Bukefalos 28 år!

Ponnyhingstar??

Sv: Ponnyhingstar??

Du har alldeles rätt i att Monty har gått bra, det finns säkert fler. Och det kommer säkert fler i framtiden också. Men det kommer säkert att finnas de som bara löser licens och inte visar fram heller. Och att det finns ett möderne vet jag mycket väl men det vet inte alla tyvärr. Troligen är det även dessa som betäcker med en hingst bara för att han är så snygg, finns många olika orsaker. Bara att läsa trådar på buke så blir man mörkrädd ibland vad folk egentligen kan om hästar över huvud taget.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Ja det är möjligt att vissa hingstar är visade i någon form. Men framtiden ser nog tyvärr ut så att det kommer finnas ett utbud av hingstar i RSF som enbart löser licensen och kommer att användas av både hingstägarens ston och andras för att dom tror/tycker att hingsten är bra. Hur många gånger har man inte hört argumentet till att betäcka sitt sto, han är ju så snygg....
Finns avelsannonser på icke licensierade hingstar till och med och folk betäcker med dessa också. Dom vaknar väl upp den dagen då fölet ska reggas och dom får okänt och betala dyrt för passet.
Jag tror på att om RSF genomför någon form av avelsvärdering på sina hingstar så vinner dom mer mark.
Ja det gick jättebra för den holländske hingsten i nybro, men tänk om han fått dåliga poäng istället? Har han då redan haft licens innan och betäckt så är det ju mindre bra eller hur? Ur marknadsföringssynpunkt. Kan ju bli fina avkommor ändå.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Stoägare är som "vanligt folk" en del betäcker för att hingsten är snygg, står hos grannen, har en särskild färg,är billig osv. och så finns det de som tittar extra mycket på stammar,prestation,exteriör osv. Ston används för att de är söta, får inte gå tomma(någon nytta ska de göra), bra stam, har presterat osv. Tror inte man kan eller ska försöka styra upp stoägarna!

Avelsvärdering i all ära men inte blir den mer trovärdig för att hingstar godkänns ena året, inte godkänd andra året, godkänd igen tredje året visad?
Hur görs en BRA avelsvärdering?
Som stoägare vill jag ha ett stort urval med licensierade hingstar!
 
Sv: Ponnyhingstar??

Det är ju just det jag försöker få fram att det betäcks alldeles för mycket utan att det egentligen finns någon kunskap om det. Föl som kommer till världen som kanske inte heller får den "omsorg" i livet de behöver. Säljs för en billig peng, vandrar runt mellan olika ägare. Det kan iochförsig även hända den som är avlad medvetet också. Jag säger inte att man ska styra några stoägare men vi måste ha någon form av regler gällande hingstar i avel, att bara lösa licens utan att "varudeklarera" sin hingst är inget bra för aveln. En hingst kan betäcka många ston på ett år men ett sto får i regel bara en avkomma per år. Alltså är det hingstarna som är viktigast att ha ordning på. (Jag vet att stona är viktiga också).
Vad som är en bra avelsvärdering kan jag tyvärr inte svara på men det är ändå den ända "varudeklarationen" en hingst kan ha förutom tester/kvalite/championat. Avkommebedömning är också ett mycket bra redskap men tyvärr tar det några år i avel innan man kan se om hingsten är bra eller inte.
Jag vill också som stoägare ha ett stort urval av licensierade hingstar men det behöver inte betyda att det inte är "varudeklarerade"
 
Sv: Ponnyhingstar??

Det är ju just det jag försöker få fram att det betäcks alldeles för mycket utan att det egentligen finns någon kunskap om det. Föl som kommer till världen som kanske inte heller får den "omsorg" i livet de behöver. Säljs för en billig peng, vandrar runt mellan olika ägare. Det kan iochförsig även hända den som är avlad medvetet också. Jag säger inte att man ska styra några stoägare men vi måste ha någon form av regler gällande hingstar i avel, att bara lösa licens utan att "varudeklarera" sin hingst är inget bra för aveln. En hingst kan betäcka många ston på ett år men ett sto får i regel bara en avkomma per år. Alltså är det hingstarna som är viktigast att ha ordning på. (Jag vet att stona är viktiga också).
Vad som är en bra avelsvärdering kan jag tyvärr inte svara på men det är ändå den ända "varudeklarationen" en hingst kan ha förutom tester/kvalite/championat. Avkommebedömning är också ett mycket bra redskap men tyvärr tar det några år i avel innan man kan se om hingsten är bra eller inte.
Jag vill också som stoägare ha ett stort urval av licensierade hingstar men det behöver inte betyda att det inte är "varudeklarerade"

Jamen valet är väl fritt? Vill du ha en hingst som genomgått ASRP's avelsvärdering, så vassego, kör på den linjen, då har du ju fått din avelsdeklaration, hingsten har gjort ett bruksprov.
Den stoägare som är mer insatt i ridponnyavel och stammar kanske väljer en hingst som är i RSF, fine, det är den stoägarens val.
Vad är det som säger att du ska sätta dig som domare över andras val?
Dom 2 hingstar som använts till mest ston i ASRP har ju aldrig gjort nåt bruksprov i sverige, dvs Power Boy och Veronas Bo-gi utan togs in på utländska meriter.
Det var intressant att läsa i ett tidigare inlägg, ingen hingst som genomgått godkänt bruksprov i hoppning har sedan visat sig framgångrik i sporten.
Är det de folk ska avla på, dvs en hingst som gör ett godkänt bruksprov och aldrig mer visar nån merit?
 
Sv: Ponnyhingstar??

Men jag pratar inte om de som har kunskapen om du läser i mitt inlägg, utan det som inte kan något om avel. Jag vet mycket väl att det finns duktigt folk som sitter och synar stammar osv. Helt ok, dom vet vad dom gör. Jag tänker mer på dessa som inte har kunskapen. Dom behöver kanske hjälp på vägen att hitta hingsten som passar deras sto. Betyder inte att man är domare över deras val, det är fortfarande fritt för dom att välja.
Man får väl hoppas att alla hingstar visar sig i sporten i framtiden, vad gäller det äldre hingstarna så är det nog tyvärr försent nu. Jag ska inte ge mig in i diskussionen om vilka hingstar som ev. tävlats i någon form för den biten kan jag inte. Har läst flera gånger om att det tävlats i den och den klassen men en del har skett utomlands och det är svårt att hitta resultatet på det. Det finns väl ingenstans att hitta resultaten om det inte är i minst regional nivå?
Är det någon som vet om det finns Connemarahingstar eller New-Foresthingstar i avel som inte genomgått någon avelsväredering?
 
Sv: Ponnyhingstar??

Avelsvärdering har stort värde vid val av hingst och har ökat på avelsframsteget inom många stamböcker.

Men avelsvärderingen måste göras på ett bra sätt, så värderingen ”håller vad den lovar”.



Jag var nyligen på en Tysk avelskonf. och där prisade avelsledningen sig själv med att ha exteriördomare som ”säkert” kunde plocka ut 2, 5 åriga hingstar visade vid hand
– De utvalda klarade till en mycket stor andel bruksprov/sporten.

Att man haft sådan träffsäkerhet på urvalet av unghingstar tidigare har fört med sig att nykorade unghingstar får mycket ston.



Liknande beskrivning går att ge om det Holländska welshridponnyn, en förening som haft en mycket stor avelsframgång under de senaste åren.
- I NWR är det ändå mer uttalat att stoägarna litar ”blint och fast” på avelsvärderingen, så många som uppemot 80% av stoägarna väljer mycket unga hingstar när dom betäcker sina ston.

Hur ser det då ut hos oss och ”vår” ridponny värdering ?



I hur hög omfattning använder vi Svenska ridponnyuppfödare de nykorade hingstarna ?

Hur årets betäckningsstatistik utfallit vet jag ännu inte, men tidigare år har det varit att stoägarna oftast velat ”se mer” av hingstarna och inte direkt kastat sig på nygodkända hingstar.(undantagna importhingstar som är godkända i annan avelsförening)


Inlägget här ovan beskriver bra varför det troligtvis blivit så – avelsvärderingen har varit ytterst otydligt, ena året är hingsten kass, för att året efter vara ”toppen” och slutligt kan hingsten ”kasseras” osv.
- Hingstar som ”hoppar super” på bruksprovet klarar inte sporten, en hingst som gått underkänt hopprov tar SM medalj osv.

- Inte så konstigt att vi som stoägare litar mer på hur hingsten klarar ”andra aktiviteter” och först därefter blir ”sugna” på hingsten.

- Det är nog huvudanledningen att många hingst ägare i dag kan tänka sig att ”hoppa avels värderingen” – skaffa hingsten meriter och använda hingsten med RSF lic.

Eva.G
 
Sv: Ponnyhingstar??

Är det någon som vet om det finns Connemarahingstar eller New-Foresthingstar i avel som inte genomgått någon avelsväredering?




Vad jag vet är att Nf samt Connemara har ett betydligt enklare bruksprov än ASRP!
Flera av Asrp:s kasserade hingstar hade varit godkända om de varit av de raserna. (absolut ingen kritik mot de raserna!!!)
De olika hingstreglementen finns att läsa på SH:s hemsida. För att förstå ASRP:s måste man göra en ordentlig genomläsning med siffror och vem som bedömer vad osv...
 
Sv: Ponnyhingstar??

Men hur fungerar det då, rent praktiskt? Om man har ett sto som är registrerat i den ena avelsföreningen men vill ha tillgång till den andra avelsföreningens hingstar, tilläggsreggar man då stoet först eller är det bara att betäcka på och sedan regga avkomman i den förening som hingsten tillhör? QUOTE]

Om du betäcker med ridponnyhingst är det enklaste att du reggar där hingsten är licensierad.

Har ditt sto arab eller welshblod (12.5%)är partbred en annan möjlighet.

Nytt för i år är att även SDS(svenska dartmoorsällskapet ) reggar korsningar med dartmoor.
Allt detta finns i föreningarnas Plan o Riktlinjer som bör finnas på resp. hemsida.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Men jag pratar inte om de som har kunskapen om du läser i mitt inlägg, utan det som inte kan något om avel. Jag vet mycket väl att det finns duktigt folk som sitter och synar stammar osv. Helt ok, dom vet vad dom gör. Jag tänker mer på dessa som inte har kunskapen. Dom behöver kanske hjälp på vägen att hitta hingsten som passar deras sto. Betyder inte att man är domare över deras val, det är fortfarande fritt för dom att välja.
Man får väl hoppas att alla hingstar visar sig i sporten i framtiden, vad gäller det äldre hingstarna så är det nog tyvärr försent nu. Jag ska inte ge mig in i diskussionen om vilka hingstar som ev. tävlats i någon form för den biten kan jag inte. Har läst flera gånger om att det tävlats i den och den klassen men en del har skett utomlands och det är svårt att hitta resultatet på det. Det finns väl ingenstans att hitta resultaten om det inte är i minst regional nivå?
Är det någon som vet om det finns Connemarahingstar eller New-Foresthingstar i avel som inte genomgått någon avelsväredering?
Jamen, då kan väl dom stoägare som i dina ögon är okunniga använda *godkända* hingstar som genomgått bruksprov, valet är ju fritt, det finns och kommer alltid att finnas stoägare som bara vill ha ett föl efter sin gulliga ponny, och dom kommer nog att betäcka vare sig nån sitter på detta forum med åsikter om deras avel. Det vore väl bättre med bra uppmuntran och upplysningar om deras ponnys för och nackdelar och lämplig hingst istället för att bara säga *dom där okunniga vet minsann inget*.
Om du nu är så kunnig om avel, varför inte ställa upp ideelt och hjälpa okunniga stoägare så dom väljer *rätt hingst*.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyhingstar??

kl

Kanske blir det så i framtiden att man visar hingstarna som treåringar hos ASRP och senare för att "slippa" deras krävande bruksprov som fyra-femåring väljer att lösa licens hos RSF? På det viset finns det en bedömning på hingsten, även om den inte är fullständig...

Jag använder gärna unga hingstar om det finns någon som är mer intressant än de äldre hingstarna, men majoriteten väljer ju, som PerÅke (?) påpekade i ett annat inlägg, äldre hingstar. Det är också en metod som jag använder om jag har ett sto som jag inte vet vad hon lämnar. Är det en äldre hingst så tycker jag att det är viktigt att den har egna prestationer. Det är mer viktigt än ett fullständigt bruksprov, tycker jag. Men det viktigaste av allt är att avkommorna presterar. Summa summarum: för mig har det ingen betydelse vilken avelsförening hingsten tillhör.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Hej !
Har ridit och tävlat en godkänd welsh hingst nu under 1 år. Väldigt fin att kolla på och mysig och snäll att rida på. :) han har från början hoppat en del vad jag har förstått det men jag tävlade mest dressyr på honom. men han har en bra hoppteknik! Han är 135.5 cm i manken och heter Clic RW 111. Om du söker på honom på google så kan du hitta ägarens hemsida där det även står mer om honom och hans helbror :)

Lycka till med att hitta en hingst som passar!

mch josephine :D
 
Sv: Ponnyhingstar??

har en veronas bo-gi avkomma och det finns verkligen inget att klaga på med den stammen. hoppar som en gud gör min iaf!
 
Sv: Ponnyhingstar??

Hej !
Har ridit och tävlat en godkänd welsh hingst nu under 1 år. Väldigt fin att kolla på och mysig och snäll att rida på. :) han har från början hoppat en del vad jag har förstått det men jag tävlade mest dressyr på honom. men han har en bra hoppteknik! Han är 135.5 cm i manken och heter Clic RW 111. Om du söker på honom på google så kan du hitta ägarens hemsida där det även står mer om honom och hans helbror :)

Lycka till med att hitta en hingst som passar!

mch josephine :D
Har haft avkomma till både Clic och hans helbror coulthard samt att jag har nu en 4 åring e Coulthard u RP sto. De har varit okej men jag tycker att Rimskij är strået vassare om man nu ska använda sig av en sekt B.

Jag gillar annars halvbröderna Valdo o Verdi som verkligen visat att de har ridbarhet gångart o exteriör. Bägge var med i ponnydressyr sm -09 där Verdi vann kat D.:love: De har visserligen halvblod bakom sig men Master är verkligen inte fy skam att ha bakåt i ledet!
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyhingstar??

Hej!
Jag har haft hand om en NF hingst vis namn Gullabos Camus som är jättetrevlig att hantera och har en hel del fina meriter. Googla Gullabo New Forest så hittar du bilder och mer info. Han är D, men skulle nog kunna passa till C-ponnystoet.
Lycka till i letandet!
 
Sv: Ponnyhingstar??

Har haft avkomma till både Clic och hans helbror coulthard samt att jag har nu en 4 åring e Coulthard u RP sto. De har varit okej men jag tycker att Rimskij är strået vassare om man nu ska använda sig av en sekt B.

Jag gillar annars halvbröderna Valdo o Verdi som verkligen visat att de har ridbarhet gångart o exteriör. Bägge var med i ponnydressyr sm -09 där Verdi vann kat D.:love: De har visserligen halvblod bakom sig men Master är verkligen inte fy skam att ha bakåt i ledet!


Okej, hur blev avkomman efter Clic då ? :) Känenr inte till Rimskij så ska inte uttala mig om det hehhe :)
Nej, Master är ju otrolig ! Ska förmodligen börja rida och tävla en d-ponny efter Vermont och Master är ju pappa till honom . D-ponnyn har ju en fantastisk gång och hoppar skitbra ! :D :p
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 580
Avel Lite snabba pix och sent på säsongen🙈Men nu står vi med ett welshsto och vi vill gärna betäcka henne. Söker en trevlig b-ponny hingst...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 479
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp