Ponny som blivit grinig/aggressiv - men varför?

Hej,

Såg inte denna tråden förren nu, men jag ser en del likheter mellan våra hästar faktiskt. Magsåret först och surheten/aggresiv. Behöver ju inte vara halskotepelaren men kanske börja där? Min blev väldigt aggresiv när man tog bakom frambenen och spänna sadelgjorden var ett rent helvete. Nu i efterhand tror jag ju att magsåret var pga smärta.
 
@Lindsen det knepiga är ju att han var snäll när han hade magsår (och innan).

Vet ringde idag igen. Hon är verkligen engagerad :heart. Vi pratade just halskotpelare/nacke, att röntga den efter perioden på metacam.

Samtidigt så oddsen för att han - obemärkt - precis i samma veva som kastreringen ska ha skadat sig. Det är långsökt. Men vet hade klurat över det med, och spånade väldigt fritt om att det kunde ju vara så att han känner av smärta mer efter kastreringen. Att testosteronet innan dämpade, sen kastrerades han - och nu känner han samma smärta starkare och kan inte hantera den på samma vis. Det är ju som vet sa "snillen spekulerar" dock.

Han fick första dosen metacam ikväll. Håll tummarna magen håller. Och helst att han blir bättre - då vet vi att vi letar smärta. Och kanske kan få med försäkringen på tåget...
 
[/QUOTE="Alexandra_W, post: 16909856, member: 10"]@Lindsen det knepiga är ju att han var snäll när han hade magsår (och innan).

Vet ringde idag igen. Hon är verkligen engagerad :heart. Vi pratade just halskotpelare/nacke, att röntga den efter perioden på metacam.

Samtidigt så oddsen för att han - obemärkt - precis i samma veva som kastreringen ska ha skadat sig. Det är långsökt. Men vet hade klurat över det med, och spånade väldigt fritt om att det kunde ju vara så att han känner av smärta mer efter kastreringen. Att testosteronet innan dämpade, sen kastrerades han - och nu känner han samma smärta starkare och kan inte hantera den på samma vis. Det är ju som vet sa "snillen spekulerar" dock.

Han fick första dosen metacam ikväll. Håll tummarna magen håller. Och helst att han blir bättre - då vet vi att vi letar smärta. Och kanske kan få med försäkringen på tåget...[/QUOTE]


Håller tummarna för att magen håller :bow:
 
Min var oxå snäll när han hade magsåret, det sura kom efteråt. Skada på halskotepelaren kan ju vara symtomfri länge, för att helt plötsligt bli "aktiv" av en felaktig rörelse berättade min veterinär.
 
Min var oxå snäll när han hade magsåret, det sura kom efteråt. Skada på halskotepelaren kan ju vara symtomfri länge, för att helt plötsligt bli "aktiv" av en felaktig rörelse berättade min veterinär.

Jo det är ju nåt sånt jag själv tänkt - alltså om man ska spåna kring halslotpelare då. Men vet hade tydligen känt när hon tänkte att oddsen något hände samtidigt som kastreringen var ganska låga.

Men om man leker med tanken på att det skulle vara något i halskotpelaren - så det om något kan ju ge både sena och skumma symptom.
 
Ja det är ju det som är så svårt, det blir så konstiga symtom. På min var det så uppenbart att något var fel, han visade så tydligt att det var fel. Humöret framför allt, men även orkeslösheten vid ridning. Men ingen hälta eller något sådant.
Det var ju när vi testade hjärta o lungor och longerade honom länge för att få upp pulsen som min vet såg att han inte höll huvudet i samma läge. Ingen nickning som vid hälta utan mer som att han försökte hela tiden hitta ett läge att hålla halsen där det inte gjorde ont. Men det var inget jag kunde se ens när han sa det, men han såg det och hittade rätt. Jag/vi trodde ju att det var något organ eller något som var fel. Här tar de ju värde på gammaglobulin vid blodprov som var högt på honom och det indikerar att det finns en kronisk inflammation.

Eftersom det klämmer på muskler o ligament runt nacken utöver nerverna, så blir det ömt på olika ställen. Ett tag hugg min häst efter mig när jag smekte honom på halsen :( det var riktigt jobbigt. Jag visste ju inte varför och trodde han hatade all kontakt med mig, det kändes så :(
 
Ja det är ju det som är så svårt, det blir så konstiga symtom. På min var det så uppenbart att något var fel, han visade så tydligt att det var fel. Humöret framför allt, men även orkeslösheten vid ridning. Men ingen hälta eller något sådant.
Det var ju när vi testade hjärta o lungor och longerade honom länge för att få upp pulsen som min vet såg att han inte höll huvudet i samma läge. Ingen nickning som vid hälta utan mer som att han försökte hela tiden hitta ett läge att hålla halsen där det inte gjorde ont. Men det var inget jag kunde se ens när han sa det, men han såg det och hittade rätt. Jag/vi trodde ju att det var något organ eller något som var fel. Här tar de ju värde på gammaglobulin vid blodprov som var högt på honom och det indikerar att det finns en kronisk inflammation.

Eftersom det klämmer på muskler o ligament runt nacken utöver nerverna, så blir det ömt på olika ställen. Ett tag hugg min häst efter mig när jag smekte honom på halsen :( det var riktigt jobbigt. Jag visste ju inte varför och trodde han hatade all kontakt med mig, det kändes så :(

Känner igen känslan. Dåliga humördagar känns det som att han hatar blotta åsynen av mig, än mer om jag ens är i närheten av honom. Just nu är det riktigt dåliga dagar och igår kom ett miniutfall bakom ryggen på mig. Och så arg, så arg. Samtidigt söker han kontakt och uppmärksamhet - men när han får det blir/är han bara så arg. Gör mig ont för hans skull, men också egoistiskt nog för egen del. Jag VET att det inte är så, men det känns bara så jävla otacksamt. Här slår jag knut på mig, lägger massor med pengar jag inte har och sämsta månaden ever (månadens veträkningar, inget täcks av försäkring, 15'. Jag är student...), och försöker på alla vis få honom glad. Och han bara hatar allt jag gör och ser ut som om han gärna skulle döda mig.

Sen känslan av att det blir fel vad jag än gör. Låter jag bli honom är han missnöjd med att han inte får uppmärksamhet. Får han det är han arg och sur. Bah. Nåja. Slutgnällt! Imorgon ska vi jobba igen. Det verkar han åtminstone tycka om.
 
Jag förstår precis vad du menar, oerhört jobbigt. :( Men när du har svaret på vad som är fel så kommer du förstå, de pratar ju på det enda sättet dom kan. Så ta det inte så hårt, vet att det är svårt. :heart

Jag är nog innerst inne så jävla livrädd att jag aldrig kommer att få det svaret...
 
Nyss gett tredje dosen metacam. Magen håller än. Kanske låter självklart men "sist" så visade han magsårsymptom efter EN dos. Hoppas hoppas det går vägen. Jag ger gastron och metacamet samtidigt - funderade på om de skulle störa varandra - och det kanske de gör men om det fungerar så.

Har efter mkt velande ställt honom på fri tillgång igen över kuren. Han blev tyvärr tjock av det - men ska jag genomföra det här testet med metacam får han väl vara tjock/bli lite tjockare ändå. Jag får väl ta det. Känns som jag får sätta magen först.
 
Hur verkar humöret då?

Ingen direkt skillnad som jag kan hänföra till annat än normalvariation. Idag var han hyfsat rar - men så har det ju varit innan med. Bättre dagar och sämre dagar. Och den här var inte bättre än de bra dagarna brukar vara.

Jag tror dock inte ev förändring kommer "direkt". Om han har ont så har han ju haft det länge. Och det är en stentuff häst när det kommer till smärta. Så talar vi smärta på en nivå att han visar det och som varit minst 6 månader om vi räknar jävligt snällt. Då tror jag inte det räcker med några dagar. Även om han skulle bli smärtfri - jag tror det tar ett antal dagar innan han inser och tror på det så att säga. Antar det är därför det ska ges i 10 dgr med?
 
Jag har läst nästan hela tråden och håller tummarna att det löser sig. Ang huvudvärk på hästar hade min medryttarhäst fästingsjuka förra sommaren. På människor är första symptomen huvudvärk (innan hög feber osv) och han tillbringade en helg med att försöka stoppa in huvudet under armen på mig, lixom i armhålan, och det fattade inte jag för än efteråt vad det troligen var tecken på... En av mina lärare på flyinge sa också det, att de lätt kan få ont i huvudet om man klipper bort håren i öronen, för då blåser det rakt in :( så nog kan de bli störda av huvudvärk.
 
@Alexandra_W fattar inte riktigt vad du vill visa med filmen men den ser ut som en standard normal häst ? Uppför sig som den ska och öronen och humöret växlar lite men den är ju helt normal vad jag kan se utifrån det ? Alla hästar står inte med öronen spikrakt eller är superglada när de borstas ?
 
Just på filmen ser jag inget annat än en evtl uttråkad unghäst som försöker hitta på lite saker. Är det så han alltid gör eller kan det vara värre? Vissa hästar gillar ju inte att man springer runt framför de och det är ju bara då som han ser lite sur ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 435
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 965
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 933
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp