Bukefalos 30 år!

Jag förstår - men det här är vi tycker olika då. För jag tycker att det är svårt till omöjligt att ha en debatt om detta i det offentliga rummet utan att andemeningen blir att vissa delar av Priderörelsen - som i många fall varit med från början - inte ska få synas i paraden. Budskapet blir så himla lätt "kom in i värmen - om ni ser ut precis som medelsvenssonfamiljen".

Det är svårt det håller jag med om, men jag har någon slags grundinställning att jag tror att tystandet av olika åsikter - när de finns - alltid i förlängningen leder till något värre.

Sen kan ju inte diskussionen tillåtas ta allt syre från allt annat, men det upplever inte jag att den om nakenhet och sexuella inslag gör heller. Men en sak som - om diskussionen tas - skulle kunna bli konsekvensen, är att de som väljer ut bilder till medier kanske tänker till lite på hur representativa de är, eller om de mest är reaktionsskapande.

Och gällande just detta så kanske detta redan skett till viss del? Men jag vet inte, jsg får ju också bilder från så många fler kanaler idag än för 20 år sedan, så jag kan inte riktigt lita på någon känsla. Kanske är någon som redan gjort en studie över hur Pride presenteras i media?

Det är svårt det håller jag med om, men jag har någon slags grundinställning att jag tror att tystandet av olika åsikter - när de finns - alltid i förlängningen leder till något värre.

Sen kan ju inte diskussionen tillåtas ta allt syre från allt annat, men det upplever inte jag att den om nakenhet och sexuella inslag gör heller. Men en sak som - om diskussionen tas - skulle kunna bli konsekvensen, är att de som väljer ut bilder till medier kanske tänker till lite på hur representativa de är, eller om de mest är reaktionsskapande.

Och gällande just detta så kanske detta redan skett till viss del? Men jag vet inte, jsg får ju också bilder från så många fler kanaler idag än för 20 år sedan, så jag kan inte riktigt lita på någon känsla. Kanske är någon som redan gjort en studie över hur Pride presenteras i media?
Vem eller vad är det som du menar tystar åsikter i sammanhanget?

Jag vet inte. Men även här tänker jag att det inte är paraddeltagarnas ansvar :) Det låter väldigt begränsande att behöva anpassa sig till TV4:s möjliga bildval och tv-tittarnas reaktioner.

Jag upplever tyvärr att den här diskussionen tar det mesta av syret, ja.

ag menar att det är rätt enkelt att använda utomstående, tex dina hbtq-vänner, för att sas ge stöd åt sina egna argument. Men de är ju inte här. Och du frågade om jag inte räknar in ddem i communityt, vilket jag såklart skulle göra.

Men jag tycker nog att du gick in i den här diskussionen som att du skulle försöka lugna ett getingbo, men jag ser inte de två stenhårda positioner som du beskriver. Jag tycker mig se att du generellt i tråden svarar som om endera positionen (särskilt den hbtq-aktivistiska) redan har angripit.

En grej som jag har tänkt på sedan jag puberterade (dvs fick upp ögonen för poängen med sexuella relationer) är att majoritetssamhället eller normen eller vad man vill kalla det, ofta uttrycker en stark tro att det bästa för alla är att höra till detsamma, näst bäst är att bli fullt ut accepterad (typ omfamnad) av detsamma. Som person är det märkligt för mig, jag förstår inte varför de sakerna skulle vara värdefulla. Jag vill alltså gärna att pride väcker reaktioner, att pride inte är så snällt att det känns rätt för alla att gå med.

Sen är de normer jag vill trotsa inte i första hand något som handlar om offentlig nakenhet, men tydligen vill andra i communityt normtrotsa på det området och då är det, av politiska skäl, oändligt mycket viktigare att paraden möjliggör det, än att fler heteron känner sig bekväma. Tycker jag. Normtrots skapar obekvämhet, det är oundvikligt.

Sen vet jag ju att många hbtq-personer inte vill trotsa något som helst, utan bara vill få vara ifred med sina kärleksliv. Och då känns kanske inte paraden som rätta grejen för dem. Det är ju inget konstigt. Jag kan tänka mig situationer där värderingar som jag har uttrycks på sätt som är så obekväma för mig att jag inte vill vara med just där. Det är ju inget problem. Ungefär så tänker jag väl även om hbtq-personer som är obekväma med pride.

Alltså, jag är rätt van vid att du konstant missförstår mig och lägger in egna antaganden om mig ;) Så jag väljer (även denna gång) att avstå ifrån att försöka rätta till något av det du skriver om mig.

Jag vet inte. Men även här tänker jag att det inte är paraddeltagarnas ansvar :) Det låter väldigt begränsande att behöva anpassa sig till TV4:s möjliga bildval och tv-tittarnas reaktioner.

Jag med. Det sista du skriver, alltså. Men mitt svar på det är inte att de mer excentriska personerna ska tona ner. Jag tror inte heller att det är ditt svar.

Jag med. Det sista du skriver, alltså. Men mitt svar på det är inte stt de mer excentriska personerna ska tona ner. Jag tror inte heller att det är ditt svar.
Nä precis. Ett grundantagande i diskussioner om paraden verkar ofta vara att deltagarna uppträder för åskadarna och därför ägnar sig åt nån sorts sexualisering, men paraden är väl en folkfest för deltagarna som man får titta på om man vill det.

Om det finns enstaka paraddeltagare som går igång på att visa upp sig är det helt absurt att diskussionen gång på gång ska handla om detta. Jag lovar att de finns på gemene stadsfestival eller badstrand också. (Min upplevelse av besök på stadsfestivaler är för övrigt att de ofta är långt mer problematiska än Prideparaden, men.)

Nä precis. Ett grundantagande i diskussioner om paraden verkar ofta vara att deltagarna uppträder för åskadarna och därför ägnar sig åt nån sorts sexualisering, men paraden är väl en folkfest för deltagarna som man får titta på om man vill det.

Om det finns enstaka paraddeltagare som går igång på att visa upp sig är det helt absurt att diskussionen gång på gång ska handla om detta. Jag lovar att de finns på gemene stadsfestival eller badstrand också. (Min upplevelse av besök på stadsfestivaler är för övrigt att de ofta är långt mer problematiska än Prideparaden, men.)
Det är nog ett slags konsekvens av den fortfarande väldigt starka heteronormen. Den förgivettar att allt som på något vis berör relationer, har med den att göra och att uttrycken således bäst bedöms av just heteronormen.

Fan, jag får lust att demonstrera i för liten läderbikini, när jag tänker på det! 😱

Det är nog ett slags konsekvens av den fortfarande väldigt starka heteronormen. Den förgivettar att allt som på något vis berör relationer, har med den att göra och att uttrycken således bäst bedöms av just heteronormen.

Fan, jag får lust att demonstrera i för liten läderbikini, när jag tänker på det! 😱
Gjorde skrattsmajly först men det är faktiskt för sorgligt. Men jag förstår precis din reaktion. Det är också precis det här som fick mitt barn, när hen precis kommit ut, att anamma väldigt många klyschiga jag-är-ung-och-queer-attribut. Och jag är hundra procent beredd att slåss för allas rätt att reagera precis så.

Sen finns naturligtvis rätten att vara precis hur medelsvensson-queer man vill också, men det brukar inte behöva försvaras på samma sätt i den breda offentliga diskussionen.

Vem jag har väl inte sagt att deltagarna ska anpassa sig efter TV4? Jag skrev att det i så fall (om det finns något att tänka på kring detta, vilket vi ju inte är överens om) så är det snarast TV4 som ska tänka över vilka bilder de väljer att visa, hur mycket av sändningstiden som fördelas på olika grupper inom tåget och veckan.

Men det tar ju sin utgångspunkt i att jag tycker att det finns något som kan bli problematiskt. Tycker man inte att det finns något att fundera över, att man inte ska ha åsikter eller tankar om något i paraden, så behöver varken TV4 eller någon i tåget fundera över någonting.

Då är alla tysta men glada...?

Vem jag har väl inte sagt att deltagarna ska anpassa sig efter TV4? Jag skrev att det i så fall (om det finns något att tänka på kring detta, vilket vi ju inte är överens om) så är det snarast TV4 som ska tänka över vilka bilder de väljer att visa, hur mycket av sändningstiden som fördelas på olika grupper inom tåget och veckan.

Men det tar ju sin utgångspunkt i att jag tycker att det finns något som kan bli problematiskt. Tycker man inte att det finns något att fundera över, att man inte ska ha åsikter eller tankar om något i paraden, så behöver varken TV4 eller någon i tåget fundera över någonting.

Men om problemet är medias bildval hör väl diskussionen inte hemma i en tråd om Pride.

Håller du inte alls med om att debatten ofta blir ”kul parad men för mycket naket”, och att det kan vara ett problem? För mycket naket för vem?

Det går ju, rent teoretiskt, att tänka sig en massa åsikter om saker i paraden, som är annat än just den mest lättklädda promillen.

Jag ser tex helst att Ebba Busch inte går med.

Sen kan jag väl tillägga att vissa delar av paraden kan väl till och med jag tycka är lite för ... mycket. Hittar inget bättre ord.

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det ... men samtidigt, om ni åker till andra länder och deras gatufester finns det även inslag där som jag personligen tycker är lite för ... mycket.

Nåväl, så länge man inte skadar sig själv och andra bryr jag mig mycket lite om hur andra människor ser ut och har på sig (läs ingenting alls).

Så länge man täcker de vitala delarna av människokroppen är jag nöjd.
Det är ju en gigantisk skillnad mellan att tycka att någonting är lite för mycket för att man personligen vill se det eller personligen vill klä sig så, och att vilja förbjuda någonting :) som tur är. Alltså så länge ingen är elak mot någon annan såklart.

Tänka sig! Som det har låtit på en del inlägg här hade man ju annars kunnat tro att inom den här communityn är man minsann så fri från moraliserande och alla är så chill, att det troliga hade varit att de skulle gått tillsammans.

Ibland blir diskussionerna på Buke så himla uppblåsta...

Men nu blir det bara löjligt. Naturligtvis finns det, ofta heta, debatter inom commnityn om Pride. Vilka ska gå, vilka ska inte gå. Var ska de gå. Vad har man rätt att ha med sig. Det har ju varit extremt hård diskussion om palestinanhängare skulle få gå med flaggor och skandera om ett fritt palestina. Eftersom många anser att det knappt tangerar tanken bakom pride. Judiska organisationer i Sverige går i pride. Det fattar vem som helst att låta de gå bakom varandra är inte lämpligt. Eftersom de har mer som skiljer än som förenar.

Det är inte moraliserande att se till att kompatibla grupper inte går bakom eller framför varandra. MUF ska kanske inte gå granne med syndikalisterna, osv. Och eftersom en del både inom och ffa då utanför communityn förfasar sig över de stackars barnen. Och eftersom normbrytande utgör kanske 5% så ser man till att de inte går precis vid varandra. Det är inte att tysta ner eller att alla är 'chill' eller att det inte finns fördomar utanför och inne i communityn. Det är ett pussel och pga hur vissa, bl.a då i tråden, uttalat sig så för fridens skull är det bättre att normbrytande går granne med andra som det inte utbryter moralpanik över. Jag tror nog tex att militären eller IF Metall fixar att gå med dragqueens, bdsm symboler och liknande. Däremot kanske en del inte är så förtjusta i musiken, men det är ett annat kapitel.

Det blev kanske tokigt, men när du skrev såhär:

Så tolkar jag det som att din uppfattning är att det är just heterofamiljer i publiken du tror är de som har synpunkter, och inte familjer inom rörelsen. Och jag tolkar även ditt inlägg nedan som att du fortsätter på det spåret.

Medan jag menar att dessa synpunkter både finns bland hetero-, cis-, och hbtq+- människor, med och utan barn.

Jag menar dock att det inte är så att det enbart är tillresta familjer som ser detta som ett familjeevent för barnen som har åsikter om gränser för uttryck i det offentliga rummet. Att det inte är så att alla andra (oavsett sexuella läggning, könsidentitet isv) som är närvarande på plats i tåget, står bredvid, eller pratar med sina barn om hbtq när tåget syns i nyheterna, är helt chili med allt som syns och hörs. Att det finns olika åsikter om detta oavsett viken sexuell läggning etc man har, att det inte är den som avgör om man är chili med exakt allt eller om man har synpunkter.

Just BDSM-personer har jag inte pratat personligen om detta, men jag skulle inte bli överraskad om det även finns personer som själva gärna lever ut sin BDSM i sängkammaren men som samtidigt menar att det kan uppstå en problematik om just denna del I tåget får oproportionerligt mycket utrymme i medier och i debatten år efter år, och särskilt då om några är lite extra provokativa något år så plockas det ju gärna upp. Men det kan jag som sagt inte säga att jag personen har hört från någon, så det blir mina egna tankar bara.

Sen är det ju som vi sagt tidigare, så att alla delar av rörelsen måste få plats att synas och höras, och det måste få finnas ett visst utrymme för att vara provokativa i vissas ögon. Men jag tror att det är väldigt viktigt att det kan få finnas en levsnde diskussion om hur detta görs på ett bra sätt, vilka former som är effektiva osv. Precis som i alla rörelser, så mår rörelsens utvecklingen bäst om man får tycka lite olika och faktiskt kunna säga det utan att bli alltför kölhalad.

Vem bestämmer vad som är ett bra sätt? Vem bestämmer vilka som får mest utrymme i media? Inte de som deltar i Pride utan det är media som snokar upp vad som gärna chockar, kittlar lite i upprördhetsnerven. Och andra grupper som SD, neo-fascistiska högerextrema och islamister. Ska pride tonas ner, bli försiktigare för att inte uppröra dessa grupper? Då kan man lika gärna lägga ner det helt.

Många i Pride tycker inte lite olika, men det är en dag när man påminns om hur mycket alla har gemensamt och hur viktigt det är att alla ska få plats och känna sig välkomna. Vissa i (och utanför) communityn har kritiserat vad de ser som ökad kommersialism där var och vartannat företag delar ut vattenflaskor med sin logga på. Andra ser det som ett viktigt inslag i en vidare acceptans. Diskussionen pågår, livligt. I Stockholm pride vet jag inte, men i andra pridetåg i ffa USA definitivt.

Det många i tråden vänder sig emot är inte diskussionen i sig, utan försöken att tona ner, göra pride mer säsongsfähigt. vara mindre normbrytande för att inte göra normen obekväm. Det hör man igen och igen. Men, kan de inte vara mer som vi? Jag har inte något emot 'vanliga' 'normala' vvv lgbtqa. Men måste man verkligen visa upp sitt normbrytande offentligt? Ja det måste man. Man ska, ovillkorligt, ha den rättigheten och den tryggheten att man kan göra det.

Aktivism som förändrar drivs inte av de som är rädda för att utmana normer. Det gjorde inte kvinnorna som stred för rösträtt. De utmanade, förfärade och förfasade normen över över sitt krav på rösträtt. Onaturliga varelser som borde stanna hemma och ta hand om hem och barn.

Nej. Det är mina åsikter. Jag vet att de här på buke tas emot på detta vis. På andra ställen finns det massor av människor som tycker som jag. Jag visste att det var att ge sig in i ett getingbo men jag kan inte bara sitta och titta när allting ska vara så tillåtet och normalt. Med normalt menar jag INTE de människor som går i tåget fullt påklädda. Dessa har jag inget att säga om. Det är det andra.

Ja jag har tyvärr kommit i närheten av Pride förr.

Jag vet också att det är svårt för många att förstå här men ja alla har ett värde. Dock får man absolut ingen respekt av många genom att knalla runt i stan som om man ska medverka i en porrfilm om två minuter.

Med detta sagt så kommer jag denna gång faktiskt att avsluta diskussionen här på riktigt. Det leder ingenstans ändå.
Så ett Pride med ordentligt påklädda deltagare vore fine och få existera enligt dig?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar