Bukefalos 28 år!

Problem att anställa (Utbruten från Medborgarlön)

Att i samband med mänsklig frihet lyfta fram just småföretagande som en sorts frihet eller rättighet, ser jag som utomordentligt marknadsliberalt. Det får vara någon måtta på överorden och symboliken.

Och därom är vi som sagt absolut inte det minsta överens.
 
Nej, det är inte en homogen grupp.Det finns stora klassklyftor även där, i vilka som behöver mer stöd för att komma över och förstå att saker är möjliga. Det är nånstans där det skaver, att småföretagare skulle vara något slags maktklass som aldrig kan behöva stöd och hjälp - för att de kallas företagare. Ditt senaste inlägg andas det. Några av de fattigaste människorna jag träffat har varit egenföretagare för övrigt.

Tre viktiga anledningar angav jag tidigare, varav arbetstillfällen är ett.
Ja, det finns ju en massa hopplösa företag som lever på sin företagare, istället för att företagaren lever på företaget. Det är ju bara ett av tecknen på att det inte är en organisationsform att ropa hurra över som sådan. En del saker är vettiga att göra i små företag, andra inte.

Jag vet ju inte, men jag inbillar mig att med en något annan syn på hela idén om att "starta eget" och "bli sin egen" och liknande, så skulle det finnas färre riktigt hopplösa små företag. Myten omkring är problematisk.
 
Nej, det är inte en homogen grupp.Det finns stora klassklyftor även där, i vilka som behöver mer stöd för att komma över och förstå att saker är möjliga. Det är nånstans där det skaver, att småföretagare skulle vara något slags maktklass som aldrig kan behöva stöd och hjälp - för att de kallas företagare. Ditt senaste inlägg andas det. Några av de fattigaste människorna jag träffat har varit egenföretagare för övrigt.

Tre viktiga anledningar angav jag tidigare, varav arbetstillfällen är ett.
Ingen har sagt att de inte behöver stöd och hjälp. De får ju massor av stöd och hjälp redan, ingen har sagt att det befintliga stödet ska bort. Men stöd och hjälp på nivån att staten ska ta över kostnader, ansvar och administration för de anställda tycker jag inte verkar rimligt. Jag tycker inte det framstår som en lämplig prioritering av skattemedel.
 
Eller så är kanske inte företag med 2-3 personer idealet, som vi ska försöka främja genom subventioner. Jag tror det är svårt för så små företag att vara bra arbetsgivare, så det kanske är som det ska vara om företag antingen är enmansföretag, eller har lite fler anställda. Det kanske är företagen med tio anställda man ska subventionera, så de kan anställa femton, istället för att hjälpa fem enmansföretag att anställa en person var.
Bra synpunkt, det är lättare för lite större småföretag att ha anställda som blir sjuka, sjukskrivna eller föräldralediga. Medan enmansföretag, som du kallar dem, kan stå och falla med en sjuk/ledig anställd. Man vågar väl knappt anställa tex en kvinna med partner av manligt kön pga risken att hon blir gravid, och man kan inte säga upp personen på grund av graviditet. Vilket är med all rätta. Och riskabelt för enmansföretagen. Så det är nog inte så dumt att det är ett stort steg till att anställa någon, man bör ha koll på vad som kan hända och vilken chansning det kan vara.

Tillägg: Ursäkta om någon annan har redan skrivit det, jag håller på att läsa tråden.
 
Vad som behövs vid en uppstart är ju olika för varje individ och verksamheter. Det är inget krav vid start av AB så det är ingen direkt kostnad för start av bolag. Startar du ex ett IT konsultbolag behöver du många gånger ingenting mer än en dator och telefon, vilket flertalet antagligen redan har. Mao ingen startkostnad.
Ska du starta ett åkeri ser det kanske annorlunda ut...

Med ett aktiekapital på 25 000 kr har du ju förbrukat halva aktiekapitalet bara genom inköp av dator och telefon och behöver göra kontrollbalansräkning redan innan du dragit igång verksamheten.

Om aktiekapitalet är förbrukat och man inte upprättar en kontrollbalansräkning så innebär det att styrelsen är ansvarig för bolagets skulder. Precis som man är ansvarig för sina egna skulder i en enskild firma.

Jag är skeptisk till att det ska gå att starta AB för lägre belopp än 50 000.
 
Jo, men samtidigt kan man inte se det som 19363672626 fattiga individer, men man kan göra antaganden på gruppnivå. Generella faktorer, beteenden och antaganden. Det är ju DET som är så coolt, att fast vi är individer finns dwt gemensamma nämnare.
Det är helt sant. Det jag vänder mig emot är att en person som är i x-situation kan säga "hur det faktiskt är" för det kan hen inte, hen kan säga hur det är för just hen.
 
Jo, för antingen är det möjligt att förstå hur någon annan än en själv har det, eller också inte.

Nej, det är ju absolut inte poängen i diskussionen. Poängen är att man kan skapa sig förståelse för en situation eller hur någon har det. Därigenom kan man också dra generella slutsatser av en grupp. Men att påstå att man "vet", då krävs det i mina ögon också egen erfarenhet. Återigen så återkommer vi nog till att det kanske mest är en retorisk fråga.

Det är inte alls så svartvitt som du föreställer det.
 
Med ett aktiekapital på 25 000 kr har du ju förbrukat halva aktiekapitalet bara genom inköp av dator och telefon och behöver göra kontrollbalansräkning redan innan du dragit igång verksamheten.

Om aktiekapitalet är förbrukat och man inte upprättar en kontrollbalansräkning så innebär det att styrelsen är ansvarig för bolagets skulder. Precis som man är ansvarig för sina egna skulder i en enskild firma.

Jag är skeptisk till att det ska gå att starta AB för lägre belopp än 50 000.
Det spelar ju e.g inte någon roll vad du och jag tycker om aktiekapitalet, det ska sänkas :)
 
borde inte jordbruk vara ypperligt att ha som AB? :o
Det finns en lång historik, som förklara orsakssambanden, för varför jordbruksmark ägs av fysiska personer och inte juridiska personer (bolag oavsett bolagsform).
För att förenkla så handlar det om värna landets försörjning av mat och timmer till den egna befolkningen.

Om utländska investerare fritt skulle kunna lägga rabarber på huvuddelen av "vår" bästs jordbruksmark, då finns det stor risk att maten blir dyrare, att enbart de lönsammaste grödorna odlas för export, att väldigt få bolag äger marken, och att de får ett (för) stort inflytande på markanvändningen, för den delen odlar skog istället för mat...
 
AB får inte äga mark vilket betyder att man ändå måste ha en enskild firma.

Om AB:et arrenderar fastigheten kan väl jord- eller skogsbruket bedrivas i aktiebolaget? Ägaren till fastigheten måste deklarera för arrendet som näringsverksamhet men någon särskild registrering för näringsverksamhet behövs väl inte?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp