PostNord - köra ut paket

Jo, men vem ska ändra sig, hönan eller ägget? Eftersom de som handlar på nätet inte lär sluta jobba alla på samma gång för att kunna sitta hemma och vänta på paket borde ju de som kör ut paketen kunna komma på något smidigare sätt än att e eventuellt kommer mellan 7.30-19.00 någon dag under vecka 43?
Vissa företag låter en välja levransdag och också förmiddag eller eftermiddag. Det underlättar ju. sen har de dessutom ringt en timme innan leverans.
 
Nu var ju du hemma så det var ju inga konstigheter, men jag förstår inte människor som beställer hem grejer fast att de inte är hemma. Det är så knäppt.
Knäppt? Varför då?

Jag kunde inte ens avså från hemleverans och visste inte att det ingick, tror det var DHL som skulle leverera. De försökte ett par gånger, ringde sedan mig och levererade till jobb.

Annars kan man vara hemma mest hela tiden men slänga soporna eller gå och handla just den minuten budet kommer.
 
Fast där har du ju redan waste:at en massa onödig tid när ingen var hemma första gången. Vet man att man inte är hemma sätter man rimligtvis upp en fullmakt som säger att det är okej att lämna paketet någonstans där man vill ha det lämnat, tex på farstun.

De allra flesta bolag gör 3 st leveransförsök utan kostnad. I alla fall de med bra service. Men det är ju fortfarande onödigt för både miljön och kurirens tid att låta de åka ut fast man inte är hemma.

Alla sändningar går att spåra dessutom, så håller man lite koll vet man när de kommer.

Nu beställer jag aldrig medvet hemleverans, har bil och bor nära, men spårning är det si och så med. De felsta gånger jag har hållit koll så släpar den efter så att meddelandet om att paket går att hämta kommer före uppdateringen i verktyget. Mycket inexakt för att veta vilket dygn man måste hålla sig hemma 100% av tiden.
 
DHL och en del andra brukar ringa då de är på väg. Det sparar tid eftersom de inte behöver köra hela vägen om man inte är hemma, eller så får man komma överens om ny tid eller att de lämnar paketet på trappan.
Fast du får inte blanda äpplen och päron. Jag har jobbat på DHL Express i flera års tid och jag ringde alltid mina privatkunder, eller skickade sms, när jag var kurir eftersom det funkade bra på den rutten jag körde.
Jag körde Ulricehamn-Falköping i flera års tid. Det innebär att jag när jag åker från Landvetter dit stationen ligger och alla paket flygs in till så har jag ca 45 minuter innan jag är i Ulricehamn och ska göra mitt första stopp. På den tiden hinner jag redigera om alla privatpaket så länge jag får svar från kunden förstås. På en dag har jag kanske 10 st privatpersoner att leverera till och de bor alla på olika ställen, dvs jag har mycket transportsträckor. Dessutom kör jag tillbaka samma väg jag kom, så jag hinner komma på eftermiddagen ifall personen hellre vill det.

Men jobbar man på PostNord med station på tex Hisingen och så kör man Hisingen så har du kanske 5 minuter ut från stationen ut på rutt. Där kör du samma lilla område och börjar i ena änden och slutar i andra. Dvs du kanske har 60 st privatpersoner på ett område som är 5 st kvarter. Där hinner du inte sms:a eller ringa medan du kör. Det ingår inte i arbetstiden heller att de är så flexibla.

Man får lite vad man betalar för liksom. Här är det verkligen kvalitet som gäller. På DHL Express har jag nästan alltid haft tiden att åka tillbaka till en kund, men det är extremt ovanligt att kurirer har det så. De har väldigt tighta scheman, speciellt ifall de kör i stan. Sen beror det ju också på hur en rutt ser ut. På vissa rutter åker man en väg dit och en annan hem och så har någon annan ansvaret för upphämtningarna där du levererat tidigare på dagen.

Att kuriren ringer är en lyx. Och någonting ni ska värna om ifall ni har en kurir som bryr sig så mycket. Det ingår inte i arbetsbeskrivningen att ringa medan man kör bil. ;) Nästa kurir i samma område kanske inte alls ringer, så ta vara på tiden ni har med en kurir som ringer.
 
Det intressanta är ju om detta är något som kommer uppifrån eller är chaufförerna skälva?
Dvs är de tidspressade och inte hinner?
Eller har de en kultur där detta är okej?
Saxat från postnords miljöpolicy:
Koncernens långsiktiga miljömål är att minska koldioxidutsläppen med 40% under perioden 2009-2020.

Hade de slutat köra in på gårdarna och vända utan att försöka leverera hade de varit i hamn redan nu :p
 
Men jobbar man på PostNord med station på tex Hisingen och så kör man Hisingen så har du kanske 5 minuter ut från stationen ut på rutt. Där kör du samma lilla område och börjar i ena änden och slutar i andra. Dvs du kanske har 60 st privatpersoner på ett område som är 5 st kvarter. Där hinner du inte sms:a eller ringa medan du kör. Det ingår inte i arbetstiden heller att de är så flexibla.
Frågan är ju vad man vinner på i längden, att ringa eller inte ringa? Ringer de och personen svarar och är hemma kan de bära upp paketet på en gång. Springer de istället in och ringer på dörren måste de springa tillbaka för att hämta paketet. Nu utgår jag från tunga paket som de flesta utkörare inte håller på att lasta av utan att veta huruvida personen är hemma och jag vet inte vad som är mest effektiv, jag bara undrar.

Sen har jag lite svårt att få ihop att jag slösar med tid eller miljö när du beskriver deras schema på det sättet.
 
Jag undviker PostNord som pesten. De bryr sig inte om att ens försöka leverera. Jag bor i lägenhet (en våning upp) och har stått i fönstret och tittat när de backar in sin bil, går ur den och fram till dörren och ser att där är portlås. Sedan hoppar de snabbt in i bilen och jag får en lapp i lådan dagen efter att man inte kunnat leverera. Jo tjena.
Idag väljer jag Schenker alla dagar i veckan. De har än så länge skött sig helt oklanderligt. Möjligen att de dragit på leveransen av något paket vid något tillfälle men för mig är det försumbart. Jag skickar ungefär 5-8 paket/vecka.
 
Håller med där, vet inte hur många gånger jag kört ut till folk som inte är hemma dagtid, förståeligt dock då dom flesta jobbar men då får dom isåfall gärna se till att ha någon annan som kan ta emot. Folk verkar glömma bort att även chaufförerna jobbar dagtid och kör inte ut kvällar då dom är hemma.

Det är nog ingen som begär att chauförerna ska jobba över på kvällarna. Däremot kan man som kunde begära att de ska försöka leverera. Alls. Och behandla andras varor med respekt. Hur ofta får man inte paket som är totalt manglade.
 
Det är nog ingen som begär att chauförerna ska jobba över på kvällarna. Däremot kan man som kunde begära att de ska försöka leverera. Alls. Och behandla andras varor med respekt. Hur ofta får man inte paket som är totalt manglade.
Jo men absolut, det har jag inte skrivit något om att chauffören inte ska försöka. Men väldigt väldigt många är inte hemma tider paketen levereras och blir ändå sura över att dom måste hämta paketen själva. Majoriteten är sådana är min erfarenhet iallafall. Det är inte alltid så lätt för chaufförerna heller. Sen vet jag ju att det är chaufförer som slarvar för att spara tid, det är ju såklart det är fel.

Sen vet jag dock att det ibland är svårt att packa bilen såpass att alla paket ligger säkert, vi packade alltid efter hur turen gick och ibland kanske ett tyngre paket råkar hamnar på ett litet känsligare paket som blir lite nött i kanten. Sånt som händer. Dock så har jag aldrig levererat trasiga paket även om dom kanske blivit lite tilltufsade i bilen av olika anledningar. Inte alltid lätt att packa på ett sådant sätt att alla paketen ligger perfekt och inte på något vis blir lite nötta här och där.
 
Åh det är så spännande med utdelning... Vi hade en period då det var hela havet stormar, först kom postbilen och sen kom alla grannar för att lämna och hämta post... När vi alla hade ringt varje dag så fick vi en ny chaufför på våran linje och nu fungerar det hyfsat, visserligen verkar det jobbigt att vi är tre grannar som har våra lådor på rad så det enklaste är tydligen att hiva allt i våran låda som är först så får jag sköta sorteringen... Nu verkar de dessutom dragit in och kommer bara 3 gånger i veckan, precis som Bring. Sen har vi tidningsbudet, där verkar det vara ett riktigt stolpskott som kör förbi, en granne har fått sin tidning 1/10...
 
Jo men absolut, det har jag inte skrivit något om att chauffören inte ska försöka. Men väldigt väldigt många är inte hemma tider paketen levereras och blir ändå sura över att dom måste hämta paketen själva. Majoriteten är sådana är min erfarenhet iallafall. Det är inte alltid så lätt för chaufförerna heller. Sen vet jag ju att det är chaufförer som slarvar för att spara tid, det är ju såklart det är fel.

Sen vet jag dock att det ibland är svårt att packa bilen såpass att alla paket ligger säkert, vi packade alltid efter hur turen gick och ibland kanske ett tyngre paket råkar hamnar på ett litet känsligare paket som blir lite nött i kanten. Sånt som händer. Dock så har jag aldrig levererat trasiga paket även om dom kanske blivit lite tilltufsade i bilen av olika anledningar. Inte alltid lätt att packa på ett sådant sätt att alla paketen ligger perfekt och inte på något vis blir lite nötta här och där.

Generellt är det nog så att det antagligen inte finns tid i schemat för att faktiskt leverera godset, utan utkörningsschemat är planerat så att man (kanske) hinner köra förbi alla platser, under förutsättning att det inte finns några andra trafikanter på vägarna, och att man som sagt kör förbi alla platser utan att stanna.

Nej, jag jobbar inte för PostNord, men jag utgår från att de kör med något liknande tankesätt.
 
Jag har sedan många år dragit slutsatsen att när det via ordinarie postgång kommer ett meddelande att de försökt leverera men ingen var på plats, innebär det att de inte ens varit ute. Vi ligger inte på någon runda alls (vilket vi fått oss förklarat av en vänlig chaufför). Det här gör att de plockar med sig vårt gods, det ser ut i datorn som det gått ut för leverans. Sedan kör det omkring med vårt gods i bilen under dagen, utan att ens vara i närheten. Avslutar med att leverera in det igen, meddela att det inte kunde levereras och sedan får man åka några mil och lägga tid på att plocka ut det på terminal.

Då föredrar jag PostNord för det hamnar i alla fall närmare än Schenker, DHL och UPS. Och jag har andra ärenden åt det hållet.

Ligger det en lapp med handskriven notering, då har de i alla fall varit ute på plats, men inte lyckats få tag på någon för utleverans.
 
Jag har jobbat på Postnord, samt Posten innan det blev Postnord.
På lager. Och där var folk INTE försiktiga med leveranserna.
När man ser arbetare kliva på en låda som innehåller en tv blir man lite rädd. Och trött.
 
Det är nog ingen som begär att chauförerna ska jobba över på kvällarna. Däremot kan man som kunde begära att de ska försöka leverera. Alls. Och behandla andras varor med respekt. Hur ofta får man inte paket som är totalt manglade.
Är paketet helt manglat är det fel förpackat. Är det rätt förpackat så får du reklamera om innehållet är skadat.
 
Generellt är det nog så att det antagligen inte finns tid i schemat för att faktiskt leverera godset, utan utkörningsschemat är planerat så att man (kanske) hinner köra förbi alla platser, under förutsättning att det inte finns några andra trafikanter på vägarna, och att man som sagt kör förbi alla platser utan att stanna.

Nej, jag jobbar inte för PostNord, men jag utgår från att de kör med något liknande tankesätt.

Då borde ju schemaläggaren se sig om efter ett anna jobb, eller dennes chef ge henom resurser till att ge chaufförerna den tid de behöver för att på ett kundvänligt och trafiksäkert sätt levera varor till kund.
 
Sen har jag lite svårt att få ihop att jag slösar med tid eller miljö när du beskriver deras schema på det sättet.
Om du vet att ett paket ska komma och du inte är hemma, så är det bättre att omdirigera paketet än att låta kuriren göra ett leveransförsök.

Har man lite koll på sina paket, alla paket går ju att spåra ifall du har ett sändningsnummer, så kan man lätt se till så att man får paketet levererat på en dag man är hemma. Tyvärr ser det ut så att man inte kan välja tid, kuriren kör ju en rutt som ser ut på ett visst sätt, och bor man i början på den så kommer man att få paketet tidigt på dagen, bor man i slutet får man paketet i slutet på dagen.
 
Här är problemet snarar motsatsen. ALLT lämnas utanför dörren oavsett vad det är. Inte så rå roligt när man beställt typ kort eller andra vattenkänsliga varor och hittar de utanför dörren med en sten som vikt i full storm.
 
Är paketet helt manglat är det fel förpackat. Är det rätt förpackat så får du reklamera om innehållet är skadat.

Inte helt sant. När innehållet är krossat för att man ställt ett paket á 15 kg på ett paket á 500 gram så hjälper ingen packning i världen. Jag skickar massor av paket och har gjort under snart 30 år. Majoriteten är extremt fragila modellhästar och även en hel del porslin så jag anser att jag är rätt ok på att packa, men man förväntas tydligen packa i metallemballage för att det ska hålla.
Det finns regler för hur man ska packa. Exempelvis så ska man packa så man kan släppa det på ena hörnet från minst 3 meters höjd och om det så är glas i så ska det hålla.

Jag har haft extremt få tillbud under alla år. Men det förekommer. Tur det finns försäkringar. ;)
 
Jo men absolut, det har jag inte skrivit något om att chauffören inte ska försöka. Men väldigt väldigt många är inte hemma tider paketen levereras och blir ändå sura över att dom måste hämta paketen själva. Majoriteten är sådana är min erfarenhet iallafall. Det är inte alltid så lätt för chaufförerna heller. Sen vet jag ju att det är chaufförer som slarvar för att spara tid, det är ju såklart det är fel.

Sen vet jag dock att det ibland är svårt att packa bilen såpass att alla paket ligger säkert, vi packade alltid efter hur turen gick och ibland kanske ett tyngre paket råkar hamnar på ett litet känsligare paket som blir lite nött i kanten. Sånt som händer. Dock så har jag aldrig levererat trasiga paket även om dom kanske blivit lite tilltufsade i bilen av olika anledningar. Inte alltid lätt att packa på ett sådant sätt att alla paketen ligger perfekt och inte på något vis blir lite nötta här och där.

Aha. Då är vi nog på samma sida egentligen. :) Det är inte schysst att gå på chauffören för när man själv inte är hemma. Det håller jag deinitivt med om. Jag är sambo med en chaufför och jag får höra hemska historier om att det är deras fel att saker och ting går snett och så är det naturligtvis inte alls.

Vad gäller kantstötta paket så bryr jag mig inte ett dugg om ifall paketen blir kantstötta. Såpass väl packar jag så de ska tåla viss "intryckning". Det är när man lägger extremt tunga paket, gärna med hörnet mot ett pyttigt paket så det stora trycker sönder det lilla. och därmed innehållet i. Man kan inte packa för alla eventualiteter. Då skulle det behövas en 40-fots container för ETT paket. ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
671
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 480
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 052
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp