Extremt dyr utrustning?

Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag har aldrig sagt att man inte kan påverka, absolut inte.

Men det är inte heller hela facit i handen när det kommer till vilket prissumma vi handlar vår utrustning för.

Det är inte svart/vitt och mycket har att göra att många av oss köper det vi anser är värt det, prismässigt.
Jag kan ärligt säga och stå för att jag inte skulle kunna lägga 8.000:- på ett träns och även om jag hade kunnat så skulle jag också kunna vända på steken att kalla det lyxkonsumtion om man altså ska ta hänsyn till allas förhållanden eftersom att de finns de som inte ens har mat på bordet och då känns ett träns för 8.000:- väldigt löjligt helt plötsligt.

Marknaden är konstig, men jag tycker inte att man ska kritisera allt för hårt när det är mycket bakom prissättningarna som kan vara väldigt komplicerat. I min värld skulle det vara så att lokalproducerat = billigt, importerat osv = svindyrt men nu ser det ju inte ut så.
Sen också: Om vi köper lokalt så stödjer vi det lokala givietvis, men hjälper vi resten av världen och deras usla förhållanden som kanske råder för det?
Det är en svår nöt att knäcka.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Visst stödjer jag genom att veta att jag inte köper saker som är gjorda under tvivelaktiga och ofta farliga förhållande (för både naturen och meniskern) sedan spelar det ingen roll var det är tillverkat men mycket lättare att hålla koll ju närmare man är tillvärkaren och ju mindre mellanhänder.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Undersöker du alltid tillverkaren kritiskt då, kollar fakta och produktion eller går du efter prissättningen?

Jag vet nämligen att det finns varor/märken som kostar dyrt men där det finns massor av mellanhänder och högst tveksamt gällande om hur schysst själva produktionen ser ut.

Altså jag köper inte att dyrare vara = bättre, det är dumt att inbilla sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Lägger mest pengar på mig själv, sliter ut mina grejer tills jag verkligen måste ha nytt och lägger en större summa på grejerna då.

Känner mig som många skriver "inte välkommen i hästsportsvärlden". Har ej egen häst men rider i en riktigt gammal och hård sadel. Snackade med en tjej som skulle köpa ny sadel, inget fel med det, det behövs ibland. Senare säger hon, "ville bara ha en ny sadel". WHAAT!? Såklart betalade hennes föräldrar 20000 för en ny sadel när den gamla passar. Jojo, här sitter jag i en sadel 20 år gammal!

kan ju inte kräva av hästens ägare nya grejer när saker passar men vill absolut inte åka ut och tävla i dessa grejer. Träns och sadel matchar ej, ser riktigt ruttet ut men hästen dock otroligt fin.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

köp en passade sadel till din medryttarhäst då? många medryttare som gör det om dom får för hästens ägare. sadeln kan du ju ta med dig när du slutar på hästen.
 
Självklart vill man ha fina saker på sin häst och sig själv men för mig är inte priset och märket de viktigaste, de vigtigaste är att det är bra kvalité, passform och är snyggt, betalar man 400kr för det tränset så fine men aldrig att jag skulle betala upp till 8000kr. För mig skulle det börja svida vid 1000kr.
 
Köper inga dyra saker varken till mig eller hästen. Nu ska han få ett Bucas täcke i vinter, det första jag äger, men köpte det 2-300 billigare med.
Mina pengar går mest till dyrt foder ( hösilage)
 
Jag tittar på pris per användningstillfälle i ganska stor utsträckning.

Så när jag tittar på ett snyggt täcke, "att ha till fint" och det kostar 1000 kr så tänker jag "Och HUR många gånger kommer du att ha det tror du?". Pris/antal ggr = pris per användningstillfälle. Dvs som det är i nuläget så INTE tillräckligt många gånger för det ska vara prisvärt i min mening.

Ett utetäcke, 2000 kr. Samma fråga - men ett helt annat svar. Gissningsvis kommer hästen att ha täcket åtminstone i december - februari, dvs 90 dagar per år. Troligen fler, så vi säger 100 dagar per år. Det borde minst hålla i fem år (jag har inga marodörer). 5 år * 100 dagar = 500 användningstillfällen. 2000 kr/500 tillf = 4 kronor per gång det används. Inget som helst snack om saken - köp täcket det är prisvärt.

Sen ser jag ibland inte skogen för alla träden. Jag skulle köpa ny hjälm, ville inte lägga mer än 1500. Enda som passade var en hjälm för över 3000 kr. Jag tyckte redan innan att "aldrig jag lägger 3 - 5' på en hjälm, det är inte värt det". Nu hade jag ju ångest för jag tyckte den var för dyr, men samtidigt den enda som passade. Sen slår det mig, att få se nu det är den enskilt viktigaste utrustningsdetaljen i hela hästeriet. Livslängden utan fall är minst tre år. Om du räknar lite lågt och att du rider varannan dag, så blir det ungefär 180 dagar/per år. Gånger 3, dvs nästan 550 ggr. 3500/550 = drygt sex spänn per gång. Vad är problemet?

Sen köpte jag hjälmen ;P
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Har också haft ett par från Börjes som hade sjukt bra kvalitée för typ 200kr
Så jag håller med om att kvaliteten inte alltid är sämre för att det är billigare.
Men oftast tycker jag att de prylar som är snyggast kostar mer.


När man köper ärkessaker så ä det 2 saker som gör priset dyrare...
1 de som äger märket skall ha in del av kakan
2 fabriken ligger i ett land som ger sina anställa vettiga löner


Billigt märke är billigt för att

Man använder ett billigare läder ivissa fall konstäder ist,
Fabriken ligger i et lågavlönat land


jag köper heller billiga saker och mycket än få och dyrt=)

Hellre köper jag 10 shabrak på rea alt begagnat/märkeslös än 2 svindyra.
gillsr inte köp å längsamhället... beagnat är miljösmart=)
 
Jag tittar på pris per användningstillfälle i ganska stor utsträckning.

Så när jag tittar på ett snyggt täcke, "att ha till fint" och det kostar 1000 kr så tänker jag "Och HUR många gånger kommer du att ha det tror du?". Pris/antal ggr = pris per användningstillfälle. Dvs som det är i nuläget så INTE tillräckligt många gånger för det ska vara prisvärt i min mening.

Ett utetäcke, 2000 kr. Samma fråga - men ett helt annat svar. Gissningsvis kommer hästen att ha täcket åtminstone i december - februari, dvs 90 dagar per år. Troligen fler, så vi säger 100 dagar per år. Det borde minst hålla i fem år (jag har inga marodörer). 5 år * 100 dagar = 500 användningstillfällen. 2000 kr/500 tillf = 4 kronor per gång det används. Inget som helst snack om saken - köp täcket det är prisvärt.

Sen ser jag ibland inte skogen för alla träden. Jag skulle köpa ny hjälm, ville inte lägga mer än 1500. Enda som passade var en hjälm för över 3000 kr. Jag tyckte redan innan att "aldrig jag lägger 3 - 5' på en hjälm, det är inte värt det". Nu hade jag ju ångest för jag tyckte den var för dyr, men samtidigt den enda som passade. Sen slår det mig, att få se nu det är den enskilt viktigaste utrustningsdetaljen i hela hästeriet. Livslängden utan fall är minst tre år. Om du räknar lite lågt och att du rider varannan dag, så blir det ungefär 180 dagar/per år. Gånger 3, dvs nästan 550 ggr. 3500/550 = drygt sex spänn per gång. Vad är problemet?

Sen köpte jag hjälmen ;P
3 å för en hjälm? min förra var 10 år) funkade super=)
finns ställbara hjälmar för under 800 så man behöver inte köpa en för 3000.
 
3 å för en hjälm? min förra var 10 år) funkade super=)
finns ställbara hjälmar för under 800 så man behöver inte köpa en för 3000.

Man ska byta ut hjälmen om du inte visste det. Materialet åldras. Hur ofta beror på, men ingen tillverkare anger mer än 5 år. Så, en hjälm kan utmärkt väl HÅLLA i 10 år, men den SKYDDAR inte som den ska i 10 år =)

Det finns ställbara hjälmar ja - men inte heller de är gjorda för väldigt ovala huvuden. Dvs det var inget alternativ för mig. Tyvärr, för jag hade velat ha en sval lättviktshjälm egentligen, men det var bara att glömma.
 
För mig är det inte konstigt alls att köpa dyra saker till mig själv eller hästen. Jag har bara märkesprylar till oss båda. För det är mitt intresse. Jag gillar att ha fina saker (ja, jag tycker att Equline är betydligt mycket finare än Hööks). Jag jobbar med hästar och tillbringar i stort sätt all min fritid tillsammans med hästar på något sätt, så det är i princip det enda jag gör och prioriterar. Jag köper bara schabrak från Equline, har OS träns till hästen, KL och Pikeur kläder till mig själv. Jag gillar att vara fin och känner mig finare i dyrare kläder. Även om jag bara ska mocka, fodra eller borsta hästar vill känna mig fin.

När jag rider, har jag alltid pikétröja (på sommaren), stövlar, hjälm förstås, ett snyggt armband som matchar något klädesplagg, örhängen från LUC och matchar schabrak med ridbyxor eller tröja eller lindor. Håller mig till färgerna svart, brunt eller marinblått. Vitt vid finare tillfällen. Jag skulle aldrig ha skrika färger som turkost, snorgrönt, chockrosa eller lila när jag rider. Jag tycker att det är fult.

Vad andra har för grejer på sig och sin häst bryr jag mig inte om alls. Man får så klart ha vad man vill, även om jag som sagt tycker att det är skitfult med rosa benskydd eller gult schabrak. Man rider inte bättre för att man har fina saker, men det är för mig motiverande.

Men som sagt, för mig är det viktigt att ha dyra grejer och se fin ut. Man väljer vad man vill lägga sina pengar på, och jag väljer att lägga mina på fina dyra saker.
 
När jag skulle provrida min nuvarande medryttarhäst så var det en väldigt piffad tjej som stod och gjorde iordning sin häst samtidigt. Tjejen hade de mest moderiktiga på sin och hästens utrustning. Hon blir klar före oss och tar sin häst och går in i ridhuset. När vi har gjort iordning hästen ska "min" hästägare visa henne för mig så jag sätter mig och tittar. Kan givetvis inte undgå att se det piffiga ekipaget, de står still i mitten av ridhuset. Där står de en stund till hon styr hästen mot spåret, travar lite på halvös tygel, fattar galopp, fel galopp, på halvös tygel. Galopperar i fel galopp i ett halvt varv tills hon styr in hästen mot mitten igen och ställer sig där i ca 5 min tills hon hoppar av och leder in hästen i stallet.
 
@prallan Så bara för att den piffiga tjejen hade fina grejor, red hon också dåligt, eller vad är det du vill ha sagt? Jag tror att det till stor utsträckning beror på var man bor hur man är klädd och hur man ser på det. Där jag bor har de flesta dyra saker, och dom rider helt okej också.

Att titta ner på folk med dyra saker är lika fel som att se ner på folk med billig utrustning.
 
Jag taggade inte dig, det har inte med dig att göra, det var baraen anekdot som har med dyr utrustning att göra, sen får du tolka det som du vill :) Det ser dock ganska fånigt ut om man är superpiffad och rider dåligt, fånigare än om man skulle sitta i jeans och jofahjälm, för då skulle ingen ha tänkt på hur hen red. Så reagerar jag iaf, men jag kanske är unik :)
 
Jag tycker att det är riktigt tråkigt med folk som ser mer på människor med billiga saker...
När jag hopptränade för några år sen fick jag höra två ponnymammor viska bakom min rygg när jag hoppade. Bland annat sa dom att jag hade en fet, oduglig ponny som bara hoppar för att den är för lat för att stanna eller inte hinner stanna. Att jag red dåligt och att min ponny förtjänade bättre. Att mina saker var billiga och att vi helt enkelt inte var mycket för världen. 2 veckor senare kom jag och min ponny 2a i stilhoppning av 26 stycken så det kan inte ha varit så illa. Men deras viskningar satte sig i huvudet på mig och jag visste att jag hade den billigaste utrustningen, min ponny var lite småtjock, hon stannade ibland och ibland gick det dåligt. Jag tyckte det var riktigt jobbigt att vara så "efter" i utrustningen och jag ville ha en ädlare ponny som nästa häst för att det är "finare". Jag kände mig inte välkommen i hästvärlden och det var inte lika kul. Sen någon gång köpte jag mina första "fina"hästsaker som kingsland schabrak, freejump stigbyglar, ps of Sweden träns och plötsligt så hör jag skitsnacket igen. Hon är bortskämd, hon får vad hon vill för sina föräldrar, tror hon att hon är något osv. Jag är bara helt ärligt trött på skitsnacket och att man aldrig kommer ifrån det. Antingen är man för fattig eller för rik, för ful eller för rik, för bra eller för dålig.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Om en vecka ska jag på min första meeting- super nervös! Jag är så nervös så att jag redan börjat skriva en packlista. Jag behöver...
Svar
1
· Visningar
1 206
Senast: tundra
·
Utrustning Hejsan! Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går...
Svar
19
· Visningar
1 528
Senast: Louiisee
·
M
Utrustning Jag har verkligen nollkoll på sadlar har aldrig köpt någon och har aldrig ens tänkt att det ska vara en hel vetenskap runt det hela...
Svar
2
· Visningar
973
Utrustning Vad är det dyraste ni har köpt i häst- och ryttarväg? Skriv Pris? Märke? Nöjd/missnöjd? och gärna bild också! :D Så vad är det...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
40 166
Senast: Laguna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp