Samma här fast i bastun. Inte det minsta skadad.Jag är uppvuxen med att tillsammans med familjen gå på nudiststränder. Jag blev inte skadad av det. Jag har knappt ens några minnen av det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här fast i bastun. Inte det minsta skadad.Jag är uppvuxen med att tillsammans med familjen gå på nudiststränder. Jag blev inte skadad av det. Jag har knappt ens några minnen av det.
På mitt ungdomsförbunds kursgård fanns ett duschrum och en bastu. Det var inget konstigt med det då. 70-80talSamma här fast i bastun. Inte det minsta skadad.
Vad som ska förklaras och hur beror väl både på barnets ålder och vilken förklaring man ger.Om vi nu pratar om Prideparaden och barn: har ni nån gräns för vad ni tycker barn ska behöva konfronteras med och ta in och fundera över? I motsats till vuxna.
Om vi nu tar ett exempel - som jag VET är lite extremt men som förekommer och som jag tar för att ställa frågan på sin spets: en vuxen man i blöja. Barnet frågar varför farbrorn har blöja på sig?!? Ska man då vara uppriktig och förklara att farbrorn har en sexuell fetisch och njuter av det. Det är ju rätt omöjligt för barnet att ta in. Hur hanterar man det? Eller försöker man förhindra att barnet ser vissa inslag i paraden? Ska barn egentligen behöva ha sexuella funderingar i liten ålder? Personligen tycker jag inte det, jag tycker de ska slippa den biten. Som barn.
Lite är det väl detta som ifrågasätts i samband med Pridetåget. Vad som är en kärleksfull manifestation och vad som är exponering av sånt som barn inte är redo för? Vad jag som vuxen förstår och kan relatera till (de flesta av oss har väl nån fetisch, omän liten…?) är en annan sak.
Jo men det är ju enkelt att förklara varför den gamla i äldreboendet behöver blöja. Varför farbrorn i paraden har det är ju en annan sak. Och lite svårare att förklara.Vad som ska förklara och hur beror väl både på barnets ålder och vilken förklaring man ger.
Vuxna med blöjor finns för övrigt mängder av i äldrevården
Jag tycker det är störande vilken stor vikt det läggs på själva sexakten! Jag är aktivt ointresserad av mina grannar och v'änners sexuellas preferenser. Varför ska det vara en så stor sak när det gäller priderörelsen.
Är det för att det heter homosexuell?
Jag är inte speciellt intresserad av mina medmänniskors sexuella aktiviteter (såvida jag inte själv är inblandad)
Trist att det ska uppta så mycket fokus. När heterosex inte gör det.
Om vi nu pratar om Prideparaden och barn: har ni nån gräns för vad ni tycker barn ska behöva konfronteras med och ta in och fundera över? I motsats till vuxna.
Om vi nu tar ett exempel - som jag VET är lite extremt men som förekommer och som jag tar för att ställa frågan på sin spets: en vuxen man, naken men i blöja. Barnet frågar varför farbrorn har blöja på sig?!? Ska man då vara uppriktig och förklara att farbrorn har en sexuell fetisch och njuter av det. Det är ju rätt omöjligt för barnet att ta in. Hur hanterar man det? Eller försöker man förhindra att barnet ser vissa inslag i paraden? Ska barn egentligen behöva ha sexuella funderingar i liten ålder? Personligen tycker jag inte det, jag tycker de ska slippa den biten. Som barn.
(Jag hade självklart tveklöst umgåtts med mina homosexuella vänner ihop med mitt barn, det hade varit en självklarhet däremot. )
Lite är det väl detta som ifrågasätts i samband med Pridetåget. Vad som är en kärleksfull manifestation och vad som är exponering av sånt som barn inte är redo för? Vad jag som vuxen förstår och kan relatera till (de flesta av oss har väl nån fetisch, omän liten…?) är en annan sak.
Men mycket i Pride-tåget (i alla fall i Stockholm, övriga har jag ingen aning om) handlar ju om just sex och sex i olika fattningar. Jag har paraderat bakom både Dekadance och fuck-förbundet. De riktar sig ju inte specifikt till hbtq.Vad som ska förklaras och hur beror väl både på barnets ålder och vilken förklaring man ger.
Vuxna med blöjor finns för övrigt mängder av i äldrevården
Jag tycker det är störande vilken stor vikt det läggs på själva sexakten! Jag är aktivt ointresserad av mina grannar och vänners sexuellas preferenser. Varför ska det vara en så stor sak när det gäller priderörelsen.
Är det för att det heter homosexuell?
Jag är inte speciellt intresserad av mina medmänniskors sexuella aktiviteter (såvida jag inte själv är inblandad)
Trist att det ska uppta så mycket fokus. När heterosex inte gör det.
Jo, fast då ljuger man ju. En vit lögn och det är väl bättre än inget men ändå.Bara svara, mannen tycker om att ha blöja på sig. Varför blanda in sex eller fetisch öht? Varför har den där mannen/kvinnan på sig en stor kaninkostym. De tycker det är roligt. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Dessutom, som jag skrivit tidigare, vad har det med lgbtqa att göra? Rent statistiskt är det dessutom 9 ggr mer troligt att mannen är het. Varför pussar de där två männen varandra? De älskar varandra precis som mamma och pappa, eller annan partner gör.
Likadant om man tittar på pridetåget. Varför har den där mannen en massa läder och en tjock pinne, eg dildo (även om jag inte tror att barn faktiskt vet vad en dildo är). Hen tycker det är kul.
Edit: Jag är dessutom också uppväxt på 80-talet när det var jättevanligt att alla badade bastu och badade i pool/havet tillsammans nakna. Och vi var tonåringar/unga vuxna och inte tyckte det var ett dugg konstigt. Nakenhet och sex har aldrig varit samma sak. Tyvärr är ju vår tid betydligt mer pryda och försiktiga än det var på 70-80 talet och nu är allt naket sex. Jag kommer fö ihop någon gång när en telefonkatalog pryddes av en liten flicka som sprang naken på en sommaräng.
Jo - men nu var min ursprungsfråga huruvida man anser att det finns en gräns för vad barn ska behöva konfronteras med och behöva fundera över? Det faktum att man behöver låtsas och ljuga säger ju något i alla fall.Bilder från pride:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...2026-bildextra-hitta-dig-sjalv-i-prideparaden
Den starkaste reaktionen från barn tror jag skulle vara älvorna.
Jo, fast då ljuger man ju. En vit lögn och det är väl bättre än inget men ändå.
Själv minns jag, också, bilder på nakna små barn i böcker etc. Som ALDRIG släppts igenom
idag! Men om det sen beror på att vi blivit mer pryda eller mer medvetna kan jag inte svara på.
Man behöver inte ljuga för barn. Men man behöver inte dra den mest komplicerande versionen heller.Jo - men nu var min ursprungsfråga huruvida man anser att det finns en gräns för vad barn ska behöva konfronteras med och behöva fundera över? Det faktum att man behöver låtsas och ljuga säger ju något i alla fall.
Har någon besökt Pride hittills i år?
Jo men det är ju enkelt att förklara varför den gamla i äldreboendet behöver blöja. Varför farbrorn i paraden har det är ju en annan sak. Och lite svårare att förklara.
Att Pride handlar mycket om sex är väl inte nåt man behöver förneka? Vad menar du att det handlar om? Enbart kärlek i sin andliga form är det ju inte. Och ska heller inte vara.
Då är jag avis!!Nu har jag varit på Pride i år!
Kanske så här: om det du argumenterar för är att Pride borde tona ner sig, då argumenterar jag mot det. (Jag tycker att det är mycket större problem att Pride är så mainstream, kommersialiserat och med högt prisläge.)
När jag argumenterar mot dig, är det givetvis mot vad jag uppfattar att du skriver. Jag märker att du reagerar mycket negativt, annars vore jag ju blind, men jag är rätt övertygad om att vi mycket väl skulle kunna förstå varandra, om än inte tycka lika om allt.
Jag har sett några klipp på FB och inser att jag inte insåg att Pride i Stockholm är så stort!Kul för er som var där!
Här är det som sagt dags 29/8, då ska jag gå med. Betydligt mindre galej.![]()
Men mannen har ju blöja för att han tycker om det. Det är ju ingen lögn? Jag har svårt att se behov av att förklara exakt varför och på vilket sätt han gillar det.Jo, fast då ljuger man ju. En vit lögn och det är väl bättre än inget men ändå.
Själv minns jag, också, bilder på nakna små barn i böcker etc. Som ALDRIG släppts igenom
idag! Men om det sen beror på att vi blivit mer pryda eller mer medvetna kan jag inte svara på.
Oki, jag hör hur du (och andra här) menar och jag försöker ta till mig det alternativa tänkandet i frågan. Vi får se om jag lyckas. Annars tänker vi bara olika i just detta!Men mannen har ju blöja för att han tycker om det. Det är ju ingen lögn? Jag har svårt att se behov av att förklara exakt varför och på vilket sätt han gillar det.