Pris på bilservice

Bengan uppfann jag för att hindra @MacGyver från att komma farande och berätta hur man blandar vätskor till bilen av svagdricka, t-röd samt en hemlig komponent som han fått tips om av sin kompis i ryska kontraspionaget, och hur man gör egna filter av ett par cykelslangar och några stuvbitar heltäckningsmatta ;)
Haha! On topic så betalade jag runt 3000:- sist för en vanlig service på märkesverkstad, då inkl en felsökning. Kändes som ett helt OK pris. Det lönar sig nog att jämföra som sagt.
 
Vi har två bilar årsmodell 2014 ( uttagna -13) så vi har haft dem i precis 2år. Jag ville bara skrika när räkningen kom. För vi har ju " fri service" i 3år- men torkarblad,,olja, spolarvätska, yadda yadda: runt 8500kr. Per bil. :banghead: Jag kan säga att jag var beredd att både byta bilar och flytta till en billigare stad.... nåja, nu är de nyservade, men nästa gång säljer jag hellre bilarna.
 
Vi har två bilar årsmodell 2014 ( uttagna -13) så vi har haft dem i precis 2år. Jag ville bara skrika när räkningen kom. För vi har ju " fri service" i 3år- men torkarblad,,olja, spolarvätska, yadda yadda: runt 8500kr. Per bil. :banghead: Jag kan säga att jag var beredd att både byta bilar och flytta till en billigare stad.... nåja, nu är de nyservade, men nästa gång säljer jag hellre bilarna.
Men gud! Vad menade de var fritt då?
 
Men gud! Vad menade de var fritt då?

Ja...jag vet inte. Att de konstaterade att en bil är svart och en grå, kanske?:p Vi fick ju en specifikation såklart och de har gjort det som ska göras enl serviceboken, men det kom liksom till kostnader på varje punkt ( även de pnkter det stod att de var gratis-men lik förbaskat kom det hela tiden till ngt.):banghead: Bilarna var ju dock inte trasiga på ngt vis så inget " extra". Nästa gång blir det en japanare. Eller moped!:up:
 
Ja...jag vet inte. Att de konstaterade att en bil är svart och en grå, kanske?:p Vi fick ju en specifikation såklart och de har gjort det som ska göras enl serviceboken, men det kom liksom till kostnader på varje punkt ( även de pnkter det stod att de var gratis-men lik förbaskat kom det hela tiden till ngt.):banghead: Bilarna var ju dock inte trasiga på ngt vis så inget " extra". Nästa gång blir det en japanare. Eller moped!:up:
Det låter helt gräsligt. Vilket märke är det?
 
1700:- någonting tror jag.
Skoda märkesverkstad.
Olja, filter, luftfilter allmän kontroll och en ettårig assistansservice.
 
1700:- någonting tror jag.
Skoda märkesverkstad.
Olja, filter, luftfilter allmän kontroll och en ettårig assistansservice.
Just det, det där med assistansen måste jag kolla. Jag fick också det, fast jag har redan assistans. Jag behöver kolla om det jag får via verkstaden täcker mindre än det jag redan har. Är det likadant så får jag ju säga upp den jag redan betalar för.
 
Porsche. Så vi borde väl ha räknat ut det i förväg, men jag trodde inte det skulle vara så illa. Hade Mecedes förut som är kända för att vara dyra, men det var inte i närheten av det här.
Aha. Men det låter ju ändå som över bluffgränsen att de kallar det "fri service".
 
Jag tror jag betalade ca 4500 för en stor service med extra allt sist, då hade min "nya" C5 ingen servicebok som utlovat och jag vågade inte chansa på att det var riktigt gjort tidigare. :cautious:

Jag älskar min mekonomverkstad, jag kan ringa när som helst och de tar in mig även om det eg är fullt nästan. Har jag några frågor gör de allt för att förklara, de är trevliga, hör alltid av sig om det är något och har tom spolat av bilen åt mig vid ngt tillfälle. :up: Känner till en Mekonomen utanför Borås som gjort mer än ställt upp för mig när min 3 år gamla VW Passat fick motorras på hemväg från Gbg och VW inte gjorde ett djävla skit förutom djävlas resten av sommaren med mig. :rage: :banghead:
 
Vi servar alltid bilarna pa märkesverkstad, även om det är dyrare tror vi att värdet pa bilarna är högre med en servicebok ifylld pa märkesverkstaden. Tidigare hade vi en Mazda, hade den över tre servictillfällen, tva gick pa drygt 1000euro och den tredje nästan 1500 euro, da fick vi nog och salde bilen (vi fick iaf ett bra inbytespris pa den). Nu har vi tva Fiat, den mindre bilen hade en dyr service senast, ungefär 800 euro men da var det manga delar att byta. Den större är en -12 och har än salänge bara varit pa en service och det priset var ok (runt 2-300 euro tror jag).

Vi har alltid fatt nytvättade bilar, bade insidan och utsidan tillbaka efter service.
 
Tidigare har det alltid vart pappa som fixat servicen på mina bilar (olika saab 9000) men nu gör märkesverkstaden det när jag har en så pass ny bil att jag "förlorar" mer i värde om serviceboken inte är ifylld. Seat ibiza -12a. Service var 1500 mil, trots boken eg säger 3000 mil men enligt rekommendationer så bör den inte ha så långt mellan gångerna. På den stora servicen 6000 mil, så gav jag runt 4000 har jag för mig, vilket var ett bra pris tycker jag. Fick även veta lite "bra att veta till nästa service" som inte är akut men behöver fixas, typ nån packning som inte var helt tät och sådär. Dom fick även laga min bil när turbon rasade 2 mån efter service :meh: Inga problem där heller, bra kontakt och fick dessutom bilen hemkörd :up: Firman ligger ca 3 mil utanför stan.
 
Bengan uppfann jag för att hindra @MacGyver från att komma farande och berätta hur man blandar vätskor till bilen av svagdricka, t-röd samt en hemlig komponent som han fått tips om av sin kompis i ryska kontraspionaget, och hur man gör egna filter av ett par cykelslangar och några stuvbitar heltäckningsmatta ;)
Fel-fel-fel, det var Litauiska kontraspionagets mek som tipsade mig och filtren måste innehålla en ask topz och tätas med fogskum och gummi-gutta. :p


Ett olje och filterbyte ska inte ta mer än max en timma inräknat tiden att hämta filter och olja, ska alla filter bytas så lägg på en halvtimma till. Oljesugen jobbar ju medans man byter filter så att söla som man gjorde förr i tiden gör man inte längre, inte ens jag och då faller ju den arbetstiden bort.
 
Jag behöver kolla om det jag får via verkstaden täcker mindre än det jag redan har.
Den täcker nog mindre.
Det är t.ex. ingen hyrbil i den.
Men det är den enda assistans som jag kan få på en så gammal lastbilsregistrerad bil.
Då så kommer den i alla fall undan om den råkar stanna, vilket verkar osannolikt med den bilen.
Den är redigt ihopsatt av sin förra ägare kan jag intyga.
 
1700:- någonting tror jag.
Skoda märkesverkstad.
Olja, filter, luftfilter allmän kontroll och en ettårig assistansservice.
Nu på morgonen så skall jag hämta bilen.
3000:- kostar det.
Förutom service så har den då fått avgassystemet upphängt med riktig upphängning i stället för mina bettringar.
Och bakhjulslagren justerade.
Så nu slutar det nog skramla och svassa i bak.
 
update: lämnade in bilen för en timme sen och hann kika lite snabbt på specifikationen: 4300 för servicen. ....och så den lilla nätta kostnaden på 12000 -byte av vindruta. Jag tackar gud för att jag har glasförsäkring.
 
Jag har för mig att vi betalade kring 5 000 när vi gjorde stor service senast. Vi har en hyfsat ny Toyota och vänder oss alltid till märkesverkstaden. Jag har inte hittat någon som är billigare men framförallt är de helt otroligt serviceinriktade. Jag tyckte att BMW i Göteborg var bra (när jag körde sådan bil) men de här är i en klass för sig.
 
Fel-fel-fel, det var Litauiska kontraspionagets mek som tipsade mig och filtren måste innehålla en ask topz och tätas med fogskum och gummi-gutta. :p


Ett olje och filterbyte ska inte ta mer än max en timma inräknat tiden att hämta filter och olja, ska alla filter bytas så lägg på en halvtimma till. Oljesugen jobbar ju medans man byter filter så att söla som man gjorde förr i tiden gör man inte längre, inte ens jag och då faller ju den arbetstiden bort.
Litauen? Fasen, jag ber om ursäkt :bow::D

Att jag missade fogskummet och den skiten får vi nog skylla på att jag har tummen mitt i näven :o
 

Liknande trådar

Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 871
Senast: Migo
·
Fordon Varför är det så svårt att hitta priser på bilservice på nätet innan man bokar tid? Jag behöver serva min nyinköpta bil, den förra...
Svar
8
· Visningar
594
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 285
Senast: hastflicka
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 559
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp