Pris på bilservice

Ja, jag fick också veta priset vid bokningen men det hjälper ju inte, jag måste ut med pengarna ändå.

Bilia/märkesverkstäder som den @Korven använder har jag undvikit, inbillar mig att de är allra dyrast. Och det är ju "bara" service det handlar om, jag vill bara ha stämpel i boken från ett ställe som duger. Typ.
Jag servar på märkesverkstad. De är Billigare än mekonomen och jag har hittills varit mer än nöjd med bemötande och service.
Servade förr på Volvo och även de har varit helt fantastiska att ha att göra med.
Har bekanta som servat hos mindre verkstäder och har erfarenheten att det blir mer fel och mer nonchalans för uppkomna fel.

Så för mig gäller märkesverkstad (Hyundai, Volvo, Peugeot) alla dagar i veckan. Enda missräkningen hittills var Ford i Uppsala som rent ut sagt agerade som skitstövlar. Fast det är 30 år sedan.
 
Jag har betalat allt mellan 1500 och 6000 för service. Om man har lagat något särskilt vid något av tillfällena, så har jag glömt det (är varken släkt eller granne med Bengan).

Jag har en Peugeot och har upptäckt att arbetskostnaden blir avsevärt lägre hos märkesverkstaden i grannkommunen än i ett industriområde i min närhet. Det gör så stor skillnad att jag tycker att det är värt besväret att åka till grannkommunen.
 
Jag servar på märkesverkstad. De är Billigare än mekonomen och jag har hittills varit mer än nöjd med bemötande och service.
Servade förr på Volvo och även de har varit helt fantastiska att ha att göra med.
Har bekanta som servat hos mindre verkstäder och har erfarenheten att det blir mer fel och mer nonchalans för uppkomna fel.

Så för mig gäller märkesverkstad (Hyundai, Volvo, Peugeot) alla dagar i veckan. Enda missräkningen hittills var Ford i Uppsala som rent ut sagt agerade som skitstövlar. Fast det är 30 år sedan.
Senast jag skulle serva så var Bilia (märkesverkstad) betydligt billigare än övriga alternativ (inkl andra märkesverkstad som Ford i Uppsala) och då hade jag letat en del. Iofs kan det ha berott på att de hade ett gammalt servicepaket kvar.

Service verkar vara märkligt dyrt faktiskt, tror bara de bytte oljefilter och ngt annat filter och ändå gick det på ganska mycket pengar. Fick det för 4000 eller ngt sådant (övriga låg på 6000).

Begriper inte vad det är som är så dyrt när de bara i stort byter oljan. Det kanske är oljan iofs som är dyr. Önskar jag visste någonting alls om bilar, men jag tänker inte omaka mig till att läsa på om det.
 
Jag betalade runt 4000 sist jag lämnade in bilen, en Toyota Corolla -96, för en liten service. Killen/Gubben som gjorde servicen har en egen fristående verkstad, så det är varken en märkesverkstad, större verkstadskedja eller Bengan som gör detta lite då och då för lite extra cash.

Jag vet inte alls vad andra tar men vet att däckfirmorna tar dubbelt så mycket som den här gubben för balansering och montering av däck på fälg. Det var efter att jag köpt nya däck (på nätet) som jag har fortsatt att anlita honom.
 
Min uppfattning är att Mekonomen är typ lika dyr som märkesverkstäderna men inte lika bra. Droppen var en gång när de gav oss ett prisförslag men när vi sen skulle betala påstod de att priset de gett var exkl. moms (vi är privatpersoner). Det var ju så dags när man står där och de vägrar lämna ut bilen innan man betalt. Aldrig mer mekonomen.

Vår BMW servar vi bara på Bavaria. Funkar klockrent, inga konstigheter och sist betalade vi runt 2500 kr för oljeservice.
Vår Volvo servar vi på vår lokala MECA-verkstad. :)
 
Jag servar på märkesverkstad. De är Billigare än mekonomen och jag har hittills varit mer än nöjd med bemötande och service.
Servade förr på Volvo och även de har varit helt fantastiska att ha att göra med.
Har bekanta som servat hos mindre verkstäder och har erfarenheten att det blir mer fel och mer nonchalans för uppkomna fel.

Så för mig gäller märkesverkstad (Hyundai, Volvo, Peugeot) alla dagar i veckan. Enda missräkningen hittills var Ford i Uppsala som rent ut sagt agerade som skitstövlar. Fast det är 30 år sedan.

Säg inte sådär :nailbiting:
 
Begriper inte vad det är som är så dyrt när de bara i stort byter oljan. Det kanske är oljan iofs som är dyr. Önskar jag visste någonting alls om bilar, men jag tänker inte omaka mig till att läsa på om det.
Fast du får väl ett protokoll?

De kollar ju en hel massa saker som de garanterar är fullt fungerande. Med det protokollet i näven kan du klaga om det visar sig att de hade missat och något ändå går fel. Tex att de intygar att något är fullt fungerande och en månad senare visar det sig vara utnött. Eller de kollat och bilbesiktningen anmärker.

Jag har fått prisreduktion på byte av bromsbelägg efter att de bytt och de inom alltför kort tid efteråt behövde bytas igen. De fakturerade bara arbetskostnad och inte material. Eftersom de ansåg att de borde skött förra bytet bättre. Sånt gör min märkesverkstad ofta.

Jag fåt också en genomgång på vad de gjort och vad som är ok resp bör kollas extra nästa gång.

Protokollet ger med andra ord viss garanti.
 
Servar vår bil på märkesverkstad (Saab). Kostade ca 5000 senast. Sen bytte vi en grej som kostade ytterligare 5000, men var inte del av service, dock fick vi 10 % rabatt på den andra eftersom de utfördes under samma period, tycker det är rätt dyrt men vad ska man göra. Är iaf inte lika dyrt som att serva Porsche :p
 
Fast du får väl ett protokoll?

De kollar ju en hel massa saker som de garanterar är fullt fungerande. Med det protokollet i näven kan du klaga om det visar sig att de hade missat och något ändå går fel. Tex att de intygar att något är fullt fungerande och en månad senare visar det sig vara utnött. Eller de kollat och bilbesiktningen anmärker.

Jag har fått prisreduktion på byte av bromsbelägg efter att de bytt och de inom alltför kort tid efteråt behövde bytas igen. De fakturerade bara arbetskostnad och inte material. Eftersom de ansåg att de borde skött förra bytet bättre. Sånt gör min märkesverkstad ofta.

Jag fåt också en genomgång på vad de gjort och vad som är ok resp bör kollas extra nästa gång.

Protokollet ger med andra ord viss garanti.
Tycker det mest står att de bytt oljan och kollat ett par filter, tänker att det inte borde vara så dyrt att titta på någonting. Det blev mindre och mindre saker de gjorde på servicen för min gamla bil, till slut var det praktiskt taget bara oljan. Men priset gick ju inte ned.

Jag har bara bytt bromsbelägg när de varit trasiga, inte vid service.

Men nu när jag tittar på vad nästa service för min "nya" bil innebär ser det ju ut som att de kommer att kika på lite saker.
 
Betalade 3000:- för servicen på min V70, en liten service på fristående verkstad plus att de fixade dragkroken också, undviker volvoverkstaden sedan de har gjort lite missar på våra bilar
Den stora servicen var mycket dyrare men nu är kamremmen bytt och håller sådär 18000 mil till :)
 
Betalade ca 5.000:- på Volvos märkesverkstad för en liten service. 14000 mils service. Sen kostade det ytterligare ca 5.000:- för att fixa de fel som upptäcktes. Och sen gick bilen inte igenom besiktningen p.g.a. bromsarna. Verkstaden sa att bilen kanske kunde gå igenom med bromsarna så de tyckte att jag skulle chansa. Och bromsbytet går på ca 10.000:-
 
Ni som servar bilen på vanlig verkstad (jag är alltså inte ute efter svar från de som byter oljor själva eller låter grannen Bengan göra det):

Jag ska just lösa ut min bil från verkstaden och jag antar att det är största servicen (följer bokens schema) som gjorts för den kostar 6000. Är inte det mycket? Hur mycket betalar ni som mest?

Är Mekonomen kända för att vara dyra så att jag borde byta verkstad?
För stora servicen låter det ganska normalt/billigt.
 
Ni som servar bilen på vanlig verkstad (jag är alltså inte ute efter svar från de som byter oljor själva eller låter grannen Bengan göra det):

Jag ska just lösa ut min bil från verkstaden och jag antar att det är största servicen (följer bokens schema) som gjorts för den kostar 6000. Är inte det mycket? Hur mycket betalar ni som mest?

Är Mekonomen kända för att vara dyra så att jag borde byta verkstad?
Dubbelt!
 
Helt normalt pris säger min man. Han fixar alla våra bilar själva, vad gäller allt, så jag hade ingen aning om vad det kostar förutom delar. Shit!
 
Ni som servar bilen på vanlig verkstad (jag är alltså inte ute efter svar från de som byter oljor själva eller låter grannen Bengan göra det):

Jag ska just lösa ut min bil från verkstaden och jag antar att det är största servicen (följer bokens schema) som gjorts för den kostar 6000. Är inte det mycket? Hur mycket betalar ni som mest?

Är Mekonomen kända för att vara dyra så att jag borde byta verkstad?

Min bil (Mitsubishi outlander -14) kostar ca 3500-4000:-/normal service. Servar på märkesverkstad.
Sambon servade sin förra bil på mekonomen och det hamnade runt samma för en normalservice (caddy -07)

Det svider i plånboken varje 2000mil...
 
Tack för svar, alla! :bow: Det var i alla fall inte onormalt dyrt då, förstår jag av era svar. Men det kan nog löna sig att försöka hitta nåt annat än Mekonomen.
 
Bengan uppfann jag för att hindra @MacGyver från att komma farande och berätta hur man blandar vätskor till bilen av svagdricka, t-röd samt en hemlig komponent som han fått tips om av sin kompis i ryska kontraspionaget, och hur man gör egna filter av ett par cykelslangar och några stuvbitar heltäckningsmatta ;)
 

Liknande trådar

Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 871
Senast: Migo
·
Fordon Varför är det så svårt att hitta priser på bilservice på nätet innan man bokar tid? Jag behöver serva min nyinköpta bil, den förra...
Svar
8
· Visningar
594
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 285
Senast: hastflicka
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 564
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp