Bukefalos 30 år!

När det gäller vad som är acceptabelt eller anständigt påminner det lite om den kritik som fanns tidigt inom Pride kring att man satsade på att låta den vita medelklassens homosexuella, de som verkade mest hetero och "normala", representera rörelsen. Man skulle så långt som möjligt passa in i mallen. Så jag tänker att den här tendensen att vilja tillmötesgå den breda massan har funnits länge, både för dåtidens medelklass som inte ville representeras av dragqueens och dagens medelklass som ibland vill fjärma sig från andra delar av rörelsen.

Just hedersuppfattningen kring nakenhet är något som är centralt inte bara i många religioner utan också i traditionell heterosexuell kultur i allmänhet, patriarkatet, så i tider av konservativa och högerradikala vindar är det kanske inte så förvånande att argumenten om att skyla sig och täcka sig dyker upp. Men för mig kommer nog alltid bekvämligheten hos de som befinner sig mer inom mallen få stå tillbaka för inkludering, så även i detta fallet. Jag funderar också bland annat över hur barnvänligt exempelvis Sylvia Riveras tal på Pride på 70-talet var, där hon tar upp hur hon blivit misshandlad, fängslad och våldtagen, spelar det ens någon roll hur åskådarna kände inför det?

HBTQI-rörelsen har aldrig varit homogen och den kommer heller aldrig vara det, så att alla skulle kunna enas kring vad det bästa sättet är att förmedla sitt budskap på kommer helt enkelt aldrig inträffa.

Senast ändrad:
Det är intressant hur skiftande normer avgör vad som är för 'sexigt' och naket. På drottning Victorias tid så gömdes tex alla sängben, soffben osv i tyg eftersom det ansågs som skandalöst. Under 60-talet blev minikjolen en symbol för både feminism och kritiserat av många för att det ansågs för sexualiserande och naket.

https://www.wmagazine.com/story/miniskirts-womens-liberation-trend

I Sverige är det inte ovanligt att kvinnor badar och solar topless. Enligt många andra (europeiska) länder och kulturer är det skamlöst och sexualiserat. Däremot tycker nog många svenskar att det är helt naturligt.
Vad har du för källor att bordsben var sexualiserade (som inte var ifrån Marryats berättelser)?

Men om problemet är medias bildval hör väl diskussionen inte hemma i en tråd om Pride.

Hur media rapporterar om Pride tycker jag personligen hör hemma i en tråd om Pride, inte minst utifrån att jag tror att det kan vara en anledning till att en del människor som aldrig varit med vid ett Pride-tåg (men som är väldigt anti det) har väldigt skev bild av vad det är. Som jag skrev tidigare så har jag t ex själv bara sett de delar som jag i tidigare inlägg diskuterat (nakenhet och sexualisering) i Stockholmsparaden och inget alls sånt i mindre orter.

Håller du inte alls med om att debatten ofta blir ”kul parad men för mycket naket”, och att det kan vara ett problem? För mycket naket för vem?

Som sagt så tänker jag att hur media väljer hur de rapporterar och bildsätter kan påverka detta, men nu vet jag inte om det får diskuteras i tråden eller inte.

I mina kretsar, så sägs det inte sådant nej. Där är det mer att vissa gillar det, vissa gillar det inte och andra har ingen åsikt.

Jag tycker att det är ett större problem att motståndet mot Pride hörs mer idag än för några år sedan, än saken att det finns olika åsikter inom rörelsen hur mycket fokus det ska vara på sex och nakenhet.

• Gilla
Reactions: Sel
Men nu blir det bara löjligt. Naturligtvis finns det, ofta heta, debatter inom commnityn om Pride. Vilka ska gå, vilka ska inte gå. Var ska de gå. Vad har man rätt att ha med sig. Det har ju varit extremt hård diskussion om palestinanhängare skulle få gå med flaggor och skandera om ett fritt palestina. Eftersom många anser att det knappt tangerar tanken bakom pride. Judiska organisationer i Sverige går i pride. Det fattar vem som helst att låta de gå bakom varandra är inte lämpligt. Eftersom de har mer som skiljer än som förenar.

Det är inte moraliserande att se till att kompatibla grupper inte går bakom eller framför varandra. MUF ska kanske inte gå granne med syndikalisterna, osv. Och eftersom en del både inom och ffa då utanför communityn förfasar sig över de stackars barnen. Och eftersom normbrytande utgör kanske 5% så ser man till att de inte går precis vid varandra. Det är inte att tysta ner eller att alla är 'chill' eller att det inte finns fördomar utanför och inne i communityn. Det är ett pussel och pga hur vissa, bl.a då i tråden, uttalat sig så för fridens skull är det bättre att normbrytande går granne med andra som det inte utbryter moralpanik över. Jag tror nog tex att militären eller IF Metall fixar att gå med dragqueens, bdsm symboler och liknande. Däremot kanske en del inte är så förtjusta i musiken, men det är ett annat kapitel.

Ja, precis. Man hanterar det, vilket är precis min åsikt: att olika åsikter är okej och det kan hanteras. Det tycker jag också mig se i det verkliga livet.

Det är i den här tråden jag fått väldigt mycket reaktioner på att jag tog upp att jag är kluven - dvs att det för mig varken är helt oproblematiskt eller problematiskt - när det blir mycket och när det blir provocerande inom kategorin nsket och sexuellt, och om just de delarna får mer fokus än andra delar.

Så jag håller med dig, jag upplever att mina åsikter är mycket mindre kontroversiella utanför den här tråden.

Eh? Till skillnad från dig som inte känner dig fri att tycka som du tycker?

Jag skulle onekligen tycka stt det kunde vara kul med en råradikal, politisk och rejält utmanande Prideparad!

Jag tycker själv att jag fått förvånande mycket mothugg om något som jag inte själv tycker är särskilt kontroversiellt.

Personligen så gillar jag att Prideparaden i Sthlm är så enorm, jag tycker att det är maffigt. Men jag har också förståelse för att en del hellre skulle ha fler tåg, som då kan vara mer nischade.

Att det är stort väcker glädje hos mig att det är många som vill delta, men visst blir det då också mer urvattnat och mainstream, och man kan inte på samma sätt knyta ihop fler politiska budskap, som om det är ett mindre tåg som är arrangerat utifrån ett visst perspektiv (t ex ett vänsterperspektiv).

Hur det blir i framtiden får vi ju se. Jag gillar som sagt nuvarande koncept att man försöker satsa brett och allmänt inkluderande, och att man därmed samlas kring mer basic grundläggande värderingar, men blir det på något annat sätt i framtiden så behöver ju inte det bli dåligt bara för att det blir fler och mer uppdelade tåg. Dock kan man inte på samma sätt gå med vänner och kollegor då, om man inte tillhör samma rörelse, och det kommer jag att sakna i så fall.

Vem bestämmer vad som är ett bra sätt? Vem bestämmer vilka som får mest utrymme i media? Inte de som deltar i Pride utan det är media som snokar upp vad som gärna chockar, kittlar lite i upprördhetsnerven. Och andra grupper som SD, neo-fascistiska högerextrema och islamister. Ska pride tonas ner, bli försiktigare för att inte uppröra dessa grupper? Då kan man lika gärna lägga ner det helt.

Många i Pride tycker inte lite olika, men det är en dag när man påminns om hur mycket alla har gemensamt och hur viktigt det är att alla ska få plats och känna sig välkomna. Vissa i (och utanför) communityn har kritiserat vad de ser som ökad kommersialism där var och vartannat företag delar ut vattenflaskor med sin logga på. Andra ser det som ett viktigt inslag i en vidare acceptans. Diskussionen pågår, livligt. I Stockholm pride vet jag inte, men i andra pridetåg i ffa USA definitivt.

Det många i tråden vänder sig emot är inte diskussionen i sig, utan försöken att tona ner, göra pride mer säsongsfähigt. vara mindre normbrytande för att inte göra normen obekväm. Det hör man igen och igen. Men, kan de inte vara mer som vi? Jag har inte något emot 'vanliga' 'normala' vvv lgbtqa. Men måste man verkligen visa upp sitt normbrytande offentligt? Ja det måste man. Man ska, ovillkorligt, ha den rättigheten och den tryggheten att man kan göra det.

Aktivism som förändrar drivs inte av de som är rädda för att utmana normer. Det gjorde inte kvinnorna som stred för rösträtt. De utmanade, förfärade och förfasade normen över över sitt krav på rösträtt. Onaturliga varelser som borde stanna hemma och ta hand om hem och barn.

Jag förstår ärligt talat inte varför du citerar mitt inlägg när du skriver som du gör.

Jag tycker själv att jag fått förvånande mycket mothugg om något som jag inte själv tycker är särskilt kontroversiellt.

Personligen så gillar jag att Prideparaden i Sthlm är så enorm, jag tycker att det är maffigt. Men jag har också förståelse för att en del hellre skulle ha fler tåg, som då kan vara mer nischade.

Att det är stort väcker glädje hos mig att det är många som vill delta, men visst blir det då också mer urvattnat och mainstream, och man kan inte på samma sätt knyta ihop fler politiska budskap, som om det är ett mindre tåg som är arrangerat utifrån ett visst perspektiv (t ex ett vänsterperspektiv).

Hur det blir i framtiden får vi ju se. Jag gillar som sagt nuvarande koncept att man försöker satsa brett och allmänt inkluderande, och att man därmed samlas kring mer basic grundläggande värderingar, men blir det på något annat sätt i framtiden så behöver ju inte det bli dåligt bara för att det blir fler och mer uppdelade tåg. Dock kan man inte på samma sätt gå med vänner och kollegor då, om man inte tillhör samma rörelse, och det kommer jag att sakna i så fall.
Ville bara svara att det finns fler tåg, åtminstone Dyke march som går i Stockholm.

https://dykemarchstockholm.com/about/

Jag måste säga att bland alla åsikter och förslag jag hört från deltagare i Pridetåg och andra Lgbtq+personer ha ett "delat" tåg aldrig kommit på tapeten. Personligen tycker jag det vore rätt barockt och meningslöst. Hela budskapet är ju gemenskap.

Senast ändrad:
Jag måste säga att bland alla åsikter och förslag jag hört från deltagare i Pridetåg och andra Lgbtq+personer ha ett "delat" tåg aldrig kommit på tapeten. Personligen tycker jag det vore helt barockt och meningslöst.

Jag har inte hört det särskilt mycket, utan det är just när det diskuteras att dagens tåg (nu blir det Stockholmsfokus) blivit för stort, för urvattnat, för mycket pinkwashing osv. Att vissa då önskar ett tåg som är lite mer "alternativt" eller vad man ska kalla det? Och där man önskar andra regler för vilka som får delta osv.

Jag önskar inte det personligen, men om det blir så får ju framtiden utvisa. Som vi diskuterat så är det inte en lätt sak att styra riktningen på ett så stort event som det blivit. Och det är väl så det är, att om "alla" (alla rimliga, och inte t ex SD som själva inte står bakom värderingarna) ska vara med så behöver budskapet vara lite mer basic, medan om man inte behöver funka för alla så kan man vara spetsigare, åt det håll man vill.

Folk hittar alltid nåt att förfasa sig över eller gå igång på oavsett om det gäller cosplay, furries, military reenactment, A-traktorer, religioner eller HBTQI, det där med respekt för sina medmänniskor och deras intressen, tankar och känslor är fortfarande tyvärr en bristvara.

Ville bara svara att det finns fler tåg, åtminstone Dyke march som går i Stockholm.

https://dykemarchstockholm.com/about/
Det fanns väl "Shame" ett tag också? Eller kanske finns?

Dessutom finns ju diverse ickeofficiella kringarrangemang under Prideveckan, som jag tror skulle få vissa här i tråden att gripa efter luktsaltet. Min (hetero-)man var på ett rave av det slaget en gång. Han säger att han tror att det vore väldigt bra för väldigt många män att gå på ett sådant för att komma över sin beröringsskräck för andra män 🤷‍♀️

Ja, precis. Man hanterar det, vilket är precis min åsikt: att olika åsikter är okej och det kan hanteras. Det tycker jag också mig se i det verkliga livet.

Det är i den här tråden jag fått väldigt mycket reaktioner på att jag tog upp att jag är kluven - dvs att det för mig varken är helt oproblematiskt eller problematiskt - när det blir mycket och när det blir provocerande inom kategorin nsket och sexuellt, och om just de delarna får mer fokus än andra delar.

Så jag håller med dig, jag upplever att mina åsikter är mycket mindre kontroversiella utanför den här tråden.
Jag måste nog säga att jag inte riktigt förstår exakt vad du tycker är problematiskt. Är det att du själv inte vill se vissa saker? Att du inte tycker att barnfamiljer (oavsett vilken konstellation) ska behöva se det? Att det upprör normie-tv-tittare som aldrig skulle gå på Pride själva, så att motståndet mot rörelsen växer?

Jag förstår om du känner dig ansatt, och jag ställer frågor till dig på ett uppriktigt menat sätt som jag exempelvis inte skulle göra till vissa andra i tråden som bara är inskränkta och skenheliga.

Det fanns väl "Shame" ett tag också? Eller kanske finns?

Dessutom finns ju diverse ickeofficiella kringarrangemang under Prideveckan, som jag tror skulle få vissa här i tråden att gripa efter luktsaltet. Min (hetero-)man var på ett rave av det slaget en gång. Han säger att han tror att det vore väldigt bra för väldigt många män att gå på ett sådant för att komma över sin beröringsskräck för andra män 🤷‍♀️
Varianter av Reclaim Pride finns också.

Inte gått parade men var åskådare något år. Minns inte en enda helt naken kropp. Några dekorerade bröst på alla könen.

Varit på Trinidads karneval för många år sedan. Inte Pride utan bara en karneval typ.
Rekommenderas! Öronproppar är bra speciellt om flera små lastbilar efter varandra kommer för nära för de spelar HÖG musik.
Om ni har vägarna förbi där alltså :D

Jag förstår ärligt talat inte varför du citerar mitt inlägg när du skriver som du gör.

Du skriver om att du anser att det är problematiskt med normbrytande eftersom det är vad du själv och dina lgbtqa vänner anser. Nu är det som sagt högst 5% om man räknar in alla normbrytande som går i paraden. Varför tycker du att det är så kontroversiellt att du anser att det borde delas upp i mindre och mer normbrytande eftersom du och dina vänner ser det som ambivalent? Som jag skrev tidigare, Pride skapades genom en enighet i USA till följd av Stonewall upploppet där inte bara normbrytande utan även 'normala' lgbtqa gjorde uppror mot dåtidens förtryck.

Det är väl bra att du inte tycker det är något problem för de normbrytande delarna av tåget även om du har förståelse för att människor utanför pride har det, het och gay. Ffa både gay och het barnfamiljer. Ska jag förstå det som att du är för en uppdelning av norm och normbrytande pride tåg? Varför? För att ta extra hänsyn till barnfamiljer? Eller högerextremister, islamister och SD?

Det är ju just de grupperna som det är bra att de chockas och upprörs. Pride är inte, och har aldrig varit det, för alla. Eller vissa delar av pride är acceptabla för vissa och inte för andra. Hur tänker du dig då för att inte vara ambivalent, ska de normbrytande grupperna ha sitt eget tåg? Ja, det är otroligt maffigt med Pride precis som det ska vara. En stor hyllning och fest för alla lgbtqa, normbrytande, barnfamiljer, ikea VVV bögar och flator. Ska de uteslutas för att tänka på barnen, då försvinner själva grundtanken med Pride.

Om dina vänner och du känner er ambivalenta, ja då är det bara att vare sig gå eller titta. Problem löst. Eller ska jag tolka det som att normbrytande delar kanske ska uteslutas så de kan gå på egen hand så andra slipper vara ambivalenta?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka