Bukefalos 28 år!

Ponnyhingstar??

Sv: Ponnyhingstar??

För er som är intresserade av att se stona kan ni gå in på min hemsida. adressen finns under min kontaktinfo:)
Stona som är aktuella heter Berenike, Alina o Stella
 
Sv: Ponnyhingstar??

Såg att Pladdermadde skrivit i en annan tråd inatt om halvblodshingstar. Liknande detta fast där tvivlade hon på att det var hingsten som nedärvt sig det dåliga utan skyllde mer på stoet. Inte första inlägget från henne med liknande innehåll. Jag kallar inte det för raka rör. Man kan skriva om sina egna men inte andras och det ska framgå att det handlar om det också. Man kan inte tycka en sådan här sak och få det att låta generellt över hinsgten/stoet eller vad det nu är.
Nu råkade det gälla denna ponnyhingsten men det kunde varit vilken hingst som hellst. Det är sättet att få fram vad man tycker som det är fel på.
(svårt att formulera).

Mia


Det var en generell kommentar att det bör vara "raka rör" istället för skitsnack som jag menade.

I övrigt vet jag vad du menar.;)
 
Sv: Ponnyhingstar??

*knapplån*
Klinga har köpt in en ny ridponnyhingst, Orchard d'Avranches. Mamman är mormor till den i holland mycket populära Orchard Boginov (e.Veronas Go-Gi) om jag inte missminner mig.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Ja det är en mycket fin hingst Klinga har köpt, kan ge lite info direkt om honom han har samma premierings status som Vita Nova's Hanassie i Holland, han är 22 eller 23 år gammal, hans pappa är Vita Nova's Golden Boris som sen tidigare har helbrodern Vita Nova's Hanassie 26 år gammal i Sverige samt två godkända söner Speyksbosch Dancer och Verona's Gerswein!
I botten ligger Downland Folklore blod, han är också pappa till Speyksbosch Naturel som är morfar till Speyksbosch Diablo!
Grattis Ingela och kul att du genomförde det!
 
Sv: Ponnyhingstar??

Intermezzo var redan godkänd för 2008och 2009, däremot klarade han inte bruksprovet 2009( ASRP:s bruksprov kräver betydligt högre än övriga ponnyföreningar) och för att få lösa licens 2010 i ASRP visas igen 2010.
Han kan, om man som ägare vill, lösa licens i RSF. De avkommorna har samma möjligheter som övriga föreningars hingstars avkommor att gå kvalite, treårstest, championat osv. Så: Om Intermezzo inte går ASRP:s bruksprov innebär det bara att avkommorna inte får reggas i ASRP utan reggas i RSF.
För övrigt har han gjort mkt bra ifrån sig på kvalite i år (Nybro)


Allt detta är jag medveten om :laugh:
Tror dem kommer välja ASRP främst dock. Det är ju ändå där han "hör hemma". Ska bli spännande och se hur det går för honom i vår.
 
Sv: Ponnyhingstar??

KL

Jag håller med pladdermadde att det ska vara raka rör. Det är en bristvara inte bara i ridponnyaveln, tyvärr.

Däremot är det skillnad på att vara saklig och att snacka skit. Det senare kan man ta via PM: om man brinner för det.

När det gäller Veronas Bo-Gi så kan jag inte uttala mig om ridbarheten. Vi ska nog inte glömma att han trots allt varit en "poppis"-hingst och fått mååånga ston. Självklart är det varierande kvalitét på dessa, ett fenomen som drabbar alla poppishigstar.
Personligen tycker jag att Veronas Bo-Gi har en mycket bra typ, vilket jag tycker är något vi överlag måste förbättra. Men jag tycker också att han kanske har fått lite väl mycket ston, så vill man sälja avkomman så kanske det är klokare att välja en annan hingst då det finns gott om Bo-Gi:s avkommor på marknaden.

På den här punkten har jag motsatt uppfattning, tack vare att det finns så många bra sportponnyer ute på tävlingar e. Veronas Bogi så är efterfrågan stor.

Under senaste halvåret har jag haft fyra ponnyköpare som inledningssamtalet med varit - Har du någon BoGi avkomma ?


När du väljer hingst, välj hingstar du sett på närmare håll eller ridit avkommor efter.
Det viktigaste i ridponnyavel är inte rasen på hingsten utan temperament, ridbarhet och prestation.

-Vacker härstamning- går inte att rida på.

Tänk dig för och planera noga dina betäckningar, i dag finns ett formidabelt "ridponnyberg" med osålda ungponnyer som reas ut till vrakpris.

Hingstarnas tjänster reas i kampen om inkomster, det är allt ifrån rabattsystem till avbetalning.

Eva.G
 
Sv: Ponnyhingstar??

Tack Eva!:bow:
Det var just det här jag ville få fram. Enligt mig är temperamentet på avkommorna det viktigste, särskillt när de ska säljas som föl. En snäll o trevlig fölunge säljer oftast bättre! (min erfarenhet från stora hästar...)
Det är just därför jag startade den här tråden, för att få tips om hingstar andra använt o haft/har erfarenhet av. Hingstägare själva oftast flaggar enbart för det possitiva...

Ytteligare en lite fråga om Bo-Gi. hur är det med storleken på avkommor efter honom?
 
Sv: Ponnyhingstar??

I korsningsavel är det svårt att förutsäga, det kan bli lite av varje -
Just BoGi har jag använt vid fyra betäckningar och med D ponnyston som har ridponnybakgrund,

Jag har fått tre D- ponnyer och en "liten" C- pony.

De tre äldsta är sju år och kommer troligtvis inte växa mer. (två D och en C).

En fyraåring som är stor D, och stannar på det med lite tur.
Samtliga är sålda, två av stona fick föl som treåringar och avkommorna är också sålda.

Eva.G
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ponnyhingstar??

Jag har ett sto efter BoGi som som jag är nöjd med. Hon blir större än sin mamma som var 125 när hon stambokfördes som 4-åring. Stoet som är 2 år nu är ca 132 hög. Jag vet att när jag var och betäckte mamman hos hingstägaren så kommenterade hon att BoGi och Jarno nog lämnade ungefär lika stora avkommor pga hästarna i deras stammar.. Men om detta stämmer eller ej vet jag som sagt inte..

I detta fallet så kan jag inte säga mkt som BoGi då min avkomma har blivit mkt lik sin mamma i allt förutom att hon är lite större och något mer långbent.. Är inte riktigt lika snäll att hantera (mamman kunde min 2 åring hålla på med då hon stod blixtstilla och bara njöt när hon var uppställd i gången) som mamman men hon är heller absolut inte dum på något sätt. Har bara lite myror i benen och vill inte riktigt stå still så länge för då börjar hon skrapa med frambenen.. Annars en relativt okomplicerad häst som rör sig bra (tror mest på henne inom hoppningen dock men vi ska börja löshoppa ordentligt i höst så jag kan inte riktigt yttra mig om hennes förmåga än..).

Vill du se film och bilder så får du höra av dig!

Lycka till i ditt hingstval!
 
Sv: Ponnyhingstar??

Jag betäcker gärna med Intermezzo om han får licens hos RSF.

Från början var nog folk lite skeptiska till RSF men jag tycker att attityden har ändrats. Tittar man på betäckningssiffrorna så är det ingen jätteskillnad mellan antal ston mellan ASRP:s och RSF:s hingstar. Konkurrans är bra!

Sen har jag också förståelse för att man hellre tar sin hingst till RSF. ASRP:s bruksprov är för tufft. Visst är det att bra mål att hingstarna ska vara dubbeltalanger, men det är för tufft för så unga individer att genomföra ett bruksprov med godkänt resultat i både gångarter och hoppning på två och en halv dag.

När det gäller ASRP´s avelsvärdering och bruksprov så får man ta det med en "nypa salt".

Det är EN värdering av hingsten som kan förutspå framtiden ibland inte.

Att under denna korta tid som värderingen pågår och med de testmetoder som används blir resultatet ibland att man som stoägare kan se hur framtiden för hingsten blir ibland inte.

Ett gott exempel är hopproven som genomförts under många år.

Ingen hingst som gått godkända hopprov har sen blivit en bra sportponny i hoppning (hitintills)

Det finns två hingstar som genomgått ASRP´s avelsvärdering/bruksprov i hoppning och som äldre startat hoppning.

Gemensamt för dom två är att ingen av dom klarat nå godkänt på vare sig exteriör/gångartsprov/hopprov.

Den äldsta är Hot Shot A e. Timjan som gått SM i hoppning och också tävlat dressyr på högre nivå. I dag har han lic. i RSF.

Den yngsta är Sputnik e. Fabian II som tävlat galopp med SM/NM vinster och i sommar gått högsta klasserna i hoppning - bästa resultat SM bronsmedalj i Söndags.
Sputnik är valack i dag, men har innan han kastrerades betäckt några son hemma på gården.

När man väljer hingst måste man titta på fler saker än själva avelsvärderingen och bruksproven - tävlingsmeriter i ungponny/sporten - och sen hur avkommorna blivit.

Eva.G
 
Sv: Ponnyhingstar??

När det gäller ASRP´s avelsvärdering och bruksprov så får man ta det med en "nypa salt".

Det är EN värdering av hingsten som kan förutspå framtiden ibland inte.

Att under denna korta tid som värderingen pågår och med de testmetoder som används blir resultatet ibland att man som stoägare kan se hur framtiden för hingsten blir ibland inte.

Ett gott exempel är hopproven som genomförts under många år.

Ingen hingst som gått godkända hopprov har sen blivit en bra sportponny i hoppning (hitintills)

Det finns två hingstar som genomgått ASRP´s avelsvärdering/bruksprov i hoppning och som äldre startat hoppning.

Gemensamt för dom två är att ingen av dom klarat nå godkänt på vare sig exteriör/gångartsprov/hopprov.

Den äldsta är Hot Shot A e. Timjan som gått SM i hoppning och också tävlat dressyr på högre nivå. I dag har han lic. i RSF.

Den yngsta är Sputnik e. Fabian II som tävlat galopp med SM/NM vinster och i sommar gått högsta klasserna i hoppning - bästa resultat SM bronsmedalj i Söndags.
Sputnik är valack i dag, men har innan han kastrerades betäckt några son hemma på gården.

När man väljer hingst måste man titta på fler saker än själva avelsvärderingen och bruksproven - tävlingsmeriter i ungponny/sporten - och sen hur avkommorna blivit.

Eva.G

Intressant inlägg!

Du verkar insatt och kunnig i ridponnyavel. Om du jämför med andra länders prov, vilket har störst samband med tävlingsresultat senare i livet? Vilket typ av prov skulle du vilja ha?
 
Sv: Ponnyhingstar??

På den här punkten har jag motsatt uppfattning, tack vare att det finns så många bra sportponnyer ute på tävlingar e. Veronas Bogi så är efterfrågan stor.

Under senaste halvåret har jag haft fyra ponnyköpare som inledningssamtalet med varit - Har du någon BoGi avkomma ?


När du väljer hingst, välj hingstar du sett på närmare håll eller ridit avkommor efter.
Det viktigaste i ridponnyavel är inte rasen på hingsten utan temperament, ridbarhet och prestation.

-Vacker härstamning- går inte att rida på.

Tänk dig för och planera noga dina betäckningar, i dag finns ett formidabelt "ridponnyberg" med osålda ungponnyer som reas ut till vrakpris.

Hingstarnas tjänster reas i kampen om inkomster, det är allt ifrån rabattsystem till avbetalning.

Eva.G

Vad bra att det fortfarande är stor efterfrågan på hans avkommor! Jag är glad att jag har fel i det här läget.:) En mycket snygg ponny som jag tror kommer att betyda mycket för den svenska ridponnyaveln när man senare ser tillbaka, främst när det gäller typen.

Du har rätt Eva. Ridbarhet, temperament och prestation är det viktigaste.
 
Sv: Ponnyhingstar??

*KL*
Ridbarhet, temperament och prestation är det viktigaste.

När man väljer hingst måste man titta på fler saker än själva avelsvärderingen och bruksproven - tävlingsmeriter i ungponny/sporten - och sen hur avkommorna blivit
.

Stämmer verkligen. Synd bara att ASRP stängt boken för andra än ridponnyhingstar. I bland skulle man kunna ta in andra hingstar. Ta tex den lille kategori B hingsten Henfynyw Tywysog RWC 3. Jag tror att han skulle kunna tillföra en hel del. Gångarter, massa och dessutom, få ner storleken lite.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Allt detta är jag medveten om :laugh:
Tror dem kommer välja ASRP främst dock. Det är ju ändå där han "hör hemma". Ska bli spännande och se hur det går för honom i vår.

RSF och ASRP är idella rasföreningar för ridponnyuppfödare.
Båda är anslutna till SPAF
Båda är godkända av jordbruksverket, har godkända plan och riktlinjer.
Båda reg. sina licensierade hingstars avkommor
Bådas licensierade hingstars avkommor har rätt att gå tre-årstest, kval.bed. och championat som anordnas av SPAF

Som hingstägare kan man välja var egna hingsten hör hemma med hänsyn till rasstandard osv.

Så om man väljer att istället för att gå ASRP:S spektakulära bruksprov,
licensiera hingsten i RSF samt prestera på kval, championat osv. ges stoägaren möjlighet att se hingstens kvaliteer.

Att bedöma en hingst pappersvägen enbart kan vara förvillande. Bättre vara på plats och skaffa sig en egen uppfattning.
Mycket när det gäller bruksprov handlar om hur mycket utbildning man som hingstägare har haft råd med och utbildning nedärver sig inte!
 
Sv: Ponnyhingstar??

*KL*


.

Stämmer verkligen. Synd bara att ASRP stängt boken för andra än ridponnyhingstar. I bland skulle man kunna ta in andra hingstar. Ta tex den lille kategori B hingsten Henfynyw Tywysog RWC 3. Jag tror att han skulle kunna tillföra en hel del. Gångarter, massa och dessutom, få ner storleken lite.

Avkomma efter godkända, stamboksförda renrashingstar (NF, connemara osv) får i ASRP ett 93-nummer och är ridponnyer. 93-reg. hingstar kan visas på ASRP:s hingstprem för ett ev. godkännande. Förutsättningen är givetvis att de då som 43-reg klarar ext.bed. samt bruksprov. Så det funkar, även för din egen hingst att få avkommor i ASRP:s stambok
 
Sv: Ponnyhingstar??

Skillnaden mellan asrp och rsf:s hingstar är att de i asrp har visats fram för bedömning medans de i rsf bara behöver ha ett veterinärintyg på att hingsten är frisk och sen löser det licens. Det är inte alla hingstar i rsf som visas på tester eller kvalitet, vet faktiskt inte nån än. Nu är det ju en ung förening så hur det ser ut i framtiden vet vi inte än. Det är ju marknadsföring av hingsten om man visar fram den och få dokumenterat hur bra den är.

Jag personligen väljer en hingst som visats fram för bedömning av något slag.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Både 2008 samt 2009 vann Monty SP1 finalen, championatet Falkenberg för 4 och 5-åringar. Finns säkert fler av dem som gjort ngn "bedömning"
Självklart är det viktigt att hingsten visar att den kan prestera, ännu viktigare att den kan nedärva sig. Glöm bara inte när man tittar på avkommor att det finns ett möderne.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Skillnaden mellan asrp och rsf:s hingstar är att de i asrp har visats fram för bedömning medans de i rsf bara behöver ha ett veterinärintyg på att hingsten är frisk och sen löser det licens. Det är inte alla hingstar i rsf som visas på tester eller kvalitet, vet faktiskt inte nån än. Nu är det ju en ung förening så hur det ser ut i framtiden vet vi inte än. Det är ju marknadsföring av hingsten om man visar fram den och få dokumenterat hur bra den är.

Jag personligen väljer en hingst som visats fram för bedömning av något slag.

Det enda som är helt korrekt är att man ska ha en veterinär undersökning DNA och sedan kan man lösa licens. RSF är kanske en ung förening i Sverige, men NPS(National Pony Society) är världens äldsta stamboksförande förening, dom har stamboksfört ridponnier sedan år 1893.

Valet är ju helt fritt vad man vill använda och man väljer utifrån de blodslinjer som ens sto har. Det gör det hela väldigt bra då kan uppfödare licensiera sin hingst för att få tillgång till vissa linjer utan att för den delen behöva erbjuda marknaden hingsten.

De hingstar som i dag är aktiva i RSF både som Brittiska Ridponny hingstar eller som sportponny hingstar har skulle jag tro till minst 90 % genomgått någon typ av bedömning.
Jag tror det är farligt att som uppfödare endast gå på en premierings nämndens bedömning eller en hingstägares, utan man får se till helheten och man måste väga in blodslinjerna och den potentiella arvbarheten hos hingsten.

Tidigare talare nämnde ju Monty som vunnit allt han startat i och gjort det med bravur.
Benjy som är en relativt ny hingst fick dubbeldiplom i Nybro.

Fabian xx har det som verkligen räknas avkommor i sporten.

Sharp and Return har väl tävlings resultat som xx hingst

Hot Shot har tävlings resultat

Highlight har ju Internationella tävlings resultat i dressyr

De importerade hingstarna har ju sina premieringar från sina länder och bruksprov samt avkommor med tävlings resultat.

Personligen tycker jag att det är viktigt att man ser hingsten fungera ute i den "riktiga" världen och hingstens absolut viktigaste egenskap är inte hans tävlingsförmåga utan vad han lämnar!

Att det finns två föreningar hindrar ju inte att man använder sig av bägge, det ena utesluter ju inte det andra och att stirra sig blind på att en förening är bättre än den andra, det lär ju visa sig i längden. Målet är väl ändå att ge uppfödarna möjlighet att göra det dom tycker om bäst - att föda upp ponnier av hög kvalite! Vägen dit kan ju vara lite olika men inte för den sakens skull fel;)
 
Sv: Ponnyhingstar??

Har inte läst tråden, men vill ändå slänga in en hingst som imponerar mer o mer på mig...
Tala om ridbarhet på sina avkommor(o hos han själv).

Vatför inte använda sig av den gamla Cippyn Red Cruzader?
En allroundhingst med stark förärvning!
 
Sv: Ponnyhingstar??

Att det finns två föreningar hindrar ju inte att man använder sig av bägge, det ena utesluter ju inte det andra och att stirra sig blind på att en förening är bättre än den andra, det lär ju visa sig i längden. Målet är väl ändå att ge uppfödarna möjlighet att göra det dom tycker om bäst - att föda upp ponnier av hög kvalite! Vägen dit kan ju vara lite olika men inte för den sakens skull fel;)

Men hur fungerar det då, rent praktiskt? Om man har ett sto som är registrerat i den ena avelsföreningen men vill ha tillgång till den andra avelsföreningens hingstar, tilläggsreggar man då stoet först eller är det bara att betäcka på och sedan regga avkomman i den förening som hingsten tillhör? Ju fler hingstar man har att välja på desto större chans att hitta den perfekta matchningen till stoet anser jag. Meningen är ju att aveln ska föras framåt inte att hålla på och pinka revir. :grin:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 648
Avel Lite snabba pix och sent på säsongen🙈Men nu står vi med ett welshsto och vi vill gärna betäcka henne. Söker en trevlig b-ponny hingst...
Svar
11
· Visningar
1 417
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 479
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp