Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men varför har ni så mycket hästar om ni inte hinner med dem utan måste ha tre medryttare?Vi tränar dressyr för tränare, dock ej lika regelbundet som hopptränaren i.o.m att vi brukar göra det när hon kommer till oss och inte åka iväg och träna som vi gör i hoppningen. Men ingen dum ide att be en bra dressyrtränare se lösgjordheten osv
Anledningen till att det blir svårt med medryttarna är ju att vi egentligen behöver alla tre. Min dotter slutar skolan senare och hinner då endast rida en av sina hästar vissa dagar. Hästen har massor av energi och behöver gå 5 dagar i veckan (ibland 6 då lugnare pass / uteritter) annars blir han odräglig. Medryttaren som rider mest rider typ bara ut med en annan tjej i stallet men dressyr då och då, och hon är bra ryttare pålitlig och gör att min dotter hinner med båda sina ponnyer.
Sista medryttaren skulle man ju kunna utesluta men hon är så himla duktig och han gillar verkligen henne - en riktig perfect match. Så vet inte hur jag ska göra. Hur hade ni tänkt gällande ryttarsituationen?
Så som du beskriver det är det helt klart något som är fel och ger obehag eller troligen direkt smärta, han hade inte reagerat så annars.Hej,
Vi har en ponny som vi ägt i några månader. Supersnäll, oftast inga som helst problem att rida, världens duktigaste och gör allt som han blir ombedd att göra. Hoppar med glädje och uppskattar även dressyren, hoppningen är dock favoriten och det som vi gör mest. MEN. Då och då så stannar han helt plötsligt, vägrar gå fram, reser sig rejält. Kommer oväntat och när han väl börjat finns det inget som kan gå honom framåt, bara att sitta av och avbryta så får man rida igen imorgon.
Detta sker inte jätteofta men tillräckligt för att man inte ska vara säker på hur han är just den dagen. Startat honom tre ggr, två självklara förstaplatser och en där han efter tre hinder stannade och inte gick att få framåt. Alltså har hästen otroligt mycket potential. Oftast hur cool som helst men kan ibland få lite nerv, ej något som man då stör sig på utan han är mest taggad. Det är detta beteendet som skapar problem.
Han är alltid snäll i hanteringen. Gör mest stegringarna/vägrar gå fram på banan men även på uteritter och både i dressyren och hoppningen (alltid när någon sitter på. Tömkörning, longering, promenader fungerar utmärkt) Vi har kollat ryggen på honom och den är klockren, inga problem. Ej sadeln heller då han gör detta med hoppsadeln, dressyrsadeln samt barbacka och barbackapadd.
Tre olika ryttare som rider honom varav han endast visat detta beteende med två av dem. Det är dock svårt att säga om den han ej stannat med beror på hennes ridning eller är ren tur i och med att hon som max rider honom en gång i veckan och de andra mer regelbundet. Min dotter som då rider mest samt tävlar honom uppskattar såklart inte det här och föredrar att rida den andra ponnyn, så svårt att veta vad vi ska göra då vi inte haft honom så länge.
Jag har prövat att sitta upp men är egentligen för lång så kan inte rida honom ofta. Då betedde han sig i alla fall bra så har ej fått känna själv hur han är när detta sker. Min dotter och båda medryttarna är dock väldigt duktiga och vana ryttare främst hon som rider så sällan.
Vi hörde av oss till gamla ägarna och de svarade att han hade varit såhär några gånger, dock inte lika extremt och ej lika ofta.
Förlåt för rörig text och ställ gärna frågor om jag missade något. Vad kan det vara?
Tacksam för svar!
Jag upplever inte att det är mycket att behöva en medryttare för ett hinna med hästen, den tredje tjejen är ju för att vi tycker om hur hon rider, men egentligen behöver han ju bara två ryttare. Dottern har två ponnyer och jag har en häst, det känns som en rimlig mängd för ossMen varför har ni så mycket hästar om ni inte hinner med dem utan måste ha tre medryttare?
Du behöver naturligtvis inte svara, blir bara så förvånad.
Veterinär har känt igenom hästen otroligt noggrant, alltså typ utrett, två ggr och nu har jag också bokat en utredning för att se om vi ska gå vidare med röntgen trots att hon inte hittat något tidigare. Håller tummarna för att vi kan lista ut vad det ärVeterinären känt igenom hästen? Vad menar du med det? Är den utredd eller inte? Röngtad? Jag har tagit över hästar som varit otroligt glada och arbetsvilliga men också varit istadiga från och till. 90% av dem har haft dåliga röntgenbilder. Kolla upp hästen på klinik.
Ps jag tycker ni verkar köra rätt hårt med den, får den vila något?
Veterinär har känt igenom hästen otroligt noggrant, alltså typ utrett, två ggr och nu har jag också bokat en utredning för att se om vi ska gå vidare med röntgen trots att hon inte hittat något tidigare. Håller tummarna för att vi kan lista ut vad det är
Han får absolut vilaVi brukar rida ungefär såhär:
Måndag: Vila
Tisdag: Dressyr
Onsdag: Uteritt
Torsdag: Hoppning
Fredag: Han får gå med på hundpromenad eller stå helt
Lördag: Uteritt
Söndag: Dressyr / markarbete
Tack så jättemycket!Nu kommer jag vara lite tråkig kanske men rak...
Jag får inte riktigt ihop det du skriver nu. Du skriver att ni hoppar mest. Enligt schemat hoppar ni en gång i veckan nu. Kanske 2 om man räknar att ni tävlar något.
Hur ofta rider dottern och hur ofta rider medryttaren som han stegrar med?
Vad är det dom gör som den andra medryttaren inte gör? Du påpekar att han reagerar med dom två och inte den tredje. Så vad är skillnaden i dom som ryttare? Är det pressen och kraven? Jag förstår att det kan vara svårt att se sin egen dotter kanske med oberoende ögon men försök. Intensiviteten i ridningen? 14 år anses inte gammalt på en ponny men man bör ha med i beräkningen att en del hästar börjar faktiskt bli gamla i kroppen lite smygande redan då. Inte alla, men en del.
Att han verkar arbetsvillig och du inte vet hur han blir vid vila, skulle det kunna tolkas som stress?
Hur hanterar ni honom när han står på bakbenen? Blir ni arga? säger ni åt honom? Eller stannar ni lugnt kvar i situationen och lugnande visar att ni lyssnar på honom? Eftersom du skriver att ni inte får det att lossna så känns det som att han kanske inte heller bemötts korrekt där vilket kan leda till att det eskalerar. En häst i det läget kommer en dag troligtvis slå över, ha det i åtanke, det är barn som rider och det sista man vill.
Importer från Irland har ibland en hel del i bagaget. Även om dom inte är inridna. Kan vara värt att ha i åtanke. På din beskrivning började redan poblemet hos förra ägaren, ponnyn blev därefter för svår och kom till er där problemet har eskalerat.
Ponnyn har flyttat, har fått nytt stall, nya rutiner, ny träning, börjat tävla, nya kompisar, nya människor, nya rutiner och framförallt 3 nya ryttare på bara några månader. Det är väldigt mycket på en och samma gång och under denna tiden har beteendet eskalerat från att stanna till att stå på bakbenen med 2 av 3 ryttare. Han må göra sitt bästa men han visar också att han inte vill, att något är fel. Han försöker kommunicera med er. En del hästar tar en flytt ganska bra och landar hyfsat fort, en del behöver flera månader att landa. Kanske inte det ni vill höra men att kolla upp hästen och sen ställa av den och låta den landa kan göra underverk. Jag har 4 hästar och ärligt talat är det nog bara en av dom som fixat allt ovan utan att protestera, dom andra tre hade sagt ifrån för att det är för mycket nytt på för kort tid.
Hej,
Vi har en ponny som vi ägt i några månader. Supersnäll, oftast inga som helst problem att rida, världens duktigaste och gör allt som han blir ombedd att göra. Hoppar med glädje och uppskattar även dressyren, hoppningen är dock favoriten och det som vi gör mest. MEN. Då och då så stannar han helt plötsligt, vägrar gå fram, reser sig rejält. Kommer oväntat och när han väl börjat finns det inget som kan gå honom framåt, bara att sitta av och avbryta så får man rida igen imorgon.
Detta sker inte jätteofta men tillräckligt för att man inte ska vara säker på hur han är just den dagen. Startat honom tre ggr, två självklara förstaplatser och en där han efter tre hinder stannade och inte gick att få framåt. Alltså har hästen otroligt mycket potential. Oftast hur cool som helst men kan ibland få lite nerv, ej något som man då stör sig på utan han är mest taggad. Det är detta beteendet som skapar problem.
Han är alltid snäll i hanteringen. Gör mest stegringarna/vägrar gå fram på banan men även på uteritter och både i dressyren och hoppningen (alltid när någon sitter på. Tömkörning, longering, promenader fungerar utmärkt) Vi har kollat ryggen på honom och den är klockren, inga problem. Ej sadeln heller då han gör detta med hoppsadeln, dressyrsadeln samt barbacka och barbackapadd.
Tre olika ryttare som rider honom varav han endast visat detta beteende med två av dem. Det är dock svårt att säga om den han ej stannat med beror på hennes ridning eller är ren tur i och med att hon som max rider honom en gång i veckan och de andra mer regelbundet. Min dotter som då rider mest samt tävlar honom uppskattar såklart inte det här och föredrar att rida den andra ponnyn, så svårt att veta vad vi ska göra då vi inte haft honom så länge.
Jag har prövat att sitta upp men är egentligen för lång så kan inte rida honom ofta. Då betedde han sig i alla fall bra så har ej fått känna själv hur han är när detta sker. Min dotter och båda medryttarna är dock väldigt duktiga och vana ryttare främst hon som rider så sällan.
Vi hörde av oss till gamla ägarna och de svarade att han hade varit såhär några gånger, dock inte lika extremt och ej lika ofta.
Förlåt för rörig text och ställ gärna frågor om jag missade något. Vad kan det vara?
Tacksam för svar!
Jag och alla andra kan ju bara utgå från den informationen du beskrivit här och inget annat.Tack så jättemycket!
1. Missförstånd, menade att inriktningen och det vi köpte hästen för var hoppning. Han är alltså en hopponny. Innebär inte att vi kommer hoppa honom fem dagar i veckan bara för att det är det vi ska tävla utan enligt oss räcker det med en, max två dagar i veckan.
2. Min dotter rider ca 3 pass i veckan och medryttaren 1-2 beroende på om den sista tjejen ska rida, ev 2-3 om min dotter har mycket annat. Jag är medveten om att den sista tjejen är den bästa, min dotter är duktig men inte på samma nivå alls som medryttaren som rider ibland, därav anledningen till att jag vill ha henne. Ska kolla mer noga på hur de rider och små detaljer. Men en grej att lägga märke till är att jag inte är 100% säker på anledningen till att han inte stegrat med den sista tjejen är att hon rider bra, om vi tex säger att han har ont så är det troligtvis bara ren tur iom att hon rider så pass sällan.
3. När han stannar och ställer sig på bakbenen så försökte vi i början få fram honom igen, dock utan sporrar och spö iom att vi ville att han skulle gå fram frivilligt. Men med risken att det kan bli en farlig situation så fick vi ganska snabbt bestämma oss för att sitta av, vänta lugnt vi sidan och låta honom lugna ner sig, och sen leda in i stallet och känna igenom kroppen där, då kan vi inte hitta några problem.
4. Det har du helt rätt i och därav min tanke att det kanske är något mentalt som får hans hjärna att slå om.
Sen verkar alla ha fått någon bild av att vi har köpt honom och börjat hårdträna direkt, ut på tävling utan att låta honom landa och inte gett honom tid att få komma till oss. Det stämmer dock inte och måste förtydliga det här:
Vi fick hem ponnyn i början av september 2025, alltså har vi haft hästen i snart 8 månader. Sen gav vi honom nästan 2 månader till att landa med uteritter, kravlösa pass och bara vänja sig vid ryttarna och miljön. I början var det endast min dotter som red och sen slussades sakta hans huvudsakliga medryttare in i bilden. Efter det började vi saka men säkert hoppa lite mer (det har aldrig varit några höjdhopp även om han har potentialen för det utan mest lära känna honom). Därefter hans första start, jättefin bra runda som alla var nöjda med.
Och sen så fortsatte vi sakta men lite ökat, i vintras fick han dock en vilovecka för att återhämta sig mentalt och fysiskt litegrann och sen tillbaka till lite mer träning.
Det här är inte ett upplägg som jag anser är för hårt för en ponny som, i övrigt från stegringarna, är i bra skick, men har nu bestämt oss för att inte tävla eller träna för hårt förrän vi vet vad det är.
Men ja i och med att han har flyttat runt tidigare är det rimligt att han behöver mycket mer vila än vad tidigare hästar vi köpt behövt. Han har ju aldrig riktigt haft ett hem som han varit på en riktigt lång tid, så det är nog rimligt att låta honom vila mer. Tack för tydligt svar![]()
Fast det är väl inte alls konstigt att inte ha flera/långa sammanhängande viloperioder? Alla hästar behöver inte det. Det kan funka minst lika bra att ha lågintensiva perioder eller bara regelbundna vilodagar.Jag och alla andra kan ju bara utgå från den informationen du beskrivit här och inget annat.
Om ponnyn bara vilat en vecka på åtta månader så behöver den garanterat en längre vila på FLERA veckor med det schemat till att börja med. Där har du en punkt att lösa omgående. Den har gått för hårt då och behöver få vila både mentalt och fysiskt.
Den har troligtvis ridits innan försäljning också så då har den ju inte haft en chans till återhämtning på väldigt länge.
Börja där, utred den samtidigt men rid den inte mer nu. Låt ponnyn få en chans att vila lite och bara vara häst.
Sen om det visar sig vara mentalt så sänk kraven på den, hitta en tränare som kan guida er till hur ni ska agera i situationer med stegringen så ni inte behöver hoppa av utan kan sitta kvar och hitta en väg framåt tillsammans med ponnyn på ridpasset. Att arbeta med det mentala innebär att man hittar utlösande faktorer och arbetar runt dom för att hitta andra vägar att gå framåt utan att trigga igång tidigare beteende. Men först måste ni låta ponnyn vila och se så det inte finns ett fysiskt fel på den.
Visst finns det hästar som fungerar så men dom flesta behöver ändå vila imellanåt och nu pratar vi om häst som försöker kommunicera att något är fel och med stadiga träningsscheman, träning för tävling i hoppning och rids av tre olika ryttare utan att fått vila mer än en vecka efter flytt till nytt hem och allt annat som det innebär. En häst som försöker säga att något är fel.Fast det är väl inte alls konstigt att inte ha flera/långa sammanhängande viloperioder? Alla hästar behöver inte det. Det kan funka minst lika bra att ha lågintensiva perioder eller bara regelbundna vilodagar.
Jag planerar definitivt inte in sammanhängande viloperioder för min häst, däremot kan hennes träningsintensitet variera utifrån en massa olika aspekter.
Såklart är det så, men jag upplever det inte som att hästen ”inte har fått vila mer än en vecka efter flytt till nytt hem”. Den gick ju vila länge när den kom? Landa och sakta börja träna +en extra vilovecka efter att ha tävlat och startat en gångrids av tre olika ryttare utan att fått vila mer än en vecka efter flytt till nytt hem och allt annat som det innebär
Här med så måste ju tilläggas att hästen egentligen så som jag tolkar det gått ordentligt några få veckor i höstas - sen fick vila helt en vecka (kanske januari) och sen februari, mars, april har ridits ordentligt igen. Jag som äger häst låter ej mina hästar ha ordentliga viloperioder var tredje månad, gör folk detOm ponnyn bara vilat en vecka på åtta månader så behöver den garanterat en längre vila på FLERA veckor med det schemat till att börja med. Där har du en punkt att lösa omgående.
Jag vet inte var du fått var tredje månad ifrån baserat på mitt inlägg? Inte heller din din tolkning av period av träning och vila för ponnyn. Där tolkar vi helt olika. Landa och sakta börja träna är inte vila.Såklart är det så, men jag upplever det inte som att hästen ”inte har fått vila mer än en vecka efter flytt till nytt hem”. Den gick ju vila länge när den kom? Landa och sakta börja träna +en extra vilovecka efter att ha tävlat och startat en gångjag tycker inte att det är konstigt
Här med så måste ju tilläggas att hästen egentligen så som jag tolkar det gått ordentligt några få veckor i höstas - sen fick vila helt en vecka (kanske januari) och sen februari, mars, april har ridits ordentligt igen. Jag som äger häst låter ej mina hästar ha ordentliga viloperioder var tredje månad, gör folk det![]()
Ks?Hej,
Tacksam för svar!
Håller med är inte det här med långa vilor från tiden hästar arbetade skiten ur sig hos militär ridskolor jordbruk osv.Fast det är väl inte alls konstigt att inte ha flera/långa sammanhängande viloperioder? Alla hästar behöver inte det. Det kan funka minst lika bra att ha lågintensiva perioder eller bara regelbundna vilodagar.
Jag planerar definitivt inte in sammanhängande viloperioder för min häst, däremot kan hennes träningsintensitet variera utifrån en massa olika aspekter.
Kan utveckla lite, så som det är beskrivet är det en häst som i vanliga fall är pigg och framåt, harmonisk även i övrigt i hanteringen men som vid rörelse ibland helt plötsligt flippar, reser sig och protesterar kraftigt utan det finns någon tydlig yttre anledning. Dessutom en valack. Jag har aldrig varit med om en häst som gjort något liknande om det inte varit smärta som triggat, en häst som tycker det är för mycket, för tungt, inte trivs märker man det även i övrigt och är det från någon rädsla är det kopplat till en specifik situation och inte så plötsligt.Så som du beskriver det är det helt klart något som är fel och ger obehag eller troligen direkt smärta, han hade inte reagerat så annars.
Är förvånad över att svaren i den här tråden är så inriktade på beteende och inte smärta. Hästen beter sig ju uppenbarligen toppen utöver detta så smärta känns rätt givet.Kan utveckla lite, så som det är beskrivet är det en häst som i vanliga fall är pigg och framåt, harmonisk även i övrigt i hanteringen men som vid rörelse ibland helt plötsligt flippar, reser sig och protesterar kraftigt utan det finns någon tydlig yttre anledning. Dessutom en valack. Jag har aldrig varit med om en häst som gjort något liknande om det inte varit smärta som triggat, en häst som tycker det är för mycket, för tungt, inte trivs märker man det även i övrigt och är det från någon rädsla är det kopplat till en specifik situation och inte så plötsligt.
Att en veterinär känt igenom säger inte så mycket, en plötslig smärta vid vissa situationer man inte kan förutsäga kan vara svår att hitta.