Polisen försökte bryta upp min dörr inatt!

Polisen åker knappast 10 mil enkel resa för att en granne har fyllefest i Jukkasjärvi eller Malung.

Nä men de åker på ravefester som hålls i tex Nackareservatet efter klagomål från "allmänheten" och då har iaf vissa av dessa fester tillåtelse att hållas... (i det fallet när jag va närvarande så fick de sänka volymen lite, sen åkte polisen igen)
 
De 25000 uniformerade poliserna i Sverige är väl alla akademiker, så även de 5000 som sitter på kontoren (inkl Säpo)? Att de är 21000 fler uniformerade en i Finland, 19000 fler än i Danmark och 18000 fler än i Norge syns inte på någon statistik i uppklarande ärenden gällande grövre brott. Norge och Finland har inga ouppklarade mord/mordförsök trots enbart 4000 uniformerade poliser i Finland och 6000 i Norge, Danmark har i dagsläget 1 ouppklarad dödsfall (Ubåts Madsen) och några skjutningar i Nörrebro, doch utan dödsfall från det jag hört från DR3. I Sverige närmar det sig väl 40 talet ouppklarade mord, + alla skjutningar och bomber. Mycket konstigt att 4000 danska poliser och 6000 Norska poliser är synliga på vägar och torg flera gånger varje dag medans 25000 svenska poliser knappt är synliga 1 gång i månaden på given väg eller gata...
Eh näe, det finns inga 25000 uniformerade poliser i yttre tjänst. Var har du fått den siffran ifrån?
I Danmark skjuts det förresten ganska friskt.. .
 
Jag har hört att det är 10 mil till närmaste granne i de trakterna så då kan väl störningar inte vara ett problem? :confused::D

Just nu är det en relativt hög polisnärvaro där pga en massa bränder :( Iofs tror jag de har gripit någon, dvs tillbaka till samma låga nivå som vanligt...

Jukkasjärvi vete fan om det finns någon polis i närheten av... :D
 
De 25000 uniformerade poliserna i Sverige är väl alla akademiker, så även de 5000 som sitter på kontoren (inkl Säpo)? Att de är 21000 fler uniformerade en i Finland, 19000 fler än i Danmark och 18000 fler än i Norge syns inte på någon statistik i uppklarande ärenden gällande grövre brott. Norge och Finland har inga ouppklarade mord/mordförsök trots enbart 4000 uniformerade poliser i Finland och 6000 i Norge, Danmark har i dagsläget 1 ouppklarad dödsfall (Ubåts Madsen) och några skjutningar i Nörrebro, doch utan dödsfall från det jag hört från DR3. I Sverige närmar det sig väl 40 talet ouppklarade mord, + alla skjutningar och bomber. Mycket konstigt att 4000 danska poliser och 6000 Norska poliser är synliga på vägar och torg flera gånger varje dag medans 25000 svenska poliser knappt är synliga 1 gång i månaden på given väg eller gata...

Så det vore bättre med helt outbildade poliser så vi slipper ha akademiker på gatorna?! O_o

Personligen föredrar jag om polisen helst har mer koll på lagar och regler än vad jag har...
 
De 25000 uniformerade poliserna i Sverige är väl alla akademiker, så även de 5000 som sitter på kontoren (inkl Säpo)? Att de är 21000 fler uniformerade en i Finland, 19000 fler än i Danmark och 18000 fler än i Norge syns inte på någon statistik i uppklarande ärenden gällande grövre brott. Norge och Finland har inga ouppklarade mord/mordförsök trots enbart 4000 uniformerade poliser i Finland och 6000 i Norge, Danmark har i dagsläget 1 ouppklarad dödsfall (Ubåts Madsen) och några skjutningar i Nörrebro, doch utan dödsfall från det jag hört från DR3. I Sverige närmar det sig väl 40 talet ouppklarade mord, + alla skjutningar och bomber. Mycket konstigt att 4000 danska poliser och 6000 Norska poliser är synliga på vägar och torg flera gånger varje dag medans 25000 svenska poliser knappt är synliga 1 gång i månaden på given väg eller gata...
Öh, en snabb googling säger att Norge har ett 50-tal ouppklarade mord sedan 1990?

Norge har ca hälften så många invånare som Sverige, det är ett litet land i jämförelse, den största staden har bara ca 650.000 invånare drygt räknat. Det är ju inte jättemärkligt att det behövs färre poliser.

Jag bor i Oslo och är ute och reser en del i landet och jag upplever inte att jag ser fler poliser här än jag gör i Sverige. Finland har jag inte brytt mig om att kolla siffror på, det lämnar jag till någon annan.

Var hämtar du din statistik ifrån?
 
Det måste ju vara helt avhängigt av vad det gäller. En lång rad saker som kan vara lite småstörande, är ju ändå långt ifrån polisärenden. Just nu står det tex en massa skor i min trappan där jag bor. Det ska det inte göra, för det försvårar om tex någon behöver bäras ner till ambulans. Men det är ju verkligen inget att ringa polisen om. Och om det låter som att polisen borde komma, tex på grund av våld och misshandel, verkar det ju helkonstigt att ringa någon annan än polisen.

Självklart! Det jag var ute efter var att det finns hyresvärdar som inte är anslutna till någon väktare/jour och istället hänvisar till polisen om det händer något utanför kontorstid.
 
I de mindre städer jag bott i så har det varit Securitas som anlänt om folk haft klagomål om grannar/oljud under icke öppettider hos bostadsbolaget. Finns inte på världskartan att polisen åker ut på sånt fjanteri här uppe.
 
Så det vore bättre med helt outbildade poliser så vi slipper ha akademiker på gatorna?! O_o

Personligen föredrar jag om polisen helst har mer koll på lagar och regler än vad jag har...

Nej nej låt alla som vill vara poliser! Bara kvittera ut en uniform och kör! Då skulle vi ju kunna ha flera miljoner poliser, och det vet vi ju alla att det skulle innebära att det blir supertryggt :idea:
 
Nej nej låt alla som vill vara poliser! Bara kvittera ut en uniform och kör! Då skulle vi ju kunna ha flera miljoner poliser, och det vet vi ju alla att det skulle innebära att det blir supertryggt :idea:

Det var en idé (så länge jag får betalt). Det är ju ofta lite tid mellan de geologiska uppdragen så då kanske jag skulle kunna vara bypolis? För att hålla igång lite lagom, kanske på halvtid?
 
De 25000 uniformerade poliserna i Sverige är väl alla akademiker, så även de 5000 som sitter på kontoren (inkl Säpo)? Att de är 21000 fler uniformerade en i Finland, 19000 fler än i Danmark och 18000 fler än i Norge syns inte på någon statistik i uppklarande ärenden gällande grövre brott. Norge och Finland har inga ouppklarade mord/mordförsök trots enbart 4000 uniformerade poliser i Finland och 6000 i Norge, Danmark har i dagsläget 1 ouppklarad dödsfall (Ubåts Madsen) och några skjutningar i Nörrebro, doch utan dödsfall från det jag hört från DR3. I Sverige närmar det sig väl 40 talet ouppklarade mord, + alla skjutningar och bomber. Mycket konstigt att 4000 danska poliser och 6000 Norska poliser är synliga på vägar och torg flera gånger varje dag medans 25000 svenska poliser knappt är synliga 1 gång i månaden på given väg eller gata...

Under vilken period menar du att Finland inte har några ouppklarade mord? Det finns flera olösta mord i Finland. Orkar inte titta på de andra länderna men just Finland känner jag till. Internationellt sett har Sverige en hög uppklaringsprocent för mord/dråp även om den är lägre än Finlands.
 
Alltså, hur menar du här? Jag kan sådär rakt ur huvudet dra upp två ouppklarade mordfall i Finland. Gamla i och för sig, men ändå.

Det finns ju några riktigt gamla, välkända finska mordfall som är olösta. Men det finns också flera nya. Ett som är ganska spektakulärt är det s k Ulvilamordet. Själva mordet skedde 2006, men det är i högsta grad aktuellt eftersom den person som polisen ett par år senare var helt övertygade om var skyldig och riktade all uppmärksamhet på friades i Vasa hovrätt för andra gången och HD beslutade att inte ge prövningstillstånd. Det har riktats mängder av kritik mot polisutredningen som är full av brister.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 414
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 311
Övr. Hund Ja jag har ju skrivit en del om min omplacering som är utåtagerande och rädd för människor. I onsdags åkte vi hem till mina föräldrar...
Svar
14
· Visningar
1 288
Senast: Viva
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 703
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp