problem hast tung i handen, tips pa att ga vidare

L

lovelylace

Hejsan, jag har en fullblods korsning som kom till mig for ett ar sen for att hon var farlig och hade forosakat en hel del olyckor, nagra rickitigt rejala...Hon kom till mig i mars forra aret, hon hade en vana att ga upp pa bakbenen, och ga over ibland, hon vagrade att ga framat, bade nar ledd och riden, hon skyggar valdsamt for minsta lilla, kunde inte lastas, bara kastade sig bakat, hon var lite farlig is stallet eftersom hon inte hade nagan respekt for ditt personliga space...kan inte bli skodd etc
Jag borjade med mycket grund arbete, men tyvarr brot hon sitt pedal bone (vet inte namnet for detta pa svenska) i april....
Hon borjade komma tillbaka i arbete i November och vi jobbade bara med tomkorning, och mer mark arbete, hon ar numera okej att hantera i stallet, latt och lasta, och hon har slutat stegra sig, sa lange man har henne tankandes framat, och nar man ser tenbdenserna sa far man driva pa bakifran och da loser sig situationen...
Hon kan fortfarande skygga valdsamnt ibland, men har jag henne i en lang och lag form nar jag har henne pa linjerna och hela tiden tanker pa framatbjudning och mycket omvaxling sa hon inte hinner tanka sa mycket, brukar vi fa ganska bra arbete med en lugn och koncentrerad hast. I lordags red jag henne for forsta gangen, och wow, vilken skillnad, hon ar mycket mer framat tankande, ingen giraff hals, bakbenen hanger med, och bara en liten skyggning, vilket var ok, hjort i buskarna....
MEN, hon verkar krava ganska mycket stod i tyglarna, hon ar en valdigt osaker hast i storsta allmanhet, och jag lat henne forst hitta stodet framst fran yttertygeln och gradually forsokte jag latta pa stodet sa hon kunde hitta sin egen form, men tar jag bort det for fort eller for lange borjar hon stressa omedelbart...
Min tanke var att eftersom hon kan vara farlig nar hon borjar bli osaker ( hon har brutit ryggen pa en tjej, krossat hoftbenet pa en annan...) sa lat jag henne ha stodet och formodeligen tryggheten dar forsta gangen jag red henne, men ideen ar ju inte ha en hast som hanger pa yttertygeln:confused: .....det ar klart att det far ta sin tid, men ska jag overhuvudtaget lata henne soka stod dar, och hon hanger pa ganska ordentligt...
Den har hasten har inte haft det sa roligt, hon kommer fran Ireland och ar en valdigt bra hopphast, men har blivit upphallen valdight hart i framdelen och har ocksa blivit valdigt misshandlad, arr lite har och dar fran sporrar, hon har valdigt lite fortroende for manniskor men har borjat lita pa mig....hon har bra gangarter och bra tempo och balans och jag hoppas att kunna ta henne upp till medium level dressage, kanske till och med advanced, vet inte riktigt vad det skulle kunna vara i svenska test nivaer....
Jag tranar varje helg och min instruktor tycker att hon ska fa ta stod och trygghet an sa lange, och med tiden nar hon har mer sjalfortroende sa kan vi fa henne att bara sig sjalv mer...vill bara se vad svenska dressyr ryttare tycker om det hela...:bow:
 
Sv: problem hast tung i handen, tips pa att ga vidare

Låt henne fortsätta ha stödet, men gör halvhalter ganska ofta. När hon själv lättar lite i munnen (med en tanke uppåt/framåt) då lättar du på handen (= ger henne eftergift som beröm). På det sättet så får du henne att förstå att hon har gjort rätt och hon kommer att söka sig dit (till det lättare stödet), oftare och oftare, och under längre och längre tid, ju starkare hon blir. Efter några halvhalter (i början efter minsta lilla framsteg) med fin kommunikation med hästen, så föreslår jag skrittpauser på lång tygel, ofta.
 
Sv: problem hast tung i handen, tips pa att ga vidare

equiform, det ar lite sa jag hade tankt mig ocksa, halvhalterna ar for tillfallet inte sa jatte sofistikerade, det ar nastan som an overgang till skritt, men hon har inte riktigt blivid skolad i halvhalter sa dom kommer nog bli mer subtle sa smaningom, nar jag red henne den andra gangen pa sondagen, sa jobbade vi mer pa det och hon blev lite lattera i handen mot slutet...

jag ber om halvhalterna mest genom sits och yttertygel...

on soker sig ocksa ner och framat med handen, nar hon fragar efter mer tygel pa detta satt sa ger jag efter....och later henne fa mer tygel, det ar inte sa att jag vill att hon ska snatcha tyglarna ur handen pa mig, men for henne ar det sa ovanligt att hon vill soka den langa laga formen att jag vill uppmuntra detta...ar jag inne pa ratt spar?
 
Sv: problem hast tung i handen, tips pa att ga vidare

Du har kommit lågnt på en misshandlad häst...det är att gratulera !

Hej förresten och kul med långväga besök :)

Tycker oxå att det är positivt med stödet men skulle prova att driva med skänkeln och sedan ta en halvhalt med sätet- och lätta, ge eftergift- rida fram igen men du borde till största del rida lätt så hon enklare kan stärka sin överlinje.

Övergångar ....övergångar...övergångar !! Undvik att harva i samma gångart och tempo.
Likväl stå i lätt sits till en början i galopp- gärna ute och bara få vara häst en tid. Ha inte för bråttom.

När du skriver yttertygeln så förstår jag att du rider på böjt spår- du skriver att du ridit henne första gången i lördags och jag tycker att du borde rida ut och rakt fram i minst en månad innan du rider på böjt spår.
 
Sv: problem hast tung i handen, tips pa att ga vidare

jag forstar vad du menar med att inte rida pa bojt spar....
problem- jag har haft den har hasten pa tva olika stall och hennes agare pa tre, I alla olika maneger hasten har haft problem med en sida eller ett horn, "a spooky corner" dar hon skyggar, eller vagrar point blank att ga i narheten...

Vad jag har gjort under hosten ar att jobba med henne i handen eller ha henne med ett ho nat och rykta henne tillsammans med hennes stall kompis pa den laskiga sidan, vi har tittat och nosat men hon ar fortfarande valdigt osaker...jag har en yta som ar ca 20 by 30 metres som ar "safe" nu (efter tre manader):( ideen var att jag kunde borja rida henne har och forhoppningsvis kan hon sa smaningom ta sin trygghet fran ryttaren och vaga sig ner pa den laskiga sidan...jag jobbar fortfarande mest pa linorna, personligen har jag valdigt bra erfarenhet av nervosa hastar som har byggt sjalfortroende och framatbjudning pa linor....
sa tills dess har jag inte riktigt plats att bara rida rakt...eller rattare sagt vi ar inte riktigt modiga an...

att rida ut....vi har varan egen lilla skog som jag kan ta henne ut i, det ar relativt sakert, hon har lite problem att koncentrera sig pa mig ute i skogen dock och jag far en ganska tense hast som har latt att ga upp pa bakbenen snurra runt och skena tillbaka till stallet...hittills har det inte hant med mig, men vi bygger up her comfort zone valdigt langsamt och forsiktigt.
Ga ut pa vagar ar inte att tanka pa an, hysterisk radd for trafik, men vi jobbar pa det och kan nu till och med ga forbi en bil som har motorn pa:banana:

Min instruktor har ar av den uppfattningen att hon ar osaker for att hon inte riktigt ar "on the aids" pa hjalperna, och med mer skolning sa kommer hon bli mer saker...tanken ar att jag kan rida henne en gang i veckan och ha henne pa linorna resten av tiden, och forhoppningsvis kan vi oka varan safe zone med tiden....hon ar en valdigt kravande hast, pa mer an ett satt, men the rewards are fantastic.....:love:
 
Sv: problem hast tung i handen, tips pa att ga vidare

ahh bara saga, hela september och oktober sa levde hon ute, och bara kom in for hennes dagliga handling sessions, dvs, hon fick sitt foder, vid eller sa smaningom pa trailern, sa nu har trailern blivit ett favoritstalle, och hon lastar sig sjalv pa kommandot, "load" men annars var hon ute och bara va hast...
 
Sv: problem hast tung i handen, tips pa att ga vidare

Jag vet vad det betyder när man får framgångar med en såkallad problemhäst.
Dessvärre är det svårt att råda dig något eftersom hästen inte är trygg. Där har du kommit lågnt men du har en bit kvar.

Det är posetivt- som du skriver att nu hästen söker sig neråt-framåt men att hon blir tung i handen låter för mig att hon inte bär sig bak.

Att aktivera bak med skänkeln först- sen halvhalt på halvhalt på halvhalt.
Det finns en risk att ge henne tygeln- att hon går på bogarna bara så aktivera !

All lycka...och berätta gärna hur det går för er.
 
Sv: problem hast tung i handen, tips pa att ga vidare

Jag håller med DM något. Hon får inte ta tyglarna ur handen på dig, även om hon ber snällt. Vad jag menar är att du ska ge efter en sekund när hon ger efter, d v s när trycket i din hand minskar (= och troligtvis undertrampet ökar). Du kan släppa på båda tyglarna och styra med "ytter skänkel och inner sittben istället (på volten)". (Vi är ju ute efter självbärighet - befäst denna hjälpstyrning i skritt först.)

När du sedan skapar kontakt igen så skulle jag nöja mig med att hon kanske inte ligger på riktigt lika hårt som innan halvhalten (viktigast är att trycket inte blir hårdare än innan).

Sedan saktar du av till skritt och ger henne lång tygel. (Vill hon sträcka på halsen så lägg det på minnet, men det är du som ger henne lång tygel, så fort som du är färdig med övningen/när hon ligger hyfsat rätt i handen.)
 
Sv: problem hast tung i handen, tips pa att ga vidare

du har sa ratt, tryggheten ar vad vi jobbar pa dagligen, aven om det ar bara att ga ut pa en promenad med mig och titta pa laskiga saker, och fa ta sin tid att nosa och kolla laget...det ar tidskravande men valdigt satisfying...

i gar hade vi 15 cms sno har , valdigt ovanligt, sa vi gick ut pa en liten ridtur och faktiskt vagade oss ifran stallet sjalva...annars har hon vagrat att ga framat och gar garna upp pa bakbenen...men jag lyckades fa lite framatbjudning, ska verkligen lagga pa minnet vad ni har sagt...
hur satter man upp bilder, jag har nagra fran forsta gangen jag red henne efter det langa avbrottet, detta var i sondags...
jag skulle kanske kunna satta upp dom har?
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 226
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 389
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: Rosett
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 916
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp