pris på allt som hör hästen till.

S

Sofia_Mindy

Alltså nu menar jag, vad för saker är hästen i behov av, t.ex att raspa tänkerna. Hur mcket kostar det o hur ofta?
Vad är det mer en häst är i behov av?
Nu tänker jag ej på att sko hästen o så.
Utan utöver det.
Vill veta allt.
Hur ofta ska man vaccinera en häst? Mot vad? Hur ofta? Hur mkt kostar det, UNGEFÄR?
 
Hej
Det är ju så olika :) Men jag kan svara på vad jag betalar.

Raspa tänder, gör min hovslagare för 200 kr när han ändå skor och det gör jag var 6:e månad, men det beror på hästens behov.
Försäkring, jag har dubbel vet täckning(upp till 40 000) och lågt livvärde på mina och betalar 1300 per häst om året

Vaccination, en gång om året efter grundvaccination. 200 per häst. vart 5 år ingår stelkramp och då betalar jag 300 per spruta.

Avmaskning, beror på preparat, men jag avmaskar vuxen häst 3ggr per år, total kostnad 450 per häst/år

Kommer inte på mer just nu :)
 
Oj det finns e hel del. Många lägger pengar på en hel del medan andra inte lägger pengar på på mer än det nödvändigaste. Själv anser jag att detta är nödvändigt när man skaffar häst:
Försäkring: kostnad beror på hur mycket hästen är försäkrad i, vad du vill att det ska ingå i försäkringen, vad det är för ras(tex så e fullblod dyrare att försäkra),vilket bolag du vill ha osv. Själv betalar jag 500 kr i månaden i försäkring.
Avmaskning: ca 3-4 ggr/år om du inte gjort träckprov dvs.(räkna med lite mer än en hundralapp/gång)
Tandraspning: Efter behov men ca 1 gång om året(vissa oftare och vissa tex vart annat år)Jag brukar ta det i samband med vaccinationen så med vaccination och tandrasp 1 gång om året så betalar jag ca 700 kr(botulism vaccin o influensa vaccin)Vart tredje år tar jag stelkrampsvaccin också.
Analys på grovfodret: Viktigt för att veta vad för slags foder och hur mycket du ska ge hästen. Kostar ca 5-600 kr.
 
Jag betalar...

Försäkring: 370kr/mån (ska höjas, drar mig för det) :smirk:
Hovslag: 600kr var nionde vecka (dyrare på vintern med brodd och sulor)
Tandläkare: 170kr var åttonde månad för raspning!
Avmaskning: ca 120kr 3-4ggr/år
Vaccination: Kommer inte ihåg exakt hur mkt men ca 500kr en gång om året, dubbelt upp vart tredje år då det är för stelkramp också!
Foder varierar ju jättemkt beroende på vad man har för häst, min kostar väl ca 800kr/mån i matväg!
Likaså med utrustning, jag älskar att köpa hästsaker och lägger en hel del på det!... :smirk:
Lägger väl ca 400-500kr/mån på träningar och hyrning av släp och så blir det ju en del tävlingar också!
Min pålla går på ca 3000kr/mån och då räknar jag inte med veterinär och avmaskning!
 
Vaccinerar min mot A2 (influensa, ett krav om du tävlar ridhäst) samt botolinum en gång om året. Vart 3:e år ger man stelkrampsvacc. Sist jag vaccinerade betalade jag 550:- för dessa 3 vaccin, och det anser jag BILLIGT! (Har fått betala mkt mer än så...)
Kolla tänderna gör jag när det känns som det är dax. 1-2 års mellanrum. Gör det dock ordentligt när det väl görs. Hon får åka in på klinik (12 mil enkel resa). Sist vi var där konstaterade de någon vass tand. Allt annars ok =1000:-, men värt det.
Försäkring 580:-/månad. Livförsäkrad till 35 000:-, vet. vård till 60 000:-. Livförsäkringen är dyrast.
Bilresor fram och tillbaka från stallet kostar. Bara kraftfoder (inkl lucern) går på ca 500-600:- /månad. Stallhyra med hö och halm ca 1600:-. Ridhuskort kostar för de som måste lösa sådant.. ALLT kostar.. :crazy:
 
Min gammelpålle går till tandläkaren 1 gång/år.
Ynglingen var 9:e månad.
Båda betalar ca 450:-/gång.

Jag vaccinerade mina hästar igår.
Nu fick även katten vaccination, så man får väl räkna bort en hundring från summan, men jag betalade för botulismvaccin, influensavaccin, och kattens kattpestvaccin 1200:-. Och då ingår ju även att veterinären kom till stallet.

Stelkrampsvaccin som jag ger vart 3:e år, kostar inte så mkt/spruta. Ungefär 100:- gissar jag.
Men botulismvaccinet är DYRT!

Vaccinerar mot botulism och influensa gör jag 1 gång/år.

Grundvaccinet för alla tre vaccinationerna jag har kostar ju lite mer eftersom de ju ges med bara ett par månaders mellanrum. Men grundvaccinet ger man ju bara EN gång, sedan är det ju 1 gång/år som gäller.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
28
· Visningar
893
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: WBanna
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 142
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp