Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte jag.

Men alldeles för många väljare för att politikerna inte skall se det som prioriterat.
Om det skulle ge röster som vinner ett val, då du skulle du få se på intresse.
De skulle samtliga lova precis allt och sedan tävla om att genomföra det.

(Bitter? Vem då? Jag ?)
Det är tvärtom.

Det är för att alla tycker frågan är viktig som den är lätt att vifta bort och ignorera som politiker.

jaja uh vi gör nog något åt det där. kanske klart

Folk är opinionsmässigt för uppoffringar för klimatet.

Har det stått i tidningarna de senaste åren.
Visst.
Men de röstar inte så som det står i tidningarna.

Politikernas största problem just nu är våld och hot mot politiker.
Innan det är löst så kommer inga kraftfulla beslutat kunna tas.
De är dels upptagna med att vara rädda och dels med att få stopp på det hela.
Vi är nära en punkt där den organiserade brottsligheten blir systemhotande.
Faller systemet så kan inga demokratiska politiska beslut tas alls.
Så det är flera orsaker till att inget händer.

Vilket inte tröstar politisk ångest utan snarare driver på den.

Det som jag är mest rädd för just nu är att Golf-strömmen skall stanna eller vända p.g.a. den globala uppvärmningen.
Det tröstar inte heller någon annan.

Det är tvärtom.

Det är för att alla tycker frågan är viktig som den är lätt att vifta bort och ignorera som politiker.

jaja uh vi gör nog något åt det där. kanske klart
Nu är jag inte med riktigt?

Menar du att det har blivit för självklart så att det därför lämnas åt sitt öde?

Visst.
Men de röstar inte så som det står i tidningarna.

Politikernas största problem just nu är våld och hot mot politiker.
Innan det är löst så kommer inga kraftfulla beslutat kunna tas.
De är dels upptagna med att vara rädda och dels med att få stopp på det hela.
Vi är nära en punkt där den organiserade brottsligheten blir systemhotande.
Faller systemet så kan inga demokratiska politiska beslut tas alls.
Så det är flera orsaker till att inget händer.

Vilket inte tröstar politisk ångest utan snarare driver på den.

Det som jag är mest rädd för just nu är att Golf-strömmen skall stanna eller vända p.g.a. den globala uppvärmningen.
Det tröstar inte heller någon annan.
Uh halva problemet med politikerhatet står de ju själva för. Iom sina trollfabriker och hatbudskap på partisammanslutningar. Och att Ryska trollfabriker tillåts påverka inne i Sverige. Vi har en hel tråd om det.

Vilket väl är orsaken till att det är svårt att åtgärda.

För 20 år sedan konstaterade de att det vore billigare att ge alla på trålarna ett hus vid havet och försörjning resten av livet än ha dem förstöra haven. (I 40 år har jag sett torsken försvinna, sillen, flundrorna, fiskarna... under allt starkare protester och opinion. Och varningar, som blev sanna.)
Ja de borde ha gjort så då.
Mercedes -metoden.

Efter Vietnamkriget så konstaterades det att det hade varit billigare att muta makthavarna i Vietnam med var sin Mercedes än att kriga
Och att det hade sparat allt lidande som kriget innebar.

Det verkar ha glömt bort det nu.

Uh halva problemet med politikerhatet står de ju själva för. Iom sina trollfabriker och hatbudskap på partisammanslutningar. Och att Ryska trollfabriker tillåts påverka inne i Sverige. Vi har en hel tråd om det.

Vilket väl är orsaken till att det är svårt att åtgärda.
Jo det har på något sätt helt spårat ur.

Nu är jag inte med riktigt?

Menar du att det har blivit för självklart så att det därför lämnas åt sitt öde?
Ja precis.

Små extrema grupper rör sig snabbare över partier.

Om miljön inte vore viktig för "alla", varför tror du alla vet vem Pourmokhtari är och tycker hon verkar lite slingrig.

Men det beror ju på att politikerna inte får röster på det så att de politiker som skulle bry sig kan vinna valet.
Vilket i sin tur beror på att väljarna inte efterfrågar just det.

Man måste börja med väljarna.
Och de måste på ett enkelt sätt fås att förstå vad det innebär för dem själva som individer.
Det krävs en allmän opinion för att ändra på det.

Så ett sätt att lätta på ångesten är väl att börja försöka att påverka verkligheten så gott som man kan.
Bilda opinion.
Definiera förklaringar som väljarna kan förstå.
Så att de får svar på "Hur påverkar det mig?"

Jag har för min egen del minskat min konsumtion av fossila bränslen med 1500 liter diesel om året.
Jag lagade inte oljebrännaren till pannan utan köpte en pelletskamin i stället.
Jag har minskat elförbrukningen med 15 000 kWh/år genom att skaffa en solcellsanläggning med svindyrt batteri.
Det sitter 3 hushåll på mitt elabonnemang.
På sommarhalvåret så använder dessa bara egenproducerad solel.

Det grävde ett hål i budgeten.
När det hålet har fyllts på igen så är det elbil och laddbox som står på tur.
Jag jobbar på att föregå med gott exempel vad gäller att tänka på klimatet och miljön.

Jag handlar inte på Shein heller och håller inköp på en väldigt låg nivå.
Man fryser inte mindre i nya kläder än i gamla.
Nej, du förenklar alldeles för mycket. Du förstår inte de här frågorna, vilket i sig är fullt rimligt, men det vore klädsamt om du i alla fall vore ett uns ödmjuk.

Det här är alldeles för komplext för att man ska kunna lägga det på enskilda människor, som flera andra här i tråden skickligt argumenterat för. Men du väljer att inte försöka förstå.

Hade politikerna velat göra något åt det så hade de presenterat de alternativen för väljarna. Problemet är att stora delar av makthavarna låtsas som att det är ett alternativ att fortsätta leva som vi gör idag. Så länge det presenteras som ett rimligt alternativ kommer så klart inte gemene man vilja ändra sig. Vi är ju vanedjur.

Med gud förbjude de personer som fortsätter pressa på makthavarna ändå och inte ger sig. Dom bara skriker ju och gapar.

Ja precis.

Små extrema grupper rör sig snabbare över partier.

Om miljön inte vore viktig för "alla", varför tror du alla vet vem Pourmokhtari är och tycker hon verkar lite slingrig.

Typ:
"Assumptions is the mother of all fuck ups!"

Det kan verkligen ligga något i det.
Som att alla tar för givet att det har fokus och missar att det är de själva som skall ha detta fokus.
Jag har sett det hända i stora organisationer typ företag.

Det här är alldeles för komplext för att man ska kunna lägga det på enskilda människor, som flera andra här i tråden skickligt argumenterat för. Men du väljer att inte försöka förstå.
Det kanske är alldeles för komplext för att politikerna skall förstå det?

Jag kan avslöja en läskig grej:
Jag förstår mer än vad politikerna gör.
Skrämmande eller hur.

Men många av dem är faktiskt inte särskilt smarta.
De är bra på andra saker än att förstå sig på vare sig hur klimatet fungerar eller hur miljön fungerar eller andra naturvetenskapliga ämnen.
Dessutom är många oerhört dåliga på matematik.

Det som de är bra på är att veta hur man blir populär och vinner val.
I allmänhet då.

Sedan så finns det några som på alldeles riktigt vet och begriper vad de håller på med, men de är tyvärr alldeles för få.

Problemet är att stora delar av makthavarna låtsas som att det är ett alternativ att fortsätta leva som vi gör idag. Så länge det presenteras som ett rimligt alternativ kommer så klart inte gemene man vilja ändra sig. Vi är ju vanedjur.
De låtsas inte.
De tror på riktigt att det är så.

Det vore hjälpsamt om du kunde ställa upp med några enklare förklaringar som skulle kunna användas för att få folk i allmänhet och politiker i synnerhet att förstå.
Jag lovar att jag skall få det hela vägen upp i regeringen om det kan hjälpa.

Men det måste vara politiskt gångbart annars så kommer det att fastna på vägen.
Och det betyder lättsmält och lättbegripligt.

Att påstå att det är för svårt för andra människor förstå är att förlora frågan helt.
De kommer inte att visa något intresse alls.
Flummigt säljer liksom inte.

Skrämmande eller hur.

De är bra på andra saker än att förstå sig på vare sig hur klimatet fungerar eller hur miljön fungerar eller andra naturvetenskapliga ämnen.

I allmänhet då.

Sedan så finns det några som på alldeles riktigt vet och begriper vad de håller på med, men de är tyvärr alldeles för få.

Alltså förlåt, men ... tycker du att det är utmärkande för politiker (svenska, pratar jag om nu) att de är så populära? Eller pratar du om politiker i t.ex. USA?

Det som du skriver här är ... nej, jag vet inte. Det är ett svepande politikerförakt, det är nån sorts förenklad förklaring på varför samhället ser ut som de gör. Jag vet inte om det ens är önskvärt att folkvalda politiker skulle ha nån sorts hyperintelligens. För att få saker gjorda är det nog normalbegåvning, samarbetsförmåga, kommunikationsförmåga, förmåga att tänka långsiktigt och ork att ta en hel massa skit varje dag som är viktigast. Det kan absolut saknas ibland, men inte i samtliga fall.

I vissa fall är det såklart också ett uppblåst ego, maktlystnad och ren korrumption. I vissa fall är det kanske bara lite vardagskorruption, byråkratitrassel, vilja att tjäna pengar eller kortsiktiga röster. Men jag tror faktiskt inte att det framför allt handlar om att de inte förstår. Jag tror också att väldigt många försöker göra bra saker, men, tja, it's complicated.

Man kunde önska att politiker, polis och rättsväsende tog det här på allvar, men det känns verkligen som att de inte gör det. Iofs kanske för att politiska partier drar nytta av det och har egna trollfabriker.
Efter ha sätt uppdrag granskning vardagstjuvar så känns det långsökt att det skulle göras något åt det.

Jag vet inte om det ens är önskvärt att folkvalda politiker skulle ha nån sorts hyperintelligens. För att få saker gjorda är det nog normalbegåvning, samarbetsförmåga, kommunikationsförmåga, förmåga att tänka långsiktigt och ork att ta en hel massa skit varje dag som är viktigast. Det kan absolut saknas ibland, men inte i samtliga fall.
Och hur tycker du att det går?
Blir det bra?
Eller?

Alltså förlåt, men ... tycker du att det är utmärkande för politiker (svenska, pratar jag om nu) att de är så populära? Eller pratar du om politiker i t.ex. USA?
Svenska, här där jag är.

Det är en tävling i popularitet att vara politiker.
De måste först bli populära inom sina partier för att hamna så högt upp på listan (Valsedeln) att de kan bli invalda.
Sedan så måste partiet bli tillräckligt populärt för att få tillräckligt med röster för att politikerna på listan skall komma i på styrande poster.

Därför så måste politikerna vara bra på att bli populära.
Annars så kommer de inte in på några uppdrag.

Det är ett svepande politikerförakt, det är nån sorts förenklad förklaring på varför samhället ser ut som de gör.
Politiker är bara människor som alla andra.
Många drivs av att göra nytta för andra och ger av sin egen obetalda tid till det.
Men att de lättare skulle förstå än vad jag gör som du inte vill förklara för eftersom att det är för komplicerat, det är inte sant.
Jag förstår mer än de flesta gör.

Skrämmande eller hur.

I allmänhet då.

Nej, det tror jag inte. Jag tror absolut dom förstår, i alla fall dom allra flesta. Det är inte svårt att förstå alls. Mina ungar har fattat sfn dom var typ tio år.

Men dom skiter i för dom förlorar på det. Dom förlorar val och dom förlorar pengar.

De låtsas inte.
De tror på riktigt att det är så.

Det vore hjälpsamt om du kunde ställa upp med några enklare förklaringar som skulle kunna användas för att få folk i allmänhet och politiker i synnerhet att förstå.
Jag lovar att jag skall få det hela vägen upp i regeringen om det kan hjälpa.

Men det måste vara politiskt gångbart annars så kommer det att fastna på vägen.
Och det betyder lättsmält och lättbegripligt.

Att påstå att det är för svårt för andra människor förstå är att förlora frågan helt.
De kommer inte att visa något intresse alls.
Flummigt säljer liksom inte.
Jag säger inte att frågorna är svåra att förstå i sig. Jag säger att du inte förstår. Och skälet till att du inte förstår är att du inte försöker. Och det kan ju iof gälla makthavare också.

Det jag säger är svårt är leva hållbart som enskild person.

Nej, det tror jag inte. Jag tror absolut dom förstår, i alla fall dom allra flesta. Det är inte svårt att förstå alls. Mina ungar har fattat sfn dom var typ tio år.
Och ändå så tror du inte att jag förstår?
Därför att det är för komplext för att gå att förklara för mig.

Jag för min del börjar att tro att vi pratar om helt olika saker.

Jag säger inte att frågorna är svåra att förstå i sig. Jag säger att du inte förstår. Och skälet till att du inte förstår är att du inte försöker. Och det kan ju iof gälla makthavare också.
Jag tror att vi diskuterar olika saker här.
Faktiskt.

Det jag säger är svårt är leva hållbart som enskild person.
Och jag påstår motsatsen.
Det är egentligen oerhört enkelt att leva hållbart som enskild person.
Om man vill.
Om man tar sig omaket.
Och om man är beredd att offra det som behövs.

Men människor vill inte det.
Och politiker kan inte bestämma över människor på det viset eftersom att de då blir avsatta.

Därför så måste vi få människor att vilja bli hållbara.
Politiker skall utföra de önskningar som deras väljare har.
Inte bestämma över "sina undersåtar".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka