PostNord - köra ut paket

PostNord måste enligt lag hämta och lämna brev fem dagar i veckan, och då kan man inte anpassa utdelning och hämtning efter det faktiska behovet, och därmed kostar det enorma summor pengar att hantera, i förhållande till de intäkter de får in.
Fast om man inte har postutdelning så behöver man inte anpassa den.

Sen är det väl anpassning efter postnords behov du syftar på. De är väl de som behöver dela ut mer sällan, jag vet ingen som har behov att att få post mer sällan.
 
:banghead: Så du menar det är utlämningsställets fel att Postnord inte ställer krav på dem när det gäller lagringsutrymmen? Eller tecknar avtal med dem utan att ha koll?

Givetvis är Postnord ansvarig för vilka underleverantörer de använder sig av och vilka faciliteter dessa har. Och om de avsvär sig ansvaret och skyller på underleverantörerna för att det är upp till dem så förtjänar de all kritik de fått och en massa till. Det är usel företagspolitik att inte ta ansvar för sin produkt och sina underleverantörer.
Men alltså man måste kunna tänka i fler led? Ja Postnord kan ställa högre krav på sina underleverantörer - men jag hoppas att du inser att det i verkligheten endast innebär färre utlämningsställen? Den lokala kiosken eller lilla ICA-butiken har inte längre tillräckligt goda lokaler för att agera ombud, alltså blir de inte ombud, knappast så att de bygger ut enkomt för detta om det ens är möjligt.

Postnord må vara ett jävla skitföretag i allmänhet men när det kommer till just det här är de faktiskt inte de som är problemet.
 
Fast om man inte har postutdelning så behöver man inte anpassa den.

Sen är det väl anpassning efter postnords behov du syftar på. De är väl de som behöver dela ut mer sällan, jag vet ingen som har behov att att få post mer sällan.
Både ja och nej. Det är sant att PostNord vill minska på antalet utdelningstillfällen för att kunna spara pengar. Men samtidigt ger en minskad frekvens möjlighet till bättre service, om intäkterna helt plötsligt kan gå till annat än ineffektiv postutdelning. Visst, PostNord skulle kunna höja portot så att det motsvarar kostnaderna för utdelning, vilket då skulle resultera i att mer eller mindre ingen har råd att skicka brev.

Själv har jag inget behov av utdelning varje dag, får jag något i mitt postfack mer än en gång i veckan blir jag förvånad.
 
Fast det där kan hända oavsett om det är postnord, schenker, dhl, bring, ups eller annan. Jag ser ofta hur pakethanteringen är och det gäller att paketen är väl emballerade. Jag har sett paket med den röda glas-märkningen slängas på flak, så tyvärr är inte det ett problem enbart för postnord snarare branschen i sig, sen hanterar nog postnord majoriteten av paketen.

Har godset skadats ska man anmäla det snarast för att få det ersatt.

Om du läser en gång till ser du att paketet skickats runt i en vecka av postnord innan jag fick en avi om att hämta ut det, och att min kritik är att detta är resultatet av paketets rundresande. Hade det kommit till mig första dagen postnord skrev att det skulle komma hade jag blivit ledsen av att få ett trasigt paket. Nu när det cirkulerat runt mellan distributionscentralen och mig i över en veckas tid kan jag inte låta bli att misstänka att det är allt detta omlastande som haft sönder muggen.
Givetvis förstår jag att även andra företag kan ha sönder saker, men eftersom detta är tredje gången i år som postnord klantat sig medan inget annat företag gjort det gäller min kritik dem.
 
Både ja och nej. Det är sant att PostNord vill minska på antalet utdelningstillfällen för att kunna spara pengar. Men samtidigt ger en minskad frekvens möjlighet till bättre service, om intäkterna helt plötsligt kan gå till annat än ineffektiv postutdelning. Visst, PostNord skulle kunna höja portot så att det motsvarar kostnaderna för utdelning, vilket då skulle resultera i att mer eller mindre ingen har råd att skicka brev.

Själv har jag inget behov av utdelning varje dag, får jag något i mitt postfack mer än en gång i veckan blir jag förvånad.
Jag har inte behov av utdelningen var dag, bara de dagar jag väntar post eller om det kommer något brådskande. Jag tror det samma gäller för de flesta och de dagarna kan man inte förutse och det är inte samman dagar för alla. Det är trist om man får en kallelse eller en paketavi när det är för sent. Jag får också många små paket i mitt postfack som jag inte gärna väntar på.

Sen är det många som insett att post delas ut långt ifrån alla dagar. En ivrig väntan och ett spanande efter brevbäraren kan vara ofruktsam.
 
PostNord måste enligt lag hämta och lämna brev fem dagar i veckan, och då kan man inte anpassa utdelning och hämtning efter det faktiska behovet, och därmed kostar det enorma summor pengar att hantera, i förhållande till de intäkter de får in.

Sjalvklart kan man anpassa utdelning och hamtning efter det faktiska behovet, men hela Post Nord skulle behova omorganiseras med kunden i focus.
 
:banghead: På dig själv.

Självklart är det PostNords fel att folk handlar enormt mycket mer på nätet nu, jämfört med för några år sedan, eller hur? Och självklart är det PostNords fel att det kanske inte finns bättre lokaler att tillgå? Eller skulle du föredra att det blir ombud långt från allt annat, ute i industriområden kanske, där många sällan har några anledningar att åka? Eller är det bättre att de ligger typ i närheten av där folk brukar vara?

Jag vet åtminstone ett ombud som blev av med pakethanteringen för vissa postnummer, pga platsbrist. Vilket ledde till att många fick betydligt längre till ombudet istället. Det ser inte jag heller som en bra lösning.

De enda gångerna jag fått "påminnelse" om att hämta ut paket pga platsbrist är i jultider, när folk blir som galna när det gäller att handla och skicka paket, och jag anser inte att det är vettigt att anpassa lagerstorleken efter extrema toppar. Eller kanske du är villig att betala 3-4 gånger mer för frakten, jämfört med idag?

Etc, etc, etc.

jag får påminnelser varannan dag året runt om att hämta. Och försöker göra det. Men inte alls bara vid jul och black Friday osv det är trångt

Jag tror lösningen är mer hemkörning faktiskt. Inte att Ica ska bygga ut (vilket oftast är omöjligt i stad med)
 
Jag håller med dig i stort. Men jag får påminnelser varannan dag året runt om att hämta. Och försöker göra det.

Jag tror lösningen är mer hemkörning faktiskt. Inte att Ica ska bygga ut (vilket oftast är omöjligt i stad med)

Eller så kan man se över sina öppettider.

Där jag bodde förut hade man först utlämning till 19 fast butiken stängde 20. Jag klagade till postnord som sa att det ingick i avtalen att postutlämningen skulle ske så länge butiken var öppen. Hade problem i flera år eftersom jag inte hann då jag åkte till stallet efter jobbet, vilket gjorde att mina paket blev liggande länge.

Nu har jag flyttat och utlämningsstället ligger två kvarter från där jag bor men hela butiken stänger 19 och då är jag tillbaka i att inte hinna på vardagar.
 
Ja, personER är ju det jag skriver. Ett par stycken som roterar. För mig var det bra att köra någon gång var tredje vecka så att jag var uppdaterad, delade man distrikt med någon som gjorde minsta möjliga administration runt turerna så var det lite för länge om det gick tre veckor mellan gångerna.
Visserligen inte lantbrevbäring här, men i min kommun delar postnordbrevisarna samma runda varje dag (jag pratar med dem ofta och har frågat om just det). De gillar det konceptet, säger att de lär sig sina rundor bra då osv. Och ja, nu när det börjar komma in sommarvikarier så märker jag att det blir kaos... Hoppas för deras skull att de snabbt kommer in i det hela.

Å andra sidan tänker jag att det inte gör så mycket om man någon gång hoppar in på helt ny runda? Hos oss händer det då och då, och visst, det tar lite längre tid första gången man kör något helt nytt, men det är å andra sidan det enda problemet som dyker upp och ju mer vana vi har av att köra olika rundor, desto lättare blir det att sätta sig in i nya rundor. Det går ju att få in ett visst tänk för det också.
 
Eller så kan man se över sina öppettider.

Där jag bodde förut hade man först utlämning till 19 fast butiken stängde 20. Jag klagade till postnord som sa att det ingick i avtalen att postutlämningen skulle ske så länge butiken var öppen. Hade problem i flera år eftersom jag inte hann då jag åkte till stallet efter jobbet, vilket gjorde att mina paket blev liggande länge.

Nu har jag flyttat och utlämningsstället ligger två kvarter från där jag bor men hela butiken stänger 19 och då är jag tillbaka i att inte hinna på vardagar.

Absolut, trodde dock det där var utdött.

Det ombud som hade så här blev av med sin ombudsstatus. Tack och lov! Öppet till 21 men post till 19.00. 14.00 på helg.

Men det är enda ombud som har så. Alla andra har öppet för post samma tid som butik. Dvs 7-21 resp 8-22.

Ombud nära med. Förra, de med idiotiska tider, har jag 3 km till. Tog ofta tid innan jag orkade ta bilen dit, än längre tid då la skulle försöka passa in tider. Har två andra ombud 300 m från mig. Nu kommer mitt dit, vetefan varför de kom till det andra innan men antagligen utrymme?
 
Visserligen inte lantbrevbäring här, men i min kommun delar postnordbrevisarna samma runda varje dag (jag pratar med dem ofta och har frågat om just det). De gillar det konceptet, säger att de lär sig sina rundor bra då osv. Och ja, nu när det börjar komma in sommarvikarier så märker jag att det blir kaos... Hoppas för deras skull att de snabbt kommer in i det hela.

Å andra sidan tänker jag att det inte gör så mycket om man någon gång hoppar in på helt ny runda? Hos oss händer det då och då, och visst, det tar lite längre tid första gången man kör något helt nytt, men det är å andra sidan det enda problemet som dyker upp och ju mer vana vi har av att köra olika rundor, desto lättare blir det att sätta sig in i nya rundor. Det går ju att få in ett visst tänk för det också.

Har kor varje brevbarare "sin" runda ... och sa finns den en uppsjo som ar vikarier i olika distrikt. De kan ta varandras distrikt men kor vanligtvis i sina egna och hittar i hela distriktet. INGEN post forsvinner eller delas till fel eller gar tillbaka.

Oh, och overallt dar jag bott har jag kunnat meddela posten om jag vill ha paket lamnade utanfor dorren, signera for varor, eller hamta pa posten.
 
Visserligen inte lantbrevbäring här, men i min kommun delar postnordbrevisarna samma runda varje dag (jag pratar med dem ofta och har frågat om just det). De gillar det konceptet, säger att de lär sig sina rundor bra då osv. Och ja, nu när det börjar komma in sommarvikarier så märker jag att det blir kaos... Hoppas för deras skull att de snabbt kommer in i det hela.

Å andra sidan tänker jag att det inte gör så mycket om man någon gång hoppar in på helt ny runda? Hos oss händer det då och då, och visst, det tar lite längre tid första gången man kör något helt nytt, men det är å andra sidan det enda problemet som dyker upp och ju mer vana vi har av att köra olika rundor, desto lättare blir det att sätta sig in i nya rundor. Det går ju att få in ett visst tänk för det också.

Det är som jag skrivit innan inte så roligt för de andra som får täcka upp runtomkring de som abonnerar på turer.

Jag anser det inte görbart att ta över vilken linje som helst utan prepp, först är kamningen ett helsike och redan tidspressat, sen ska man ut nånstans man inte hittar utan gps, det gäller att få med rätt nycklar, passerkort, tags och portkoder, avverka 400 hushåll om man har ett relativt litet distrikt och då förväntas känna till samtliga namn som är hemmahörande på adressen så att det delas ut rätt. Har man en lantbrevärarlinje är det 12-20 mil som ska köras på småvägar istället, hur ska man ens veta var alla postlådor står utan övning innan?

Nä, jag har kört både i stan och på landet på chans eller med handritade kartor och det är ett jävla sattyg rent ut sagt.
 
Senast ändrad:
Det är som jag skrivit innan inte så roligt för de andra som får täcka upp runtomkring de som abonnerar på turer.

Jag anser det inte görbart att ta över vilken linje som helst utan prepp, först är kamningen ett helsike och redan tidspressat, sen ska man ut nånstans man inte hittar utan gps, det gäller att få med rätt nycklar, passerkort, tags och portkoder, avverka 500 hushåll om man har ett relativt litet distrikt och då förväntas känna till samtliga namn som är hemmahörande på adressen så att det delas ut rätt. Har man en lantbrevärarlinje är det 12-20 mil som ska köras på småvägar istället, hur ska man ens veta var alla postlådor står utan övning innan?

Nä, jag har kört både i stan och på landet på chans eller med handritade kartor och det är ett jävla sattyg rent ut sagt.
Då är dokumentationen uppenbarligen inte vad den borde vara. Klart det är fördel att ha gått rundan innan men med ordentliga i förhand förberedda beskrivningar, kartor och uppmärkning av nycklar så ska det inte vara någon raketteknologi att dela ut post. Och är det det behöver systemet ses över.
 
Det är som jag skrivit innan inte så roligt för de andra som får täcka upp runtomkring de som abonnerar på turer.

Jag anser det inte görbart att ta över vilken linje som helst utan prepp, först är kamningen ett helsike och redan tidspressat, sen ska man ut nånstans man inte hittar utan gps, det gäller att få med rätt nycklar, passerkort, tags och portkoder, avverka 400 hushåll om man har ett relativt litet distrikt och då förväntas känna till samtliga namn som är hemmahörande på adressen så att det delas ut rätt. Har man en lantbrevärarlinje är det 12-20 mil som ska köras på småvägar istället, hur ska man ens veta var alla postlådor står utan övning innan?

Nä, jag har kört både i stan och på landet på chans eller med handritade kartor och det är ett jävla sattyg rent ut sagt.

Nu vet jag inte vad "kammning" ar, men jag tror att de har anstallda som bara sorterar, (John som sjunger opera bak i vart postkontor :D) jag vet att postutbararen packar bilen, men inte om hon/han ocksa sorterar allt.

Har har posten ett datasystem dar varje rutt finns och det ar bara att printa ut en exact beskrivning pa var brevlador star och vilken liten konsting infart det bor folk pa (och vad de heter) och inte. Och i Sta'n ar det lika detaljerat exact var postlador star och vilka vagar och hyreshus som inngar i vilken rutt.

Det ar verkligen inte "rocket science" ... Det gar att gora ett fungerande system dar aven vikarier hittar.

Skolbussarna har, forresten liknande datasystem. Sarskilt pa landet ar det knepigt var barn plockas upp och lamnas av ... men de som har bra lokalkannedom ar ofta vikarier medan andra som inte hittar lika bra far sin rutt sa alla hittar och har en chance att hinna med jobbet i tid ... Och gor man inte det far man betalt (som de brukar saga) for varje secund man jobbar sa det behovs inte alls stressa utan sakerheten gar forst.
 
"PostNord AB bildades genom samgåendet mellan PostDanmark A/S och Posten AB 2009. Moderbolaget PostNord AB är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. PostNord ägs till 40 % av den danska staten och till 60 % av den svenska staten. Rösterna fördelas 50/50 mellan ägarna. "

Källa: https://www.postnord.com/sv/om-oss/
Jag ber om ursäkt för dåligt svar men ger denna krönika som exempel på hur även om staten står som ägare allra längst bak så är det ändå skillnad på från hur det var förut. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/zGOpOb/nu-borde-postnord-forstatligas-pa-riktigt

Det är nog ingen slump att de två affärsverk som har ändrats till aktiebolag under 90-talet är de två som kraftigt kritiserats under åren, dvs SJ och posten.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Affärsverk?wprov=sfla1
 
Absolut, trodde dock det där var utdött.

Det ombud som hade så här blev av med sin ombudsstatus. Tack och lov! Öppet till 21 men post till 19.00. 14.00 på helg.

Men det är enda ombud som har så. Alla andra har öppet för post samma tid som butik. Dvs 7-21 resp 8-22.

Ombud nära med. Förra, de med idiotiska tider, har jag 3 km till. Tog ofta tid innan jag orkade ta bilen dit, än längre tid då la skulle försöka passa in tider. Har två andra ombud 300 m från mig. Nu kommer mitt dit, vetefan varför de kom till det andra innan men antagligen utrymme?

Är det utdött att hämta ut paket på utlämningsställen?
 
Jag ber om ursäkt för dåligt svar men ger denna krönika som exempel på hur även om staten står som ägare allra längst bak så är det ändå skillnad på från hur det var förut. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/zGOpOb/nu-borde-postnord-forstatligas-pa-riktigt

Det är nog ingen slump att de två affärsverk som har ändrats till aktiebolag under 90-talet är de två som kraftigt kritiserats under åren, dvs SJ och posten.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Affärsverk?wprov=sfla1
Det är ju lite av problemet idag, affärsverken ska bära sina egna kostnader och servicen dras in när det slimmas. Det bär sig inte att dela ut brev, inte så konstigt när det har slarvats bort så mycket under åren att man som kund fått hitta andra alternativ och när man tack vare IT inte behöver skicka brev som tidigare.

Infrastrukturen brakar samman när det ska sparas istället för att underhållas, tjänster dras in, service får stå tillbaka och post, elnät och järnväg havererar.
 
Om du läser en gång till ser du att paketet skickats runt i en vecka av postnord innan jag fick en avi om att hämta ut det, och att min kritik är att detta är resultatet av paketets rundresande. Hade det kommit till mig första dagen postnord skrev att det skulle komma hade jag blivit ledsen av att få ett trasigt paket. Nu när det cirkulerat runt mellan distributionscentralen och mig i över en veckas tid kan jag inte låta bli att misstänka att det är allt detta omlastande som haft sönder muggen.
Givetvis förstår jag att även andra företag kan ha sönder saker, men eftersom detta är tredje gången i år som postnord klantat sig medan inget annat företag gjort det gäller min kritik dem.
Nej jag kunde inte läsa att det skickats runt. Fick mer uppfattningen att det försenats.

Sen kan man inte veta NÄR muggarna gått sönder. Det kan ha hänt redan när de lämnade England, på väg mot Sverige. Ja i princip när som helst under resans gång.
Det spelar ingen roll vem som leverar paketet, är godset skadat ska det anmälas direkt, annars kan man ej få ersättning.
 
Det är som jag skrivit innan inte så roligt för de andra som får täcka upp runtomkring de som abonnerar på turer.

Jag anser det inte görbart att ta över vilken linje som helst utan prepp, först är kamningen ett helsike och redan tidspressat, sen ska man ut nånstans man inte hittar utan gps, det gäller att få med rätt nycklar, passerkort, tags och portkoder, avverka 400 hushåll om man har ett relativt litet distrikt och då förväntas känna till samtliga namn som är hemmahörande på adressen så att det delas ut rätt. Har man en lantbrevärarlinje är det 12-20 mil som ska köras på småvägar istället, hur ska man ens veta var alla postlådor står utan övning innan?

Nä, jag har kört både i stan och på landet på chans eller med handritade kartor och det är ett jävla sattyg rent ut sagt.
Hos oss är kamningen likadan oavsett område, visst går det något snabbare när man kan sitt område, men vem som helst kan kamma vilket område som helst (med några enstaka undantag, då oftast pga företag som får post i tusen olika namn). Är det så att någon timmis hoppar in så hjälper de mer erfarna till med kamningen på deras områden också och så försöker vi få ut timmisarna först, just för att de ska ha lite extra tid på sig där ute.

Varje runda har sedan sin egna pärm. I pärmen är det tydlig(!) karta för hur man tar sig till rundan, vägarna man kör är markerade på nästa karta och det finns såklart även en sida där det står hur man tar sig in i de olika portarna (om det är nyckel/bricka, kod och i så fall vilken mm). I pärmen finns också en nedpackningslista och en gångordning. Och justja, längst fram i pärmen står det hur lång tid rundan beräknas ta, var på rundan det finns toaletter, om det finns något annat på rundan som är värt att tänka på (tex om det är någon specifik brevlåda som är gömd eller vad det nu än kan tänkas vara). När man kammat, packat ner och kollat igenom rundan på kartan så går man till kassaskåpet där vi förvarar alla nycklar. Varje runda har sin egna nyckelknippa, tydligt uppmärkt med rundans namn. Tar man bara rätt nyckelknippa, då har man alla nycklar som kan tänkas behövas till rundan.

Tack vare vårt system så är det inga som helst problem att byta rundor stup i kvarten och tanken är att om vi tar in en timmis eller får en vikarie från annat kontor, då ska den personen kunna ta rundan som tillhör den som är borta. Med andra ord, alla ska kunna köra alla rundor och det ska inte vara några problem. Sedan har vi 4 egna rundor som vi snurrar mellan, men det har att göra med att vi inte kör alla rundor alla dagar. När inte vi kör våra rundor, då är det ingen annan som gör det heller så att säga.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
627
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 877
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 744
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp