ponny utan framåtbjudning vad göra???

D

dodge

Har en stallkamrat som har en newforest på 4år.Hon går inte framåt.Hon vill inte galoppera hon bara bockar och sparkar mot skänkel.har öronen bakåt hela tiden.Hon galopperar några steg sen bockar hon igen.Hon vägrar hoppa.Det går bra i skritt och trav.tjejen som har henne får knappt ut henne ur stallet utan måste dra ut henne nästan.hon kunde inte ens få hästen att trava när vet skulle kolla på hästen dom fick hota henne med spö för att hon skulle gå fram.Hästen har inte ont nånstans.Hon är genom kollad överallt av vet.Har provat andra bett, utan bett inget hjälper.
Hon har fått en ny sadel utprovad åt henne för hon trodde att det kanske var den det var fel på,men det hjälpte inte.Hon vill helt enkelt inte gå framåt.Hon är värre i paddocken än när man rider ut.
Nu hör det till saken att hästen är väldigt bortskämd.Nån som har nåt bra råd att ge så den här lilla damen får tillbaka livsgnistan.
 
Sv: ponny utan framåtbjudning vad göra???

hallå!!! är hästen bara fyra år är detta inte konstigt i mina ögon..jag tror inte att hästen vet vad ryttaren vill för jag får känslan av att hästen inte kan grunderna i ridning....den här tjejen behöver tydligen ta hjälp av en duktig instruktör som har bra erfarenhet av inridning av unghästar för det här låter inte som att det är hästen som har problem utan att ryttaren inte verkar förstå att den är en unghäst som BARA är fyra år gammal och ska inte vid denna åldern vara en rutinerad ridhäst..
 
Sv: ponny utan framåtbjudning vad göra???

Jag vet att hon är ung men borde hon inte gå frammåt? hon ska väl tycka att det är kul eller? Har själv ett fjordsto på 4år som jag rider in själv och aldrig haft såna problem.i och för sig har vi inte kommit så långt än bara börjat rida i paddock lite grann annars är vi ute och har roligt.men hon går frammåt och har alltid öronen framåt och undrar vad vi ska göra härnäst.Men det här stoet köpte dom tydligen inriden och klar.färdig för att börja träna lite smått.Både inom dressyr och hopp.Men det kan jag säga att tråkigare uppsyn på en häst har jag inte sett.mitt sto är inte alls så utbildad som deras fina välstammade blivande tävlingsponny! det har jag väl fått höra:(kan inte ditt sto någonting eller? Nu börjar hon faktist bli så gammal så nu får du sätta lite fart om du vill att hon ska bli nåt.)
Men jag har iallafall en häst som är glad när man rider henne! Men finns det inget hon kan göra för att ändra attityden hos denna ponny? ska hon sitta och träna träna träna hela tiden? Hon rider för instruktör 1gång i veckan.
 
Sv: ponny utan framåtbjudning vad göra???

Pfft. HAde jag varit häst hade inte jag heller gått ur stallet! Fattar inte människan att hon antagligen kräver på tok för mycket av hästen? Om det bara är fyra år kan man inte förvänta sig att det ska vara värsta gp-hästen som man bara kan sitta och trimma och trimma... det är en bäbis! Detta håller på att gå över styr! Vad hon måste göra för att inte få en häst som totalt hatar henne är att:

1. Skit i å rida minst ett par månader. Hästen behöver "läka". Promenader, tömkör, mys och gos och massa hage.
2. När hon börjar rida: börja långsamt, en dag skrittur i skogen tex sedan se 1. Absolut inget trimmande på bana! Minst ett halvår.
3. När hon börjar rida på bana igen måste hon försöka varva det med "roligheter", rida i skogen, promenader etc. Hoppa lite enkla hinder... så hästen tycker att det är KUL att blir riden. Det gör den inte nu!
4. Det finns ett gammalt(?) talesätt som säger: Rid så många dagar i veckan som hästen är år gammal... dvs. är hästen fyra år kan man rida fyra dagar i veckan.
5. Försök se det positiva med hästen! Allt är inte jobb jobb jobb... är det det enda tjejen vill är det bättre att köpa en äldre, mer erfaren häst som möjligen klarar det bättre.

Just det ja... kolla så den inte har korsförrlamning med, lindriga fall ger rörelseovillighet pga. smärta.
 
Sv: ponny utan framåtbjudning vad göra???

Jag hade en islänning som inte hade någon som helst framåtbjudning när vi började rida in henne. Med tiden ändrades det och hon fick världens "turbo". (Inte stressig, bara PIGG och GLAD!).

Hon var glad även utan framåtbjudning, kan tilläggas. Hon hade bara så mkt att titta på samt hade inte hajat att man kunde lägga i en växel till. Sedan tror jag att det dessutom berodde på att hon inte var så van vid ryttare. (Blir ju balansering då).

Och så håller jag med Bubbel!
 
Senast ändrad:
Sv: ponny utan framåtbjudning vad göra???

Mkt bra sagt! Hästen fick vila i 3v i sommras och gick på bete.Men den blev ju så tjock så hon var ju tvungen att rida henne för annars skulle ju inte sadeln passa.Det där med att rida 4dar i veckan vet jag inte ens hur jag ska lägga fram.Hon lär väl bli skogstokig! Mitt fjordsto rider jag iofs 5dar i veckan men hon går som sagt inga hårda pass hon ska bara bli van livet som ridhäst.Vi är ute 1/2 timme per gång.Och hon funkar jätte bra.
 
Sv: ponny utan framåtbjudning vad göra???

Allt ska givetvis individanpassas... jag tror knappast att hon far illa av att ridas lugnt 5 dagar. Du verkar ju ha lite bättre koll än din "kompis" iaf...

För övrigt: WAO :eek: Hela TRE veckor, ujujuj... generöööst! Jamen dåååå borde det ju inte vara några problem! (obs ironi) Säg till henne att andra låter sina fyraåringar vila i tre månader för att de inte ska "tappa sugen" som hennes häst bevisligen gjort. Be henne kasta sadeln åt h-ete, den kommer hon snart ändå inte ha någon användning av (närå, illa hantering av unghästar gör mig inte alls upprörd ;)).

Vad som kommer hända är att hästen antagligen kommer bli mer och mer aggressiv, även vid hantering, omöjlig att fånga i hagen, börja kasta av henne, vägra gå framåt överhuvudtaget... det är ungefär nu hon antagligen kommer börja ge den stryk "för den är ju bara dum". Och något år senare kommer det en avlivningman till gården där det står en smutsig huvudskygg häst med jagad blick och tovig man. För "den är ju helt galen, bara bits och kastar av, något fel i huvet... tur att vi äntligen fått ok från försäkringsbolaget (alternativet longera hästen halt på asfalt finns också)" Och allt den stackars smutsiga hästen med den jagade blicken och slagna huvudet någonsin ville var att få uppgifter den faktiskt hade en chans att mäkta med. Men vad den istället fick var sparkar och slag på den redan trötta unga ofärdiga kroppen.

Jag har sett detta för många gånger för att bara hålla käften. Säg till henne att det nog är något fel på hästen och att hon nog gör bäst i att sälja den som skogsmulle och köpa sig en ny äldre häst, lyckas du intala henne det så har du kanske lyckats rädda häststackaren.
 
Sv: ponny utan framåtbjudning vad göra???

Bubbel,
du uttrycker dig hårt men jag kan bara säja att jag håller med dig till 100%! Det du beskriver händer tyvärr alltför ofta när oerfarna människor skaffar sig unghäst. Även erfarna människor har ofta alldeles för dåligt tålamod och tränar ihjäl hästen livsglädje. Att vara duktig på att rida är inte alltid samma sak som att vara duktig på att förstå hästar. Det är i alla fall roligt att läsa att det verkar finnas en hel del vettiga hästmänniskor här på buke.

I dagens prestationsfixerade samhälle har vi alldeles för höga krav både på oss själva och våra hästar!! Fram för mera lek och livsglädje både i hästlivet och människolivet!
 
Sv: ponny utan framåtbjudning vad göra???

Jo, jag vet att det nog blev llite härsk ton, men jag blir uppriktigt sagt så bitter när jag hör om sånt här! Förstöra ett fint djur på det där sättet :cry:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 475
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 006
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 255
Senast: Efwa
·
Träning Nu behöver jag alla tips man kan få. Har ett 7årigt sto efter Akribori som är 7år,sent inriden som 4åring men har ej hållits igång...
Svar
15
· Visningar
2 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp