Populäraste sadeln!!

Centaur

Trådstartare
Vilken dressyr/hoppsadel tycker du verkar vara vanligast/mest poppis nu? Inte bland eliten eller så, men bland oss vanliga dödliga. :p

Här har dom flesta Prestige eller Pessoa hoppsadlar.

Vanligaste dressyrsadeln är nog Windsor/Wellington, dom är jättevanliga här. Sen finns det några Passier.

Vad tycker ni??:bump:

Sv: Populäraste sadeln!!

Jag har ingen sadel just nu alls :p men är dock på jakt efter en ny dressyrsadel.

Kompis dvs. klass (nb-häst) & stallkompis som tävlar hopp har en prestige hopp/flatback vet inte modellen men jag är säker på att det är typ den dyraste modellen :p Hon har två Stübben hopp också fast
den ena ska hon sälja. Vet inte modeller på dessa heller, men det är några utav de senare för runt 15 tkr/st skulle jag tro.

Pelle har två Prestige. Båda är väll typ dyraste modellen, hopp/flatback.

A har en sånn där sadel med flair i (dressyr), men minns inte märket.
Har ridit i den en del i den själv men jag tycker inte om den så värst :p tror ny priset hade legat runt 16 tkr.

Sedan så finns det en som har vuxit ur sin lilla nf-ponny i stallet för typ flera år sen, men hon sitter o åker runt på han i af.. :crazy:
har två sadlar till ponnyn + en sadel till stor hästen också. vet inte märken på de ponnyn har men stora har stübben.

En i stallet som har fbl o är hobbyryttare har en sånndär syntet.
Horse saver eller vad dom heter, det är en allround.

K som tävlar hopp har en butet. Tror M som tävlar hopp också har det..

Syskonen som har en b resp. d-ponny har varsin lädersadel okänt märke. O A:s shettis har en typ ponnyputa :p o så har A en stübben o nån engelsk lädersadel också (minns ej märke).

O syrran hon har en hubertus flatback o en stübben tristan dl.
Hatar hennes stenhårda obekväma sadlar :p ingen passar dessutom min häst hehe.

En ridlärare till mig som har litet förmedlings/försäljningsstall av kat. C + D o en och annan stor häst har mest Hubertussadlar dressyr + hopp till ponnysarna och till dom stora har hon Prestige (olika dressyr) mest.

I andra stallet på orten tror jag Albion dressyrsadlarna reagerar! :p o så har nån en wellington också tror jag. O så är det mest olika varianter av Wintecsadlar. Isabelle, den andra dressyrvarianten m. utbyrtbart koppjärn + lite div. lädersadlar o Stübben också tror jag. Kom på att lille Hubbe har en Henri de Rivel (stavas ??)
dressyrsadel också :)

Senast ändrad:

Ja butet och stubben finns det några som har här med, men säljs nästan inga nya stubben verkar det som, för dom man ser på tävling/träning är oftast rätt gammla.

Prestige är den populäraste hoppsadeln.

Dressyr är lite svårare, men jag röstar för Edinburg.

Prestige hoppsadlar är nog vanligast här, men vid dressyrsadlarna vet jag inte... Väldigt blandat. Men främst de dyra märkena såklart...

Dressyr är nog en vanlig sadeln County eller Appalosas Hippo

Hopp blir väl någon av Appalosas billigare modeller eller någon Kieffer sadeln.

Själv älskar jag ju bara min Butet som flera av mina vänner också har,eller en Amerigo. Tippar på att Butet nog är en av de populäraste sadlarna som kostar lite mer!Tycker var ocg varannan har en Butet

*kl*

Här har var och varannan hoppryttare Prestige och Pessoa.
På dressyrsidan är det vanligt med Jaguar och Prestige, kan ha o göra med att en viss sadeldoktor kommer hit med jämna mellanrum kanske...

Jaså är det dom som bytt namn bara? hehe :p. Jag får det inte riktigt att gå ihop. men men.

Mina kompisar som har häst har stubben och wintec. Själv har jag wintec, och ska köpa en randol´s (tror jag).

För nått år sen var Prestige Golden Star populär häromkring.
Tävlingsryttarna hopp:
Det är nog mer blandat än någonsin.
Folk har äntligen fattat att man tar det som passar hästen.
En del Stübben (lite äldre), många har butet, lite Prestige, Zaldi Star, Pessoa, M&N m.f

Även en del Wintec, Jacson, Globus, HdR

Har ingen koll på dressyrsidan :smirk:

County är ganska vanliga och omtyckta dressyrsadlar, hopp är det värre med. Prestige är ju vanliga men jag vantrivs i dem, Stübben finns det också ganska många av...

Prestige verkar ju vara mest poppis på hoppsidan då iaf....

Hoppryttarna kanske är mer påverkade av vad som är mode också, mens dressyrfolket är mer traditionella?
Iofs har jag en Prestige dressyrsadel själv. :p men inte hippos, dom tycker jag inte är så bra (inte dom billiga hoppsadlarna heller). Men jag känner bara en annan ryttare som har det, en tränare, och hon har haft den väldigt länge.

tycker Zaldi har funnit i vartannat stall under många år, med undantag för dom sista åren just nu. Stubben tidigare, men dom ser jag aldrig längre. Wintec sadlar är populära dock, många som har det.

själv har jag en wintec isabell werth och jag har aldrig varit så nöjd över en sadel tidigare!! samtliga jag pratat med, varav en till i stallet, är lika nöjd dom. Jag tror att denna sadel kommer att bli mera populär.

Själv tror jag inte att den Isabell Werth wintec sadeln kommer bli särkskilt populär då den redan funnits ett bra tag på marknaden, borde ha blivit poppis för några år sedan isåfall..

Men jag som är väldigt "anti" wintec sadlar kan faktiskt erkänna att just Isabell Werthen är j'vligt skön att rida i. man sitter som klistrad..

Håller med, tror inte att syntetsadlar kommer "slå". Det är och blir ett budgetalternativ, och känns därför inte lika attraktivt bland köpare (även om den säkert är bra, gillar varken syntet eller kilbossor så aldrig testat).

den kommer slå om folk vågar testa den just pga sitt material.
man blir förvånad när man rider i den, tänker aldrig köpa en annan sadel så länge som jag kan ha en sådan :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 700
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 044
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 432
Anläggning Dom flesta av oss har nog någon gång hamnat i stall med konstigt folk eller kanske en märklig stallägare. Jag personligen tycker att... 9 10 11
Svar
210
· Visningar
32 416
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka