Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det är faktiskt bara SD som tycker så och de sitter inte med i Regeringen.
Men va? Jag skriver ju om åtgärder som regeringen utfört. Om det sedan är så att de lyder SD så som klimatministern säger eller om det är deras egna idéer är kanske mindre relevant iom att de är på plats.

Jag har inte suttit och läst ngt SD blad om vad de vill.

Men det är faktiskt bara SD som tycker så och de sitter inte med i Regeringen.
Men va? Jag skriver ju om åtgärder som regeringen utfört. Om det sedan är så att de lyder SD så som klimatministern säger eller om det är deras egna idéer är kanske mindre relevant iom att de är på plats.

Tex när man läser om trängselskatt på E4 för att gynna kollektivtrafik och tänker OMG de har fattat någonting! till sist! så upptäcker man att det är för att de vill mångdubbla flygandet...

Det kan känns så men det är inte verkligheten, det jag främst har kunskap om är vindkraften och hur negativt den påverkar miljön och Naturskyddsföreningen är en av de aktörer som driver på utbyggnaden av de här jätteparkerna. Du behöver inte tro mig, lyssna på vad lokala miljöföreningar där kunskapen finns om hur negativt den här exploateringen påverkar miljön och vad de har att säga.

Sen är Naturskyddsföreningen en sak, de arbetar med mycket bra också, se istället till de som står för själva exploateringen, där finns i princip noll intresse att värna miljön utan det handlar helt om egen ekonomisk vinning.
Du skrev att Naturskyddsföreningen var för ökad konsumtion till exempel :cautious:

Och här
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/vindkraft-ska-byggas-med-hansyn-till-naturen/

I ett positionspapper framtaget för framför allt internt bruk, ”för rikskansliet och kretsarna”, framgår det att Naturskyddsföreningen är emot flera föreslagna projekt för havsbaserad vindkraft i Sverige. I 13 av totalt 77 fall anser föreningen att projekten utgör ett så pass stort hot mot miljön att de bör stoppas helt.

I ytterligare 17 fall vill Naturskyddsföreningen se särskilda försiktighetsåtgärder för att bygga vindkraftsparkerna till havs. Det handlar främst om anpassning till tumlare, lekande torsk och flyttfågelstråk.

Till Sveriges Natur säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén att anpassningen framför allt handlar om störande ljud. I områden med tumlare och där det förekommer torsklek bör ljud dämpas och fundament som kräver pålning undvikas. I känsliga bottenhabitat och områden där torsklek förekommer ska ökad sedimentering på botten undvikas och i vissa fall bör ingen byggnation ske alls.

– Vi har sedan länge sagt att vindkraft är en viktig del i energipusslet men att den ska byggas med hänsyn till naturen och urfolks rättigheter. Generellt tycker vi ofta att man kan bygga och att det finns stor potential även om man undviker känslig natur, säger Karin Lexén.

Sedan kan det såklart vara så att det finns lokala platser där Naturskyddsföreningen och de lokala har olika åsikter om man har lämnat hänsyn för biologisk mångfald och rättigheter hos befolkning.

(Själv tycker jag såklart att vindkraftverk kan man bygga längs med motorvägar och annat,)

Tror du själv att de här prylbytardagarna gör någon verklig skillnad? De krafter som driver konsumtionen med global frihandel och ekonomisk tillväxt är så otroligt mycket starkare att resultatet blir försumbart. Sen är de inget fel i sig och något jag stödjer men de kommer inte ändra någonting.

Prylbytardagar?

de pratar producentansvar.

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/notan-for-textilberget/
Konsekvenserna av klädindustrins linjära affärsmodell har fått stor uppmärksamhet i det kaos som uppstått när stora mängder utsorterade kläder ska hanteras på en övermättad marknad utan återvinning. Det är ett
enormt resursslöseri som blivit mer synligt. Nu är det hög tid för ett starkt producentansvar som möjliggör potentialen i de 85 000 ton textilier som slängs
och sorteras ut varje år i Sverige.

Dessutom att laga kläder gör faktiskt reell skillnad till exempel.

Vilken miljöorganisation stöttar du? Rebellmammorna, Extinction rebellion? Greenpeace? Fältbiologerna?

Du skrev att Naturskyddsföreningen var för ökad konsumtion till exempel :cautious:
Det skrev jag INTE. Utan det jag skrev var "de är en liten del jämfört med alla som driver på för exploatering i klimatets namn, även organisationer som Naturskyddsföreningen är med på tåget".

Läser du Naturskyddsföreningen inställning till vindkraftsexploatering så ser du att de är en av de aktörer som driver på utvecklingen vilket var precis det jag skrev och inget annat.

Eh va? Tex dom som jobbar med solceller. Det är inte färdig utvecklat. Dom som har fått nobelpris för vissa upptäckter. Kolsänkor av olika slag. Batterier för tex fordon. Byggnadsmaterial
Och Greta hindrar och stör dessa solcellsutvecklare hur?

Det är ju regeringen som hindrar dem genom att hellre vilja subventionera vägar, bensin, flyg och trålning.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2025/03/prop.-202425109

I propositionen föreslås att subventionsgraden för installation av solceller inom ramen för skattereduktionen för grön teknik ska sänkas från 20 till 15 procent, vilket är den subventionsgrad som gällde före 2023,
och att skattereduktionen för mikroproduktion av förnybar el slopas.

Senast ändrad:
@Inte_Ung

Såhär mycket bryr sig politikerna om vetenskap och akademia.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3...-trots-klimatkris?publisherId=3236031&lang=sv

De statliga subventionerna till fossila bränslen ökar trots löften om utfasning. Nya siffror från Naturskyddsföreningen visar att Sverige ger en "fossilrabatt" på 85 miljoner kronor – varje dag.
Totalt uppgick subventionerna 2023 till 31 miljarder kronor vilket är högre än på flera år. Det är över elva miljarder mer än hela miljöbudgeten.

https://www.su.se/stockholms-universitets-ostersjocentrum/policyverksamhet/fokusområden/nyhetsarkiv-fiske/ny-rapport-storskaligt-östersjöfiske-kostar-mer-än-det-smakar-1.644154

Här dras ingenting in

2020.09.18: Det storskaliga trålfisket i Östersjön är en förlustaffär för statskassan och samhället, enligt en ny rapport av stiftelsen BalticSea2020.

Att stoppa trålfisket och istället satsa på småskaligt fiske och fritidsfiske skulle kunna ge besparingar på hundratals miljoner kronor varje år.

– Jag blev förvånad när jag räknade på det här och upptäckte hur litet förädlingsvärde det storskaliga fisket i Östersjön har i förhållande till hur stora kostnaderna är för staten och samhället, säger nationalekonomen Stefan Fölster.
Vetenskapsförakt. Och ointresse för pengar.

Dvs de betalar helt enkelt gärna för att förstöra miljön.
Hellre än de slutar förstöra miljön och tjänar pengar.

(och helt ärligt är det lite samma lika, även andra regeringar har slängt pengar efter trålningsflottor och fossil. Den här är dock mer rak i sin kommunikation iom att de inte ger subventioner till modern teknik.)

Det skrev jag INTE. Utan det jag skrev var "de är en liten del jämfört med alla som driver på för exploatering i klimatets namn, även organisationer som Naturskyddsföreningen är med på tåget".

Läser du Naturskyddsföreningen inställning till vindkraftsexploatering så ser du att de är en av de aktörer som driver på utvecklingen vilket var precis det jag skrev och inget annat.
Jag läste ju den och postade länkar.

Ja de är för vindkraft jämfört med tex rysk gas och olja såklart.

Det finns ett stort forskarkollektiv som investerar sina livsgärningar i att hitta dessa lösningar. Tyvärr är stödet från politiken och medborgarna varierande över tid.
Ja jag trodde @Inte_Ung pratade om politikerna. Klart de blir störda i sitt icke arbete för miljön. Det är ju meningen.

Jag har svårt att föreställa mig hur Greta skulle kunna störa forskarna.

En sak som också hänt är att det numera finns mycket pengar att tjäna inom miljöarbetet genom alla utredningar, inventeringar och rapporter som skall göras.

Ett litet exempel, kommunen ville exploatera ett område för bostäder och avsätta en del som natur men bygga på resten. Området rymmer ett antal skyddsvärda och rödlistade arter så en inventering var såklart nödvändig och gick till ett fristående företag där en biolog åkte till området en kväll och hittade som väntat lite groddjur och annat i det område som kommunen ville avsätta som natur men inga skyddsvärda i resten vilket inte var så konstigt eftersom han nogsamt såg till att inte gå dit utan enbart var i den del kommunen skulle avsätta som natur. Inventeringen var gjord, inga skyddade arter fanns där kommunen skulle bygga så fritt fram. För någon som inte känner till såg allt ut att ha gått rätt till men för de som känner området, jag har varit där tusentals gånger, var det så genomskinligt.

Jag kollade lite mer och för en kvälls inventering fakturerades 60 000 kr! Årsredovingen för det här bolaget som bestod av en handfull biologer som gått ihop och bildat bolag visade att de drog in miljonbelopp per person för väldigt lite arbete. Var några år sedan så det rör sig antagligen om ännu mer nu.

I ett annat fall behövde vi hjälp med sakutlåtande i ett överklagande och hörde oss för med några inom universitet aktiva inom miljöarbete och självklart var de villiga att hjälpa till. Hon sa som avslutning att de dock behöver en "liten slant" för arbetet, visade sig att den här lilla slanten var 40 000 kr bara för att överhuvudtaget se vad det handlade om. Det var inget det stod ett ord om på deras hemsida där de beskrev hur engagerade det var inom miljöarbete.

Att det finns så mycket pengar gör att rapporterna och utredningarna blir starkt vinklade att visa det uppdragsgivaren vill så hela processen blir ett spel för galleriet.

Samma när det gäller möjligheten att göra karriär, makt och pengar korrumperar, så är det bara.

Vilka är du med i? De två första vet jag inte så mycket om men om de är några du stödjer kan jag gå in och läsa på.
Naturskyddsföreningen och Rebellmammorna (de skyddar skog aktivt, men har väl inget medlemskap per lista el dyl vad jag märkt.). Har funderat på Klimataktion.

En sak som också hänt är att det numera finns mycket pengar att tjäna inom miljöarbetet genom alla utredningar, inventeringar och rapporter som skall göras.

Ett litet exempel, kommunen ville exploatera ett område för bostäder och avsätta en del som natur men bygga på resten. Området rymmer ett antal skyddsvärda och rödlistade arter så en inventering var såklart nödvändig och gick till ett fristående företag där en biolog åkte till området en kväll och hittade som väntat lite groddjur och annat i det område som kommunen ville avsätta som natur men inga skyddsvärda i resten vilket inte var så konstigt eftersom han nogsamt såg till att inte gå dit utan enbart var i den del kommunen skulle avsätta som natur. Inventeringen var gjord, inga skyddade arter fanns där kommunen skulle bygga så fritt fram. För någon som inte känner till såg allt ut att ha gått rätt till men för de som känner området, jag har varit där tusentals gånger, var det så genomskinligt.

Jag kollade lite mer och för en kvälls inventering fakturerades 60 000 kr! Årsredovingen för det här bolaget som bestod av en handfull biologer som gått ihop och bildat bolag visade att de drog in miljonbelopp per person för väldigt lite arbete. Var några år sedan så det rör sig antagligen om ännu mer nu.

I ett annat fall behövde vi hjälp med sakutlåtande i ett överklagande och hörde oss för med några inom universitet aktiva inom miljöarbete och självklart var de villiga att hjälpa till. Hon sa som avslutning att de dock behöver en "liten slant" för arbetet, visade sig att den här lilla slanten var 40 000 kr bara för att överhuvudtaget se vad det handlade om. Det var inget det stod ett ord om på deras hemsida där de beskrev hur engagerade det var inom miljöarbete.

Att det finns så mycket pengar gör att rapporterna och utredningarna blir starkt vinklade att visa det uppdragsgivaren vill så hela processen blir ett spel för galleriet.

Samma när det gäller möjligheten att göra karriär, makt och pengar korrumperar, så är det bara.
Ja när du skriver här ovan skriver du om kommunens hyggen.

Som ett svar på att klimatengagerade inte bryr sig om skogen?

Men du tror att miljöaktivisterna är de som är "kommunen" som vill bygga på området. Jag förstår inte varför du blandar ihop dem.

https://skyddaskogen.se/engagera-dig/

https://skyddaskogen.se/

https://www.facebook.com/groups/54996954022

De har en Facebookgrupp om skogsavverkningar, (oavsett orsak som kraftverk) och det finns visst personer som gör gratis inventeringar själva och stoppar hyggen.

Just för att kommunerna och skogsbolagen agerar så som du skriver ovan.

https://faltbiologerna.se/

Fältbiologerna är kanske för dig? (de var för coola för mig när jag var ung)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka