F

Funfair

Jag söker information om halvblodshingsten Pontus. Då jag är dåligt insatt i halvblodsavel så undrar jag om någon vet om Pontus fortfarande finns kvar i livet. Söker även avkommor. Min häst är efter Pontus och född -83. Tacksam för svar.

MVH Frida
 
På ridskolan där jag håller till hade vi ett sto e. Pontus. Hon hette Fancy, du kan läsa mer om henne här. Fancy dog plötsligt då hennes kroppspulsåder brast. :(
Fancys dotter Countesse Belle Amie står fortfarande på ridskolan.

Fancy hade ett hjärta av guld. Men hon var otroligt klumpig, duktig på både dressyr och hoppning men ibland gick det fel - hon störtade rakt in i hindrena. Mkt tungriden men trevlig häst. :) Hennes dotter är den LATASTE häst jag någonsin träffat men har ett mkt fint steg och bra hoppteknik.
 
Jag äger tre Pontus hästar, alla med dressyr inriktning.
Pontus låg före sin tid och var av en Internationell typ ganska ädel och högrest.
Pontus hade sin sista årgång föl 1995, då är mitt yngsta Pontussto född. Vi har en valack samt ett sto med Pontus som farfar. Pontus ger mycket hög ridbarhet samt hästar med utstrålning. Våra hästar är pigga med glimten i ögat. Tyvärr är Pontus död, men har en mycket trevlig son i Primör samt i Cadiac som bägge är godkända här i Sverige
 
Första Pontusavkomman jag stötte på var Ponderosa, stort fuxsto (169 cm), född 1974.
Snäll, lite klumpig vad jag minns.
Det är lite komplicerat "förhållande" mellan Pontus och Ponderosa för de var nämligen även kusiner (utöver pappa och dotter) och Ponderosas mormor var även hennes farmors mor...

Stallet har haft andra Pontusar också - två stycken ue Ganesco, men de vet jag inte så mycket om hur de var.
Men de var i alla fall inte släkt (utöver att de har samma pappa och morfar, förstås).
Astoria f.1988 mbr (såld)
Paula f.1983 mbr (hon är död nu)
Alla finns på Del Mar Allbreed med bild och stam.
Dessutom är det jag som lagt in bilden på Pontus där, då jag fick fotot från Börje Andersson (Pontus och Ponderosas uppfödare).

Susanne

Ps. Han är min favorithingst. Ds.
 
Har bara träffat en enda avkomma efter Pontus, vad jag vet. Ett stort, grovt sto med tunn bakdel som gick som bäst MSV dressyr. Trevligt temperament och som unghäst hoppade hon alltid ut ur hagen. Väldigt klumpig dock. Hon fick tyvärr spatt och slaktades för några år sedan.
 
Tack för alla svar, det var rolig läsning.
Mitt halvblodsto är fux, född 1983 som sagt. Hon är väldigt lång och smäcker och på grund av detta även framtung. Men dock en jättetrevlig häst att rida när man "får ihop" henne och väldigt pigg för sin ålder. :)

Mvh Frida
 
Min tränare har en valack ue.Pontus. Dressyrhäst som gått St.George och ska nu starta GP.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 438
Senast: hollypolly
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 724
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp