Ponnysar- myter eller fakta?

Jag som är amatörkusk, träffar ju körfolk och deras körhästar är väldigt mycket som stora hästar. Sen har jag erfarenhet från två ridskolor, en privat och en kommunal. Båda med trevliga individer. Mycket trevliga. Övriga ponnyer jag har stött på genom livet, har varit trevliga, lite grina de som är till åren, men lämnar man dem respekt och avstånd när de signalerar att de vill vara ifred så är de gamla hästar i övrigt.
Jag tror säkert det finns ohängda indivder där ute, men jag har faktiskt inte stött på någon på väldigt väldigt länge.
Jag har antagligen haft otur som träffat så mycket såna ponnyer och deras människor. Men som sagt så har ju dessa människors beteende lyst igenom även i uppfostran på deras hundar åxå. Har tyvärr träffat alldeles för många ouppfostrade småhundar där ägarna snuttifierar dom.
 
Jag tror att mycket av fördomarna som finns om feta, lata, tjuriga småponnyer ursprungligen härstammar från "äldre tider". Åtminstone jag har hört dem under större delen av mitt drygt 50-åriga liv.
Idag finns nog en större förståelse idag om att även mindre hästar bör hanteras och fostras av vuxna. Men jag håller med @nightcrawler om att snuttifiering inte är helt ovanlig.
Och jag har i flera år sagt, med en suck, att det i alltför många fall verkar vara så att om man köper en liten häst räcker det gott med små hästkunskaper. Efter 30+ år i shetlandsvärlden har jag träffat på betydligt mer än en handfull shetlandsponnyägare som saknar en hel del av grundläggande kunskaper om hästar.
 
Jag snuttifierar mina ponnys stenhårt. De ska uppföra sig när hovis kommer, men annars kommer de undan med ganska mycket. Men de ska aldrig bli barnponnys eller ridas i alla fall (kanske kör jag in dem någon gång)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur uppstår de egentligen? En äldre hundbekant där jag bor påstår att hundar inte ska äta ost för att deras luktsinne blir sämre. Jag...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
12 649
Senast: Huggorm
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 987
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp