Ponnysar- myter eller fakta?

Ouppfostrad var hon också, men inte enbart. Hon hade kunnat komma ganska långt i dressyren, hoppningen något mindre då hon är som en lätt byggd ardenner.
Nej, jag är inte vuxen.
Jag vet inte hur det är i Italien, men människor tävlar ju i allt möjligt i kapplöpning, det gör inte att djuren är lämpade för det. Om de tävlar med alla andra sorters djur, varför skulle haflingern slippa det?
Tog det mest som exempel på att de är väldigt mångsidiga hästar som uppenbarligen kan ridas av både barn och vuxna, även om msv i hoppning nog borde ses som "olycksfall i arbetet". Vi hade en nykastrerad haflinger på foder en sommar, en av de enklaste och smidigaste hästar vi haft (endast utkonkurrerad av en liten söt welsh som vi fick ta hand om eftersom den hade rykte om sig att inte vara rid- eller hanterbar).

Men nu har vi nog kommit för mycket OT i en tråd som skulle handla om ponnytemperament.
 
Ponnysar är smartare, latare, envisare än storhästar.Eller? Vad säger ni? Sant eller falskt? Finns det några vetenskapliga belägg för detta? Eller ligger det i uppfostran? Vad tror ni?🙂
Först. Menar du "alla hästar under 148 cm i mankhöjd" eller tänker du någon annan definition på ponny?

Med över 40 års erfarenhet av hästar av olika raser och storlekar samt snart 30 år med egna shetlandsponnyer (köpte min första egna 1991 och har nog ägt i runda slängar 40 st sen dess - de flesta egenuppfödda men även några inköpta har passerat mina händer) har jag kunnat dra en del slutsatser.
  • Inom alla raser finns individuell variation
  • Shetlandsponnyer är väldigt lättlärda. Det största problemet med dem är att de lär sig "ovanor" och "dåligt beteende" minst lika snabbt som de lär sig bra saker och gott uppförande.
  • Alltför många shetlandsponnyer behandlas som leksaker och inte som hästar.
  • Shetlandsponnyer som hanteras som hästar och fostras likadant som andra större hästar blir också tämligen lätta att hantera.
  • Små hästar som huvudsakligen hanteras av små barn lär sig givetvis att utnyttja situationen. Jag är övertygad om att detsamma skulle gälla stora hästar om de tilläts hanteras huvudsakligen av små barn.
  • Jag har hittills aldrig mött en lat shetlandsponny, bara mer eller mindre energiska. De flesta jag träffat har varit riktiga arbetsmyror.
  • De ponnyer jag har träffat som visat "dåligt beteende" (tjurighet, ovilja till arbete osv) har varit såna som inte hanterats och fostrats av erfarna hästmänniskor. Hästar blir vad man gör dem till.
Och avslutningsvis lite undervisning från språkpolisen ;) även om det händer att jag också säger eller skriver ponnysar 🤪 i mindre formella sammanhang...
Ponny i plural heter ponnyer.
Inte ponnys, ponnies, ponnysar eller ponniesar.
 
Ponnysar är smartare, latare, envisare än storhästar.Eller? Vad säger ni? Sant eller falskt? Finns det några vetenskapliga belägg för detta? Eller ligger det i uppfostran? Vad tror ni?🙂

Nej men de hanteras ofta bara av barn. Vilket inte alltid är helt lyckat.
Haft shetland en helt Underbar ras! Men de är lika ”stora i huvudet” som en stor häst Lika så isisar. Nu är inte då ofta Island är barnhöstar som shettisar, Men de behöver samma hantering som en stor Häst. Samma aktivering och träning för att må bra. Helt underbara raser!
 
Ponnysar är smartare, latare, envisare än storhästar.Eller? Vad säger ni? Sant eller falskt? Finns det några vetenskapliga belägg för detta? Eller ligger det i uppfostran? Vad tror ni?🙂

Det är väl lite så att ponnyer är uppfostrade av barn och hästar av vuxna.
Men det var nog vanligare förr än idag med ouppfostrade ponnyer...

Jag hade en ponny ett par år som jag köpte när den var 1 år. Fy satan vilken envis skitponny han var. (Shettis/islandshäst)
Men det blev ordning på den med efter kastrering och flytt till hästgård med mer möjligheter till hantering/"uppfostran"/träning
 
Ponnysar är smartare, latare, envisare än storhästar.Eller? Vad säger ni? Sant eller falskt? Finns det några vetenskapliga belägg för detta? Eller ligger det i uppfostran? Vad tror ni?🙂
Det är definitivt skillnad i temperament på ponnyraser och hästar med ädlare blod i. Lite som att jämföra olika typer av hundar med varandra typ terrier och vallhund. Den ena väntar på att få en uppgift medan den andra aktiverar sig själv (på gott och ont). Jag har själv ponny efter att i många år haft halvblod det är en jätteskillnad i temperament. Sen varierar det givetvis mellan individer också. Jag upplever ponnyraser som både smartare, påhittigare och mer självständiga än de ädlare raserna. De är mycket mer urhäst än vad jag upplever framförallt de olika varmblodsraserna som.
 
Nog finns det generella skillnader i temperament mellan olika hästraser, även om de individuella skillnaderna inom raserna också kan vara rätt stora. Men skillnaderna har ju sällan med storleken att göra, utan är väl snarare beroende av ras, uppväxt och hantering. Jag håller själv på med islandshästar sedan många år, och red dessförinnan "vanliga ridhästar" av halvblodstyp. Och visst är det skillnad på lynne/temperament även på ett generellt plan, konstigt vore det ju annars tycker jag eftersom de avlas och avlats med olika mål, och också haft helt olika levnadsförhållanden när de formats som ras.
 
Ponnysar är smartare, latare, envisare än storhästar.Eller? Vad säger ni? Sant eller falskt? Finns det några vetenskapliga belägg för detta? Eller ligger det i uppfostran? Vad tror ni?🙂


Jag har svårt för stereotyper - de tenderar att bara användas för att ursäkta dåligt beteende, respektive ursäkta att man använder ojusta metoder.

Avel gör en hel del - vissa hästar har avlats för att springa fort, andra för att dra tungt, och vissa för att överleva i kargt klimat. Men uppfostran blir ju bara än viktigare då.

Jag ser några orsaker till att ponnyer kan bete sig sämre än stora hästar:

- brister i uppfostran och gärna då att folk står bredvid och hittar på ursäkter, "jamen såna är ju ponner, det vet ju alla". De vägrar gå, de bits, de bockar av ungar...

- brister i respekt för ponnyn, ungar får flängrida hur som helst, man sköter inte hovar, håller inte efter sadeln eller håller koll på foderstat, för det är bara en ponny som minsann klarar sig.

- brister i mängden träning, ponnyn köps in som sällskap, går mest i hagen och blir stallmodig.

- brister i kvalité på träning, ett problem för många, det är få kompetenta vuxna som kan/vill rida shettis/russ och utveckla dem. Så ofta får småponnyer en grundinridning så att de ska funka med mindre barn men inte så himla mycket mer.
 
Skillnad mellan russ och engelskt fullblod? Självklart. Dom är ju avlade för olika saker. Det är ju skillnad på arabiskt fullblod o engelskt i temperament/användning ursprungligen även om det i dag inte syns så mycket då jakt i öken och nomader blivit mindre förekommande. Det ska ju vara skillnad? Welsh finns ju i varianter inom.rasen till och med. Så ja. En shettis är annorlunda i temperament och beteende jämfört med ett halvblod. Om än marginellt ibland.
 
Temperament skiljer självklart mellan raser och i viss mån även inom raser. Men när det kommer till intelligens eller förmågan att lösa en uppgift tror jag inte att det skiljer på rasnivå utan snarare på individnivå. Vi hade t ex. ett halvblod som försiktigt kunde pilla av eltråden från isolatorerna, ställa sig på tråden och släppa ut kompisarna ur hagen (naturligtvis när strömmen inte var på). Det var inte något som vi hade lärt honom utan det klurade han ut alldeles själv. Min ena travare tar tag i grindhandtagen med tänderna och öppnar grinden på det sättet (även när elen är på). Jag tycker nog att det är tecken på att stora hästar också är rätt smarta :) När jag har tränat in något litet trix på mina hästar (travare, minishettisar och connemaraponnys) har jag faktiskt inte märkt någon större skillnad på inlärningstid. Men det är ju bara en liten spillra av en hel population som jag kan hänvisa till ;)
 
Alltså det här att ponnyer hanteras av barn. Nja, de ponnyer som jag har träffat, stött på, ridit och hanterat, har alla varit hanterade av vuxna, men ridits av barn.
 
Alltså det här att ponnyer hanteras av barn. Nja, de ponnyer som jag har träffat, stött på, ridit och hanterat, har alla varit hanterade av vuxna, men ridits av barn.
Självklart har dom hanterats av vuxna men ofta har dom vuxna varit slappa med hanteringen. Det är ju gulliga ponnyer. Ju större ponny desto bättre hanterad har det varit. Men tyvärr så har det varit så att när det är barn (modell mindre) inblandade så blir dom inte behandlade som hästar längre. Då kommer småhundsmentaliteten fram. Dom är ju så söta och gulliga, ha ha så roligt. Däremot när det har varit utan barn inblandat, då har dom vuxna behandlat ponnyerna som riktiga hästar
 
Vad olika det är. Små ponnyer behandlas i min krets som om dom vore ardennrar för det är ju så stora eller större dom är för barnen som också hantera och rider dom.
Medan min som jag hade fick bete sig lite som hon ville på äldre dagar då hon inte skulle bli barnponny igen utan bo här tills sitt sista andetag efter ett liv på travet och sedan ridskola.
 
Självklart har dom hanterats av vuxna men ofta har dom vuxna varit slappa med hanteringen. Det är ju gulliga ponnyer. Ju större ponny desto bättre hanterad har det varit. Men tyvärr så har det varit så att när det är barn (modell mindre) inblandade så blir dom inte behandlade som hästar längre. Då kommer småhundsmentaliteten fram. Dom är ju så söta och gulliga, ha ha så roligt. Däremot när det har varit utan barn inblandat, då har dom vuxna behandlat ponnyerna som riktiga hästar
Det är faktiskt inte min erfarenhet. De ponnyer jag har varit i kontakt med har alla en grundhantering lagd av vuxna. Det beror naturligtvis på hur det ser ut i just det stallet där ponnyn är uppväxt.
 
När jag och mina syskon hade ponny hanterade både vi och mina föräldrar dem. Inte bara red vi...
Det förstår jag. Så fungerar det nog på det flesta ställen. Men jag tror att de vuxnas insatser inte märks lika tydligt när det är barn med i stallet. Då blir man lite farcinerad av barnen hantering och ser mest den. Jag är tämligen säker på att de vuxnas inblandning i grundläggande uppförandekoder är basen, sen läggs barnens/tonåringarnas hantering på det. Det är min erfarenhet.
 
Det är faktiskt inte min erfarenhet. De ponnyer jag har varit i kontakt med har alla en grundhantering lagd av vuxna. Det beror naturligtvis på hur det ser ut i just det stallet där ponnyn är uppväxt.
Det är tyvärr min erfarenhet. Snuttifiering av ponnyer så fort det är mindre barn inblandade. Givetvis har jag sett undantag åxå. Men generellt så har det sett ut så. Sen kan det ju så att dom här vuxna hade betett sig likadant ändå utan barn. Tittar man på deras hundar så är det samma där. Små hundar snuttifieras och kommer undan med allt
 
Det är tyvärr min erfarenhet. Snuttifiering av ponnyer så fort det är mindre barn inblandade. Givetvis har jag sett undantag åxå. Men generellt så har det sett ut så. Sen kan det ju så att dom här vuxna hade betett sig likadant ändå utan barn. Tittar man på deras hundar så är det samma där. Små hundar snuttifieras och kommer undan med allt
Du får hänga med mig i framtiden och de ponnyer jag träffar🙂
 
Det jag tror många glömmer bort är att ponnyer i hög utsträckning är 'urarter' som användes som renodlade arbetsdjur, ett av de främsta exemplen är shettisar. De måste vara små och starka, kunna överleva på magert bete och ha ett relativt hårt humör för att orka kraven, vara självgående och inte behöva förlita sig på människor för allt. Det var inte förrän på 1900-talet som ponnyer blev riddjur. Innan dess så avlade man, precis som man gör idag på SWB, travare, fullblod osv, på önskvärda egenskaper, intelligens, självständighet, bl.a. Man ville ha ett djur som inte blev hysteriskt eller la sig ner och dog när den lastades/drog eller bara stod och väntade på att en människa skulle lösa allt.

De är, återigen, arbetsdjur och när de hamnar som en sällskapshäst så är det inte konstigt att de blir uttråkade, understimulerade och därför hittar på en massa saker och ja, jag skulle nog hävda att de är om inte mer intelligenta som så, mer påhittiga och ffa mer självständiga. Fenomenet ridskolehäst som går som en klocka och sedan kommer till en privatryttare och plötsligt rids en eller två timmar max och inte alla dagar förändras radikalt är inte okänt. Samma sak med ponnyer, de behöver mer stimulans än de ofta får som barnhästar. Shettisar är mycket, mycket häst även om de är i litet format och måste behandlas och respekteras som det. 'Tjuriga russ' är en annan kliché där en del verkar tro att eftersom det är så litet och sött så är det inte så noga med disciplinen. Hah! Russ är underbara varelser, jag älskar russ, men de är förbaskat envisa och intelligenta och tvång av något slag går definitivt inte hem inte heller slapphet utan de måste sättas på plats, missförstå mig rätt. Däremot kan de vara världens absolut bästa barnponny pga sitt temperament och pålitlighet, när man väl kommer överens. Och vilket är viktigt och underskattat hos barnhästar, att de är mycket säkra och trygga att handskas med på marken.

Om man tittar på RP däremot så är de ofta betydligt mer lika stora hästar både i temperament och utseende eftersom man där medvetet avlat fram dessa egenskaper.
 
Ja jag får nog göra det 😊 har träffat på alldeles för många ohängda ponnyer. Behöver få en trevligare erfarenhet
Jag som är amatörkusk, träffar ju körfolk och deras körhästar är väldigt mycket som stora hästar. Sen har jag erfarenhet från två ridskolor, en privat och en kommunal. Båda med trevliga individer. Mycket trevliga. Övriga ponnyer jag har stött på genom livet, har varit trevliga, lite grina de som är till åren, men lämnar man dem respekt och avstånd när de signalerar att de vill vara ifred så är de gamla hästar i övrigt.
Jag tror säkert det finns ohängda indivder där ute, men jag har faktiskt inte stött på någon på väldigt väldigt länge.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur uppstår de egentligen? En äldre hundbekant där jag bor påstår att hundar inte ska äta ost för att deras luktsinne blir sämre. Jag...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
12 807
Senast: Huggorm
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 236
Senast: IngelaH
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 300
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 133
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp