Politik i USA

138863236_10158784828092567_9050230324948919363_n.jpg






:D
 
Eller så är de seriöst rädda för både sig och sina familjer för att rösta fel inför det monster de varit med om att skapa.
Då hade de nog gjort vad de tio som röstade för gjorde: klaga så in i bomben på Pelosi och sedan typ åberopa gud och samvetet. Jag tror inte att den skvatt galna kvinnan från Georgia (precis invald) som började skrika om att hon skulle dra Joe Biden inför rätta gjorde det för att hon är rädd. Hon gjorde det för att hennes väljare är Trumpists och förväntar sig ett visst beteende från henne annars röstar de på någon annan.

Det som är intressant med dem som röstar på Trump är att de har ingen som helst lojalitet mot andra politiker. Du kan vara superkonservativ republikan och populär i din delstat och ha fått 75% av rösterna till kongressen 2019 men om Trump säger ”jag gillar inte den personen” så röstar Trumpgänget inte på dig igen. Det är precis därför det här måste betraktas som en kult.
 
Jag kan ju säga såhär: De bilderna känns bättre än tomma korridorer, men med tanke på vilket inside job attacken ändå varit och hur lite insyn vi fått till FBI/Pentagon och vilka makthavare där som är på vilken sida är jag ändå inte helt lugnad. Men något står ju rätt till i alla fall, med att de kallats in - och en del av min misstro är nog också min allmänna misstro/rädsla för polis och militär generellt.
Nu minns jag kanske fel men skrev inte en några toppledare inom militären på något om detta..? 🤔
 
Men snälla någon, kunde de inte ta in madrasser också? Så tuffa behöver de väl inte ha de? Hur ska de orka? Hoppas de löser det.
Jag har sett ett brev från någon myndighet där de tackade för folk som ringde in och ville ge filtar etc till de på fotona, men nej tack - de har rum på hotell och liknande. De på bilderna är på rast under sina skift och liknande.

Då hade de nog gjort vad de tio som röstade för gjorde: klaga så in i bomben på Pelosi och sedan typ åberopa gud och samvetet. Jag tror inte att den skvatt galna kvinnan från Georgia (precis invald) som började skrika om att hon skulle dra Joe Biden inför rätta gjorde det för att hon är rädd. Hon gjorde det för att hennes väljare är Trumpists och förväntar sig ett visst beteende från henne annars röstar de på någon annan.

Det som är intressant med dem som röstar på Trump är att de har ingen som helst lojalitet mot andra politiker. Du kan vara superkonservativ republikan och populär i din delstat och ha fått 75% av rösterna till kongressen 2019 men om Trump säger ”jag gillar inte den personen” så röstar Trumpgänget inte på dig igen. Det är precis därför det här måste betraktas som en kult.
Jag gissar att det finns både och, republikaner som verkligen benhårt tror på Trump och allt det där tjafset plus republikaner som är mer eller mindre rädda för trumphjorden.
Rädda för familjens säkerhet och/eller för att förlora röster dock, det kan nog vara lite blandat där.
 
Jag har sett ett brev från någon myndighet där de tackade för folk som ringde in och ville ge filtar etc till de på fotona, men nej tack - de har rum på hotell och liknande. De på bilderna är på rast under sina skift och liknande.
@tara hittade en artikel om just detta: https://www.military.com/daily-news...tizens-no-donations-please-troops-are-ok.html
Jag tyckte att rapporteringen om detta blev lite rolig; "please don't" - låter ju som att de blivit översvämmade med frågor om donationer :rofl:
 
Läste att Lindsey Graham fortsatt vara lika hal som vanligt, trots att han sa "enough is enough" förra veckan så flög han med Trump till Texas när han besökte muren. Jag kan nog inte tänka mig någon mer ryggradslös person överlag, faktiskt.
Han besökte inte bara muren - han besökte Alamo. Trump talade från Alamo. Där stod ett stort slag i Texasrevolutionen 1836. Alla amerikanska "försvarare" dog och bland dem flera klassiska frontairs hereos som Davy Crockett och James Bowie dog. Enligt den amerikanska myten handlade det om att slåss för "friheten" till siste man och siste kula.

Att tala till sina anhängare ifrån Alamo innebär alltså att han har sänt budskapet om att de ska vara beredda att dö för den stora saken och att det handlar om ett krig för friheten. I modern historieskrivning framställs westernhjältarna också som terrorister (Texas var mexikanskt och de skulle uppfyllt den moderna definitionen). Man framhäver också att det handlar om ett raskrig (nobla amerikaner mot mexikanskt patrask)

Jag tror inte riktigt vi i Sverige förstår hur starka symboler är för amerikaner och hur de kommunicerar med varandra med liknelser etc. Att Trump höll sitt tal från Alamo var en signal till sina supporters att han inte tänker ge sig.

Det är sannolikt också en signal att han (liksom många i de grupper han söker stödbland) ser detta som ett raskrig.
 
Han besökte inte bara muren - han besökte Alamo. Trump talade från Alamo. Där stod ett stort slag i Texasrevolutionen 1836. Alla amerikanska "försvarare" dog och bland dem flera klassiska frontairs hereos som Davy Crockett och James Bowie dog. Enligt den amerikanska myten handlade det om att slåss för "friheten" till siste man och siste kula.

Att tala till sina anhängare ifrån Alamo innebär alltså att han har sänt budskapet om att de ska vara beredda att dö för den stora saken och att det handlar om ett krig för friheten. I modern historieskrivning framställs westernhjältarna också som terrorister (Texas var mexikanskt och de skulle uppfyllt den moderna definitionen). Man framhäver också att det handlar om ett raskrig (nobla amerikaner mot mexikanskt patrask)

Jag tror inte riktigt vi i Sverige förstår hur starka symboler är för amerikaner och hur de kommunicerar med varandra med liknelser etc. Att Trump höll sitt tal från Alamo var en signal till sina supporters att han inte tänker ge sig.

Det är sannolikt också en signal att han (liksom många i de grupper han söker stödbland) ser detta som ett raskrig.
Jag läste någonstans att det finns två olika Alamo, en vid gränsen och en någon annanstans längre in i landet (ett museum?). Var slaget vid Alamo som är vid gränsen? Jag försökte googla på information men är lite för virrig för att reda rätt i det.
 
Jag läste någonstans att det finns två olika Alamo, en vid gränsen och en någon annanstans längre in i landet (ett museum?). Var slaget vid Alamo som är vid gränsen? Jag försökte googla på information men är lite för virrig för att reda rätt i det.
Korrekt. Slaget stod vid Alamo Mission. Trump åkte till staden Alamo som grundades 1909, långt efter slaget alltså.

Men det spelar ingen roll att Trump åkte till ”fel ställe” för symboliken är associerad med namnet, inte platsen.
 
Jag läste någonstans att det finns två olika Alamo, en vid gränsen och en någon annanstans längre in i landet (ett museum?). Var slaget vid Alamo som är vid gränsen? Jag försökte googla på information men är lite för virrig för att reda rätt i det.
Njae, möjligt att slaget vid Alamo var vid någon gräns, men idag ligger det långt från gränsen mellan USA och Mexiko
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 871
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
96 164
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp