Prioriteringar 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter mitt förra inlägg om prioriteringar, så valde jag att dra ner på ridningen en gång per vecka under odlingssäsongen (som är t.o.m. oktober månad). Jag tog upp saken med hästens ägare. Hon vill förmodligen inte att jag rider mindre än 3 gånger i veckan men sa varken bu eller bä. När det blev dags att bestämma dagar för den här veckan nämnde hon vilka dagar hon jobbar kväll (för dessa dagar är hon glad över om jag tar). Så jag sa måndag och fredag, vilka var 2 av dessa. Hon frågade då om jag kunde ta någon mer dag. Jag tänkte ett varv och insåg att om det regnar kommer jag ändå inte att göra något i trädgården, så då kan jag lika gärna rida en dag under helgen också. Det finns ju ridhus. Annars behöver jag nyttja tiden här hemma.

Men jag har nyss fått veta att jag är tvungen att vara på huvudkontoret en dag varannan vecka, vilket är en fördubbling mot hur det varit förr. Som jag sa tidigare så tar en enkel resa dit 3 timmar och eftersom jag reser på fritiden har jag i princip ingen fritid alls de två kvällar som går åt till att resa.

Så det där blev plus-minus-noll. En kväll mindre ridning i veckan byttes mot två kvällar resor varannan vecka :meh:.

Så vad ska jag dra ner på nu?
 

Jag har funderat lite och det känns som att mycket tid försvinner i ditt liv, men att du inte riktigt vet vart den tar vägen - det är där schemat kommer in.
Schemat är inte till för att minutplanera som du säger, utan för att bli mer medveten om vilka val du gör i vardagen.
Om jag förstått det rätt så får du välja dina arbetstider själv, 8-17 med 1 h lunch.
Sen blir du frustrerad över känslan att inte hinna något efter jobbet.
Men det är ju här du har stora möjligheter till förändring, eftersom du kan välja jobbtiderna själv så skulle det väl inte vara en omöjlighet att börja jobba 7 ?

För egen del känner jag STOR skillnad på om jag jobbar fram till 16 istället för 17.00.
När jag jobbar till 17 är jag trött och seg och det känns som att hela dagen redan gått. Men vid 16 så har jag fortfarande energi kvar, orkar komma igång och göra något och av den energin jag får av att göra något så blir det enklare att hålla igång resten av kvällen.
Jag har ett mål att tids nog börja kl 06 (har flex), eftersom då skulle jag kunna jobba fram till 15 och hinna hem och rida innan det blir mörkt :) !

Vad tror du, går det att förändra dina jobbtider så att de ger mer utrymme för det liv du vill leva?
Mycket tid försvinner nog på ingenting. När jag har en "ledig" kväll, d.v.s. ingen ridning inbokad, då går det ofta en halvtimme efter jobbets slut på att fundera vad jag ska göra. Sen avslutar jag gärna kvällarna ganska tidigt för att varva ner för att inte få problem att somna.

Jag kan nog justera arbetstiden lite men tidigare än 16.00 kan jag nog inte sluta då det i första hand är min uppgift att ta telefonen.

Sen vet jag inte hur det synkar med min ambition att försöka få till ett yogapass varje morgon. Ska jag börja jobba 7 så måste jag upp senast 5 om jag ska yoga. Det kanske funkar eftersom jag till och från vaknar för tidigt (och egentligen inte har sovit klart).
 
Hur länge yogar du egentligen? 1,5 h? Jag går upp 1 h innan jag börjar jobba, och då har jag en halvtimmes restid...
En timme max. Resten av tiden går åt till att vimsa omkring och försöka vakna. Min frukost går heller inte i brådrasket. Att klara av de nödvändigaste morgonbestyren på bara en halvtimme låter sig inte göras.
 
Den tanken finns och visst går det att klara sig med mindre pengar, men samtidigt får jag lite panik över det. Då kommer jag inte kunna spara som jag gör nu (till nytt avlopp, solceller och annan renovering) och det kommer att bli ansträngt så fort jag behöver en ny mobiltelefon, bilen måste lagas eller att bilen behöver nya däck. Jag måste också fundera ett steg längre och det är vad som händer med ekonomin om jag t.ex. blir sjuk.


Jag har tänkt tanken men kan inte komma på var jag vill jobba. Inget känns intressant.


Det finns en större handelsträdgård i närheten och jag har tidigare arbetstränat på ett sådant ställe. Dessutom har jag drivit en sajt om odling. Så grundkunskaper finns. Ska jag utbilda mig så behöver jag tänka ett varv på om jag kan stå ut med att ha det ekonomiskt uselt under den tid som utbildningen är och om det avbräcket lönar sig ekonomiskt efteråt. Annars har jag funderat på att börja odla perenner till försäljning. Men om jag ska sälja dem direkt till kund, eller i bulk till handelsträdgård, vet jag inte. Och så behöver jag ett sortiment som dels går att sälja men som inte kostar en massa dyra avgifter att föröka och sälja.


Jag började faktiskt för ett tag sedan att skriva upp vad jag gör på dagarna (fast inte timme för timme) men kom av mig när jag glömde skriva i listan. Ungefär två veckors göromål finns med i mitt förra dagboksinlägg där jag funderar över hur jag ska göra. Jag vill ju både rida och odla. Men jag hinner inte båda i den omfattning jag vill.

Min ork går upp och ner. Vädret varierar också vilket styr mina trädgårdssysslor. Med sådana variabler har jag svårt att planera.

Tidigare har jag försökt minutplanera, men det stressar mig. Då försöker jag bara effektivitetshetsa. I vintras var jag rätt nära väggen.

Och sen får jag väl säga att jag såg ut så här :eek: när 3 hästar kan hinnas med på 2 timmar. Hur gör du? För mig tar det 2 och en halv till 3 timmar att hinna ta hand om två hästar och rida den ena. Då är ändå en hel del redan gjort av ägaren. Sen är det 50 minuter restid till och från stallet. Jag åker hemifrån 17.30 efter en snabb middag (slutar 17.00) och har tur om jag är hemma till 21. De dagar jag rider hinner jag alltså inget annat.
Men att man inte hinner något annat när man rider efter jobbet är väl inte så konstigt? Det gör väl inget, man har ju hunnit rida?
 
En timme max. Resten av tiden går åt till att vimsa omkring och försöka vakna. Min frukost går heller inte i brådrasket. Att klara av de nödvändigaste morgonbestyren på bara en halvtimme låter sig inte göras.
Varför inte? Duscha och klä på sig tar max 20 minuter, snarare tio, koka en kopp kaffe och bre en macka kanske fem, och sen är det väl bara att slå upp datorn och börja jobba? Mackan och kaffet kan du äta framför datorn. Du ska ju ingenstans, hur kan det ta mer än en halvtimme att förflytta sig från sängen till datorn via badrummet?
 
Men att man inte hinner något annat när man rider efter jobbet är väl inte så konstigt? Det gör väl inget, man har ju hunnit rida?
Nej, det är inte konstigt men jag vill hinna annat. Min trädgård är rätt viktig för mig. Så jag har insett att mitt trädgårdsintresse inte är kompatibelt med ridningen. Därför har jag bestämt mig för att dra ner på ridningen då det nu ibland kan gå nästan två veckor utan att jag hinner med något i trädgården, eller att jag bara har en enstaka kväll tillgodo då och då för att sköta trädgården. Arbetsresorna kan jag tyvärr inte prioritera bort.
 
Nej, det är inte konstigt men jag vill hinna annat. Min trädgård är rätt viktig för mig. Så jag har insett att mitt trädgårdsintresse inte är kompatibelt med ridningen. Därför har jag bestämt mig för att dra ner på ridningen då det nu ibland kan gå nästan två veckor utan att jag hinner med något i trädgården, eller att jag bara har en enstaka kväll tillgodo då och då för att sköta trädgården. Arbetsresorna kan jag tyvärr inte prioritera bort.
Jag hänger inte med. Det var ju bara två kvällar i månaden som du skulle resa till jobbet? Och sen hästen åtta kvällar och fyra gånger på helgen. Då återstår ju 20 kvällar till trädgården, plus fyra heldagar och fyra halvdagar på helgen - det är väl inte enstaka kvällar?
 
Varför inte? Duscha och klä på sig tar max 20 minuter, snarare tio, koka en kopp kaffe och bre en macka kanske fem, och sen är det väl bara att slå upp datorn och börja jobba? Mackan och kaffet kan du äta framför datorn. Du ska ju ingenstans, hur kan det ta mer än en halvtimme att förflytta sig från sängen till datorn via badrummet?
Jag kan inte bara ta en kaffe och macka på morgonen. Det står jag mig inte på för fem öre. Den frukost som jag kommit fram till funkar för mig är en pannkaka gjord på 2 ägg, 2 msk keso, ½ dl havregryn och ½ dl mjölk. Det tar en stund att värma stekpannan och att steka pannkakan.

Jag är sjujävla långsam med precis allt, så det går inte fort för mig. Ska jag skynda mig går stressresponsen igång.
 
Jag kan inte bara ta en kaffe och macka på morgonen. Det står jag mig inte på för fem öre. Den frukost som jag kommit fram till funkar för mig är en pannkaka gjord på 2 ägg, 2 msk keso, ½ dl havregryn och ½ dl mjölk. Det tar en stund att värma stekpannan och att steka pannkakan.

Jag är sjujävla långsam med precis allt, så det går inte fort för mig. Ska jag skynda mig går stressresponsen igång.
Tio minuter för pannkakan då, det är fortfarande bara tio minuter. Äter du samma frukost varje dag, rör ihop en större sats smet som räcker några dagar och ställ i kylen, så slipper du göra ny varje dag om du är trött och har svårt att komma igång på morgonen.

20 minuter för dusch och påklädning för en vuxen är superlångsamt, tio minuter är vad jag skulle räkna. Så trettio minuter är verkligen gott om tid.

Sen kan det ju vara mysigt att löka runt lite, träna, eller vad man nu gör på morgonen så att det tar längre tid, och det är ju ok, men då är det ju just fritid. Om jag inte ska lämna barnen, och ska jobba hemma en dag, så börjar jag normalt jobba vid nio. Jag vaknar vid sju, så då har jag ju verkligen tagit det lugnt, läst tidningen, tittat lite på tv, kanske röjt undan i köket från gårdagskvällen - men tidningsläsningen etc är ju fritid. Trevlig, lyxig fritid i sängen som är min egen. Men du verkar bara räkna tiden efter jobbet som fritid, inte den före jobbet?
 
Jag tror inte @Magiana behöver handfasta praktiska råd om hur hen ska lägga upp vardagen utan snarare hjälp med att fungera mentalt.

Själv jobbar jag heltid, reser mycket i jobbet, har två hemmaboende tonåringar, stor gård och 20 hästar (plus lite andra djur) och känner mig inte stressad i vardagen. Det handlar inte om hur man har det utan hur man tar det!
 
Jag hänger inte med. Det var ju bara två kvällar i månaden som du skulle resa till jobbet? Och sen hästen åtta kvällar och fyra gånger på helgen. Då återstår ju 20 kvällar till trädgården, plus fyra heldagar och fyra halvdagar på helgen - det är väl inte enstaka kvällar?
Nej, resorna har fördubblats. Jag ska vara på plats minst 2 gånger i månaden, så det blir 4 resdagar. Dessutom orkar jag sällan köra två dagar på rad efter jobbet så i praktiken tar Stockholmsresorna 2½ dygn som minst. Jag stannar också extra ibland för att umgås med @Tranan . Jag har också gått på ridkurs i Norrtälje ibland men har inte tänkt fortsätta med det för att frigöra tid. Så här såg ett par veckor ut för mig för en tid sedan. Det var 2 kvällar lediga för trädgård under en period på 13 dagar, varav jag var så trött en av dagarna att jag inte orkade göra något.

Tio minuter för pannkakan då, det är fortfarande bara tio minuter. Äter du samma frukost varje dag, rör ihop en större sats smet som räcker några dagar och ställ i kylen, så slipper du göra ny varje dag om du är trött och har svårt att komma igång på morgonen.

20 minuter för dusch och påklädning för en vuxen är superlångsamt, tio minuter är vad jag skulle räkna. Så trettio minuter är verkligen gott om tid.

Sen kan det ju vara mysigt att löka runt lite, träna, eller vad man nu gör på morgonen så att det tar längre tid, och det är ju ok, men då är det ju just fritid. Om jag inte ska lämna barnen, och ska jobba hemma en dag, så börjar jag normalt jobba vid nio. Jag vaknar vid sju, så då har jag ju verkligen tagit det lugnt, läst tidningen, tittat lite på tv, kanske röjt undan i köket från gårdagskvällen - men tidningsläsningen etc är ju fritid. Trevlig, lyxig fritid i sängen som är min egen. Men du verkar bara räkna tiden efter jobbet som fritid, inte den före jobbet?

Oj, jag blir lite stressad över att man förväntas hinna så mycket på så lite tid. Jag behöver 20 minuter för en dusch om jag ska räkna mig som klar när jag fått på mig kläder och fixat håret. Jag har aldrig tagit tid på hur lång tid min frukost tar men en kvart tjugo minuter räknar jag med minst, från att jag startar till att jag har ätit färdigt.

Jag börjar känna mig jävligt usel som är så fruktansvärt långsam. Jag kan verkligen inte stressa. I vintras fick jag tyvärr stryka precis exakt alla saker jag ville/borde göra och bara göra det jag var absolut tvungen till, bara för att inte krascha. Jag hade inte mycket marginal faktiskt. Jag avundas alla som hinner med en massa, så som exempelvis måla och tapetsera hemma. Jag har ju försökt vara supereffektiv tidigare, men det höll på att gå åt helvete helt och hållet.
 
Jag börjar känna mig jävligt usel som är så fruktansvärt långsam. Jag kan verkligen inte stressa. I vintras fick jag tyvärr stryka precis exakt alla saker jag ville/borde göra och bara göra det jag var absolut tvungen till, bara för att inte krascha. Jag hade inte mycket marginal faktiskt. Jag avundas alla som hinner med en massa, så som exempelvis måla och tapetsera hemma. Jag har ju försökt vara supereffektiv tidigare, men det höll på att gå åt helvete helt och hållet.

Jag vill bara poängtera att jag inte vill att du ska börja stressa. Bara bli medveten om vart du lägger din tid :)
Om du behöver yoga så gör det! Men som @Mabuse skriver så är det en del av din fritid.

Jobbet tar 8 h + 1 h lunch = 9 h varje dag.
Sova 8 h ( gissar bara, vet inte hur många timmar du behöver).
Ingen tid går åt till pendling :up:
24 h - 9 h - 8 h = 7 h fritid varje dag ! Det är ju massor av timmar varje dag som du kan välja att spendera hur du vill :bump:

Men apropå frukosten. Har du möjlighet att ta något lätt innan jobbet, en banan, nötbar eller något och sen äta din riktiga frukost på förmiddagsrasten? :)
Det skulle kanske kunna frigöra tid utan att behöva stressa för det?

Ursäkta, jag ser att texten blev väldigt osammanhängande. Jag hoppas den blev förståelig ändå.
 
Jag vill bara poängtera att jag inte vill att du ska börja stressa. Bara bli medveten om vart du lägger din tid :)
Om du behöver yoga så gör det! Men som @Mabuse skriver så är det en del av din fritid.

Jobbet tar 8 h + 1 h lunch = 9 h varje dag.
Sova 8 h ( gissar bara, vet inte hur många timmar du behöver).
Ingen tid går åt till pendling :up:
24 h - 9 h - 8 h = 7 h fritid varje dag ! Det är ju massor av timmar varje dag som du kan välja att spendera hur du vill :bump:

Men apropå frukosten. Har du möjlighet att ta något lätt innan jobbet, en banan, nötbar eller något och sen äta din riktiga frukost på förmiddagsrasten? :)
Det skulle kanske kunna frigöra tid utan att behöva stressa för det?

Ursäkta, jag ser att texten blev väldigt osammanhängande. Jag hoppas den blev förståelig ändå.
Av de timmar som inte är jobb eller sömn åtgår det tid till hygien, matlagning, själva ätandet, disken, hämta ved och annat plock för att vardagen ska funka. Sen orkar jag inte vara aktiv under alla timmar av dygnet jag inte sover. Ibland sitter jag faktiskt bara.

En rast är bara en kvart och då hinner jag inte med att steka en pannkaka samt äta den.
 
Av de timmar som inte är jobb eller sömn åtgår det tid till hygien, matlagning, själva ätandet, disken, hämta ved och annat plock för att vardagen ska funka. Sen orkar jag inte vara aktiv under alla timmar av dygnet jag inte sover. Ibland sitter jag faktiskt bara.

En rast är bara en kvart och då hinner jag inte med att steka en pannkaka samt äta den.
Ja jag sitter också under dagarna, nu till exempel fastän jag borde sova :D

Jag är nog dålig på att förklara hur jag menar tror jag, Känns inte som att jag riktigt når fram med vad jag tänkte. :confused::laugh:

Hoppas du hittar en lösning som du blir nöjd med! :)
 
.
Jag börjar känna mig jävligt usel som är så fruktansvärt långsam. Jag kan verkligen inte stressa. I vintras fick jag tyvärr stryka precis exakt alla saker jag ville/borde göra och bara göra det jag var absolut tvungen till, bara för att inte krascha. Jag hade inte mycket marginal faktiskt. Jag avundas alla som hinner med en massa, så som exempelvis måla och tapetsera hemma. Jag har ju försökt vara supereffektiv tidigare, men det höll på att gå åt helvete helt och hållet.
Jag kanske missuppfattar dig men det känns som att du blandar ihop att stressa med att vara effektiv och så behöver det inte alls vara. Bara en sådan sak som att du alltid tar med dig en sak som inte hör hemma i rummet och ställer den på sin rätta plats när du lika ska till badrummet gör att du du sparat in den tiden på att städa/plocka undan grejen. Eller helt enkelt blandar pannkakssmet för tre dagar så att du bara kan hälla upp den i stekpannan på morgonen. Enkla saker som inte innebär att du varken måste stressa eller känna dig pressad men som frigör några extra minuter.
Det har sin charm att dola runt och göra allt i sin egen takt men det kan vara bra att lära sig hur man kan vara som mest effektiv. Mocka, fylla vatten, blanda mat och göra vid höet tar inte lång tid om man är rapp i steget och gör allt i rätt ordning. Men man kan ju och vilja njuta och låta allt ta sin tid och mocka småpluttar i timmar så där bestämmer dagsformen vad som passar.


Oj, jag blir lite stressad över att man förväntas hinna så mycket på så lite tid. Jag behöver 20 minuter för en dusch om jag ska räkna mig som klar när jag fått på mig kläder och fixat håret. Jag har aldrig tagit tid på hur lång tid min frukost tar men en kvart tjugo minuter räknar jag med minst, från att jag startar till att jag har ätit färdigt.

Jag beundrar att du är så plikttrogen och verkligen skiljer på arbete och fritid. Jag hade antagligen sovit in i det sista och ätit frukost framför datorn. Jag hade också använt mina raster till att lägga in tvätt i tvättmaskinen, dammsuga ett rum, brynt kött och lök som jag sedan hade låtit långkoka så att middagen var klar när jag slutade. Utan att känna att jag stressade men jag antar att det är ett tankesätt, det hadevarit topoen att kunna frigöra mer fritid!

Jag beklagar att resorna till fördubblats, jag tycker att du borde ta upp både kostnaderna för resorna samt kolla nödvändigheten med arbetsgivaren. När det gäller ridningen tror jag att det var bra att du drog ner men du kanske skulke behöva minska till 2 dagar/vecka? Alternativt skjuta på den på veckodagen så att du inte åker förrän kl 19 och nyttjar bana/ridhus om det hunnit mörkna och rida ut på helgen. Då har du 1,5 h i trädgården innan du åker.
 
Jag onskar att nagon kunde forklara for Maken att en dusch inte tar mer an 20 minuter fran det man borjar tills man ar pakladd och klar. Han har aldrig i hela sitt liv tagit en dush under 20 minuter :cautious: fran det han stiger in under stralen tills det han stanger av vattnet. Och det ar en "snabb dusch".:angel: Normala duschar ar 30+ minuter i vattnet.:grin:

@Magiana Jag har flera autoimun sjukdommar som "flairat upp" sedan borjan pa det har aret. Jag har matt jatte daligt over att vara sa vansinnigt trott hela tiden, normalt sett ar jag mycket rationell och productiv, nu sitter jag ofta bara och gor ingenting. Det mesta kanns overmaktigt att ta tag i.
Det har blivit mycket battre sedan jag slet fram en kalender och antecknar for veckan, manaden, aret vad som ar planerat ... sedan gar jag in och detalj planerar dagarna.
Jag har ju alltid skrivit ner vad jag ska trana med client hundar, nu skriver jag ner exact vad jag ska gora med mina egna varje vecka och detaljplanerar varje dags traning. Om nagot inte funkar som jag tankt sa andrar jag om och lagger upp nya "lektions planer" pa en gang.
Jag planerar middagar for en vecka och haller nog det till 50% :angel: men det ar helt klart en hjalp da jag darmed ocksa planerar in nar jag ska handla mat. Allt som jag kan planera aker in i kalendern ... och jag ser ocksa till att jag har tid over till att hanga har pa Buke och att ta en "nap".
De flesta dagarna fungerar mitt schema och det kanns sa mycket battre aven om jag inte egentligen gor mer ... jag ar bara mer "efficient" och upplever att jag bade hinner mer och har mer tid over.
 
Jag kanske missuppfattar dig men det känns som att du blandar ihop att stressa med att vara effektiv och så behöver det inte alls vara. Bara en sådan sak som att du alltid tar med dig en sak som inte hör hemma i rummet och ställer den på sin rätta plats när du lika ska till badrummet gör att du du sparat in den tiden på att städa/plocka undan grejen. Eller helt enkelt blandar pannkakssmet för tre dagar så att du bara kan hälla upp den i stekpannan på morgonen. Enkla saker som inte innebär att du varken måste stressa eller känna dig pressad men som frigör några extra minuter.
Det har sin charm att dola runt och göra allt i sin egen takt men det kan vara bra att lära sig hur man kan vara som mest effektiv. Mocka, fylla vatten, blanda mat och göra vid höet tar inte lång tid om man är rapp i steget och gör allt i rätt ordning. Men man kan ju och vilja njuta och låta allt ta sin tid och mocka småpluttar i timmar så där bestämmer dagsformen vad som passar.




Jag beundrar att du är så plikttrogen och verkligen skiljer på arbete och fritid. Jag hade antagligen sovit in i det sista och ätit frukost framför datorn. Jag hade också använt mina raster till att lägga in tvätt i tvättmaskinen, dammsuga ett rum, brynt kött och lök som jag sedan hade låtit långkoka så att middagen var klar när jag slutade. Utan att känna att jag stressade men jag antar att det är ett tankesätt, det hadevarit topoen att kunna frigöra mer fritid!

Jag beklagar att resorna till fördubblats, jag tycker att du borde ta upp både kostnaderna för resorna samt kolla nödvändigheten med arbetsgivaren. När det gäller ridningen tror jag att det var bra att du drog ner men du kanske skulke behöva minska till 2 dagar/vecka? Alternativt skjuta på den på veckodagen så att du inte åker förrän kl 19 och nyttjar bana/ridhus om det hunnit mörkna och rida ut på helgen. Då har du 1,5 h i trädgården innan du åker.
Jag kan också sova in i det sista om jag är trött. Och jag använder raster för att t.ex. fylla tvättmaskinen. Däremot har jag ingen aning om vilken mat som gör klar sig själv medan man inte är där. Potatis går att lämna en stund medan den kokar, mungbönor likaså. Annat vet jag inte. Jo, ärtsoppa men det gör jag nästan aldrig. Jag är riktigt usel på matlagning. När jag lagar mat på riktigt är det skalning och hackning av ingredienser som tar mest tid, samt att mäta upp ingredienser.

Jag har minskat ridningen till 2 dagar i veckan, åtminstone om det regnar eftersom jag ändå inte kan vara ute i trädgården då.

Om jag åker till stallet först vid 19 är jag inte hemma igen förrän halv elva-elva. Därefter kan jag inte sova förrän en timme senare då jag behöver minst en timme för att varva ner. Då är min tid för sömn nere på 6 timmar om jag ska hinna yoga och det går inte.

Ridhuset är för det mesta upptaget för lektioner. Mellan 19-20 brukar det vara ledigt, samt efter 21.
 
Däremot har jag ingen aning om vilken mat som gör klar sig själv medan man inte är där. Potatis går att lämna en stund medan den kokar, mungbönor likaså. Annat vet jag inte. Jo, ärtsoppa men det gör jag nästan aldrig. Jag är riktigt usel på matlagning. När jag lagar mat på riktigt är det skalning och hackning av ingredienser som tar mest tid, samt att mäta upp ingredienser.
Jo, allt man kan laga i en crock pot/slow cooker, men det har vi ju diskuterat innan. Jag tror inte att du är usel på matlagning/inte hinner med att laga mat. Du saknar intresse helt enkelt. Och det är helt okej.

Det finns ju alla möjliga halv- och helfabrikat om man inte gillar att laga mat. Men OM du skulle få för dig att vilja börja, så googla lite crock pot/slow cooker-recept. Eller läs i slow cooker-tråden. Jag minns att jag precis länkade ett recept på någon mexikansk gryta som lät supergod. Vegetarisk. Det hade sparat mycket tid för dig - faktiskt :) ! Du frågar ju hela tiden hur du ska prioritera/förändra/få tid med mer, och det är faktiskt ett väldigt vettigt tips, tycker jag.

Kan ta gårdagen som exempel. Jag gillar att använda den på helger, för det känns väldigt befriande att kunna äta bra mat utan att behöva passa maten hela dagen. Slängde i fläskytterfilé, morots- och palsternacksbitar, buljong, soja, vitlök, chiliflakes....i crock-potten vid ca kl 9:30 och satte den på 8 timmar. Ett par timmar innan den skulle vara färdig hällde jag i lite matlagningsgrädde och redning. Resten av dagen behövde jag inte bry mig - alls. Jag åkte och handlade, gick en runda med hunden, tvättade, fixade med hästarna, låg framför TV:n och slöade.....osv, och maten lagade sig helt själv :) ! När tiden hade gått kokade jag lite ris till och sedan var det bara att äta... :d Och nu har jag MASSOR med mat över som kan ätas idag och imorgon (minst!).

Och - ytterligare fördel - den lagar mat på ett väldigt energisnålt sätt :)! Man behöver inte vara någon slags expert för att använda den - det är bara att improvisera!
 
Storkok och massproduktion är väldigt tidsbesparande för maten, speciellt om man är ensam.
Du som gillar grönsaker kan göra massor av olika soppor/grytor. De är enkla i tillagningen, lätta att värma och blir sällan sämre av det.
Stek en hög med frukostpannkakor så du har för hela arbetsveckan och bara kan värma på morgonen.
Att man gör mer av samma när man väl börjat och kan minska antalet gånger man byter/påbörjar nya aktiviteter/moment sparar mycket mental energi.

Det verkar som du behöver avgränsa och fokusera de återkommande vardagsaktiviteterna. Exakt nu städar jag och då gör jag bara det. Sen tänker jag inte på städning alls tills nästa gång. Jag bockar av dessa punkter i samma ordning som jag brukar så behöver jag inte tänka vad som ska göras.

Planeringar kan vara stressande om man ser dem som mål och krav. Men de kan vara hjälpande också, om man ser dem som stöd och avlastning som förenklar för hjärnan. Det gäller att utforma så det passar dina behov och blir stödjande rutiner. Behöver inte stå i motsättning till att man är flexibel och kan ändra när det behövs.
 
Jo, allt man kan laga i en crock pot/slow cooker, men det har vi ju diskuterat innan. Jag tror inte att du är usel på matlagning/inte hinner med att laga mat. Du saknar intresse helt enkelt. Och det är helt okej.

Det finns ju alla möjliga halv- och helfabrikat om man inte gillar att laga mat. Men OM du skulle få för dig att vilja börja, så googla lite crock pot/slow cooker-recept. Eller läs i slow cooker-tråden. Jag minns att jag precis länkade ett recept på någon mexikansk gryta som lät supergod. Vegetarisk. Det hade sparat mycket tid för dig - faktiskt :) ! Du frågar ju hela tiden hur du ska prioritera/förändra/få tid med mer, och det är faktiskt ett väldigt vettigt tips, tycker jag.

Kan ta gårdagen som exempel. Jag gillar att använda den på helger, för det känns väldigt befriande att kunna äta bra mat utan att behöva passa maten hela dagen. Slängde i fläskytterfilé, morots- och palsternacksbitar, buljong, soja, vitlök, chiliflakes....i crock-potten vid ca kl 9:30 och satte den på 8 timmar. Ett par timmar innan den skulle vara färdig hällde jag i lite matlagningsgrädde och redning. Resten av dagen behövde jag inte bry mig - alls. Jag åkte och handlade, gick en runda med hunden, tvättade, fixade med hästarna, låg framför TV:n och slöade.....osv, och maten lagade sig helt själv :) ! När tiden hade gått kokade jag lite ris till och sedan var det bara att äta... :d Och nu har jag MASSOR med mat över som kan ätas idag och imorgon (minst!).

Och - ytterligare fördel - den lagar mat på ett väldigt energisnålt sätt :)! Man behöver inte vara någon slags expert för att använda den - det är bara att improvisera!
Jag kan verkligen inte begripa hur en sån pryl sparar tid. Kokning eller stekning av mat tar ju typ ingen tid alls. Det är förberedelserna som gör det, att hacka, skala, skära och mäta upp ingredienser. Och för att spara tid så äter jag givetvis en hel del halv- eller helfabrikat, så den saken kände jag till.

Storkok och massproduktion är väldigt tidsbesparande för maten, speciellt om man är ensam.
Du som gillar grönsaker kan göra massor av olika soppor/grytor. De är enkla i tillagningen, lätta att värma och blir sällan sämre av det.
Stek en hög med frukostpannkakor så du har för hela arbetsveckan och bara kan värma på morgonen.
Att man gör mer av samma när man väl börjat och kan minska antalet gånger man byter/påbörjar nya aktiviteter/moment sparar mycket mental energi.

Det verkar som du behöver avgränsa och fokusera de återkommande vardagsaktiviteterna. Exakt nu städar jag och då gör jag bara det. Sen tänker jag inte på städning alls tills nästa gång. Jag bockar av dessa punkter i samma ordning som jag brukar så behöver jag inte tänka vad som ska göras.

Planeringar kan vara stressande om man ser dem som mål och krav. Men de kan vara hjälpande också, om man ser dem som stöd och avlastning som förenklar för hjärnan. Det gäller att utforma så det passar dina behov och blir stödjande rutiner. Behöver inte stå i motsättning till att man är flexibel och kan ändra när det behövs.
Jag vet inte hur man gör mina pannkakor som ett större recept eftersom havregrynen aldrig fördelar sig jämnt i smeten. Risken är då att nästan alla havregryn hamnar i sista pannkakan eftersom jag inte kan ordna så att en halv deciliter av dessa följer med smeten ner i pannan för varje pannkaka jag steker. Sen är jag inte sugen på att öka min användning av micron, snarare tvärt om. Micrad mat är inte riktigt nyttig.

Planering är svårt, framförallt när det gäller trädgården där väder och behov styr vad jag gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänker ofta på den unge mannen som försvann här på ön förra året. Det är en liten ö men med över 50% national park och oändliga...
Svar
2
· Visningar
596
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 239
Senast: MiaMia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 229
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp