Prissätta sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wingil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 986
W

wingil

Ska sälja min Keiffer Aachen nu. Inköpt i september och använd typ 4-5 gånger. Aldrig omvärmd eller så och jättefräsch, inga märken eller så på sadeln. Bara sadeln kostar 11 000:- ny och nu kommer ju stigbyglar, stigläder, sadelgjord, nytt schabrak och padd ingå.. Så vad fan är rimligt att begära? :crazy: Har sååå svårt att sätta pris.

Sv: Prissätta sadel?

Kan man verkligen få så mycket för den?

Glöm det, inte en chans i havet att nån betalar så mkt, då måste h*n vara väldigt korkad iaf..... En sadel sjunker nästan 5000 i pris bara man sätter stigläder och gjord på den... Om inte sadeln är betydligt billigare än en ny så köper dom en annan, eller en helt ny. Tyvärr är det köpars marknad! :(

Jag har sålt två nästan nya sadlar, förlorat 5000 på den ena och 7000 på den andra (och där ingick även Prestige stigläder värda 1000).

Tror du har Tur om du får ut mer än 7000.... Att tillbehör ingår brukar inte höja priset, det vill köparen att ska ingå kostnadsfritt... :crazy:

Okej. Jag skrev 8000 i annonsen men skrev även BVSA så man kan pruta den lite.. tyckte jag var ok?

Ja det låter bra. Då har du lite prutmån, folk brukar bli mer nöjda om dom lyckas pruta lite.. :p

Men om den ser helt ny ut kan man ju skriva nåt i stil med "endast provad" och har man dyra tillbehör för ett par tusenlappar som man skänker med skriver man det i annonsen. Och skriver man 10 000 och de prutar 2 000 tror dom att dom ahr gjort en bra affär. För sätter man priset på 8 vill dom ju pruta ner till 7 eller så... Då har man tappat en tusenlapp till.
Sen var ju dina sadlar mkt dyrare än en Kieffer (det är väl Pessoan och Passieren du pratar om?) och en dyr sadel sjunker mer i pengar men procenten är ju densamma. Din Passier var ju nästan dubbelt så dyr som Kieffern, så då kommer den ju sjunka mer i pengavärde.

Beror ju på hur snabbt och gärna hon vill sälja, men faktum är att det för dom flesta nog känns mer lockande med en helt ny sadel, och är den begagnade bara 1000kr billigare så är det såpass lite avslag att dom lika gärna köper en ny!!

På min lokala ridsportbutike brukar jag få 10% på Allt jag köper, och det är inte alls ovanligt.

Jag skulle inte ens besvära mig med att läsa en annons där priset ligger så nära nypris.

Men det beror ju lite på vart man bor också... Alla har ju inte tillgång till ridsportbutiker utan är tvungna att skicka efter sadlar eller åka 30 mil. Och hittar man en begagnad som är "endast provad" (som det så fint heter) med bra tillbehör (typ kwickout eller sprenger stigbyglar, dyra läder, osv) så finns det nog flera som hade svarat på annonsen.

Jag som säljer min Globus för 2 000 under nypris och den är 1½ år gammal har fått MÅNGA intresserade. Och den är väl egentligen såld (hon ville betala av) men jag ahr annonsen ute nu igen för att se om någon kan köpa den nu, för jag vill ha in pengarna.
Jag säljer dessutom utan tillbehör. Men ändå var det många som gav bud, dock valde jag att göra en deal med en tjej i stallet istället, för då slapp jag mecka med bussgods och skit..

Men du, den där sadeln du har, den kostade väl åtminstånde bara runt 9.000 kr?!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
457
Senast: WildHorse
·
Utrustning Jag slösar alldeles för mycket pengar på utrustning till mina hästar, MEN nu har tom jag sett för mycket!!!! Satt och tittade runt... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 036
Senast: prallan
·
Ekonomi & Juridik Jag har för ett par veckor sedan köpt en nya dressyrsadel till min häst. Äntligen hittade jag denna perfekta sadel och dessutom till...
Svar
6
· Visningar
2 087
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ung kille
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur