Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har jag aldrig påstått.
Men att använda aktivism för att behandla dina egna personliga problem är inte att ha omsorg om omgivningen utan faktiskt bara en egoistisk handling för att själv må bättre.
Jag pausar Buke just nu pga har inte tid (eller energi), men jag har följt den här tråden och det du har skrivit om Greta Thunberg i den är bara så märkligt att jag faktiskt inte kan vara tyst. Det är lite som att du tror att hon inte är en verklig person, utan en sorts fiktiv figur som det är helt okej att helt iskallt skriva previs vad som helst om. Den sortens formuleringar som förekommit om henne i den här tråden har jag nog annars bara sett i Kvartals kommentarsfält och på Flashback.

Det är som att du argumenterar för att man inte kan brinna för klimatet (och andra saker) om man har ätstörningar eller npf, och det är så otroligt förminskande. Många inlägg är som en studie i hur man avfärdar unga personers (särskilt kvinnors) engagemang och aktivism.

Det här jag citerar ovan, till exempel. Det är faktiskt rätt bananas. Eller att du konsekvent skriver "Greta" som om du känner henne personligen (om du gör det är det ju ännu värre). Eller eller eller.

Du har blivit bemött på ett tydligt sätt av flera här, men alltså som sagt - det här är inte rimliga saker att skriva. Ha gärna din åsikt om hur världen kan bli bättre, men kika också igenom det du skrivit om en person som bestämt sig för att faktiskt göra något, engagerat massor av unga i klimatkamp och fungera på om det känns helt OK.

Tror du själv att de här prylbytardagarna gör någon verklig skillnad? De krafter som driver konsumtionen med global frihandel och ekonomisk tillväxt är så otroligt mycket starkare att resultatet blir försumbart. Sen är de inget fel i sig och något jag stödjer men de kommer inte ändra någonting.
De kommer att ändra människors inställning till konsumtion.
Jag är övertygad om att själva vinsten inte ligger i hur mycket som byts i stället för att köpas nytt utan i hur mycket som inte köps eftersom att man börjar tänka annorlunda.
Själva tanken på att använda gamla saker i stället för att köpa nya ger en förändring hos människorna.

Jag har inte suttit och läst ngt SD blad om vad de vill.
Det har jag.
Det är en skrämmande läsning.
Jag rekommenderar att göra det och vara beredd på att behöva samla sig en god stund efteråt.
Jag hade laddat upp med ledig tid och ett gott vin.
Det behövdes kan jag avslöja.

Alla de som försöker ställa om till fossilfria energikällor t.ex.

De hittar inte bättre lösningar för att man skriker åt dem.

Vilka är de andra som tydligen förtjänas att skrika åt?
Politikerna som inte agerar för att underlätta omställning. Hur menar du att Greta skulle skrika åt någon som håller på att ställa om till nya energikällor.

@Inte_Ung

Såhär mycket bryr sig politikerna om vetenskap och akademia.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3...-trots-klimatkris?publisherId=3236031&lang=sv

https://www.su.se/stockholms-universitets-ostersjocentrum/policyverksamhet/fokusområden/nyhetsarkiv-fiske/ny-rapport-storskaligt-östersjöfiske-kostar-mer-än-det-smakar-1.644154

Här dras ingenting in

Vetenskapsförakt. Och ointresse för pengar.

Dvs de betalar helt enkelt gärna för att förstöra miljön.
Hellre än de slutar förstöra miljön och tjänar pengar.

(och helt ärligt är det lite samma lika, även andra regeringar har slängt pengar efter trålningsflottor och fossil. Den här är dock mer rak i sin kommunikation iom att de inte ger subventioner till modern teknik.)
Östersjöfisket är både helt gräsligt och totalt onödigt.
Det finns annat äta.

Vad gäller avdrag för resor med bil så är det fel väg att gå för miljön att ge dig på dessa.
Bilarna skall åka på andra bränslen i stället.

Förutom el så finns det biogas, etanol, HVO och en del andra lösningar.
Vissa tror på vätgas.

Människor måste kunna ta sig till sina arbetsplatser, annars så stannar samhället. Och ibland så är det faktiskt bättre att det går en eller två bilar per dag ut till en liten by på landet än att där åker runt en tom buss som drar mellan 4-5 litet milen.

Och det är just därför det inte funkar att lägga ansvaret på enskilda, för vi är för korkade för att fatta att vi måste göra så.
Det måste till lagar och regler för att få förändring, men inte heller det funkar, eftersom vi har alldeles för många som drar nytta av att förstöra planeten
Nej orsaken till att det inte fungerar är att det inte går att genomföra så.
Om det är en demokrati så blir makthavare som tvingar igenom en sådan förändring bortröstade i nästa val.
Och i en diktatur så blir det uppror och en ny diktator som ger sina anhängare vad de vill ha.

Varje makthavare kan alltid avsättas om tillräckligt många blir tillräckligt missnöjda.
Därför så krävs acceptans hos befolkningen för de åtgärder som görs.
Eller ännu hellre att det Folkets önskan.

Miljöpartiet?
Deras plan är väl att precis följa Parisavtalet, inte mer. Så deras plan representerar den lägstanivå som våra politiker redan lovat. De andra partiernas aktuella planer har inte en riktning som ser ut att klara Parisavtalets mål. (Förutom Vänsterpartiet, ibland, de fluktuerar i sitt klimatintresse). Sedan är ju inte Miljöpartiet för allting som skulle underlätta omställning iom att de är mot tex kärnkraft (iofs ett energislag som skulle komma för långsamt för att nå målen) och villkorar den till att även innebära en rättvisa (rättvisa är ju bra men alla vill inte ha just den de vill ha).

Mycket av problemen bottnar i att människor inte vill ändra sina vanor.
Det skall finnas obegränsat med billig el och användas vattentoalett där man skall få spola ner vad man vill o.s.v.
Och så skall det vara minst 22° inne i stora rymliga bostäder där man verkligen inte skall behöva ha vare sig varma mattor på golvet eller varma kläder på sig inomhus.
Och dessutom anser man att bilen är ett grundläggande behov som man har rätt till.

Mycket av problemen bottnar i att det är svårt och dyrt att göra rätt och billigt och lätt att göra fel. Dvs det är väldigt mycket dyrare att åka kollektivtrafik tåg och sedan kollektivtrafik till närmsta stad med familjen och gå på museum än att åka bil dit. För oss 894 kr i transport mot 300 kr.
Eller bil kontra tåg enkel till jobbet (ej månadskort) 376 kr mot 150 kr.

För att inte tala om varutransporter som alltmer går på väg istället för tåg. Hur ska "människor" lösa det när politikerna strävar emot.

Hur ska "människor" lösa kalhyggen när politikerna vill ha dem?

Dessa människor röstar inte på sådant som gagnar miljö och klimat, de röstar på sådant som gagnar dem själva.
Billigare bensin blir då en höjdare för valresultatet.
Därför är det hos de enskilda människorna som förändringar måste genomföras.
Alla måste på något vis acceptera att låta bli att flyga till Thailand, köra bil för nöjes skull och ha det litet kallare i mindre bostäder.
Eller, ve och fasa, använda någon annan toalettlösning än WC.

Människorna i allmänhet vill ha klimatåtgärder. Men om de röstar för dem måste de även rösta i en viss politisk färg. Det kan finnas mycket i den färgen som personer inte stöttar, tror hjälper miljön, och vill rösta för.

När den andra politiska färgen dessutom till en del lovar att de ska lösa klimatfrågor utan att sedan göra det och till en del inte tror att klimatfrågan finns. Flera personer har ju faktiskt trott på vad Pourmokhtari sagt.

Om billigare bensin så betalade ju många partier bensinupprorets Facebookannonser

https://www.svd.se/a/y3xbnE/har-ar-partierna-som-driver-pa-bensinupproret

Flera partier eldar på upproret med betalda Facebookannonser – men är själva långt ifrån att uppnå Bensinupprorets krav.

Och svenskarna säger
https://www.aftonbladet.se/debatt/a...gre-utslapp-viktigare-an-sankta-branslepriser

Jag tror att det är en svår nöt att knäcka.
Ja enda sättet verkar vara att industrin, facket och folkrörelserna agerar trots politiken.

https://www.dn.se/sverige/unik-overenskommelse-pa-plats-kraver-ny-klimatpolitik/

Svenskarna vill tidigarelägga klimatmålet och se ökade satsningar på ett fossilfritt samhälle. Omställningen ses som en utmaning men än mer som en möjlighet. Lägre bränslepriser står inte högt i kurs.

För första gången har miljörörelsen, fackföreningarna och landsbygdsrörelsen gått samman och tagit fram ny klimatpolitik.

Förslagen är en unik överenskommelse som samlar fem miljoner medlemmar.

– Svenskarna vill ha skärpt klimatpolitik och är jättebesvikna på regeringen, säger Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap vid Uppsala universitet.

All kunskap om vad som behöver göras för en hållbar värld finns. Alla lösningar som behövs finns. Pengarna finns. Det är viljan hos dom som har makten som saknas.
Berätta gärna mera om detta.

Vad är det som behöver göras?
Vilka lösningar finns?
Och var finns pengarna?

Jag undrar också över vilka som skall göra åtgärderna?

Berätta gärna mera om detta.

Vad är det som behöver göras?
Vilka lösningar finns?
Och var finns pengarna?

Jag undrar också över vilka som skall göra åtgärderna?
Men nu måste jag få fråga. Tror och ser inte du att makthavande politiker många gånger sitter i knäet på kapitalet, i form av de stora företag som tjänar multum på konsumtion? Tror du inte att viljan att förändra många gånger hämmas av att man kan få så himla mycket pengar till sin hjärtefråga (eller till sin själv) om man inte förändrar?

Och kläder.
Massor av helt onödiga kläder.

Det är därför som jag tycker att vi i stället borde ransonera miljöpåverkan.
Så att pengar inte kan köpa miljöförstöring i form av meningslös konsumtion.
Ja precis, skatta väldigt högt på tex privatplan och lyxyachter, uppmuntra hamnar och flygplatser som vägrar låta dem landa. Flygskam om man flyger över 80-talnsnivå. Skatta postpaket skickade från affärer till städer.

Kanske ransonera bensin möjligen.

Annars är jag emot förbud och ransoneringar.

Kläder är svårt iom hur folk använder dem och slänger efter något år oavsett vad de kostar. Folk ska ha så många exemlar av allting. Ridbyxor, schabrak i alla färger osv.

Östersjöfisket är både helt gräsligt och totalt onödigt.
Det finns annat äta.

Vad gäller avdrag för resor med bil så är det fel väg att gå för miljön att ge dig på dessa.
Bilarna skall åka på andra bränslen i stället.

Förutom el så finns det biogas, etanol, HVO och en del andra lösningar.
Vissa tror på vätgas.

Människor måste kunna ta sig till sina arbetsplatser, annars så stannar samhället. Och ibland så är det faktiskt bättre att det går en eller två bilar per dag ut till en liten by på landet än att där åker runt en tom buss som drar mellan 4-5 litet milen.
Ja så varför stöttar alla våra politiker Östersjöfisket? som inte ens blir mat och kostar multum.

Säkert hälften kan cykla till jobbet (eller tåget till jobbet) på under 30 minuter har de kommit fram till.

Nu säger någon oh no jag kan inte, -varvid man väl tillhör den andra hälften... och kan köra bil med gott samvete (eller om man bor i Stockholm -åka tunnelbana...), iom att de som kan cykla gör just det.

Samhället får pengar varje gång någon cyklar.

Det är som att du argumenterar för att man inte kan brinna för klimatet (och andra saker) om man har ätstörningar eller npf, och det är så otroligt förminskande. Många inlägg är som en studie i hur man avfärdar unga personers (särskilt kvinnors) engagemang och aktivism.
Det är en sak att brinna för något och arbeta för det.

Men det är en annan sak att ägna sig åt en aktivism som övergår till sabotage.

Limma fast sig på vägar så att blåljus inte kommer fram och människor inte kommer till sina arbetsplatser.
Sabotera för skogsbruket genom att kedja fast sig i maskinerna.
Och nu senast, hälla färg i kanalerna i Venedig.

Min kritik handlar om de faktiska sabotagen och störningarna och inte om själva engagemanget.

Eller att använda UD resurser när de behövs för att undsätta människor som redan behöver hjälp.

Det är en sak att brinna för något och arbeta för det.

Men det är en annan sak att ägna sig åt en aktivism som övergår till sabotage.

Limma fast sig på vägar så att blåljus inte kommer fram och människor inte kommer till sina arbetsplatser.
Sabotera för skogsbruket genom att kedja fast sig i maskinerna.
Och nu senast, hälla färg i kanalerna i Venedig.

Min kritik handlar om de faktiska sabotagen och störningarna och inte om själva engagemanget.

Eller att använda UD resurser när de behövs för att undsätta människor som redan behöver hjälp.
Det får du tycka. Det jag inte förstår är varför du drar upp saker som ätstörningar, exempelvis. Kritisera metoderna du, det är något helt annat, men du har dragit in person på ett helt irrelevant sätt, och källhänvisat till sensationsmedier som förstått att det finns pengar att tjäna på att göra exakt detta.

Hur ska "människor" lösa det när politikerna strävar emot.

Hur ska "människor" lösa kalhyggen när politikerna vill ha dem?
De behöver inse att deras bekväma liv inte är förenligt med att värna om klimat och miljö.
I stället för att räkna pengar i sin egen ficka.

För mig så fick t.ex. alla rena nöjesresor med fossilbil förbjudas.
Kör på el, gas, etanol, HVO eller låt bli att åka. Typ.

Men så fort det blir litet besvärligt så röstas de politikerna bort.

Om billigare bensin så betalade ju många partier bensinupprorets Facebookannonser
Det blir populärt.
Och ger röster.
Människor är inte i tillräckligt hög grad beredda att offra bekvämlighet och nöjen för miljön.

Strunta i Museet eller betala mera för tåget av princip.
Det är i det lilla och i de dagliga små valen som den enskilda människan gör den stora skillnaden.
Om efterfrågan försvinner så dör marknaden.
Som med Dansk gris.

Men nu måste jag få fråga. Tror och ser inte du att makthavande politiker många gånger sitter i knäet på kapitalet, i form av de stora företag som tjänar multum på konsumtion? Tror du inte att viljan att förändra många gånger hämmas av att man kan få så himla mycket pengar till sin hjärtefråga (eller till sin själv) om man inte förändrar?
Makten söker sig själv.
Och i Sverige så är det folket som ger makten åt Makten med sina röster i val.

Väljarna vill ha sin konsumtion i fred.
De vill shoppa, åka till Thailand och köra runt i sin bil.
Ju mer dess bättre.
Och detta kräver tillväxt.
Vilket ger effekten som du beskriver.

Makten å sin sida blir inte bättre än sina väljare.

Och det är just därför det inte funkar att lägga ansvaret på enskilda, för vi är för korkade för att fatta att vi måste göra så.
Det måste till lagar och regler för att få förändring, men inte heller det funkar, eftersom vi har alldeles för många som drar nytta av att förstöra planeten
Ja precis, vad hade hänt med Corona om politikerna hade kläckt ur sig att det var var och ens ansvar att skapa ett vaccin, hålla avstånd i affären, hålla avstånd på sitt äldreboende och försöka få personalen som tar hand om en att iaktta försiktighet och be sina släktingar inte komma och hälsa på med snoriga barnbarn och försöka få sitt företag att tillåta hemmajobb. Absolut ingenting alls hade hänt. Folk hade inte ens slutat snörvla en i nacken på ICA.

Det finns ju en start på det hela och det är hanteringen av utsläppsrätter.
När man väl har börjat att räkna på utsläpp som kostnader så blir det också möjligt att ransonera dem.
Med tanke på att vi håller på att passera 1,5 gradersmålet är det ju lite sent iom att de inte ens fungerar ännu.

Det har jag.
Det är en skrämmande läsning.
Jag rekommenderar att göra det och vara beredd på att behöva samla sig en god stund efteråt.
Jag hade laddat upp med ledig tid och ett gott vin.
Det behövdes kan jag avslöja.
Tänker det vore mer lämpligt om Moderatpolitiker och Liberalpartiets politiker läser den och kanske förhoppningsvis förfäras. Fast om de inte läst borde de inte samarbeta..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka