Bukefalos 28 år!

Ponnyhingstar??

Sv: Ponnyhingstar??

Intermezzo är en hingst jag funderat på, någon som har erfarenhet??

Vi har ett hingstföl efter Intermezzo. Det är en riktig liten godbit.:love: Han rör sig mycket bra, är högställd och av mycket bra typ. Han har redan från början varit otroligt alert, pigg och vaken och har en mycket god kroppskontroll. Det är en cool kille med bra attityd. Han sparas som hingstämne.
Mamma är welsh sek B.

Även om jag gillar resultatet så vet jag inte om jag skulle lägga en hingst med halvblod bakom på ett sto som är stort/har stort bakom alternativt där jag inte vet vad som finns bakom.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyhingstar??

Intermezzo var redan godkänd för 2008och 2009, däremot klarade han inte bruksprovet 2009( ASRP:s bruksprov kräver betydligt högre än övriga ponnyföreningar) och för att få lösa licens 2010 i ASRP visas igen 2010.
Han kan, om man som ägare vill, lösa licens i RSF. De avkommorna har samma möjligheter som övriga föreningars hingstars avkommor att gå kvalite, treårstest, championat osv. Så: Om Intermezzo inte går ASRP:s bruksprov innebär det bara att avkommorna inte får reggas i ASRP utan reggas i RSF.
För övrigt har han gjort mkt bra ifrån sig på kvalite i år (Nybro)

Jag betäcker gärna med Intermezzo om han får licens hos RSF.

Från början var nog folk lite skeptiska till RSF men jag tycker att attityden har ändrats. Tittar man på betäckningssiffrorna så är det ingen jätteskillnad mellan antal ston mellan ASRP:s och RSF:s hingstar. Konkurrans är bra!

Sen har jag också förståelse för att man hellre tar sin hingst till RSF. ASRP:s bruksprov är för tufft. Visst är det att bra mål att hingstarna ska vara dubbeltalanger, men det är för tufft för så unga individer att genomföra ett bruksprov med godkänt resultat i både gångarter och hoppning på två och en halv dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyhingstar??

Intremezzo är helt klart en het kandidat, dessutom finns han 10 minuter hemifrån...

Fick oxå tips om han pappa, Minotaurus. Någon som har erfarenhet av honom?

ett annat tips gälde veronas boggi. Någon som vet nått om honom??
 
Sv: Ponnyhingstar??

Intremezzo är helt klart en het kandidat, dessutom finns han 10 minuter hemifrån...

Fick oxå tips om han pappa, Minotaurus. Någon som har erfarenhet av honom?

ett annat tips gälde veronas boggi. Någon som vet nått om honom??

Intermezzo är väl ett utmärkt val, en ung hingst som är på väg uppåt, intressant stam, med en prestationsfar som tävlat svår klass och ett utmärkt möderne med englands bästa blodslinjer. Jag såg honom på bruksprovet 2009 och anser att den och flera andra hingstar drevs alldeles för hårt. Om nu ägaren föredrar att lösa licens i RSF så kan jag bara önska lycka till då jag tror han kommer att lyckas i aveln.
Vad gäller Minotaurus så kom ihåg att han är ett rent halvblod som endast råkat bli lite liten, men har sina stora gener, så en sån kombination skulle kanske ge för stort med ett sto med okänd eller stor stam.
Vad gäller Veronas Bo-gi är han för mig en besvikelse, hans avkommor är vackra , men saknar ridbarhet, och förärver sig väldigt ojämt, dessutom börjar han bli till åren och det finnns betydligt bättre unghingstar till ett rimligare pris. Hade du frågat mig för 5-6 år sen hade jag gladeligen rekommenderat Bo-gi, då det inte fanns så mkt bra hingstar , men numer är utbytet mkt större så varför avla bakåt när du kan avla för framtiden?
 
Sv: Ponnyhingstar??

Nu börjas det igen! Kan det inte få finnas en enda tråd om ridponnyer utan att det ska börja pratas negativt? Vi tycker alla olika om de olika hingstar som finns. Det finns många avkommor med mycket bra ridbarhet efter Verona´s Bo-Gi, jag äger en själv som är hur bra som hellst. Så att du skriver att de saknar ridbarhet är väl bara ett sätt att få igång "skitpratet igen" För det finns väl ingen hingst som det skrivits så mycket om i detta forum, iochförsig både positivt och negativt. Är det konkurrensen ni är rädda för?
Kan tråden få fortsätta i positiv anda om de hingstar som finns? Alla hingstar har både positiva och negativa sidor som med allt annat. Helt naturligt!

Mia
 
Sv: Ponnyhingstar??

Jag har själv endast sett ett par avkommor efter Bo-gi, o precis som du säger är de vackra att se på... Tyvärr räcker ju inte det särskillt långt.

Vad tror ni om storleken på intermezzo? araben är en stor D-ponny o med tanken på hans stam... Däremot skulle det nog passa c-ponnyn bra.
Har dessutom luskar reda på hennes stam; hon är e. capri moon - Leonardo. :)
 
Sv: Ponnyhingstar??

Det finns många bra ponnyhingstar som varit i avel i många år. När du "fastnat" för någon/några hingstar så titta på hur deras avkommor blivit. Sök på nätet på olika sidor. Men glöm inte att de finns yngre hingstar som har hunnit få sina första årgångar. Du har ju några månader på dig att bestämma dig för vilka hingstar du vill använda.

Lycka till
Mia
 
Sv: Ponnyhingstar??

Vet inte hur mkt info du har om hästarna i Nickans stam.
Min vän Nadira har en hel del info om det eftersom hon köpte henne av uppfödaren.
T ex är mamma Bedoora en hyfsat stor arab på 1,55 mkh.
Mkt vacker är hon oxå,fått guld på utställning.
Gokart var lika hög tror jag.
Ceop vet jag inte hur hög han är/var men Pepi tror jag var runt 1,50.
Kanske kan va nåt att tänka på om du vill ha ponnymått på Nickans föl.
Jättekul att höra om henne efter alla dessa år!
Vi har inte glömt henne!:love:
Mvh,A
 
Sv: Ponnyhingstar??

Jag vet att många i Nickans (arabens) stam är av lite större model, därför är jag tvecksamt till att använda en D-ponnyhingst utan satsar nog på en C eller möjligen en liten D:)

När det gäller de båda andra stona vet jag däremot att det inte finns något särskillt stort, iallafall i de närmaste leden. Det är alltid svårt när man inte har sett vad de lämnar och det är då bäst att använda en något mindre hingst för att vara lite säkrare på att de inte växer över. Eller??
 
Sv: Ponnyhingstar??

Tror du är på rätt linje på både Nickan och de andra stona.
Ang hingstar får jag lämna över till andra som kan ridponny/ponnyraser bättre.
Jag är mer hemma på araber.
Lycka till!!
Hoppas du får föl efter alla!!
 
Sv: Ponnyhingstar??

Nu börjas det igen! Kan det inte få finnas en enda tråd om ridponnyer utan att det ska börja pratas negativt? Vi tycker alla olika om de olika hingstar som finns. Det finns många avkommor med mycket bra ridbarhet efter Verona´s Bo-Gi, jag äger en själv som är hur bra som hellst. Så att du skriver att de saknar ridbarhet är väl bara ett sätt att få igång "skitpratet igen" För det finns väl ingen hingst som det skrivits så mycket om i detta forum, iochförsig både positivt och negativt. Är det konkurrensen ni är rädda för?
Kan tråden få fortsätta i positiv anda om de hingstar som finns? Alla hingstar har både positiva och negativa sidor som med allt annat. Helt naturligt!

Mia
Så att hela tiden bara tala om hur fantastisk en hingst är och eftersom du haft enligt dig en ponny med godridbarhet , är enligt dig helt ok, men om man som jag haft flera avkommor efter en hingst som enligt mig haft sämre ridbarhet är fy fy att säga? Jag tror att ridponnyavel mår mkt bättre av raka rör och inte bara smicker. Så min åsikt är, varför använda en hingst som är dyr och gammal när det finns billigare och bättre alternativ?
 
Sv: Ponnyhingstar??

Jag vet att många i Nickans (arabens) stam är av lite större model, därför är jag tvecksamt till att använda en D-ponnyhingst utan satsar nog på en C eller möjligen en liten D:)

När det gäller de båda andra stona vet jag däremot att det inte finns något särskillt stort, iallafall i de närmaste leden. Det är alltid svårt när man inte har sett vad de lämnar och det är då bäst att använda en något mindre hingst för att vara lite säkrare på att de inte växer över. Eller??
Vore jag i dina kläder skulle jag för säkerhets skull använda en mindre hingst på arabstoet för att vara på säkra sidan, stammen på stoet med 155cm hästar verkar ju ganska stor. Varför inte testa en ren welsh första ggn?
vad gäller dom andra stona, är det säkert ok med D-ponnyhingst. Intermezzo's möderne är ju 140cm ponnies i många många generationer, och Minotaurus (fadern) verkar ju inte ge så stort, så Intermezzo om du har nära till honom passar nog bra, annars finns det flera bra yngre hingstar på semin.
 
Sv: Ponnyhingstar??

En welsh på araben vore kanske inte så dumt... Tål faktiskt att funderas på ordentligt:) Några tips?
 
Sv: Ponnyhingstar??

I ditt inlägg så tolkas det som att hingsten nedärver dålig ridbarhet. Jag tycker det är justare av dig om du hade skrivit att de avkommor du fått på dina ston med denna hingsten inte fått så bra ridbarhet då hade det tolkats på ett annat sätt. Nu blev det mer som att avkommorna överlag har dålig ridbarhet och det stämmer ju faktiskt inte. Det finns ju resultat från diverse tävlingar där avkommor visats sig vara väldigt bra. Bara att läsa på internet. Det ska till två individer för att få en avkomma och hur avkomman blir beror på kombinationen av hingst och sto. Inte bara från en föräldrer.
 
Sv: Ponnyhingstar??

KL

Jag håller med pladdermadde att det ska vara raka rör. Det är en bristvara inte bara i ridponnyaveln, tyvärr.

Däremot är det skillnad på att vara saklig och att snacka skit. Det senare kan man ta via PM: om man brinner för det.

När det gäller Veronas Bo-Gi så kan jag inte uttala mig om ridbarheten. Vi ska nog inte glömma att han trots allt varit en "poppis"-hingst och fått mååånga ston. Självklart är det varierande kvalitét på dessa, ett fenomen som drabbar alla poppishigstar.
Personligen tycker jag att Veronas Bo-Gi har en mycket bra typ, vilket jag tycker är något vi överlag måste förbättra. Men jag tycker också att han kanske har fått lite väl mycket ston, så vill man sälja avkomman så kanske det är klokare att välja en annan hingst då det finns gott om Bo-Gi:s avkommor på marknaden.
 
Sv: Ponnyhingstar??

En welsh på araben vore kanske inte så dumt... Tål faktiskt att funderas på ordentligt:) Några tips?

Joelsbo Coulthard (stavning?) tävlar framgångsrikt i hoppning. Finns/fanns på semin.

Om du vågar testa något nytt så kanske Arhults Waldemar kan vara ett alternativ? Mycket spännande stam.:laugh:
 
Sv: Ponnyhingstar??

Joelsbo Coulthard (stavning?) tävlar framgångsrikt i hoppning. Finns/fanns på semin.

Om du vågar testa något nytt så kanske Arhults Waldemar kan vara ett alternativ? Mycket spännande stam.:laugh:

Århult får även in 2 nya welsh-hingstar till avel nästa år, en ung palominohingst med superstam, dock endast 2 nästa år, så osäkert om han betäcker utomstående ston, sen kommer även den mkt meriterade hingsten Cottrell Mystery med toppenstam .
Jag har betäckt mitt arabsto med bla welsh cobhingsten Leyeswick Dai, den avkomman är 6 i år, hon blev rejält större än både far och mor (146cm) och slutar runt 154cm. samma sto fick förra året en avkomma efter Pentyparc Shonnyn Ru welsh sec C 135cm, och den dottern verkar hålla sig under ponnymått. Genom att använda sec C och D hingst har jag fått avkommor som fått bättre gångarter än modern och till min förvåning är dom väldigt ädla, mer av ridponnytyp än Cob-korsning.
 
Sv: Ponnyhingstar??

Såg att Pladdermadde skrivit i en annan tråd inatt om halvblodshingstar. Liknande detta fast där tvivlade hon på att det var hingsten som nedärvt sig det dåliga utan skyllde mer på stoet. Inte första inlägget från henne med liknande innehåll. Jag kallar inte det för raka rör. Man kan skriva om sina egna men inte andras och det ska framgå att det handlar om det också. Man kan inte tycka en sådan här sak och få det att låta generellt över hinsgten/stoet eller vad det nu är.
Nu råkade det gälla denna ponnyhingsten men det kunde varit vilken hingst som hellst. Det är sättet att få fram vad man tycker som det är fel på.
(svårt att formulera).

Mia
 
Sv: Ponnyhingstar??

Såg att Pladdermadde skrivit i en annan tråd inatt om halvblodshingstar. Liknande detta fast där tvivlade hon på att det var hingsten som nedärvt sig det dåliga utan skyllde mer på stoet. Inte första inlägget från henne med liknande innehåll. Jag kallar inte det för raka rör. Man kan skriva om sina egna men inte andras och det ska framgå att det handlar om det också. Man kan inte tycka en sådan här sak och få det att låta generellt över hinsgten/stoet eller vad det nu är.
Nu råkade det gälla denna ponnyhingsten men det kunde varit vilken hingst som hellst. Det är sättet att få fram vad man tycker som det är fel på.
(svårt att formulera).

Mia
Förtydliganden: Vad gäller halvblodshingsten och stoet, har jag sett båda, samt flera avkommor efter den hingsten.
Vad gäller ponnyavkommorna, så har jag haft 3 Bo-gi avkommor för tillridning och försäljning, har även haft dessa avkommors 3 halvsyskon efter Power Boy för in/tillridning. Min uppfattning är att trots att Power Boy avkommorna var mer av gammaldags typ så tuffade dom på och hela tiden gjorde sitt bästa och utvecklades mer och hade bättre ridbarhet än dom jämnåriga Bo-gi avkommorna när jag hade dom. Så min slutsats var att som köpare skulle jag hellre välja en mer gammaldags Power Boy avkomma än en aldrig så vacker Bo-gi avkomma, obs det är bara min uppfattning efter att ha ridit och utbildat 3 st avkommor efter dessa hingstar. Din avkomma är säkert en jättetrevlig ponny, men tyvärr, dom avkommorna jag lärt känna har inte för mig bra ridbarhet, och därför tycker jag att TS ska hellre välja en annan (och kanske även billigare ) hingst. Och som jag sa tidigare, hade frågan varit uppe för 5-6 år sen, så hade jag gladerligen rekommenderat Bo-gi eftersom han DÅ var en av dom bästa hingstar tillgängliga i sverige, men NU är det gott om bra hingstar tillgängliga, så varför inte använda det bästa som finns NU.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 547
Avel Lite snabba pix och sent på säsongen🙈Men nu står vi med ett welshsto och vi vill gärna betäcka henne. Söker en trevlig b-ponny hingst...
Svar
11
· Visningar
1 413
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 448
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp