Premiering

tinafinis

Trådstartare
Har vatt o preimierat ett sto som skulle stamboföras.
Visst, vi visste att hon inte var jättebra och skulle inte få höga påäng (vilket hon inte fick tom sämre än förra gången).

Det var tydligen som vanligt, att dom med rätt efternamn får bäst påäng. Dom hade även anknytning till det fölet som blev bästa föl.
Det hade kommit många kunniga personer till oss och sagt att vårat föl utan tvekan det finaste fölet av alla. Men mamman fick väl för lite poäng och då kan man ju inte låta det fölet bli bästa föl....

Jaja, nu är dettta ju inget jag kan ändra på. Jag undrar mest om det är så här inom många rasföreningar, premieringar och utställningar?
Att dom personer med rätt efternamn (som säkert får fram fina hästar då o då, det tvivlar jag inte heller på) brukar vara dom som tar hem det hela? FÅr mest diplom och sådant.
Förekommer mutor till dommarna?
Det har jag med hört.
 
Sv: Premiering

Vad tråkigt att det vart så :(....

Jag kan nog tänka mig att det är så tyvärr, för de som är "kända" inom en förening eller ras mm får mycket försprång.... Det är i alla fall så inom hundutställningar och så....

MVH Emelie Elgström
 
Sv: Premiering

Det är det som är så lurigt. Jag är inte insatt premieringar men en tanke slog mig. Kommer någon med en sådan "anklagelse" så är det nog lätt att borsta bort den som att den kommer från en dålig förlorare.

Det kommer nog alltid vara svårt att få det helt rättvist i bedömningar. Det är den mänskliga faktorn. Man får ju hoppas att majoriteten av domare är medvetna om vilka faktorer som kan få en att koncentrera sig på fel saker...

Stoet borde väl inte påverka fölets bedömning eller?
 
Sv: Premiering

Hehe, tja, lite dålig förlorare är jag kanske, det ska jag erkänna. Men försöker tänka positivt med just den dagen. Var "min" första premiering någonsin och fölet som inte var mycket hanterat var lugn och snäll :-)

Nä man tycker ju inte stoet borde påverka bedömningen av fölet, men kanske dom sitter där o sneglar på hennes resultat... vem vet.
 
Sv: Premiering

Det behöver inte alltid vara så att dom "kända" tar hem allt å vinner. Min syster och jag ställde ut våra hästar för skojs skull för att utställningen var nära.
Vi hade aldrig visat häst förut men båda två fick gå som 1:a i ringen(olika åldrar på stona).
Å inte nog med det så vart syrrans kuse BIS av ett 50 tal visade hästar! Å det var en känd ras domare som dömde så uppenbarligen var väl stoet en pudding. ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 628
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 369
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 816
Fritid En annan tråd höll på att tas över av det här ämnet så jag startar en ny tråd om detta ämne istället! Det borde finnas flera personer...
Svar
14
· Visningar
1 814
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp