Bukefalos 28 år!

Polisen försökte bryta upp min dörr inatt!

Om dina hundar är tysta i vanliga fall så kanske dina grannar vart oroliga när dom av någon anledning började skälla för att dom trodde att något hänt dig... Har någon granne varit och ringt på och dragit i gång hundarna ännu mera så blir dom (iaf jag hade blivit det som granne om man då inte fått svar ifrån dig...

Tycker bästa tipset i den här tråden är att kolla med grannarna, var trevlig och öppen så dom inte känner sig påhoppade (finns ju risk att dom säger att det inte var dom om du är arg/sur/tvär) :up:
 
Umm jag skulle vara jättetacksam för att grannen är så uppmärksam och redig att hen faktiskt ringer polisen när något inte verkar som det ska hemma hos mig. Att polisen dessutom tar det på så stort allvar att de är beredda att bryta sig in är ju fantastiskt! Den rimliga reaktionen på detta är att gå med en chokladask till grannen och tacka för omtanken samt berätta att du mår bra. En sån granne ska man ta hand om!
 
Umm jag skulle vara jättetacksam för att grannen är så uppmärksam och redig att hen faktiskt ringer polisen när något inte verkar som det ska hemma hos mig. Att polisen dessutom tar det på så stort allvar att de är beredda att bryta sig in är ju fantastiskt! Den rimliga reaktionen på detta är att gå med en chokladask till grannen och tacka för omtanken samt berätta att du mår bra. En sån granne ska man ta hand om!
Precis vad jag tänkte! Skulle bli jätteglad om någon såpass okänd faktiskt bryr sig så mycket. :)
 
Svarar alla och tack så hemskt mycket för alla svar. Som ni säger måste något ha hänt,för hundarna är hemma ett par timmar varje dag och de sover bara och de var väl aktiverade på eftermiddagen igår. Jag har inte vågat gå till någon granne. Jag har scårt för det sociala men jag ska ta mod till mig och fråga någon senare idag. Jag tycker också dom är snälla som ringde orosanmälan istället för klagomål. Jag sitter och funderar på vad som hänt. Om någon i lägenheterna brevid bråkat eller om någon försökt göra inbrott. Min granne blev av med sin nyckelknippa som hon glömt i dörren några timmar förr förra veckan. Dock hittade hon nyckeln i en buske sen ,men cykel och hennes cykelnyckel var borta. Funderar på om det finns en tjuv i huset. Men att någob i huset skulle välja att gå in i lägenheten fär hundar bor känns också långsökt?
 
Svarar alla och tack så hemskt mycket för alla svar. Som ni säger måste något ha hänt,för hundarna är hemma ett par timmar varje dag och de sover bara och de var väl aktiverade på eftermiddagen igår. Jag har inte vågat gå till någon granne. Jag har scårt för det sociala men jag ska ta mod till mig och fråga någon senare idag. Jag tycker också dom är snälla som ringde orosanmälan istället för klagomål. Jag sitter och funderar på vad som hänt. Om någon i lägenheterna brevid bråkat eller om någon försökt göra inbrott. Min granne blev av med sin nyckelknippa som hon glömt i dörren några timmar förr förra veckan. Dock hittade hon nyckeln i en buske sen ,men cykel och hennes cykelnyckel var borta. Funderar på om det finns en tjuv i huset. Men att någob i huset skulle välja att gå in i lägenheten fär hundar bor känns också långsökt?

Min hund är van vid att vara ensam och sover oftast när jag är borta, jag lämnar honom max 5 h och det klarar han fint. Men för två veckor sen måste det hänt något när jag var borta bara någon timme, han låg och skakade på sängen när jag kom hem och var sedan EXTREMT klängig resten av dagen. Det märktes tydligt att han var rädd och ville att han skulle hålla honom i nästan ett dygn efter. Jag har verkligen ingen aning om vad som kan ha hänt då, men jag tror också att något särskilt måste ha hänt som satte igång dina hundar. Så himla synd att man inte får reda på vad.
 
Min hund är van vid att vara ensam och sover oftast när jag är borta, jag lämnar honom max 5 h och det klarar han fint. Men för två veckor sen måste det hänt något när jag var borta bara någon timme, han låg och skakade på sängen när jag kom hem och var sedan EXTREMT klängig resten av dagen. Det märktes tydligt att han var rädd och ville att han skulle hålla honom i nästan ett dygn efter. Jag har verkligen ingen aning om vad som kan ha hänt då, men jag tror också att något särskilt måste ha hänt som satte igång dina hundar. Så himla synd att man inte får reda på vad.
Vad himla otäckt ! Stackarn som var ensam också, mina hade iallafall varandra.
 
Kan man bli vräkt för detta eller få klagomål nu ? Jag vet inte hur det funkar i lägenheter. Var länge sen jag bodde i lägenhet.
 
Tror inte du behöver vara orolig, det har ju bara hänt en gång. Skulle det börja hända varje dag och du inte försöker jobba bort det (eller det inte hjälper att du jobbar med det) är det en annan sak, men för en engångshändelse behöver du inte vara orolig. Det ska rätt mycket till för att du ska bli vräkt.
 
Alltså jag tycker det mest konstiga och oroande i det här är:



Det är en väldigt udda kommentar. Och för mig skapar den omedelbart funderingar och reaktion.

Finns det en historik av bråk mellan er (borde inte det om han är ny, men..). Jag skulle allvarligt fundera på varför han drog den associationen direkt. Jag kan tänka mig få (inga) män i min bekantskapskrets som om de efter en kväll ute följer med mig hem och polis är där för grannarna ringt skulle ens efter femtonhundra försök skulle associera det till att "grannarna kanske anmält att jag tänkte slå dig".
Jag är glad att du tar upp det, så får jag något att spinna vidare på. Precis som för dig, skaver den där kommentaren rejält i mig. Jag fattar att tolkningsmöjligheterna är ungefär obegränsade till antalet, men jag tänker två saker

- dels ungefär detsamma som jag tror att du tänker. Varför associerar han oväsen i lägenheter och poliser till våld som han själv skulle ha begått? Till exempel för att våld inte är honom helt främmande?

- dels att han när något som är besvärligt för någon annan - i det här fallet hans flickvän, TS - genast får det hela att handla om hur besvärligt det hade kunnat vara för honom. Den sortens självupptagenhet har jag oftare sett hos män än kvinnor, och inte tycker jag att det är särskilt vackert.
 
Är ororlig för att jag ska få skäll över detta.

Du får inte skäll för att polisen kommer hem till dig.
Jag tänker att det finns två alternativ här.
Antingen har man gjort en "lägenhetsundersökning", där man väljer att gå in för att säkerställa att ingen ligger skadad eller död i hemmet.

Innan man går in hos någon på det viset rings det i regel runt till sjukhus och liknande för att säkerställa att personen i fråga inte befinner sig där.

Alternativt har polisen trott att det var ett pågående brott, som exempelvis en misshandel eller annat som gjort att de väljer att gå in direkt, tex genom att försöka bryta upp dörren.

Vid en lägenhetsundersökning brukar i första hand låssmed användas, så det känns väl lite mer som att de trodde det var något pågående i ditt fall, eftersom dessutom väktare var med.
 
Kan man bli vräkt för detta eller få klagomål nu ? Jag vet inte hur det funkar i lägenheter. Var länge sen jag bodde i lägenhet.
Du har inte fått klagomål. Någon blev orolig och ringde polisen, inte störningsjouren. Jag har som sagt gjort detsamma och mer än en gång beträffande samma granne. Hyresvärden har aldrig pratat med mig och såvitt jag vet bor grannen kvar (jag har flyttat själv).
 
Sluta noja. Antingen går du och pratar med grannarna eller alternativt kanske du kan skriva en lapp och sätta upp?
"Vem du än var och varför du än kontaktade polisen, vill jag gärna få kontakt med dig så att jag kan tacka personligen för omtanken"? eller liknande.
För jag utgår ifrån att skälet var ren och skär omtanke.
 
Grannar som faktiskt bryr sig ska man vara tacksam för! :heart
När vi hade bott ett par månader här i skottland kom en granne ned morgonen efter en pubkväll och berättade att han hört hundarna tokskälla för natten innan så han hade tagit för givet att något var fel och kollat läget!
Visade sig att det bara var en annan granne som varit så på lyset att han tagit fel på dörr och försökt komma in genom köksdörren till Vår lägenhet istället för sin egen. Granne nummer ett ville bara låta oss veta ifall hundarna var skärrade. Tyckte själv det kändes jättebra att han blev orolig, och det trots att vi inte kände varandra vid förnamn ens. ^^

Lugna puckar @hollypolly . Det där med lappen i korridoren var en bra idé tycker jag!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 329
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 400
Övr. Hund Ja jag har ju skrivit en del om min omplacering som är utåtagerande och rädd för människor. I onsdags åkte vi hem till mina föräldrar...
Svar
14
· Visningar
1 305
Senast: Viva
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 734
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp