prob. m sluta för hand!tips?

B

**BORTTAGEN**

hej har problem med att lära min häst rörelsen sluta .
vi har klarat av öppnan för hand galant
men nu kommer problemen när jag gör som min tränare sade att jag skulle göra, blir hon jättestressad och bara springer iväg.
då jag ej har varken manege eller paddock använder jag stallväggen som hjälp i stället. hon sa att jag skulle pressa bogen mot väggen och då brukar hästarna svara med att flytta ut rumpan i stället detta fungerrar ej har någon något tips. tacksam för alla förslag
 
Jag går på ridbanan ca 2 m innanför spåret, alltid på hästens insida i bägge varven. När jag går med magen/blicken mot hästen böjer hon sig. När jag vänder mig framåt får jag öppna (inte så mycket, mer skuldran in) och när jag går baklänges får jag sluta. Ibland petar jag lite mitt där hals och skuldra möts för att få ökad böjning. Jag rör lite på innertygeln om hon slutar fokusera inåt, mot mig. Yttertygeln hänger lös.
De första gångerna blev det inte så stor böjning eller så mycket undertramp, först fattade hästen nog inte att jag menade något speciellt med att positionera kroppen på olika sätt när jag ledde henne, men så fort hon begrep att mitt sätt att positionera mig spelade nån roll (efter 3-4 ggr a 5 min) blev hon himla uppmärksam. Eftersom min häst har väldigt lätt för sluta bjöd hon snabbt på det, öppnorna är mycket mer rudimentära. Nu har jag ju en paddock som jag gör detta i, men eftersom jag inte använder mig av spåret skulle jag lika gärna kunna göra det på tex en grusväg. Lite godis att förstärka berömmet med kan heller aldrig skada. Undvik att bli 'yvig' i kroppsspråket. Om du blir frustrerad, gör något som hästen är duktig på, det lättar på spänningar för bägge parter!!!
Jag måste också säga att jag tycker det var en jäkligt korkad metod för att få hästen att göra sluta som din tränare föreslog. :mad: Den måste ju ha undrat varför ni försökte få den att knö upp i väggen...
 
Hmm...har också haft problem med häst som känner sig stressad av slutan. Han har också mkt svårt för rörelsen. Att pressa in bogen låter ju lite drastiskt, har fått lära mig att gå mot ett staket el dylikt och ställa hästen inåt och om det behövs därefter trycka lätt på halskotpelaren. Själv backar man. För oss funkar det endat om vi tar det mkt långsamt, steg för steg. Från början övade vi mest på att stanna efter varje steg så att man nångång hann berömma FÖRE innan man blev trampad på... Här finns en, vad jag tycker, bra beskrivning på hur det går till.
http://www.ridkonst.nu
Shasta
 
tack för tipsen skall prova dessa och se om det fungerar bättre
 
har haft samma problem och det återkommer men i miniformat sedan jag började med förvända slutor. Testa med att börja i öppna och ställa om henne utåt.

Jag ska är tanken succesivt återkomma till "vanliga" slutor, men det blev så stressigt för både henne och mig att jag var tvungen att gå en annan väg. ANnars hade det slutat i kaos.

Lycka till. Någon vänlig pedagog kan säkert förklara bättre hur du gör rent praktisk. Jag fick lära mig med tränarens hjälp. (Är obotlig praktiker, hopplös teoretiker!!)
 
min gamla passiga, superpåskjutande femgångsvalack :crazy: har haft enorm svårt för böjning överhuvudtaget, men efter jag började träna honom akademiskt så har han lossnat och mjuknat mkt, öppna funkar nu bra, både från marken och ryggen :). sluta däremot har vi inte riktigt fått till. kanske beror det på att han har svårt för att böja länden, kanske att han inte förstår, kanske jag som gör fel :confused:. det går att få till antydan till sluta om ja går några meter innanför spåret och vänder mig om och flyttar honom ut mot spåret genom att trycka litegrand på halskotepelaren. men när han är framme vid staketet så spänner han emot i halsen och rumpan åker tillbaka :crazy:. har prövat på massor av olika sätt, men det går inte att få till sluta utmed spåret, han förstår inte vad jag menar - men matte, varför fortsätter du att gå sådar, ja kan ju inte komma längre ut :confused:?

nu tränar jag en annan pålle, en fyrgångshingst som är super smidig :love:. honom funkar böjreflexen på direkt och rumpan och inner höft åker verkligen in när man går lite baklänges och ber honom flytta ut framdelen :), men det händer samma sak när man kommer till staketet, han spänner emot i halsen så rumpan åker ut igen :cry:.
vill gärna ha lite tips här :crazy:
 
Det är lite knepigt det där med slutan vid hand. Jag brukar se till att ha böjning och hålla kvar framdelen på spåret, handen på halsen där tygeln skulle vara vid ridning, så åker rumpan in av sig själv.

Hästar jag upplevt har problem med slutan, har problem med böjningen först och främst (styrkan i bakbenen kommer som andra svagheten hos hästen). Att de börjar strula när de dyker upp en yttervägg som bromsar upp när man tar sig från insidan av spåret och ut, kan vara att de har lagt sig på ytterbogen och det blir ju svårt att fortsätta med när det tar stopp åt det hållet. Bara för att hästen ska hålla kvar framdelen så får man inte peta iväg hästen på ytter bog. Är man för ivrig med att få till det kan det lätt hända att man förböjer hästen, vilket också kan leda till man man lägger den på ytterbogen.

Jag brukar se till att volten fungerar in till 6 meter och öppnan innan jag begär mycket i slutan. I början är jag glad för det lilla, får jag en svag böjning där rumpan åker in lite men synbart så får det duga. Hästen arbetar korrekt och stretar inte emot. När den klarar fler steg i svag böjning i sluta (fortfarande utan att streta emot) så vågar jag be om lite mer böjning, men då åter igen med färre steg. Vissa hästar har svårare för sluta än andra. En kompis häst verkligen stönade när man gick över till sluta och orkade bara ett par steg och sedan var det tvärstopp.

Det är mina erfarenheter, men det finns nog de som har andra i detta. Ibland verkar det finnas lika många varianter som det finns hästar. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 431
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 998
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 383
Senast: Silver Girl
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp