Bukefalos 28 år!

Ponnyn vägrar gå...

E

Enigma

Ponnyn vägrar gå förbi en speciell soptunna nästan varje gång man ska rida, händer endast när de andra hästarna är i hagen annars går det bra. Men när han ska gå förbi en soptunna så försöker han kasta sig bakåt och springa hem och om inte det går backar han , steppar eller reser sig på bakbenen och skuttar omkring...
Måste sitta och peta med dressyrspöet ända tills han går och ofta tjurar han ihop och reser sig på bakbenen då men till slut går han, någon som känner igen sig och vet något annat sätt man kan göra istället för att använda spö eftersom att jag inte behöver det vid själva ridningen?
Är väldigt jobbigt tycker då jag men kan bero på att ägaren är för obestämd med han eftersom att hon bara är 9-10 år och blir lite rädd när han ex. börjar tjura och reser sig mm.
Tacksam för alla tips!!
 
Det låter som om han bara testar. Försök att driva på honom lite extra redan innan ni kommer fram till soptunnan, ge honom något att tänka på genom att göra skänkelvikningar eller något i den stilen. Försök få honom mer uppmärksam på dig istället för soptunnan. Hetsa inte upp dig när han börjar fjanta för då blir det oftast värre, var lugn och bestämd bara.
 
Jag reagerar mest på att det låter onödigt farligt att ha en ponny som reser sig när man är en liten tjej på 9 år. Arbeta bort beteendet med kunnig person och att både flickan och hennes föräldrar är med på det.
 
Han kanske inte vet vad det är för något..nästa gång hoppa av hästen, låt honom gå fram och lukta på soptunnan, sedan beröm honom mycket. Sitt upp och nästa gång vet han att det inte var så farligt...de minns.
Här omdagen tömkörde jag min häst, det var kallt och halt på vissa ställen. Hon gick över en isfläck och höll på som bambie på hal is, stackare, men sedan när vi skulle tillbaka på samma ställe, ja då ville hon inte gå fram..hon kom ihåg den där isfläcken, så jag går fram till henne, leder henne förbi. Inga problem. De är ju hästar!
Inget att haka upp sig på...
 
Jag gör volter, skängelvikning och allt möjligt, tror jag provat allt. Men så fort han ser en skymt av soptunnan så tar det stopp. Han har även börjat göra så med hon som har hästens mamma och hon är väldigt bra på att rida kan jag då säga men det är för att han evt att han kan komma undan. Sen är soptunnan ungefär 10 m från stallet just när man kommit ut så det är rätt svårt att undvika den :confused:
 
försöker också trava förbi soptunnan men det går inte.
Har hoppat av också mennästan dag man ska ut igen gör han likadant...!
Jo ägarens mamma vill också få bort det beteendet men eftersom att hon som har han rider mest och är för obestämd så är det rätt svåårt att få bort det från ponnyn.
När dom väl lärt sig komma undan en gång så tar dom ju chansen så fort dom får tillfället att komma undan igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 255
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp