Pottränad - hur gå vidare?

havreflinga

Trådstartare
Nu när det varit så varmt har vi låtit sonen gå utan blöja. Han är naken på underkroppen och går till pottan med jämna mellanrum. Han klarar det där helt på egen hand.

Men hur går man vidare nu? Idag testade jag att låta honom ha byxor på sig. Då måste han säga till mig varje gång han vill kissa eller bajsa, för han kan inte ta av byxorna själv. Det blir ju ganska ofta...

Om jag sätter på honom en blöja kissar och bajsar han i den. När han har blöja har han inget intresse av att gå på pottan.

Kan man växla mellan att ha blöja och vara utan? Eller ska man köra blöjfritt hela tiden nu? Förutom på natten.

Sätter ni på blöja när ni ska iväg? När man ska åka bil och sånt? Jag tänker att det annars kan bli många kisspauser...:cool: Fast det känns ju oxå lite fel att ha på blöja bara för att det blir enklast för oss föräldrar...:crazy:
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Jag brukade sätta på blöja när jag åkte och handlade när barnen var "halvtorra" Sen när de var helt torra och kissade med längre mellanrum och det inte var så akut när de blev kissnödiga så slutade de helt med blöja.

Är det en längre resa så rekommenderar jag blöja, är det en fem-minutersresa så åk utan(men räkna med att stanna efter vägen)

Min dotter var helt torr dag och natt när hon var knappt 2 år, sönerna var helt torra när de var 3 år.
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Hur gammal är han? Mysbyxor eller shorts med mjuk linning borde inte vara några problem för honom att få av sig.
Mina tjejer har ju varit torra på dagen länge (blev torra just efter 1,5 års åldern) och springer själva till toaletten. De får dock ha blöjor på sig om vi far bort och handlar eller dyl. (p.g.a. min bekvämlighet:o) samt på natten då de inte alltid vaknar när det är dags. De är nu snart 3 år så jag hoppas att blöjorna helt försvinner i sommar.
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

När mina var små gjorde jag så här: När det fungerade med pottan så lät jag barnet vara utan blöja hela dagen. Visst behövdes några extra byxor emellanåt när olyckor hände, men det får man räkna med tycker jag. När dagarna fungerade utan större problem pratade jag med barnet om att sova utan blöja på natten. Då drog jag ner drickandet på kvällen, det blev mer tuggbart kvällsfika, en smörgås, fil, en frukt osv. När barnet sovit några timmar och det var dags för mig att gå och lägga mig, lyfte jag upp mitt sovande barn och gick till toaletten. Jag satte barnet på toan och sa att det var okej att kissa. Ibland fick jag sätta på kranen till handfatet för att höra vatten strila, menoftast kom kisset utan problem. Sen torka lilla rumpan, dra upp byxorna och bäras till sängen igen. Efter en kort tid behövde jag inte ens göra den proceduren längre. Mina barn sov oftast igenom det hela, jag tror att det gäller att vara mjuk i rörelserna och ha en lugnande röst. Kanske kan du prova den varianten?
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Jag brukade sätta på blöja när jag åkte och handlade när barnen var "halvtorra" Sen när de var helt torra och kissade med längre mellanrum och det inte var så akut när de blev kissnödiga så slutade de helt med blöja.

Om lilleman själv får välja, så väljer han oftast att ha blöja. Han kissar minst en gång i timmen, så jag förstår att han tycker det är enklare att ha blöja och slippa gå till pottan hela tiden.

Så jag tänker att om vi växlar mellan blöja och blöjfritt, som du beskriver, kommer han kanske att börja föredra blöja mer och mer...? Eller behöver man inte oroa sig för det?
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Hur gammal är han? Mysbyxor eller shorts med mjuk linning borde inte vara några problem för honom att få av sig.

Han är två år. Just nu kan han inte dra på eller av byxor själv, oavsett modell, men det kanske går lära honom. Han måste dock ta av byxorna helt när han ska gå på pottan, för han sätter sig på den genom att kliva över den med ett ben.

Vi har en såndär toa-ring för barn som man sätter på toaletten, men den gillar han inte eftersom det råkade komma utanför en gång när han satt på den.
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Kanske kan du prova den varianten?

Det var bra tips, men jag tror vi kör med blöja på natten ett bra tag till. Han vaknar ganska ofta under natten, så jag tror det skulle bli många pottbesök ifall han sov utan blöja. Jag misstänker att han går på pottan ibland i förebyggande syfte.
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Vi har börjat så smått med att träna utan blöja. Hon klarar kortare stunder utan, visst blir det en olycka då och då, men för det mesta springer hon in till pottan på toa. E vi ute så får hon kissa på gräset, eftersom det har en tendens att bli akut.

Vi gör som så att när hon är på dagis har hon blöja, likaså på natten. När hon kommer hem från dagis byter vi blöjan mot trosor. Hon tycker det är skönare med trosor och känner sig stor när hon själv får välja vilka hon ska ha.....

Snart är det semester, och då hade vi tänkt börja på allvar med att gå utan blöja hela dagen. Man får väl helt enkelt ge det den tid det tar....

Ska bli så skönt när blöjperioden är över:laugh:. Bättre med lite mer tvätt än köpa dyra blöjor... :D
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Om han kissar så ofta är han kanske inte mogen för att sluta med blöja. Om jag var dig så skulle jag ge upp blöjträningen och ta upp den igen framåt augusti. Kom ihåg, att det är absolut ingen brådska att sluta!
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Antingen har man blöja på dagen eller också har man ingen blöja alls.

När min dotter blivit torr på dagen envisades dagis med att hon skulle ha blöja på sig när hon var där, vilket resulterade i att hon aldrig visste när hon bara kunde kissa eller inte:crazy: när hon sa att hon behövde kissa så sa personalen att -du har blöja du kan bara kissa:crazy:

En tvååring brukar inte ha problem med att ta av sig mjukisbyxor själv, det blir till att låta honom träna mera.

Min son tog på sig alla kläder, även jacka/overall när han var 18 månader just för att han hade fått träna och sitta och pilla med sockor och dylikt själv, det enda som inte alltid fungerade var att knäppa knappar själv.
Likadant med dottern, hon hade blivit ganska irriterad om någon hade klätt på henne:angel: (läs skitförbannad)

Om han springer så ofta som en gång i timmen så ta det lugnare med pott träningen, han är nog inte helt redo för det än, passa istället på att han får lära sig ta på och av sina kläder själv så att han kan det när han är redo.

Min dotter var torr på dagen när hon var 2 år och någon månad, på natten ett halvår senare.
Min son var torr både på dagen och på natten när han var 2 år och 9 månader, en dag ville han inte ha blöja längre och det fungerade utan problem, jag hade inte börjat träna eftersom vi höll på att flytta ifrån deras pappa då och allt var turblent, jag ville att han skulle ha lugn och ro innan och när han var redo så var det inget snack, när vi bott själva någon vecka var han redo, jag ville ju att han skulle ha blöja på natten men han sa nej och han har inte kissat i sängen någon gång.
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Mjukisbyxor ska inte vara några problem att lära sig ta av, där är det bara att börja träna.
Gillar han inte toaringen så fortsätt med pottan, många barn känner sig lite obekväma på stora toaletten.
Mina flickor ville veta vad som skulle hända om de ramlade i toaletten och när jag svarade att jag skulle fiska upp dem på direkten så sa ena tjejen "- Med fiskespö!":love:

Våra var helt torra när de var nakna på underdelen men hände några små olyckor när vi började ta på trosa och byxor före de lärde sig att det inte är detsamma som att ha blöja.

De föredrog också att ta av sig byxan helt men nu drar de bara ner vad som behövs.
Vi har inte haft några som helst problem med att blanda blöja och vara utan, våra barn säger ofta till att de vill kissa även om de har blöja på. Lycka till!
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Om han kissar så ofta är han kanske inte mogen för att sluta med blöja.

Fast idag har han inte kissat alls lika ofta. Idag har han haft byxor på sig. Jag tror att han kissar oftare när han är naken, för att det helt enkelt är så kul. Men när han har byxor på sig väntar han tills han har samlat på sig lite.
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Antingen har man blöja på dagen eller också har man ingen blöja alls.

När min dotter blivit torr på dagen envisades dagis med att hon skulle ha blöja på sig när hon var där, vilket resulterade i att hon aldrig visste när hon bara kunde kissa eller inte:crazy: när hon sa att hon behövde kissa så sa personalen att -du har blöja du kan bara kissa:crazy:

Ja, jag har oxå märkt att han liksom tänker efter innan han kissar i blöjan. "Har jag blöja på mig? Ja, det har jag - då kan jag kissa." Det blir nog inte bra om man växlar mellan blöja och blöjfritt för mycket. Idag bestämde min man och jag att sonen bara ska ha blöja på natten och om vi t ex ska åka bil en längre sträcka.
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Hur påbörjade ni hela processen? Än är det inte aktuellt här men jag är nyfiken på hur ni andra har gjort så jag kan förbereda mig på den stora dagen =)
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

Hur påbörjade ni hela processen?

Vi höll honom över toan då och då redan när han var två månader. När han var runt 10 månader köpte vi en potta åt honom. Han satt på den ibland, mest för att det var kul.

När han var ett år ville han inte kissa/bajsa på toan längre, inte heller på pottan. Men han visste ju var pottan fanns, så ibland tog han fram den. De senaste månaderna har han velat sitta på pottan innan läggdags - ibland kom det något, ibland inte.

Nu när det har varit så varmt lät vi honom gå utan kläder på underkroppen. Då upptäckte han hur kul det är att kissa och bajsa utomhus. Han sprang runt och kissade och bajsade överallt, överlycklig över att det kom några droppar eller en liten kludd. Antagligen var det ett sätt för honom att få kontroll över kroppens signaler, för sen gick det väldigt fort. Det är ju inte längesedan jag startade den här tråden, och nu är han blöjfri dagtid - även när vi åker iväg och handlar eller t ex firar midsommar borta.
 
Sv: Pottränad - hur gå vidare?

det som är svårt att veta är när barnet är moget. Det har lite med andra processer att göra. Min dotter har precis fyllt två och hon har haft en stark språkutveckling under våren och pratar nu flytande så hennes utveckling har skett på det området. Pottan är hon inte så intresserad av ännu. Hon kan prata om kiss och bajs och prutt och säga till att hon har bajsat men kiss känner hon inte alls att det ska komma ännu när hon går utan blöja och så fort hon har kissat en gång vill hon ha blöja igen. Vi avvaktar ett tag till så att det inte blir något orosmoment för henne.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 242
Senast: Luktpion
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 153
Senast: JennyLz
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 245
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp