Bukefalos 28 år!

Priser på betäckningar??

K

KESO

Hur sätter man ett pris på en betäckning?
Vad ska man tänka på när man ska bestämma ett pris på sin hingst??
Finns det några kriterier som ska fyllas om man ska kunna ta t.ex. lite dyrare priser??
Vad ska man som stoägare tänka på om man kanske tycker att en häst är lite dyr att betäcka med??

Tacksam för svar/ En nyfiken en :D
 
Man får jämföra sin hingst med andras helt enkelt...och se vad de ligger på marknadsmässigt.Man får jämföra med härstamning,prestationer och avkommor. :D ;)

Ett pris som är "lagom" är alltid bäst...dvs att man säkrar att man verkligen får fram avkommor till sin hingst...utan att för den del avla avkommor som ska reas ut pga av mångfalden utav dem. :D

Att använda sej av att ta ett något dyrare pris skall man ju givetvis göra om man har en hingst som visat prestation utöver det vanliga i tidig ålder(men då menar jag en superhäst!!) och även för hingstar med väldokumenterad härstamning som har avkommor som lever upp till topp-nivå. :D

Stoägare väljer ju förstås med att väga pengar(kostnad) gentemot möjligt avelsresultat...alla vill ju åtminstone kunna sälja sina föl så att ekonomin går runt.(Host...det gör det ju aldrig ändå).Har jag glömt något!?!

Som vanligt så är det tillgång och efterfrågan som styr. ;)
 
En ung, omeriterad och okänd hingst måste rimligen vara billigare att använda för nya ston än en äldre, välmeriterad hingst.

Det är en fördel om den är exteriörbedömd (nu vet jag ju att Du har en arab, så vi talar om araber nu) på avelsvärdering (som ju är ett måste) och utställning.

Sedan skall (jag skriver skall med vilje!) den meriteras i någon bruksgren (galopp, körning, ridning).

Avkommebedömning har vi ännu inte i arabuppfödning, i alla fall inte officiellt utarbetat från SAHF, men görs ju ändå. Så avkommor är alltid bra att visa upp.

Så en maiden-hingst som skall ut i avelsboxen bör alltså vara billig, men inte för billig förståss för då är risken stor att ingen använder den alls.
Ett bra alternativ för en ung, oprövad hingst är att första året låta honom betäcka enbart ägarens sto för att se om det är något att ha i avelsboxen ö.h.t. Gärna ston med lite olika uteseende och stammar för att se vad som tänkas kan gå bra.

Lagom är bäst....men vad som är lagom är ju lite blandat. Du får höra Dig för vad arabhingstägarna tar för hingstar i olika åldrar i betäckningsavgifter. D.v.s. de som vill lämna ut dessa uppgifter. Det är en del som har s.k. private treaty och då innebär detta att det beror på vem som kommer med vilka ston till hingsten. D.v.s. det kan vara olika priser beroende på vem man är och vilket/vilka ston man har.


Bra att tänka på är att SH tar ut en stoavgift av hingstägaren i samband med att språngrullan lämnas in på hösten. Det är lite olika vad denna ligger på men runt 200:- inkl. moms. Dessa pengar går oavkortat via ARAB till SH, så Du som hingstägare håller bara på dessa pengar tills dess att ARAB skickar faktura på dem. Sedan skickar ARAB dem vidare till SH.

En betäckningslicens för arabhingst för betäckning med egna ston kostar 1250:- inkl. moms och är en ENGÅNGSAVGIFT.
En betäckningslicens för arabhingst för betäckning med främmande ston kostar 1500:- inkl. moms ÅRLIGEN.
Detta måste Du också räkna in i DIna avgifter givetvis.

Uppstallning varierar kolossalt och beror på vilka faciliteter man har.

Hmm, ja det var vad jag kom på nu......Återkommer om jag kommer på mer.... :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Blyger
·
Fritid Vill ha massvis av tips var jag och en till person kan resa. Har fundering på en kryssning längre än 24h, så någon kryssning eller nått...
2
Svar
35
· Visningar
1 399
Senast: lykke
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 104
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 745
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp