Politisk desillusionering

Finns det ett riksdagsparti som representerar din vision om ett bättre samhälle?

  • Ja, jag känner tydligt att min vision är representerad

    Röster: 13 16,0%
  • Nja, det finns ett eller två partier som är nära, men jag är inte helt nöjd

    Röster: 43 53,1%
  • Nej, det finns inget parti i riksdagen som representerar mina värderingar på ett bra sätt

    Röster: 24 29,6%
  • Nej, det finns inget parti i riksdagen som representerar mina värderingar alls

    Röster: 1 1,2%
  • Min vision av ett idealiskt samhälle är redan uppnådd

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    81
Fast tråden handlar inte om regeringen, utan riksdagspartierna i stort. Huruvida något av dem stämmer överens med dina personliga vision för samhällets framtid. Eller du menar att din vision påverkas av huruvida partiet sitter i regering?

Edit: Jag tänker ju att ju fler partier med olika visioner ju större chans att alla hittar ett parti som representerar dem.

Nä, jag menar att om jag sympatiserar med parti A. Men parti A måste samarbeta med partierna B och C för att kunna bilda regering. Om jag då tycker att parti C har en ideologi som jag absolut inte kan ställa mig bakom så blir en röst på mitt parti A också i praktiken en röst på parti C. Jag tror att det är så många ser det. På båda sidor.
 
Inför nästa val känns saker svåra. Jag misstänker att vi är många som kommer att rösta på 'the lesser of two evils', eller åtminstone inte vara helt nöjda med vår röst. Så jag är nyfiken på hur många som faktiskt känner så. Hur många är vi som känner oss tvungna att se röstningen som skademinskning, istället för att känna att partierna representerar olika vägar framåt till ett bättre samhälle?

Jag och några kollegor pratade om det på lunchen idag, och konklusionen var att trots den rediga röran röran så är det bra att såväl MP, V, C och S tydligt tar ställning och hoppar av, avgår, osv. när det kommer till frågor som är riktigt viktiga för dem. Genom att hela tiden ge med sig, jämka och forma sig så blir partierna både formlösa och innehållslösa - och det kan nog för många bidra till en känsla av att det inte spelar någon riktig roll hur man röstar. Visst, vi har flera stora kriser att hantera i samhället och det behövs enighet, men politiska mål utan värden som man är beredd att stå upp för är som att försöka navigera utan kompass.
 
Nä, jag menar att om jag sympatiserar med parti A. Men parti A måste samarbeta med partierna B och C för att kunna bilda regering. Om jag då tycker att parti C har en ideologi som jag absolut inte kan ställa mig bakom så blir en röst på mitt parti A också i praktiken en röst på parti C. Jag tror att det är så många ser det. På båda sidor.
Och jag menar att just vilja och förmåga till samarbete mellan partier är grundläggande för vår demokrati. För mig är riksdagen idag full med brist på samarbete, där allt blir fingerpekande och sura miner.

Med det sagt är jag emot att samarbeta med antidemokratiska partier. Men i min värld borde det också vara viktigare för demokratiska partier över hela brädet att samarbeta, än att ens sniffa på de antidemokratiska.

Men, just nu tycker ju alla partier ungefär lika i mina ögon också. Alla partier vill ha samma samhälle, mer eller mindre. Så jag förstår inte vad de bråkar om (grovt förenklat, såklart förstår jag vad jag ser).
 
Jag har ett parti som jag är stödjer i det mesta. Nästa val kommer jag antagligen taktikrösta på ett annat parti som jag inte vill ska åka ut.
 

Liknande trådar

Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
48 939
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Midsomer Marlow är en sömnig liten by långt ute på den engelska landsbygden. Det mest spännande som hänt de senaste åren var när puben...
48 49 50
Svar
987
· Visningar
35 513
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp