Prioriteringar 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter mitt förra inlägg om prioriteringar, så valde jag att dra ner på ridningen en gång per vecka under odlingssäsongen (som är t.o.m. oktober månad). Jag tog upp saken med hästens ägare. Hon vill förmodligen inte att jag rider mindre än 3 gånger i veckan men sa varken bu eller bä. När det blev dags att bestämma dagar för den här veckan nämnde hon vilka dagar hon jobbar kväll (för dessa dagar är hon glad över om jag tar). Så jag sa måndag och fredag, vilka var 2 av dessa. Hon frågade då om jag kunde ta någon mer dag. Jag tänkte ett varv och insåg att om det regnar kommer jag ändå inte att göra något i trädgården, så då kan jag lika gärna rida en dag under helgen också. Det finns ju ridhus. Annars behöver jag nyttja tiden här hemma.

Men jag har nyss fått veta att jag är tvungen att vara på huvudkontoret en dag varannan vecka, vilket är en fördubbling mot hur det varit förr. Som jag sa tidigare så tar en enkel resa dit 3 timmar och eftersom jag reser på fritiden har jag i princip ingen fritid alls de två kvällar som går åt till att resa.

Så det där blev plus-minus-noll. En kväll mindre ridning i veckan byttes mot två kvällar resor varannan vecka :meh:.

Så vad ska jag dra ner på nu?
 

Jag kan verkligen inte begripa hur en sån pryl sparar tid. Kokning eller stekning av mat tar ju typ ingen tid alls. Det är förberedelserna som gör det, att hacka, skala, skära och mäta upp ingredienser. Och för att spara tid så äter jag givetvis en hel del halv- eller helfabrikat, så den saken kände jag till.

Och jag tycker precis tvärtom. Att skära kött och grönsaker igår, samt ösa i allt i grytan, tog max 10 minuter. Det är passningen av mat som stjäl tid, tycker jag, och den har man inte med en slow cooker. Man kan gå ut och göra lite vad man vill, utan att behöva fundera på vad som händer med maten under tiden. Den här "prylen" har använts i USA i flera decennier (den användes bl.a. när jag bodde där som aupair på slutet av 80-talet) så det är ingen tramsig nymodighet.... Jag vet att du använder en hel del halv- och helfabrikat, men var det inte det du ville komma ifrån?

Vad skulle det vara för fara med att äta mikrad mat, förresten?
 
Jag kan verkligen inte begripa hur en sån pryl sparar tid. Kokning eller stekning av mat tar ju typ ingen tid alls. Det är förberedelserna som gör det, att hacka, skala, skära och mäta upp ingredienser. Och för att spara tid så äter jag givetvis en hel del halv- eller helfabrikat, så den saken kände jag till.


Jag vet inte hur man gör mina pannkakor som ett större recept eftersom havregrynen aldrig fördelar sig jämnt i smeten. Risken är då att nästan alla havregryn hamnar i sista pannkakan eftersom jag inte kan ordna så att en halv deciliter av dessa följer med smeten ner i pannan för varje pannkaka jag steker. Sen är jag inte sugen på att öka min användning av micron, snarare tvärt om. Micrad mat är inte riktigt nyttig.

Planering är svårt, framförallt när det gäller trädgården där väder och behov styr vad jag gör.
Pannkakssmeten är lättlöst. Man rör om ordentligt precis innan man tar upp smet, då fördelar sig grynen och hinner inte sjunka ner till botten innan man skopar upp den smet man vill ha. Dessutom kommer de blötas upp när de legat en dag, och bli mer som gröt än som enskilda havregryn som kan sjunka till botten.
 
Och jag tycker precis tvärtom. Att skära kött och grönsaker igår, samt ösa i allt i grytan, tog max 10 minuter. Det är passningen av mat som stjäl tid, tycker jag, och den har man inte med en slow cooker. Man kan gå ut och göra lite vad man vill, utan att behöva fundera på vad som händer med maten under tiden. Den här "prylen" har använts i USA i flera decennier (den användes bl.a. när jag bodde där som aupair på slutet av 80-talet) så det är ingen tramsig nymodighet.... Jag vet att du använder en hel del halv- och helfabrikat, men var det inte det du ville komma ifrån?

Vad skulle det vara för fara med att äta mikrad mat, förresten?
Jag har ingen passning av mat som måste rationaliseras bort. Men det vore fasen gött om den kunde steka mina zucciniplättar åt mig.
 
Jag har ingen passning av mat som måste rationaliseras bort. Men det vore fasen gött om den kunde steka mina zucciniplättar åt mig.
Du äter väl ändå något annat än zucciniplättar??? Aldrig soppa? Aldrig gryta? Det finns helt UNDERBARA linssoppor/grytor som du kanske skulle kunna fundera på? Där skulle säkert dina fina grönsaker platsa :) !
 
Matfrågan känns ju utagerad i andra trådar och egentligen allt annat med.

Den röda tråden (enligt mig då) är att @Magiana måste komma på ett sätt att kunna landa i -och vara helt okej med- att hon kan inte vara produktiv dygnets alla vakna timmar, att komma bort från det tänk och känslor som är kring vardagen just nu.

Det finns människor som är naturligt väldigt effektiva och det finns de som är inte är det och givetvis mellanting mellan dessa.

Troligen är det enklare för en effektiv människa att ändra sig, om så behövs än för en ineffektiv person att lära sig bli effektiv, på så vis att det går lite per automatik och inte blir en ytterligare stress i livet.

För mig känns det mer logiskt att börja i den änden, då jag ser det som roten och fixar man den så sprids effekten med tiden till övriga livet också.
 
Har du rätt verktyg i köket? Det finns ju en del saker som underlättar skivandet och hackandet.
Personligen tycker jag att skalandet ör drygt. Skala lök tar ju en evighet.
 
Jag kan också sova in i det sista om jag är trött. Och jag använder raster för att t.ex. fylla tvättmaskinen. Däremot har jag ingen aning om vilken mat som gör klar sig själv medan man inte är där. Potatis går att lämna en stund medan den kokar, mungbönor likaså. Annat vet jag inte. Jo, ärtsoppa men det gör jag nästan aldrig. Jag är riktigt usel på matlagning. När jag lagar mat på riktigt är det skalning och hackning av ingredienser som tar mest tid, samt att mäta upp ingredienser.

Skalning och hackning kommer du inte förbi men det går att göra mer effektivt. Kolla om detta skulle vara något för dig? https://www.netonnet.se/art/hem-hus...beredare/moulinex-fresh-express-/171467.9412/

Grytor, pulled pork, stekar, långkok av soppor, (ugnspannkaka)är sådant man kan lämna länge på spis eller ugn.

Om jag åker till stallet först vid 19 är jag inte hemma igen förrän halv elva-elva. Därefter kan jag inte sova förrän en timme senare då jag behöver minst en timme för att varva ner. Då är min tid för sömn nere på 6 timmar om jag ska hinna yoga och det går inte.
.

Klarar du dig utan yoga de två morgnarna efter att du ridit? Jag tänker att den där extra 1,5 h i trädgården kanske kan kompensera upp och du känner sig mer nöjd och tillfreds? Jag hade så gärna önskat dig att du hade hunnit få till ett vackert ställe i trädgården där du kunde hämta kraft.

Jag förstår att det inte är plättlätt för dig att ändra inrotade vanor, du får se det här som välmenande förslag som du gör som du vill med. Men jag tänker att ingen har dött av att prova! Kram
 
Skalning och hackning kommer du inte förbi men det går att göra mer effektivt. Kolla om detta skulle vara något för dig? https://www.netonnet.se/art/hem-hus...beredare/moulinex-fresh-express-/171467.9412/

Grytor, pulled pork, stekar, långkok av soppor, (ugnspannkaka)är sådant man kan lämna länge på spis eller ugn.



Klarar du dig utan yoga de två morgnarna efter att du ridit? Jag tänker att den där extra 1,5 h i trädgården kanske kan kompensera upp och du känner sig mer nöjd och tillfreds? Jag hade så gärna önskat dig att du hade hunnit få till ett vackert ställe i trädgården där du kunde hämta kraft.

Jag förstår att det inte är plättlätt för dig att ändra inrotade vanor, du får se det här som välmenande förslag som du gör som du vill med. Men jag tänker att ingen har dött av att prova! Kram
Jag äter inte rött kött och förstår inte vad "pulled" är för något. Soppor är jag inte förtjust i. Grytor äter jag inte heller förutom en gryta som lagas i 4 steg. Jag har inga andra recept på grytor. Jag har rent generellt ganska få recept jag klarar av att göra. Jag äter väl mest halv- eller helfabrikat.

Klart jag kan hoppa över yogan. Det är snarare att jag har svårt att komma till skott att göra yoga för jag prioriterar annat. Sova t.ex. Eller att ligga kvar i sängen. Jag skulle behöva förbättra förutsättningarna för att komma till skott med yoga, inte försämra dem. Och missar jag någon gång har jag svårt att ta upp den tappade tråden nästa dag.

Men jag vet inte om något gör skillnad ö.h.t. med 1,5 timme extra i trädgården de dagar jag rider. Den här helgen skulle jag skördat grönsaker men igår regnade det och idag ligger jag i sängen och har ingen lust med något alls. Min energinivå är i botten och ingen planering kan råda bot på det.
 
Jag äter inte rött kött och förstår inte vad "pulled" är för något. Soppor är jag inte förtjust i. Grytor äter jag inte heller förutom en gryta som lagas i 4 steg. Jag har inga andra recept på grytor. Jag har rent generellt ganska få recept jag klarar av att göra. Jag äter väl mest halv- eller helfabrikat.

Klart jag kan hoppa över yogan. Det är snarare att jag har svårt att komma till skott att göra yoga för jag prioriterar annat. Sova t.ex. Eller att ligga kvar i sängen. Jag skulle behöva förbättra förutsättningarna för att komma till skott med yoga, inte försämra dem. Och missar jag någon gång har jag svårt att ta upp den tappade tråden nästa dag.

Men jag vet inte om något gör skillnad ö.h.t. med 1,5 timme extra i trädgården de dagar jag rider. Den här helgen skulle jag skördat grönsaker men igår regnade det och idag ligger jag i sängen och har ingen lust med något alls. Min energinivå är i botten och ingen planering kan råda bot på det.

Med "pulled" menad att köttet är då mört att det kan dras isär med fingrarna https://www.coop.se/recept--mat/recept/p/pulled-kyckling-med-fajitatillbehoer-/#/recipe-ingredients

Just nu är kanske inte motivationen på topp att lära dig något nytt recept, det kan du ta senare när du har mer energi... Att få 1,5 timme mer i trädgården (*2)/ vecka är ju jättemycket tid, i alla fall för mig. Och det är ju tid i trädgården som du saknar och vill prioritera?! Hursom så hoppas jag att du snart mår bättre och känner orken komma tillbaka, var snäll mot dig själv tills det sker.
 
Klart jag kan hoppa över yogan. Det är snarare att jag har svårt att komma till skott att göra yoga för jag prioriterar annat. Sova t.ex. Eller att ligga kvar i sängen. Jag skulle behöva förbättra förutsättningarna för att komma till skott med yoga, inte försämra dem. Och missar jag någon gång har jag svårt att ta upp den tappade tråden nästa dag.
Yoga with Adriene! Googla upp henne, där finns massor av olika pass som tar 15-20 minuter. Och på olika teman.
 
Yoga with Adriene! Googla upp henne, där finns massor av olika pass som tar 15-20 minuter. Och på olika teman.
Nej. Det är inte min typ av yoga. Jag vill f.ö. veta vilken effekt yogan förväntas ha, vad det är de aktuella övningarna/passet påverkar. Några random övningar hipp som happ vill jag inte lägga tid på.
 
Jag äter inte rött kött och förstår inte vad "pulled" är för något. Soppor är jag inte förtjust i. Grytor äter jag inte heller förutom en gryta som lagas i 4 steg. Jag har inga andra recept på grytor. Jag har rent generellt ganska få recept jag klarar av att göra. Jag äter väl mest halv- eller helfabrikat.

Klart jag kan hoppa över yogan. Det är snarare att jag har svårt att komma till skott att göra yoga för jag prioriterar annat. Sova t.ex. Eller att ligga kvar i sängen. Jag skulle behöva förbättra förutsättningarna för att komma till skott med yoga, inte försämra dem. Och missar jag någon gång har jag svårt att ta upp den tappade tråden nästa dag.

Men jag vet inte om något gör skillnad ö.h.t. med 1,5 timme extra i trädgården de dagar jag rider. Den här helgen skulle jag skördat grönsaker men igår regnade det och idag ligger jag i sängen och har ingen lust med något alls. Min energinivå är i botten och ingen planering kan råda bot på det.
Är det inte energinivån som är problemet då? Skörda grönsaker går väl att göra fast det regnar, och pysslet med att ta vara på dem är väl en bra inomhussysselsättning en regnig dag?

Sen är man ju olika, en del trivs bäst med att faktiskt inte göra så mycket, utan bara ta det lugnt mest hela tiden. Och det är ju såklart också ok.

Men som jag fattar det så blir du olycklig i lägenhet, för då har du inget att göra och får tråkigt, och du blir olycklig i hus, för då är det för mycket att göra och du hinner inte med. Lägg igen hela trädgården utom trädgårdslandet? Sälj huset och köp ett annat, i toppskick utan något renoveringsbehov med liten tomt där det får plats ett trädgårdsland och inget mer? Om lägenhet är för lite och nuvarande hus för mycket.

Som du beskriver det är nuläget att inget känns kul, och allt annat än att ligga i sängen är stressande och ett jobbigt "måste" man drar sig för att börja med. Alla problem är oöverstigliga, och varje ny grej är som ett berg.

Inte vet jag, är du säker på att du inte är deprimerad? Finns det något i ditt liv idag som känns roligt, som du ser fram emot?
 
Är det inte energinivån som är problemet då? Skörda grönsaker går väl att göra fast det regnar, och pysslet med att ta vara på dem är väl en bra inomhussysselsättning en regnig dag?

Sen är man ju olika, en del trivs bäst med att faktiskt inte göra så mycket, utan bara ta det lugnt mest hela tiden. Och det är ju såklart också ok.

Men som jag fattar det så blir du olycklig i lägenhet, för då har du inget att göra och får tråkigt, och du blir olycklig i hus, för då är det för mycket att göra och du hinner inte med. Inget känns kul, allt annat än att ligga i sängen är stressande och ett jobbigt "måste" man drar sig för att börja med. Alla problem är oöverstigliga, och varje ny grej är som ett berg.

Inte vet jag, är du säker på att du inte är deprimerad? Finns det något i ditt liv idag som känns roligt, som du ser fram emot?
Jag länkade till den här för mindre än en timme sedan. Tar det igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänker ofta på den unge mannen som försvann här på ön förra året. Det är en liten ö men med över 50% national park och oändliga...
Svar
2
· Visningar
596
Senast: Seabaz
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 262
Senast: MiaMia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 229
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp