Pris för privatlektion

Jag menade vilka de tre sätten att ge instruktioner är och vad den uppdelningen kommer av/innebär.
Det är det jag svarade på. Det handlar om hur instruktören använder språket, både det verbala men även i viss på kroppsspråket. Det går att uttrycka sig på flera sätt med sitt språk, vilket var vad jag förklarade.
 
Jag rider för tre olika dressyrtränare, tränare 1: 670 kr +100 i manegeavgift, 40 min, 2: 550+100 45 min, 3: 600, ingen manegeavgift, 45 min. Alla på egen häst, så det tillkommer alla kostnader för den + resan till de olika tränarna (från drygt 2 mil till ca 5 mil enkel väg) Jag rider fram och skrittar av självständigt.
Ni som rider de dyrare tränarna, vilken nivå tränar ni på?

Själv tränar jag på LC-nivå.
Det beror på vilken häst, unghästar är ju låg nivå, nuvarande tävlas för tillfället lätt A med ambitionen att tävla högre framöver.
 
Jag menade vilka de tre sätten att ge instruktioner är och vad den uppdelningen kommer av/innebär.

Man kan lite enkelt uttrycka in-/utlärningsmetoderna som Titta, Höra, Göra.

Alltså att visuellt ta in information (läsa text, se på bilder, se någon visa något), få det förklarat för sig muntligt eller genom att praktiskt prova sig fram, härma och diskutera. Oftast i kombinationer med varandra :)
 
Fråga om det är ok att du rider fram lite innan för att få ut mer?
Sist jag skulle rida så var instruktören sen. Vi skulle börjat klockan 16 men han dök inte upp förrän några minuter över 16. Då hade jag inte ens kunnat börja göra i ordning hästen för jag visste inte helt säkert vilken häst jag skulle ha. Så ska det funka måste jag veta vilken häst jag ska ha och att instruktören är i tid och kan låsa upp sadelkammaren. Jag hoppas att det var en engångshändelse.
 
Man kan lite enkelt uttrycka in-/utlärningsmetoderna som Titta, Höra, Göra.

Alltså att visuellt ta in information (läsa text, se på bilder, se någon visa något), få det förklarat för sig muntligt eller genom att praktiskt prova sig fram, härma och diskutera. Oftast i kombinationer med varandra :)
Tack, då fattar jag vad det syftades på.
Var inne på helt annat spår och trodde det handlade om hur mer specifika instruktioner utformades och överfördes, inte så allmänt om en mer dynamisk inlärningssituation med gemensam reflektion och dialog.
 
@Magiana , om jag hade varit i dina kläder så hade jag ägnat januari och kanske februari åt att lära känna hästen och samtidigt snokat upp vilka tränare det finns i området eller som kommer regelbundet. (Frågat andra hästmänniskor, kollat privattränare som kommer till olika stall/ridhus/ridskolor osv.) Sedan hade jag åkt runt och kollat när de håller träningar, för att få en känsla för vilka jag klickar med och som har en filosofi som funkar för mig. I den bästa av världar så hade jag sedan hyrt släp och åkt och tränat några gånger, tills vädret tillåter att tränaren kommer ut till mig. (För jag uppfattade det som att under sommarhalvåret så fanns det träningsmöjligheter vid stallet där hästen står?)
 
@Magiana , om jag hade varit i dina kläder så hade jag ägnat januari och kanske februari åt att lära känna hästen och samtidigt snokat upp vilka tränare det finns i området eller som kommer regelbundet. (Frågat andra hästmänniskor, kollat privattränare som kommer till olika stall/ridhus/ridskolor osv.) Sedan hade jag åkt runt och kollat när de håller träningar, för att få en känsla för vilka jag klickar med och som har en filosofi som funkar för mig. I den bästa av världar så hade jag sedan hyrt släp och åkt och tränat några gånger, tills vädret tillåter att tränaren kommer ut till mig. (För jag uppfattade det som att under sommarhalvåret så fanns det träningsmöjligheter vid stallet där hästen står?)
Det här var en jättebra idé! Jag har lärt mig massor av att kolla på när andra tränar, tagit till mig va tipsen och provat själv hemma mellan mina egna träningar.
 
Sist jag skulle rida så var instruktören sen. Vi skulle börjat klockan 16 men han dök inte upp förrän några minuter över 16. Då hade jag inte ens kunnat börja göra i ordning hästen för jag visste inte helt säkert vilken häst jag skulle ha. Så ska det funka måste jag veta vilken häst jag ska ha och att instruktören är i tid och kan låsa upp sadelkammaren. Jag hoppas att det var en engångshändelse.
Inte ok :/
 
Sist jag skulle rida så var instruktören sen. Vi skulle börjat klockan 16 men han dök inte upp förrän några minuter över 16. Då hade jag inte ens kunnat börja göra i ordning hästen för jag visste inte helt säkert vilken häst jag skulle ha. Så ska det funka måste jag veta vilken häst jag ska ha och att instruktören är i tid och kan låsa upp sadelkammaren. Jag hoppas att det var en engångshändelse.
Det är ju verkligen inte ok!
 
300kr för ca 30 min(risit allt från 30 till nästan 60min), rider fram själv innan lektionen. Min tränare rider själv mvs-inter, utbildad ridlärare.
 
@Magiana , om jag hade varit i dina kläder så hade jag ägnat januari och kanske februari åt att lära känna hästen och samtidigt snokat upp vilka tränare det finns i området eller som kommer regelbundet. (Frågat andra hästmänniskor, kollat privattränare som kommer till olika stall/ridhus/ridskolor osv.) Sedan hade jag åkt runt och kollat när de håller träningar, för att få en känsla för vilka jag klickar med och som har en filosofi som funkar för mig. I den bästa av världar så hade jag sedan hyrt släp och åkt och tränat några gånger, tills vädret tillåter att tränaren kommer ut till mig. (För jag uppfattade det som att under sommarhalvåret så fanns det träningsmöjligheter vid stallet där hästen står?)
Jag letar egentligen inte efter en ny tränare utan är nöjd med den jag hittat. Denne har ju även hästar som man kan rida om man inte har en egen, vilket ju jag inte har. Jag vet en till som också har hästar att rida om man inte har en egen, men den trivs jag inte alls att rida för.

Ska jag rida för någon annan så hamnar jag i sitsen att jag måste hyra eller köpa transport och eventuellt lastträna medishästen, för jag vet inte om han går på en transport. Det är lite ny mark för mig. Förvisso är jag van att köra släp men det känns lite läskigt att åka iväg med en häst och jag har aldrig lasttränat förut. Men ja, ska jag rida för tränare med medishästen så måste jag ju lasta och åka iväg.

Under sommaren kan det vara möjligt att tränaren kommer ut, men det finns ingen ridbana där hästen står utan man måste ändå ta sig till ett annat ställe en bit bort (ridavstånd 10 minuter).

Det är ju verkligen inte ok!
Det tycker inte jag heller att det var. Någon förklaring till förseningen fick jag inte heller.
 
Jag letar egentligen inte efter en ny tränare utan är nöjd med den jag hittat. Denne har ju även hästar som man kan rida om man inte har en egen, vilket ju jag inte har. Jag vet en till som också har hästar att rida om man inte har en egen, men den trivs jag inte alls att rida för.

Ska jag rida för någon annan så hamnar jag i sitsen att jag måste hyra eller köpa transport och eventuellt lastträna medishästen, för jag vet inte om han går på en transport. Det är lite ny mark för mig. Förvisso är jag van att köra släp men det känns lite läskigt att åka iväg med en häst och jag har aldrig lasttränat förut. Men ja, ska jag rida för tränare med medishästen så måste jag ju lasta och åka iväg.

Under sommaren kan det vara möjligt att tränaren kommer ut, men det finns ingen ridbana där hästen står utan man måste ändå ta sig till ett annat ställe en bit bort (ridavstånd 10 minuter).



Det tycker inte jag heller att det var. Någon förklaring till förseningen fick jag inte heller.
Kan du inte ta ett samtal i lugn och ro med tränaren och säga att du tycker träningarna är bra och roliga, men ni behöver hitta ett system som gör att du verkligen får träna dina 30 minuter, som ju ändå är rätt kort tid. Lägg upp det utifrån att du verkligen vill utvecklas och resonera om hur tränaren kan hjälpa dig.

Kanske att tränaren i förväg meddelar vilken häst och ser till att du kommer åt utrustningen och att du får möjlighet att åtminstone vara framskrittad när lektionen börjar? Jag har en del elever och jag vill ju att de ska vara uppvärmda när träningen börjar, så vi kan börja arbeta direkt. Det är ju meningslöst för alla att jag står och tittar på när de skrittar på lång tygel. Sen kan jag absolut tänka mig att hjälpa dem att optimera värmningen, om de vill det. Men det viktigaste för mig är ju att eleverna verkligen har nytta av mig den tid de betalar för - och jag tycker dessutom att det är roligare eftersom de utvecklas mer då.
 
Kan du inte ta ett samtal i lugn och ro med tränaren och säga att du tycker träningarna är bra och roliga, men ni behöver hitta ett system som gör att du verkligen får träna dina 30 minuter, som ju ändå är rätt kort tid. Kanske att tränaren i förväg meddelar vilken häst och ser till att du kommer åt utrustningen och att du får möjlighet att åtminstone vara framskrittad när lektionen börjar? Jag har en del elever och jag vill ju att de ska vara uppvärmda när träningen börjar, så vi kan börja arbeta direkt. Det är ju meningslöst för alla att jag står och tittar på när de skrittar på lång tygel. Sen kan jag absolut tänka mig att hjälpa dem att optimera värmningen, om de vill det. Men det viktigaste för mig är ju att eleverna verkligen har nytta av mig den tid de betalar för - och jag tycker dessutom att det är roligare eftersom de utvecklas mer då.
Det kan jag ju absolut göra.
 
@warg håller med - klokt inlägg!
Dessutom tycker jag att ryttare lär sig en del av att just rida fram själva. Man lär sig att anpassa framridningen på lämpligt sätt, hur man bäst får den uppvärmd/checkar av den inför träningen, för att just få ut maximalt av träningen man lägger tid och pengar på, osv.
 
Jag letar egentligen inte efter en ny tränare utan är nöjd med den jag hittat. Denne har ju även hästar som man kan rida om man inte har en egen, vilket ju jag inte har. Jag vet en till som också har hästar att rida om man inte har en egen, men den trivs jag inte alls att rida för.

Ska jag rida för någon annan så hamnar jag i sitsen att jag måste hyra eller köpa transport och eventuellt lastträna medishästen, för jag vet inte om han går på en transport. Det är lite ny mark för mig. Förvisso är jag van att köra släp men det känns lite läskigt att åka iväg med en häst och jag har aldrig lasttränat förut. Men ja, ska jag rida för tränare med medishästen så måste jag ju lasta och åka iväg.

Under sommaren kan det vara möjligt att tränaren kommer ut, men det finns ingen ridbana där hästen står utan man måste ändå ta sig till ett annat ställe en bit bort (ridavstånd 10 minuter).



Det tycker inte jag heller att det var. Någon förklaring till förseningen fick jag inte heller.
Ridavstånd på 10 min är ju ingenting. Det kan du ju använda som framridning :).
 
Ja, det är nära. Men jag har hittills inte varit där en enda gång och har inte koll på hur man betalar (eller till vem) för att kunna rida där.

Då är det väl bra att i första hand kolla upp de möjligheterna . Det ger dig ju väldigt mycket att kolla både det och om ridskolan ger privatlektioner på egen häst osv som du får tips om. Då gör du något produktivt och slipper känna dig allmänt frustrerad över vilka möjligheter som finns/inte finns i teorin.
 
Då är det väl bra att i första hand kolla upp de möjligheterna . Det ger dig ju väldigt mycket att kolla både det och om ridskolan ger privatlektioner på egen häst osv som du får tips om. Då gör du något produktivt och slipper känna dig allmänt frustrerad över vilka möjligheter som finns/inte finns i teorin.
Jag har precis kollat upp möjligheten att låna kompisens transport för att lastträna men hon sa nej. Det var för stor risk ansåg hon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp