: en med alternativ till mitt (dåvarande) jobb och en med "överlevnadsstrategier" tills jag lyckats komma därifrån. Mest för att jag hade tusen idéer om vad jag kunde göra och jag behövde få ner det rent och fint på ett papper så jag kunde se att jag faktiskt hade alternativ, att jag inte satt fast även om det kändes så.

Så sitt och spåna tillsammans, dels på vad han kan göra istället (vad kan han jobba med? kan han tänka sig att plugga? kan ni tänka er att flytta? har han råd att vara tjänstledig ett tag? etc) och dels på hur ni kan underlätta hans vardag nu (kan han gå ner i tid? behöver han kanske bli sjukskriven? skulle han må bättre om han tränade mer/åt bättre? lägga x antal timmar i veckan, tillsammans med dig?, på att söka jobb så han känner att han gör nåt konkret för att ta sig därifrån, etc)

Angående att söka "vad som helst" eller ej: Om jag vore som han skulle jag sätta en deadline för när jag MÅSTE sluta och så gör man så att till en början söker man de jobb man jättegärna vill ha och efter en viss tid söker man sedan i princip vad som helst där man med största sannolikhet kommer att må bättre. Så var min plan.

Hoppas det löser sig för honom! Att ha ett jobb som får en att må dåligt är gräsligt, rakt igenom gräsligt, eftersom det suger ur allt välmående ur en.
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Tack :bow: :bow: :bow:

Tanken är alltså att tankekartan ska inkludera ALLT som kan göra situationen bättre, på kort och lång sikt?

Vi får sätta oss och börja skissa här...

Om det är såna problem på jobbet ska din pojkvän omedelbums kontakta sitt fackförbund och VIKTIGAST av allt sitt skyddsombud på arbetsplatsen. Det är skyddsombudets roll att övervaka att arbetsgivaren ser till att vårt arbete är säkert och inte orsakar skador... Din pojkvän skall kontakta skyddsombudet oavsett om han är med i facket eller ej... för skyddsombuden är skyldig att se till arbetsmiljön för ALLA på företaget... oavsett facklig tillhörighet...
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Jag förstår nog inte ditt tips? Alla passar inte för alla jobb, och om han tycker att det är för tungt att jobba med utsatta människor är det väl inte en facklig fråga?
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Alla passar inte för alla jobb, och om han tycker att det är för tungt att jobba med utsatta människor är det väl inte en facklig fråga?

Exakt.
Om det är själva arbetet, inte -platsen eller -kollegorna, som inte fungerar är nog enda alternativet att byta. Och mår man så dåligt av sitt jobb att man håller på att krevera är det definitivt läge att sluta. Ärligt talat hade jag tänkt "åt helvete med ekonomin, jag lever hellre snålt än inte alls" och sagt upp mig.
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Det som är mest påfrestande - tror jag iaf - är att han jobbar med människor i extremt utsatta situationer, och att han påverkas starkt av sin egen upplevda otillräcklighet och de här människornas lidande. Det är svårt för arbetsgivaren att göra något åt.

Det finns ju yrkesgrupper som via sin arbetsgivare får tillgång till psykolog, terapeut eller liknande just för att få prata av sig om sådant som i sitt yrke kan ge upphov till ohälsa. Är det något som är aktuellt för honom?

Och annars kan jag kanske hålla med någon tidigare skribent, att alla passar inte för alla jobb. Tyvärr. Då är det väl bäst att se över alternativ till utbildningar som leder till annat, eller se över ifall det finns andra jobb inom samma område, men där man inte behöver ha direkt kontakt med det som ger upphov till ens egen ohälsa?
 
Sv: Pojkvän mår dåligt av jobb

Det beror ju lite på vad man gör.

Om man jobbar med människor i utsatta situationer ser jag det som självklart att man får handledning på arbetsplatsen. Den bör utformas utifrån behoven, både hos verksamheten men även för individerna. Och då menar jag inte enbart rent praktisk vägledning utan en möjlighet att få ventilera svåra problem tillsammans med sina kollegor och en professionell handledare, och utan chef. Det kan hjälpa väldigt mycket att höra att kollegorna känner likadant, höra hur andra kollegor tänker kring vissa problem och slippa lösa allting själv hela tiden. Tyvärr är det många arbetsplatser som snålar in på denna möjlighet och ser det som onödigt lyx. Men jag tycker det är ett sätt att få personalen att klara sitt arbete och öka kvalitén.

Ibland kan vissa medarbetare även behöva individuell handledning. Det kan handla om personer med mindre erfarenhet, tyngre arbetsuppgifter (träffar människor med extra komplex problematik) eller som kört fast mentalt i vissa arbetsuppgifter.

Jag tycker att en väg att gå är att prata med arbetsgivaren och att prata med skyddsombudet. Det är inte alls säkert att man är mer påverkad än sina kollegor, det syns ju inte på utsidan. Eller så blir man mer påverkad för att man jobbar hårdare/lägger ned mer tid och levererar bra kvalitét. Och det borde ju inte straffa sig utan belönas. Så det handlar inte bara om att man är "fel person" för jobbet när man inte mår bra.

Om det inte löser sig så din sambo mår bättre på jobbet så kanske ni behöver se över hela er livssituation. Kanske kan du ta ett studieuppehåll och jobba ett år/halvår så han kan komma tillbaka på fötterna igen.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 376
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 060
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 502
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 529
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp