Ponnyn Jenna misshandlades av barn – dog av skadorna

Svarar inte på ditt inlägg i sig eftersom det inte riktar sig till mig, men spinner vidare i ämnet...

Det kan hända att jag gått runt med för höga tankar om människovarelsen som art, men det känns väldigt märkligt hela grejen att en ens ska behöva Lära sig att en inte plågar en annan oskyldig försvarslös levande varelse. Jag trodde såna instinkter var medfödda. Människan har ju också (har jag hört men tvivlar ofta stark på påståendet) begåvats med ett intellekt som står över djur varvid en kan anta att en människa förstår bättre än att inte ge sig på oskyldiga djur. Jag skulle av nyfikenhet vilja veta vad som driver individer till liknande dåd. Hur de känner och vad som gör att de anser sig ha rätten att göra liknande. Det handlar knappast om överlevnad.
Barn föds inte med empati, det är något man måste lära sig, precis som att i övrigt skilja på rätt och fel.
 
Eftersom du vet att det inte handlar om "flugornas herre" så kan du gärna få redogöra för barnens hemförhållanden och den vägledning de fått av den vuxna världen.

Sanningen är troligtvis att du inte vet något alls - men ändå kan du sitta och häva ur dig saker på internet som riskerar att göra dig till en lika god kålsupare som de du fördömer
Att sitta och försvara sånt beteende är helt bedrövligt. Finns ingen frisk varelse som medvetet plågar någon annan varelse för skoj skull.

"Flugornas herre" var bara ett exempel på hur galet det kan gå när vuxna inte är med och vägleder men inte ens dom plågade någon för plågandets skull. Det handlar mer om makt och hur man tar den på totalt fel sätt, inte att det är roande att skada andra.

Otäckt med folk som tycker sånt här beteende är försvarbart på något sätt. Visst föds inte barn med rätt och fel inpräntat i huvet men inget barn föds med en naturlig känsla att plåga andra till döds för skoj skull. Ingen frisk unge iallafall, om dom gör det så hoppas jag innerligt att dom inte får gå fria i samhället någonsin.

Och visst, det kan hända att dom lärt sig sånt här beteende hemifrån men det ändrar ingenting för min del, sådana människor ska inte få vistas fria i samhället någonsin. Dom har i mina ögon förbrukat sin rätt till ett liv i samhället.
 
Senast ändrad:
Att sitta och försvara sånt beteende är helt bedrövligt. Finns ingen frisk varelse som medvetet plågar någon annan varelse för skoj skull.

"Flugornas herre" var bara ett exempel på hur galet det kan gå när vuxna inte är med och vägleder men inte ens dom plågade någon för plågandets skull. Det handlar mer om makt och hur man tar den på totalt fel sätt, inte att det är roande att skada andra.

Otäckt med folk som tycker sånt här beteende är försvarbart på något sätt. Visst föds inte barn med rätt och fel inpräntat i huvet men inget barn föds med en naturlig känsla att plåga andra till döds för skoj skull. Ingen frisk unge iallafall, om dom gör det så hoppas jag innerligt att dom inte får gå fria i samhället någonsin.

Och visst, det kan hända att dom lärt sig sånt här beteende hemifrån men det ändrar ingenting för min del, sådana människor ska inte få vistas fria i samhället någonsin. Dom har i mina ögon förbrukat sin rätt till ett liv i samhället.
Jag anser inte att beteendet är försvarbart - men det gäller även när man sitter och önskar livet ur barn på det mest horribla möjliga sätt. I synnerhet när man uttrycker att de borde misshandlas ihjäl. OAVSETT VAD MÄNNISKOR GJORT SÅ UTTRYCKER MAN SIG INTE SÅ!
 
Jag anser att alla vettiga vuxna människor borde anse att det är fel att tortera ihjäl barn - och det alldeles oavsett vad barnen gjort. Jag är faktiskt chockad och rejält äcklad över att människor sitter och uttrycker på nätet att det på något sätt är moraliskt rätt.

Jag är också chockad och äcklad över att man önskar att det finns människor kapabla att utföra sådana dåd som går fria i samhället. Oavsett vad jag tycker om den incident som tråden handlar om - jag vill inte ha barnamördare lösa i samhället. Och jag vill faktiskt inte ha människor som önskar sig barnamördare lösa i samhället heller.
 
Jag tycker att det är ganska obehagligt faktiskt att önska död åt gärningsmännen. Jag förstår att man blir upprörd och kan skriva allt möjligt tokigt i affekt, men när det på allvar diskuteras vilka som har rätt att leva och inte så kryper det i skinnet på mig. Jag tycker helt enkelt att mord är fel, alldeles oavsett vad man anser sig ha för motiv och anledningar att rättfärdiga det med.

Med det sagt så är det som hänt givetvis förskräckligt.

Jag tänkte precis skriva något liknande. Man kan uttrycka förfäran och ilska utan att önska livet ur folk.
 
Sådant här är alltid så intressant. Det är såklart vidrigt att bete sig som de här tonåringarna har gjort men flera av de som nu sitter här och spyr galla över dem och önskar dem allt möjligt hemskt sätter sig sedan och äter sitt kött. Då kvittar det plötsligt att djuren far illa för köttet är så viktigt. Ett fåtal köper enbart kött från djur de vet har haft det bra under sin livstid men alldeles för många köper billigt kött där djuret har farit precis lika illa eller värre än den stackars ponnyn gjorde.

Unga individer utan styrning av arter som är flockdjur är inte trevliga. Det kvittar vilken art vi tillhör, flockdjur behöver lära sig socialt samspel och vad som är okej och inte. Det är inget som finns i generna. Det är socialt accepterat att grisar lever som de gör men det är inte socialt accepterat att hundar lever så. Det är inte socialt accepterat att kasta upp kattungar i luften och skjuta på dem med luftgevär men det är socialt accepterat att under stor stress fösa grisar in och ut ur lastbilar för att olika producenter enbart har vissa livsstadier och det trots att vi vet att grisen är det djur som är mest lika människan vad gäller intelligens men även kroppsligt. Jag tror faktiskt att kattungen lider mindre än grisen. Iallafall under kortare tid. Båda är vidriga men det ena är socialt accepterat, det andra inte.

Självklart ska de här tonåringarna tas i hampan och få lära sig det sociala samspelet men att de skulle vara potentiella mördare och kvinnomisshandlare tror jag inte. Inte om de får en chans, en chans som kanske blir deras första i livet och får lära sig. Det vansinniga är att sådant här tillåts fortgå och att myndigheter alldeles för ofta ger en klapp på huvudet istället för att ta i med storsläggan genast.
 
Utan empati eller känsla för vad som är rätt eller fel så är det tyvärr väldigt många som far illa som kommer i vägen för dylika sadister.

Små barn som inte har känsla för sånt borde ju lämpligtvis ha nån sorts övervakning, om inte annat så för att de inte heller i småbarnsåldern har annat vett som tex att akta sig för bilar, inte äta farliga saker, klättra upp på spisen osv. 15-åriga barn borde väl rimligtvis ha haft 15 år på sig att lära sig såna saker. De är både straffmyndiga och byxmyndiga, det borde rimligen gå att förvänta sig att de kan förstå att det är fel att misshandla ihjäl ett djur. En ponny kräver rätt så mkt våld för att då dessutom, det är inte en myra...
 
Sådant här är alltid så intressant. Det är såklart vidrigt att bete sig som de här tonåringarna har gjort men flera av de som nu sitter här och spyr galla över dem och önskar dem allt möjligt hemskt sätter sig sedan och äter sitt kött. Då kvittar det plötsligt att djuren far illa för köttet är så viktigt. Ett fåtal köper enbart kött från djur de vet har haft det bra under sin livstid men alldeles för många köper billigt kött där djuret har farit precis lika illa eller värre än den stackars ponnyn gjorde.

Unga individer utan styrning av arter som är flockdjur är inte trevliga. Det kvittar vilken art vi tillhör, flockdjur behöver lära sig socialt samspel och vad som är okej och inte. Det är inget som finns i generna. Det är socialt accepterat att grisar lever som de gör men det är inte socialt accepterat att hundar lever så. Det är inte socialt accepterat att kasta upp kattungar i luften och skjuta på dem med luftgevär men det är socialt accepterat att under stor stress fösa grisar in och ut ur lastbilar för att olika producenter enbart har vissa livsstadier och det trots att vi vet att grisen är det djur som är mest lika människan vad gäller intelligens men även kroppsligt. Jag tror faktiskt att kattungen lider mindre än grisen. Iallafall under kortare tid. Båda är vidriga men det ena är socialt accepterat, det andra inte.

Självklart ska de här tonåringarna tas i hampan och få lära sig det sociala samspelet men att de skulle vara potentiella mördare och kvinnomisshandlare tror jag inte. Inte om de får en chans, en chans som kanske blir deras första i livet och får lära sig. Det vansinniga är att sådant här tillåts fortgå och att myndigheter alldeles för ofta ger en klapp på huvudet istället för att ta i med storsläggan genast.

Eftersom jag inte äter kött anser jag att jag inte behöver ta åt mig av det första. Men jag har ändå en begränsad medkänsla för våldsverkare.

För egen del hoppas jag ju på karmat. Jag vänder på perspektivet - Om det ändå går potentiellt farliga människor lösa i samhället så hoppas jag att de i första hand råkar ut för varandra. Jag har mindre medkänsla med de gängmedlemmar som utsätts för andra gängmedlemmars våld, än jag känner för oskyldiga som drabbas. När det handlar om människor som valt en kriminell livsstil så får de väl förfasen räkna med att tråkiga saker händer. Tråkigt bara att de inte hålls i speciella reservat så annan befolkning kan skyddas, och vad de gör med varandra där inne är upp till dem. (lägger till en :angel: så att min grovhuggna ironi framgår). Jag har inget behov av att dalta med eller tycka synd om dem, det finns alldeles tillräckligt många människor som lider utan att ha valt en kriminell bana. Jag lägger mitt krut där.

Håller med dig fullständigt vad gäller människors dubbelmoral och rättfärdigande av sitt eget köttätande. För egen del har jag varit vegetarian i 20 år och en stor orsak till det är just för att jag inte vill vara delaktig i den storskaliga köttindustrins djurhantering. Jag tänker och känner samma som du beskriver kring vad som anses rimligt ur ett perspektiv vad köttindustrin får tillåta gentemot annat plågeri.

Det finns samband mellan djurplågeri och misshandel av människor. Därför är det inte helt fel att vara lite uppmärksam på personer som är sadistiska mot djur. Jag sitter på jobbet nu men det går att googla fram forskning på detta om en har tid över.
 
Senast ändrad:
För mig handlar det inte om hämd, men vissa personer borde bara låsas bort från samhället på heltid och har förbrukat sin rätt till ett liv. Dom förtjänar ingenting och dom kan definitivt inte jämföras med "gulliga" djur som dödar för överlevnad. Djur beter sig inte som dom, vet inte vad man kan jämföra dom med men inte djur iallafall.

Och för övrigt så är det få människor som accepterar sådant beteende från djur heller oavsett hur söta dom är.

Sen tycker jag för övrigt också det är tragiskt och hemskt om folk tror att barn är såhär hemska på riktigt pga "outvecklade" hjärnor. Det är dom inte, ja dom kan agera utan att tänka men att medvetet plåga någon är inte friskt. Möjligtvis om man ser till situationer som i "Flugornas herre" varianter då barn får agera utan något samhälle eller vuxna som vägleder. Men så är inte läget här.
Det är 15-åringar vi talar om, är du bättre själv om du anser att unga människor förbrukat sitt liv? Vi vet inte vad för tragiska öden som ligger bakom? Du kanske varit en av dem om du dragit en annan lott i livets lotteri.

Ja det är hemskt, ja det ska stoppas, men många människor som gjort stora dumheter i livet, långt värre än detta kan komma tillbaks till samhället med rätt hjälp och stöd, och de ångrar sig djupt. Och ja barn/ungdomar har inte fullt utvecklade hjärnor, de gör givetvis inte dumheterna pga dem men de kanske inte skulle gjort dem om de fått mogna några år.
 
Jag tänker att barn som utför handlingar som dessa är barn som aldrig fått lära sig något annat, alternativt har någon medfödd störning (narcissism, sociopati osv).

Växer man upp i ett hem där våld och kränkningar är vardagsmat, där man inte blir sedd och/eller får sina behov tillgodosedda, där man aldrig får lära sig vad empati är, då är det inte så konstigt att det blir så här. Vet självklart inte att så är fallet med dessa ungdomar men att önska livet ut barn som aldrig ens fått en chans i livet tycker jag är otroligt osmakligt.

Det KAN ju faktiskt vara så att lösningen för dessa barn är att få lära sig vad empati är, och det lär man sig bäst genom att bli visad empati, inte genom att få samma behandling som de själva gav hästen - för då lär man sig bara och endast att behandla andra på samma sätt.

Och våldsspiralen fortsätter...
 
Jag anser inte att beteendet är försvarbart - men det gäller även när man sitter och önskar livet ur barn på det mest horribla möjliga sätt. I synnerhet när man uttrycker att de borde misshandlas ihjäl. OAVSETT VAD MÄNNISKOR GJORT SÅ UTTRYCKER MAN SIG INTE SÅ!
Jag har inte önskat livet ur någon, men i samhället ska dom då inte vara.

Däremot så är det rejält obehagligt med folk som försvarar och tycker synd om dom och har ursäkter för dom, brukar man inte ha om det inte är ett beteende man själv har som man vill bortförklara med något.

Vissa är helt enkelt för farliga och skadade för att ha i samhället, vissa ska hållas borta för allas trevnad. Ibland har det bara gått för långt helt enkelt.

Folk beter sig som om alla under 18 år är oskyldiga stackars människor utan ansvar eller nånting. Jag håller inte med om det alls. Dessa var knappt ens såpass unga att dom kan kallas för barn.
 
Jag har inte önskat livet ur någon, men i samhället ska dom då inte vara.

Däremot så är det rejält obehagligt med folk som försvarar och tycker synd om dom och har ursäkter för dom, brukar man inte ha om det inte är ett beteende man själv har som man vill bortförklara.
Du verkar ha problem att skilja på handlingen, den är avskyvärd och det finns inget försvar för den, och människan som kan ha tusen skäl att må så dåligt att denne ger sig på ett oskyldigt djur. Det handlar inte om att bortförklara eller ursäkta, ingen har gjort det vad jag kan se utan det handlar om att sätta saker i ett perspektiv och helst hjälpa killarna tillbaks till et tbra liv (utan att misshandla någon alls). Ska vi döma ut alla som begår avskyvärda handlingar för all framtid så blir det många som behöver bort från samhället minst lika mycket som dessa.

Inte för jag är religiös men Jesus hade en poäng när han bad den som var helt oskyldig att kasta första stenen när man skulle stena ihjäl en syndare. Är du denne helt oskyldiga tro, som aldrig gjort fel? Ska vi stena dem till döds och är du beredd att kasta första stenen? Det är i vart fall betydligt lindrigare än att internera dem på livstid utan en chans att komma tillbaks till samhället. sisådär en 70-90 års fängelse utan chans till benådning, det känns för mig helt oproportionerligt.
 
Efter att ha haft en förälder som var en narcissistisk mytomansk psykopat kan jag verkligen säga att ingen av oss syskon eller våran andra förälder har blivit sån...
Inte ens hens syskon var såna heller....

Så av egen erfarenhet VET jag att ett sånt beteende inte automatiskt innebär att avkommorna blir likadana...

Tvärt om...

Vi insåg redan mycket tidigt att ett sånt beteende varken var normalt, ingen annan hade en förälder som betedde sej så, eller önskansvärt...

Vi syskon var runt 15 år gamla när vi flyttade hemifrån för sådär 50 år sen och vi satt på var sitt håll och skålade när corona kom och tog hen med sej ner till underjorden den 15e april i år...

Våran högsta önskan har hela våra liv varit att hen hade blivit omhändertagen på livstid för minst 80 år sen och att vi aldrig behövt uppleva det rena helvete som det innebär att leva med en sån individ....

Så kom inte och säg att en sån individ har något som helst existensberättigande bland världens övriga befolkning, för det har dom INTE...
 
Efter att ha haft en förälder som var en narcissistisk mytomansk psykopat kan jag verkligen säga att ingen av oss syskon eller våran andra förälder har blivit sån...
Inte ens hens syskon var såna heller....

Så av egen erfarenhet VET jag att ett sånt beteende inte automatiskt innebär att avkommorna blir likadana...

Tvärt om...

Vi insåg redan mycket tidigt att ett sånt beteende varken var normalt, ingen annan hade en förälder som betedde sej så, eller önskansvärt...

Vi syskon var runt 15 år gamla när vi flyttade hemifrån för sådär 50 år sen och vi satt på var sitt håll och skålade när corona kom och tog hen med sej ner till underjorden den 15e april i år...

Våran högsta önskan har hela våra liv varit att hen hade blivit omhändertagen på livstid för minst 80 år sen och att vi aldrig behövt uppleva det rena helvete som det innebär att leva med en sån individ....

Så kom inte och säg att en sån individ har något som helst existensberättigande bland världens övriga befolkning, för det har dom INTE...
Menar du att dessa 15-åringar är narsicistiska psykopater?
 
Menar du att dessa 15-åringar är narsicistiska psykopater?

Några andra än såna individer har inte jag åtminstone träffat på som misshandlat och dödat andra levande varelser med berått mod och samma sak har dom flesta läkarna jag träffat och frågat sagt...

Men hur som helst så är det inte någon normalt funtad individ som gör så...

Jag tycker inte det är något annat men du kanske har andra preferenser...
 
Några andra än såna individer har inte jag åtminstone träffat på som misshandlat och dödat andra levande varelser med berått mod och samma sak har dom flesta läkarna jag träffat och frågat sagt...

Men hur som helst så är det inte någon normalt funtad individ som gör så...

Jag tycker inte det är något annat men du kanske har andra preferenser...
Du är snabb till att döma, att diagnostisera folk som narcissistiska psykopater utan existensberättigande utan att ens ha träffat dem och hört deras historia känns direkt överdrivet.

Hoppas andra är snällare mot dig i sina bedömningar om du gör något tokigt och i vart fall för hör sig om din version och inte går på andrahandsuppgifter innan de sätter etiketter på dig.

Jag vet inget om killarna och kan omöjligt veta om de är normalt funtade eller inte utan att veta mycket mer.
 
Sådant här är alltid så intressant. Det är såklart vidrigt att bete sig som de här tonåringarna har gjort men flera av de som nu sitter här och spyr galla över dem och önskar dem allt möjligt hemskt sätter sig sedan och äter sitt kött. Då kvittar det plötsligt att djuren far illa för köttet är så viktigt.

Precis du har helt rätt.

Men det är såklart bara vegetarianer här på buke, är det alltid när dödabarnåsikter kommer fram.
 
Eftersom jag inte äter kött anser jag att jag inte behöver ta åt mig av det första. Men jag har ändå en begränsad medkänsla för våldsverkare.

Och se där. den första poppade upp direkt, men står du helt fri @_Taggis_ ?? har du kanske katt eller hund eller använder läder? om så ja du behöver också ta åt dig.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 286
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 603
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har en upp gift att jag ska göra en vision bord alltså som en bild med vad man har för mål. Så ska ha minst tre korta mål och ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 480
Senast: Kjerulfia
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 483
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp