Extremt dyr utrustning?

Sv: Extremt dyr utrustning?

Kl

Jag bryr mig inte ett dugg om vad folk köper eller inte köper, summor osv.

Däremot skulle jag personligen aldrig köpa träns ens över 1000-lappen för jag tycker att det är fånigt dyrt och att jag är av den inställningen, att jag hellre håller lite lägre prisklass men att det inte gör mig något om det inte håller alls så länge utan jag tar gärna att kunna byta ut/förnya och få variation på mina prylar. Så jag ser ingen fördel med ett träns som ska vara dyrt för att hålla i över 20 år för då har jag ändå hunnit tröttna på det/köpt nytt.

Jag är heller ingen märkesfantast och det beror allt som oftast på att jag faktiskt tycker att de flesta märkesprylar är så ofantligt fula/konstig design att jag inte rår mig på prylarna..och jag totalt avskyr att ha allt som alla andra har, därför håller jag min undan. Det tycker jag är vanligt hos de som föredrar märken, alla har samma och ingen har någon vidare unik eller egen stil - skittrist i mina ögon.

Jag bara älskar att hitta saker som är unikt/väldigt få andra har och det lyckas jag sällan med inom märkesramarna där det är skrikiga färger, stora fula loggor osv..Så för mig behöver det absolut inte bli bättre av att det är dyrt eller märkesvaror.
jag tycker att d e vansinne att köpa ett träna för 8000 men d finns en annan aspekt och d e att någon har fått jäkligt dåligt betalt för att knåpa ihop d billiga tränset. Materialet är säkert inte berett med medel som är snälla mot dem som ska arbeta med dessa och de har sannolikt dålig skyddsutrustning. Det är bättre att köpa ett dyrt träns av god kvalitet tillverkat under bra förhållanden än att köpa 10 höökaträns för 300 kr st.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

jag tycker att ett träns för 200kr är dyrt, men ett schabrak för 300kr eller ett par benskydd för 500kr är helt rimligt XD.

men 30 000kr för annat än en super duper måttad sadel eller beg transport är helt knäppt för mig.

men folk lägger pengar på vad de vill, man kanske ska börja sy upp special träns och sälja för en 5 siffrig summa ^_^, så tjänar man 29´920 kr ^_^ för de träns jag sytt har totalt kostat runt 80kr i materialet.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Det där är minst 4 månadslöner gör mig ^_^

Ngn som vill ha ett träns? Buke rabatt på 10% ($_$)
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Fast dömer man en annan människa bara för att man inte förstår?
Nej. Det var just det jag menade att man inte gör. Jag har ju ingen aning om vad andra personer grundar sina val och beslut på så jag kan inte tycka någonting om det. Det är upp till var och en. Jag köper det jag vill ha och så gör även du och alla andra. :)
Att man inte förstår är en sak, men inte dömer man för det.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

En av de Gp-ryttare och tränare vet jag sagt åt en mycket osäker elev att hen ser ut "som en jävla dåre till uteliggare" när hen red i thermobrallor en vinter. Det var inte på skämt utan för att trycka till. Jag hörde och såg själv..
Sånt är inte ok.
Men det försigår en hel del sånt i hästeriet.
Dock sägs det sällan av de riktigt kunniga. De är ödmjukare och säkrare i sg själv än så.


Vi har en väldigt välrenommerad tränare som ibland kommer till vårt stall, endel är i det närmaste religiösa för denna person. Jag red för henne förr men tycker att hon är så divig och översittare att jag skippade det så fort jag hittat en mer ödmjuk tränare. Synd fö då det är en väldigt duktig tränare, men jag vill inte ha ont i magen inför varje träning för att hon ska komma med gliringar...

Nåväl, härom veckan hade hon på ett mkt otrevligt och nedlåtande sätt påpekat en stallkamrats klädsel. Även att hästen var tjock (är en kallblodsras och inget smäckert halvblod - fö lite rund men inte värre än de flesta välgödda dressyrhästar). Till saken hört att denna är elev är den mest välmatchade och klädmässigt noggranna vi har i hela stallet. Hon blev ledsen såklart men nu har den tränaren en elev mindre...

Lite OT kanske men ibland undrar jag vad som händer med vissa tränare så fort de kommer upp sig i graderna. Är det ett måste att bete sig som en dryg diva och göra ner folk, bara för att man anser sig vara lite förmer. Vad vinner man på det liksom? Jag trodde man ville ha elever som betalade ens lön...
Jag har stött på det flera gånger förr och blir lika förvånad varje gång. Ska man som ryttare behöva känna sig som en mindre vetande människa bara för att man vill rida för en duktig tränare?
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

för de träns jag sytt har totalt kostat runt 80kr i materialet.

Fast det beror ju på vad man har för material också - 80:- är ungefär vad jag betalar enbart för spännena till de ridhuvudlag jag gjort ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

jag tycker att d e vansinne att köpa ett träna för 8000 men d finns en annan aspekt och d e att någon har fått jäkligt dåligt betalt för att knåpa ihop d billiga tränset. Materialet är säkert inte berett med medel som är snälla mot dem som ska arbeta med dessa och de har sannolikt dålig skyddsutrustning. Det är bättre att köpa ett dyrt träns av god kvalitet tillverkat under bra förhållanden än att köpa 10 höökaträns för 300 kr st.

Mycket kloka ord. Samtidigt skall man komma ihåg att alla låglöneländer i processen att bli ett i-land oftas börjar med förfärliga förhållanden för arbetarna som övergår till förbättrade förhållanden. Inte alltid men oftas.

Jag tycker inte alls att det är på något sätt konstigt att det finns varor i vår sport/hobby som är iögonfallande dyra. Jag tycker snarare att det är inspirerande.

// Vargen som köper det hon vill ha när lusten faller på. Dyrt, billigt eller begagnat. Det är syftet som styr inköpen, och lite köplust också såklart:p
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Nej. Det var just det jag menade att man inte gör. Jag har ju ingen aning om vad andra personer grundar sina val och beslut på så jag kan inte tycka någonting om det. Det är upp till var och en. Jag köper det jag vill ha och så gör även du och alla andra. :)
Att man inte förstår är en sak, men inte dömer man för det.

Jaha! Förstod inte det heller ;)
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Egentligen är det ju inte mer förfärligt att någon köper ett 8000kr-träns än att någon köper ett par skor från Gucci?

Vissa vill lägga mer pengar på prylar än andra :).
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Fast för mig finns det ingen garanti på att arbetsförhållanden mm är goda bara för att varan är lite "dyrare"..det kan vara lika illa ändå. Det kanske är vanligare vid budget ja, men ingen garanti.

Om man vänder på frågan: Vad är den största skillnaden tror ni då på ett dyrare träns tex? Kostar spännena mer, lädret (troligen dyrare process och kanske bättre läder men inte alltid), tråden, maskinerna, arbetskraft, frakter, tullavgifter osv.

I vissa fall går det faktiskt att se dessutom att budget är bättre i kvaliteten än det dyrare, så ibland undrar jag i alla fall vars den största skillnaden ligger.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Tja, jag reagerar likadant om någon köper ett par snordyra skor som om någon köper ett snordyrt schabrak ;)
Men nu handlar det ju om hästutrustning och inte designerskor.

Fast.. Om någon hade köpt Gucciskor för 8000 till sin häst hade jag nog börjat undra O_o
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag vet var mitt träns läder kommer ifrån Tärnsjö och uppsydd av en som gått utbildning där tråd och metaldelar vet jag inte vart det kommer ifrån och tränset gjort efter mina önskemål.

Pris lite mer än 5000kr.

Så visst kan man påverka mer än man tror.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

KL

8000 för ett träns är för mycket i min värld, men jag lägger nog gärna ett par(2000) tusen om det skulle knipa och jag verkligen behövde ett nytt träns. Men jag tycker att det brukar finnas fina träns i bra kvalité i spannet 800-1500. Jag ser det som en investering och använder tränsen tills de går sönder eller är utslitna så att man får skämmas - det senare har jag inte varit med om med något träns jag själv köpt. Men undviker kanske att åka på tävling med ett träns från 70talet... (ärvda)

Jag har minst lika svårt att förstå dem som tycker att det är ok att köpa ett nytt träns varje/vartannat år för 500 för att det är roligt att byta och få nytt med jämna mellanrum. Snacka om resursslöseri!!! Tänk på miljön och varifrån kommer djuren? samt som någon sa tidigare i tråden, vem gör alla dessa budgetträns?

Jag ser hellre att man köper bra kvalité och sen vårdar lädret och använder så länge som möjligt.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Så visst kan man påverka mer än man tror.

Absolut, men i min värld behöver det inte innebära att allt är bättre kring det som är dyrare utan det kan vara precis likadant, så för mig är det en dålig jämförelse.

Jag vet ett flertal, även mig själv som har utrustning där man kunnat jämföra budget mot dyrare där man uppenbart sett bättre kvalitet på budget i dessa fallen än det dyrare och då vill man ju gärna ifrågasätta sig varför och om det alltid är bättre.

Så jag är faktiskt kluven om man ser det från de aspekterna och sen har det ju visat sig flera gånger att det ligger en del skumma saker bakom större tillverkare eller "kvalitets" märken, så det är ingen garanti för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Iaf då min tränare gick sin utbildning på Strömsholm så lärde man ut att man värdesätter ridpassen mer om man också matchade och planerade sin och hästens utrustning och därmed också red bättre.

Jag tycker dock inte att det brukar vara så att alla som är välutbildade/har resultat är pissiga mot andra eller dömer folk efter vad de har på sig etc.
Men en del gör det tyvärr.

Själv hade jag en dag vid träning ny matchad outfit på mig, hästen hade nytt schabrak och matchande lindor, allt nyputsat och jag hade smink och kände mig så fin.
Tyvärr hade jag gylfen öppen. ;)
Tur att tränaren redan sett mig at my worst när jag bott där i perioder(i pyjamas, bakfull, sjuk etc). Och att hon skämtsamt kunde upplysa mig om min lilla fadäs.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Jag kan hålla med om att det finns snordyra grejer som är sisådär i materialet, för det gör det. Sedan jag började min utbildning och vande mig vid Tärnsjöläder (och jag är rätt kräsen när jag väljer mina hudar, dessutom) har jag grymt svårt att köpa färdiga lädersaker öht. För även om lädret känns ok, så känns det aldrig lika bra, även om prislappen i vissa fall varit välsaltad. Och ja, det gör mig lite ledsen, faktiskt. Däremot kan det vara så att det är skillnad i hur materialet används också. Jag har flertalet gånger klämt på träns på t.ex. Hööks, där sidstyckena helt tydligt varit gjorda i hals- eller bukläder - vilket är en säkerhetsrisk då det lädret mycket lättare töjer sig t.ex. En av orsakerna till att jag inte köper läder på nätet längre; två gånger har jag i krislägen köpt färdiga träns på nätshop det senaste året, och båda kommer att åka ut på annons igen vid nyår. Inte för att det är direkta fel på dem, för det är det faktiskt inte, men det är inte vad jag vill ha i kvalitet.

Men när det gäller arbetsförhållanden, var materialet kommer ifrån etc, då kan man faktiskt påverka en hel del. Vi har väldigt duktiga sadelmakare i Sverige, och jag tycker att vi bör värna om det hantverket och de duktiga hantverkare som finns. För om vi inte gör det, då försvinner de förr eller senare.
 
Sv: Extremt dyr utrustning?

Under min tid på ridgymnasiet drillades vi i samma lära. Att man måste vara prydlig och göra hästen rättvisa, eller hur man nu kallade det. Gör man sin häst fin kan man inte se ut som kattskit själv. Till viss del håller jag med, men jag tycker att hel och ren räcker. Orkar man inte matcha kan man hålla sig till en neutral basgarderob, då är det inte svårt att matcha och man slipper lägga tid på det... För min del har jag mer att göra i stallet än att sitta prydligt på hästen. Min klädsel har jag även på mig då jag gör iordning min häst samt gör stallsysslorna, jag har sällan en halvtimme över till att byta om och stajla mig inför ett ridpass. Så jag väljer kläder som fungerar i min vardag, och jag tränar på vardagar och har ingen hästskötare för att jag ska slippa skita ner mig inför träningen...
Samma var det på ridgymnasiet. Vi hade inte en minut över till annat men skulle vara propra och fina men samtidigt både skotta skit och fejja i stallet...

På åtminstone en av våra riksanläggningar är det tydligen också mer viktigt att vara snyggt klädd än praktiskt, när man tvingas rida i tunna ridstövlar trots vinter. Bara av princip. För mig har det då övergått till att vara rent löjligt. Det finns ett vitt spann mellan stiligt och slafsigt, man kan vara prydlig trots att man inte fryser. Och hur bra rider en stelfrusen ryttare - gör det hästen rättvisa?
Personligen tycker jag det hela blir löjligt när mer energi lägg på att dutta med utseendedetaljer än vad som läggs på praktiskt arbete som har nån funktion.

I fallet med tränaren jag nämnde var ryttaren inte ens slafsigt klädd. Utan välmatchad vad gäller klädsel och utrustning. Men färgerna föll inte tränaren i smaken och inte heller att ryttaren pga kyla red fram i dunväst. Löjligt och oprofessionellt tycker jag.
Men självklart gäller det inte alla tränare, tackolov. Men både en och tre och gemensamt för dem tycker jag ofta är att de är på en högre nivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Extremt dyr utrustning?

Absolut, men i min värld behöver det inte innebära att allt är bättre kring det som är dyrare utan det kan vara precis likadant, så för mig är det en dålig jämförelse.

Jag vet ett flertal, även mig själv som har utrustning där man kunnat jämföra budget mot dyrare där man uppenbart sett bättre kvalitet på budget i dessa fallen än det dyrare och då vill man ju gärna ifrågasätta sig varför och om det alltid är bättre.

Så jag är faktiskt kluven om man ser det från de aspekterna och sen har det ju visat sig flera gånger att det ligger en del skumma saker bakom större tillverkare eller "kvalitets" märken, så det är ingen garanti för mig.

Hur är detta ett svar på "så visst kan man påverka mer än man tror"?

Man kan tex välja att köpa ett träns av en sadelmakare här hemma som använder icke kromgarvat läder från tärnsjö. Då får man både kvalitet och gynnar såväl en sadelmakare samt ett av vad jag skulle tro är få kvarvarande svanska garverier och även uppfödarna av djuren vars skinn används.

http://www.limex.se/2011/08/25/studiebesok-pa-tarnsjo-garveri/
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Om en vecka ska jag på min första meeting- super nervös! Jag är så nervös så att jag redan börjat skriva en packlista. Jag behöver...
Svar
1
· Visningar
1 202
Senast: tundra
·
Utrustning Hejsan! Jag ska i höst köpa häst och känner att jag vill ha ny säkerhetsutrustning och även ridstövlar. Behöver något bra som inte går...
Svar
19
· Visningar
1 524
Senast: Louiisee
·
M
Utrustning Jag har verkligen nollkoll på sadlar har aldrig köpt någon och har aldrig ens tänkt att det ska vara en hel vetenskap runt det hela...
Svar
2
· Visningar
968
Utrustning Vad är det dyraste ni har köpt i häst- och ryttarväg? Skriv Pris? Märke? Nöjd/missnöjd? och gärna bild också! :D Så vad är det...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
40 119
Senast: Laguna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp