Politik i USA

Idiotin i Florida fortsätter, nu senast verkar de vilja förbjuda undervisning om bla. menstruation för barn under 12 år.

https://www.theguardian.com/us-news...on-of-periods-menstruation-before-sixth-grade
Vill förresten lägga till att en specifik kvinna, Chaya Raichik som vigt sitt liv åt framförallt transfobi men också allmänt HBTQ-hat, haft visst politiskt inflytande här. Från wiki:

Political impact​

Florida governor Ron DeSantis's press secretary Christina Pushaw credited the account for "opening her eyes" on the current state of education around sexuality- and LGBT-related topics.[22] Pushaw has interacted with the Libs of TikTok account more than 100 times since July 16, 2021.[34] Fox News host Tucker Carlson has credited Libs of TikTok, and Pushaw's championing of it, as partly responsible for Florida's passage of the 2022 Parental Rights in Education bill (commonly called the "Don't Say Gay bill"), which prohibits instruction on sexuality and gender identity in age-inappropriate ways from kindergarten to third grade in public schools.[128]

Libs of TikTok was one of the top-ten most influential Twitter accounts in promoting use of the pejorative term groomer after the passage of Florida's Parental Rights in Education bill, according to a report by the Center for Countering Digital Hate and the Human Rights Campaign.[129][130] Raichik uses the term as a pejorative for LGBT people, supporters of LGBT youth,[13][28][29] and those who teach about sexuality.[6]

https://en.wikipedia.org/wiki/Libs_of_TikTok
 
Exakt, det känns nästan som det blev klappat och klart att det blir Trump som republikanernas nästa presidentkandidat.
Det tror inte jag. Han kommer att köra sitt eget race, vilket är katatsrof för Republikanska partiet, som då mister en stor del av sina väljare. Majoriteten av republikanerna ser honom antagligen som en loser, men den del som fortfarande stöder honom är avgörande i vägskålen när de väljer att följa honom istället för partiet.

Å andra sidan behöver Demokraterna också en ny ledare. Biden är på tok för gammal och virrig nu.
 
Det tror inte jag. Han kommer att köra sitt eget race, vilket är katatsrof för Republikanska partiet, som då mister en stor del av sina väljare. Majoriteten av republikanerna ser honom antagligen som en loser, men den del som fortfarande stöder honom är avgörande i vägskålen när de väljer att följa honom istället för partiet.

Å andra sidan behöver Demokraterna också en ny ledare. Biden är på tok för gammal och virrig nu.
Men i opinionsmätningar ligger ju dessvärre Trump överlägset bäst till, och många av republikanerna i representanthuset är extremare sådana som också skulle föredra honom. Det är nog mer önsketänkande att en majoritet av republikanerna ser honom som en loser, tyvärr.

Lägger till: tror att många aktiva politiker kan se Trump som en katastrof, men väljarna gör inte det.
 
Saken är den att för första gången har Trump en rival som är (mer) högerpopulistisk än han själv. Ron DeSantis. Visserligen inte samma karisma, men han kan mycket väl få stöd av en hel del maga:t Han har redan fått igenom lagstiftning i Florida som man blir rädd över. Anti-LGBTQI+ kvinnors rätt till sina egna kroppar, rasistisk etc, etc. Och han har uppenbarligen stöd för lagstiftningen av väljare i Florida.
 
Saken är den att för första gången har Trump en rival som är (mer) högerpopulistisk än han själv. Ron DeSantis. Visserligen inte samma karisma, men han kan mycket väl få stöd av en hel del maga:t Han har redan fått igenom lagstiftning i Florida som man blir rädd över. Anti-LGBTQI+ kvinnors rätt till sina egna kroppar, rasistisk etc, etc. Och han har uppenbarligen stöd för lagstiftningen av väljare i Florida.
Fast DeSantis slår inte ens Trump bland väljare i just Florida just nu. https://www.forbes.com/sites/alison...oll-while-ramping-up-attacks/?sh=6352892f58f4
 
Ja, man får hoppas det. Precis som i Sverige har det polariserats till en viss del mellan könen. Men även mycket skarpare mellan de mer liberala kuststaterna och 'flyby'. Hoppet är att de som kom ut och röstade mot Trump gör det även denna gången och att några republikaner har vett att iaf avstå från att rösta. USA:s system med electoral college och gerrymandering gör att de enskilda rösterna blir mindre viktiga.
 
Vad jag förstår så ska inte "the grand jury" (vet inte riktigt hur det bäst översätts till svenska, det låter lite löjligt med storjuryn?), som kommer avgöra om Trump kommer bli åtalad, träffas förrän måndag nästa gång. Det har dock skett saker i några av de andra utredningarna som rör Trump, som jag antar är till hans nackdel, vilket säkert påverkar det allmänna tillståndet. Men det känns helt skevt att han kan få sitta och skriva inlägg där han kallar åklagaren för "degenererad psykopat", "Soros-finansierat djur" och uppvigla till våld etc. etc.
 
Vad jag förstår så ska inte "the grand jury" (vet inte riktigt hur det bäst översätts till svenska, det låter lite löjligt med storjuryn?), som kommer avgöra om Trump kommer bli åtalad, träffas förrän måndag nästa gång. Det har dock skett saker i några av de andra utredningarna som rör Trump, som jag antar är till hans nackdel, vilket säkert påverkar det allmänna tillståndet. Men det känns helt skevt att han kan få sitta och skriva inlägg där han kallar åklagaren för "degenererad psykopat", "Soros-finansierat djur" och uppvigla till våld etc. etc.
Vad man får göra är väl inget han någonsin brytt sig om. Han anser ju inte att vare sig lag eller folkvett gäller honom.
 
Vad man får göra är väl inget han någonsin brytt sig om. Han anser ju inte att vare sig lag eller folkvett gäller honom.
Haha, förvisso. Men jag vet inte, att lägga upp en bild på sig själv med ett basebollträ bredvid en bild på åklagaren i fråga, tillsammans med retoriken, börjar väl likna ytterligare brott som kan utredas.
 
Såvitt jag förstår så är det den av många just nu möjliga åtal, där Trump har störst chans att klara sig undan - enligt vad insatta sade för nån vecka se’n.

Vad som hänt sedan dess har jag ingen koll på, eftersom jag just nu är off extra allt.
Ja alltså, tycker det finns andra utredningar som är "viktigare" dessutom. Det som framstår som mest positivt är väl det kanske att det sänder signaler att det är möjligt liksom.
 
Skulle gärna väntat lite eftersom Trump har bästa chansen att klämma till DeSantis tillräckligt mycket för att även om han vinner primary kommer han inte ha en chans när det väl kommer till presidentvalet. Förhoppningsvis kommer dessutom Trumps maga, även om han själv inte vinner primary, att inte rösta.

Just nu skrämmer DeSantis mig mer än Trump.
 
Skulle gärna väntat lite eftersom Trump har bästa chansen att klämma till DeSantis tillräckligt mycket för att även om han vinner primary kommer han inte ha en chans när det väl kommer till presidentvalet. Förhoppningsvis kommer dessutom Trumps maga, även om han själv inte vinner primary, att inte rösta.

Just nu skrämmer DeSantis mig mer än Trump.
Jag tycker också att DeSantis är riktigt obehaglig, men samtidigt så har Trump också anammat de frågorna och retoriken nu. Sedan är det väl också så att de senaste mätningarna som gjorts visat att Trump dragit ifrån ännu mer från DeSantis. Tror inte att populariteten kommer att minska, många tror väl snarare att Trump gynnas av den här cirkusen.
 
Jag tycker också att DeSantis är riktigt obehaglig, men samtidigt så har Trump också anammat de frågorna och retoriken nu. Sedan är det väl också så att de senaste mätningarna som gjorts visat att Trump dragit ifrån ännu mer från DeSantis. Tror inte att populariteten kommer att minska, många tror väl snarare att Trump gynnas av den här cirkusen.

Trump är inkompetent och lat. Han fick faktiskt inte igenom särskilt mycket lagstiftning under tiden han var president. Vi har redan sett hur snabbt det gått i Florida att lagstifta mot kvinnors ´rättigheter, lgbtqi+ utbildning osv. DeSantis är Trumps mer extrema, energiska och intelligenta jämlike.

Jag hoppas faktiskt att han iaf just nu (och för i sammantaget en bagatell) låter Trump fortsätta häva dynga över DeSantis.
 

Liknande trådar

Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: alazzi
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 867
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 546
Senast: cewe
·
  • Låst
Samhälle Gör en ny tråd att prata politik i framöver, eftersom den andra låstes. Idag läggs det fram ett utskottsinitiativ i riksdagen om en...
100 101 102
Svar
2 028
· Visningar
96 152
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp