Pott problem och tal experter

Sv: Pott problem och tal experter

Nu ar det ju iof helt ovesantligt men ja. Vi sager bil, buss, motorcykel, traktor (likadant pa engelska) och han sager ett "motor ljud". Brum ar val inte helt ratt, vrom eller rrmmm ar nog narmare men va fasen.
Likadant sager jag alltid hund eller hundens namn om andra hundar an var egen och anda ar de allihop "Chewy" (eller kitty om de ar sma och hariga).

Där ser man! Påhittig liten knatte! :D
 
Sv: Pott problem och tal experter

No kidding!
Jag fick satta upp de dar dorrlasen ratt tidigt - inte for att han smet ut, daremot ville ju djuren ga ut!
Likadant ma han inte prata sarskilt mycket an men han kan skillnaden pa inkallning, skalla pa hunden (typ sluta skalla rosten jag anvander), han platsar honom, ger honom tillatelse att ta sin mat I skalen. Skiljer hastarna genom att ropa individuellt pa dem. Har lart sig hur man bast kallar in de olika katterna pa garden pa det vis de vill bli inkallade etc etc.
Det ar ratt fantastiskt hur mycket skoj de hittar pa, lar sig nya otyg varje dag!
 
Sv: Pott problem och tal experter

Min son är tvåspråkig och snart 28 månader. Han använder nog två nya ord i veckan tror jag. Den här veckan har han hittills självständigt använt "mullvad" och "pennor" för första gången.

Tillägg: om det inte är allt för dyrt så kan ni väl prova talpedagogen helt enkelt. Om inte annat kan det ju vara bra att få ett expertutlåtande och lite tips.

Ang. pottproblemet: Jag har torkat först.
 
Senast ändrad:
Sv: Pott problem och tal experter

Om jag far referens fran familje lakaren borde det ga pa antingen den statliga forsakringen eller var privata forsakring. Gor det inte det blir det nog alldeles for dyrt har jag en kansla av.
 
Sv: Pott problem och tal experter

Jag vet inte om jag ar petig ocksa. Jag tycker tex inte han har "lart" sig ett ord for att han harmar ett ord nagon gang da och da. Nar han anvander det och inser vad det betyder ar en annan sak for mig.
Han anvander mkt "e daddy" eller "is daddy". "O du (gor du) why, affo (varfor) Chewy (hunden) kitty, ball, brum (allt med motor) fog(frog), tuttles (turtles) etc
Och ibland far man en chock tex I'll take that eller not yet.
Han kopplar ihop saker tex laste vi nyss en bok om regn och da ville han sjunga Imse vimse spindel.

Jag har också tvåspråkiga barn, ett som var supertidigt med språket (det där med att tvåspråkiga barn skulle vara sena stämmer inte alls på honom) och sen min dotter som har Downs syndrom och som var sen med språket, så jag läste supermycket om språkutveckling för att kunna förstå lite bättre. En sak som jag minns är att det kan gå långsamt i början och sen när barnet kommer upp i någon sorts kritisk massa med ord, då säger det bara rassel så kan dom "allt". Grejen är att den där "långsamt i början" fasen kan ta olika lång tid för olika barn.

När min dotter började dagis skulle hon få hjälp av en språkpedagog och hon bad mig skriva ner alla ord som min dotter kunde. Jag minns att dom fick plats på ett halvt A4 papper. Men sen gick det undan.

Oroa dig inte - utifrån det du skriver är din son på god väg med språket.

Betr. "brum" så hittade mina barn på egna ord, jag minns att flygplan var dojn-dojn enl min son, en fågel var gaga och alla djur oavsett djurtyp var bää. Sånt släpper dom när det är dags.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit ombedd att forsoka trana Miss Mandy att kanna igen lukten av 'sewage' (avloppsvatten i alla former) for att kunna hitta...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: hastflicka
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 309
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 876
Senast: Ravishing
·
Övr. Hund Nu borjar min bli riktigt skendracktig igen och jag blir galen hur seg ... eller hysterisk hon blir.:crazy: Antingen orkar hon knappt ga...
Svar
15
· Visningar
2 236
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Arbetsintervju
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp