Ponnyn stegrar och vägrar

Bukefalos 30 år!

dressage_77

Trådstartare
Hej,

Vi har en ponny som vi ägt i några månader. Supersnäll, oftast inga som helst problem att rida, världens duktigaste och gör allt som han blir ombedd att göra. Hoppar med glädje och uppskattar även dressyren, hoppningen är dock favoriten och det som vi gör mest. MEN. Då och då så stannar han helt plötsligt, vägrar gå fram, reser sig rejält. Kommer oväntat och när han väl börjat finns det inget som kan gå honom framåt, bara att sitta av och avbryta så får man rida igen imorgon.

Detta sker inte jätteofta men tillräckligt för att man inte ska vara säker på hur han är just den dagen. Startat honom tre ggr, två självklara förstaplatser och en där han efter tre hinder stannade och inte gick att få framåt. Alltså har hästen otroligt mycket potential. Oftast hur cool som helst men kan ibland få lite nerv, ej något som man då stör sig på utan han är mest taggad. Det är detta beteendet som skapar problem.

Han är alltid snäll i hanteringen. Gör mest stegringarna/vägrar gå fram på banan men även på uteritter och både i dressyren och hoppningen (alltid när någon sitter på. Tömkörning, longering, promenader fungerar utmärkt) Vi har kollat ryggen på honom och den är klockren, inga problem. Ej sadeln heller då han gör detta med hoppsadeln, dressyrsadeln samt barbacka och barbackapadd.

Tre olika ryttare som rider honom varav han endast visat detta beteende med två av dem. Det är dock svårt att säga om den han ej stannat med beror på hennes ridning eller är ren tur i och med att hon som max rider honom en gång i veckan och de andra mer regelbundet. Min dotter som då rider mest samt tävlar honom uppskattar såklart inte det här och föredrar att rida den andra ponnyn, så svårt att veta vad vi ska göra då vi inte haft honom så länge.
Jag har prövat att sitta upp men är egentligen för lång så kan inte rida honom ofta. Då betedde han sig i alla fall bra så har ej fått känna själv hur han är när detta sker. Min dotter och båda medryttarna är dock väldigt duktiga och vana ryttare främst hon som rider så sällan.
Vi hörde av oss till gamla ägarna och de svarade att han hade varit såhär några gånger, dock inte lika extremt och ej lika ofta.

Förlåt för rörig text och ställ gärna frågor om jag missade något. Vad kan det vara?

Tacksam för svar!

Är han genomgången av veterinär?

Så det ni gör mest är att hoppa? Hur ofta hoppar ni? Hoppning är tufft mot kroppen och kan vara överansträngande om det sker för ofta. Har ni ett träningsschema eller hur hoppar ni honom?

Ni har inte haft honom så länge och det är tre olika ryttare som rider honom. Är han van vid så många ryttare sen tidigare?

Våran veterinär som vi haft länge har kollat igenom honom två gånger och ej hittat något fel, samt kollad av en equiterapeut.

Hoppar honom en till två gånger i veckan, vilket han gjort hos tidigare ägare. Menade att inriktningen / det vi köpte honom för är hopptävling. Hoppningen är alltid för tränare.

Tre ryttare i och med att min dotter ej hinner rida båda ponnyerna tillräckligt mycket varje vecka så behövde en medryttare till honom, då en tjej som vi känner sen tidigare och rider bra och noggrant, precis det vi söker. Vi vill att den tredje tjejen ska rida honom också eftersom att hon egentligen är den bästa och kan hjälpa till att träna honom, hon rider endast dressyr då det är hennes gren. Hon bor långt bort så har därför endast möjlighet att rida på helgerna.

Har inte frågat tidigare ägare om hur många ryttare som ridit samtidigt men vet att han har gått med medryttare tidigare, ej hur många. Det var dock två barn i den familjen som "delade" lite på hästarna så är ganska säker på att han är van vid att ha iaf tre olika ryttare att någorlunda variera mellan.

Vad säger er tränare då när den ser hur han beter sig? vad ger denna för råd?
Hur gammal är ponnyn?

En häst bråkar ju inte för att vara elak, den försöker ju visa att något inte är okej, kan du se en röd tråd till vad som händer innan han säger ifrån?
Vem har ridit dagen innan?
Hur är han riden dagen innan och av vem?
Hur många vilodagar har han?
Hur läggs träningen upp just det passet?
Är det i slutet av ridpasset?
Är det pressen som blir för stor för honom?
Kanske behöver han kortare pass för att orka?
Har ni tagit blodprov för att utesluta där? Finns en tråd om just selen här på forumet som kan vara tänkvärd.

Dags för en viloperiod, låter det som. Det kan ju var aktiv vila, dvs kravlösa uteritter och handpromenader, men man ska absolut lyssna på sin häst.

Hästen säger nej. Det är vårt ansvar att lyssna och respektera det, och lista ut varför det är ett nej.

För långa pass? För hård hand/gillar inte sättet hen rids på? Ont i munnen? Slut i musklerna? Ont i magen, dvs magsår? Selenbrist?

Hur gammal är hästen?

Exakt vad menar du med att veterinär gått igenom honom?
Jag hade bokat tid på en bra klinik för utredning i just syfte att se om det finns kroppsliga orsaker till beteendet. Inte bara ”känna igenom” utan en ordentlig utredning.

Jag tänker också att ni ska börja med att kolla honom på klinik.

Sen har ni inte haft honom så länge, nytt stall, nya rutiner och tre nya ryttare, fyra med dig. Det är en stor omställning i livet.
Det låter som det är mycket hoppning med 1 - 2 gånger per vecka + tävling.
Är han fräsch hade jag backat bandet och sänkt kraven.

Har ni kollat med tidigare ägare hur hästen har betett sig där?

Det finns hästar som är mer introverta som kan reagera så där när det blir för mycket intryck som de inte vet hur de ska hantera. Har en sån som jag fött upp själv som kan gå i baklås om det blir för mycket på en gång. Hon började redan ett par veckor gammal med att lägga sig ner vid stressiga situationer.
Som vuxen har det främst kommit fram vid situationer när hon får krav på sig av människor som hon inte känner.

Ni är nya för hästen som befinner sig i ett helt nytt sammanhang. Det känns inte otänkbart att den kan reagera liknande som min.

Din historia påminner lite om min ena häst som kommit ganska nyligen till mig där den höll på att stanna ibland med första ägaren och inte vilja gå. Hos nästa ägare gjorde den samma sak men det eskalerade så pass att hon blev farlig att rida. Här rids hon inte och om jag märker att hon är redo för det en dag så rids hon utan krav för tävling. Om vi kommer dit att vi hittar en gemensam väg framåt vill säga. Hon har nämligen på grund av fin stam pressats för hårt av flera ryttare för att nå prestation och alldeles för fort. Hon började säga stopp snällt i början till att när ingen lyssna på henne bli farlig på riktigt att rida även för dom duktigaste.
Så gå igenom hästen ordentligt på klinik, det kostar så klart då försäkring bara täcker om man faktiskt hittar något fel och inte annars men då är ni en bit på väg, innan det eskalerar och blir farligt på riktigt. Hittar man ingen röd tråd får man börja utesluta saker och det är så värt dom pengarna för att undvika olyckor i ridningen.

Exakt vad menar du med att veterinär gått igenom honom?
Jag hade bokat tid på en bra klinik för utredning i just syfte att se om det finns kroppsliga orsaker till beteendet. Inte bara ”känna igenom” utan en ordentlig utredning.
Veterinären har känt igenom rygg, nacke muskler och kollat hans rörlighet, har dock ej hittat något. Men ska boka en bättre utredning

Dags för en viloperiod, låter det som. Det kan ju var aktiv vila, dvs kravlösa uteritter och handpromenader, men man ska absolut lyssna på sin häst.

Hästen säger nej. Det är vårt ansvar att lyssna och respektera det, och lista ut varför det är ett nej.

För långa pass? För hård hand/gillar inte sättet hen rids på? Ont i munnen? Slut i musklerna? Ont i magen, dvs magsår? Selenbrist?

Hur gammal är hästen?
Han är 14 år

Grejen är att han 95% av tiden tycker att det är SÅ roligt och det gör det svårt att veta hur det skulle bli med en viloperiod. Han galopperar fram i hagen när man kommer, gör alltid sitt bästa och man kan se hur roligt han tycker det är. Men plötsligt så vänder allt

Ska kolla magsår samt selenbrist

Vad säger er tränare då när den ser hur han beter sig? vad ger denna för råd?
Hur gammal är ponnyn?

En häst bråkar ju inte för att vara elak, den försöker ju visa att något inte är okej, kan du se en röd tråd till vad som händer innan han säger ifrån?
Vem har ridit dagen innan?
Hur är han riden dagen innan och av vem?
Hur många vilodagar har han?
Hur läggs träningen upp just det passet?
Är det i slutet av ridpasset?
Är det pressen som blir för stor för honom?
Kanske behöver han kortare pass för att orka?
Har ni tagit blodprov för att utesluta där? Finns en tråd om just selen här på forumet som kan vara tänkvärd.
Hopptränaren försöker hjälpa oss att hitta en röd tråd samt så har vi haft lugnare träningar i fall att det skulle vara så att han har ont, kan ju vara ngt mentalt också.
Framför allt så har hon försökt hjälpa oss att hitta ett mönster, se om det är någon liten grej från hans förflutna iom att vi inte vet hur han hade det innan han blev importerad från Irland, så om det skulle vara något ljud eller lukt eller bara någon detalj som gör att allt ställer om

Jag tänker bara att ni ska ta det försiktigt, både om det skulle vara så att ponnyn känner obehag men också att det kan uppstå en farlig situation när han stegrar på det där sättet. Om dottern tycker att det är obehagligt att rida honom kanske det inte är det mest optimala att ha kvar ponnyn? Såklart tråkigt att sälja / låna ut men säkerheten måste gå först

Och om han gillar ”dressyrtjejen” mest kanske hon kan rida hästen mer ev. endast hon och se om han lugnar sig?

Ni rider inte dressyrträningar på den?
Tänker att om hästen är fräsch är det ju viktigt att få till en god grundridning. Att ha 3 olika ryttare gör det ju också svårare att hitta en röd tråd.
Just att de reser sig kan ju bli farligt och är något man bör ta på allvar. Något felas ju uppenbarligen hästen. Enklast att felsöka om vet och kiropraktor säger att den är grön är ju via dressyren. Känna igenom att den är liksidig, kan jobbas lösgjord och inte fysiskt har spänningar som påverkar balans och bjudning. Det är oerhört vanligt att de problemen finns vid liknande problem. Men vid felsökning vill man gärna göra lite liknande saker en period för att kunna sortera i vad som triggar vad. Det blir lite onödigt svårt med 3 olika ryttare.

Ni rider inte dressyrträningar på den?
Tänker att om hästen är fräsch är det ju viktigt att få till en god grundridning. Att ha 3 olika ryttare gör det ju också svårare att hitta en röd tråd.
Just att de reser sig kan ju bli farligt och är något man bör ta på allvar. Något felas ju uppenbarligen hästen. Enklast att felsöka om vet och kiropraktor säger att den är grön är ju via dressyren. Känna igenom att den är liksidig, kan jobbas lösgjord och inte fysiskt har spänningar som påverkar balans och bjudning. Det är oerhört vanligt att de problemen finns vid liknande problem. Men vid felsökning vill man gärna göra lite liknande saker en period för att kunna sortera i vad som triggar vad. Det blir lite onödigt svårt med 3 olika ryttare.
Fast de dressyrtränar väl? Eller har jag missuppfattat🙈

Jag frågade iom att jag inte riktigt förstod om dressyren skedde med tränare eller ej. Det lät inte så för mig. Men jag är inte säker och undrade då. 😊
Vi tränar dressyr för tränare, dock ej lika regelbundet som hopptränaren i.o.m att vi brukar göra det när hon kommer till oss och inte åka iväg och träna som vi gör i hoppningen. Men ingen dum ide att be en bra dressyrtränare se lösgjordheten osv

Anledningen till att det blir svårt med medryttarna är ju att vi egentligen behöver alla tre. Min dotter slutar skolan senare och hinner då endast rida en av sina hästar vissa dagar. Hästen har massor av energi och behöver gå 5 dagar i veckan (ibland 6 då lugnare pass / uteritter) annars blir han odräglig. Medryttaren som rider mest rider typ bara ut med en annan tjej i stallet men dressyr då och då, och hon är bra ryttare pålitlig och gör att min dotter hinner med båda sina ponnyer.
Sista medryttaren skulle man ju kunna utesluta men hon är så himla duktig och han gillar verkligen henne - en riktig perfect match. Så vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni tänkt gällande ryttarsituationen?

Har ni kollat med tidigare ägare hur hästen har betett sig där?

Det finns hästar som är mer introverta som kan reagera så där när det blir för mycket intryck som de inte vet hur de ska hantera. Har en sån som jag fött upp själv som kan gå i baklås om det blir för mycket på en gång. Hon började redan ett par veckor gammal med att lägga sig ner vid stressiga situationer.
Som vuxen har det främst kommit fram vid situationer när hon får krav på sig av människor som hon inte känner.

Ni är nya för hästen som befinner sig i ett helt nytt sammanhang. Det känns inte otänkbart att den kan reagera liknande som min.
Tänkte på om det kunde vara något från hans förflutna iom att han är importerad och vi ej vet hur han hade det på Irland, dock att han var klurig att rida in när han kom hit.
Det är en smart tanke iom att gamla ägarna inte heller hade honom särskilt länge och sålde honom då han blev för svår för barnen. Därav frågan igen hur jag ska göra med medryttare.
Tack för svar!

Liknande trådar

• stark på uteritt med andra hästar
  • Kan vi prata om lösgjordhet?
  • Träning, råd
  • Irländsk import och beteende

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur