Problem med hund och bebis

Uppfödaren kan ha kontakter så bolla med denna.
Har du funderat på Hundstallet? De är ju makalöst duktiga på att hitta rätt hem till rätt hund. Kontakta dem och ta ett samtal till att börja med.

Lycka till :heart

Förmedlar hundstallet omplacering även "privat" på något sätt, alltså så att hunden åker direkt från sitt hem till sitt nya? För jag tror jag hellre avlivar än att han ska sitta själv i en box på ett nytt ställe med nya hundar runtom en tid, det skulle vara elakt mot honom. :(
 
Förmedlar hundstallet omplacering även "privat" på något sätt, alltså så att hunden åker direkt från sitt hem till sitt nya? För jag tror jag hellre avlivar än att han ska sitta själv i en box på ett nytt ställe med nya hundar runtom en tid, det skulle vara elakt mot honom. :(
Jag ser rätt många privata omplaceringar hos dem, men de säger sig också vara restriktiva med dem.

Jag tror dock att de måste få in hunden för att omplacera den, de brukar skriva ”den kom till oss som privat omplacering” eller något liknande. Och det brukar låta som deras egna upplevelser av hunden när de beskriver den.

Men du kan ju alltid höra med dem, och fråga hur de brukar göra med hundar som inte bedöms klara box med andra hundar intill. Det borde ju vara ett inte ovanligt problem.
 
Tänk på att hunden känner av er. Nu utgår jag från min man.
Om husse sitter i soffan med en bäbis och bäbis börjar pipa. Hur reagerar husse? Med självsäkerhet? Lugnt och fint. Eller blir han som min man i början, osäker, obekväm - och det syntes kan jag säga. Och hunden ser bäbisen som den som ställer till det för husse.
Hur gör ni när hunden reagerar?
Ni har ju hunden kvar ett tag till antar jag? Har ni tänkt på att köpa dom där lugnande doftmojängerna?
 
@Luff Husse är inte obekväm när bebisen piper, inte jag heller. Eller ja, jag antar att man blir det nu om hunden ligger nära eftersom man vet att det är ett spänt läge. Det känns ju inte vidare harmoniskt hemma om man säger så.

När hunden spänner ögonen i honom eller vill till bebisen säger vi lugnt Nej, gå ner/gå bort och pekar. Berömmer om han gör så.

När han nafsat har vi sagt ett skarpt NEJ och sedan försökt avdramatisera.

Vi testade feromoner för några år sedan och det gav ingen effekt då.
 
@Luff Husse är inte obekväm när bebisen piper, inte jag heller. Eller ja, jag antar att man blir det nu om hunden ligger nära eftersom man vet att det är ett spänt läge. Det känns ju inte vidare harmoniskt hemma om man säger så.

När hunden spänner ögonen i honom eller vill till bebisen säger vi lugnt Nej, gå ner/gå bort och pekar. Berömmer om han gör så.

När han nafsat har vi sagt ett skarpt NEJ och sedan försökt avdramatisera.

Vi testade feromoner för några år sedan och det gav ingen effekt då.
Men måste hunden vara med erhela tiden då? Gränsa av ett rum med kompostgaller tycker jag.
 
Förmedlar hundstallet omplacering även "privat" på något sätt, alltså så att hunden åker direkt från sitt hem till sitt nya? För jag tror jag hellre avlivar än att han ska sitta själv i en box på ett nytt ställe med nya hundar runtom en tid, det skulle vara elakt mot honom. :(

Vet ej men ring och hör med dem vad de kan göra.
 
Nu är jag frånåkt igen. :D Är det därför man skärmar av? Jag trodde att det var för att hålla isär, helt enkelt, inte som sanktion mot hunden.
Funkar med de mesta flockdjur. Sen måste man ju vara en schysst typ och inte låta hunden/djuret bli utfryst och sitta där för tid o evighet. Men om en hund i det vilda visar aggression mot valpar så kan du själv tänka dig att tiken inte låter den hunden vara i närheten. Gör som du är tillsagd eller försvinn....Dom flesta hundar väntar på sin matte/husses godkännande av vad dom pysslar med när dom är osäkra. Då får man ju ge dom den styrningen.
 
Funkar med de mesta flockdjur. Sen måste man ju vara en schysst typ och inte låta hunden/djuret bli utfryst och sitta där för tid o evighet. Men om en hund i det vilda visar aggression mot valpar så kan du själv tänka dig att tiken inte låter den hunden vara i närheten. Gör som du är tillsagd eller försvinn....Dom flesta hundar väntar på sin matte/husses godkännande av vad dom pysslar med när dom är osäkra. Då får man ju ge dom den styrningen.
Ok, fattar hur du tänker, även om jag tycker utfrysning verkar vara en lurig grej, det gäller ju att den uteslutna förstår varför.

Jag hade bara aldrig tänkt på kompostgaller som annat än hålla isär när man behöver hålla isär.
 
Ok, fattar hur du tänker, även om jag tycker utfrysning verkar vara en lurig grej, det gäller ju att den uteslutna förstår varför.

Jag hade bara aldrig tänkt på kompostgaller som annat än hålla isär när man behöver hålla isär.
Hunden uppfattar det definitivt som ett straff att inte vara med. Just därför anser inte jag att det är någon bra lösning att ta till. Jag ser inte straff som något trevligt sätt att lära någon något. Det finns så många andra bättre sätt. Sedan kan en hund behöva få vara ifred i vissa situationer och då kan att skärma av vara det bästa för just den individen i just den situationen men ger man sig på sådant så gäller det verkligen att man kan läsa sin hund.

Ingen vill väl (hoppas jag) att hunden ska se det som ett straff att vara ensam hemma för det ska det ju inte vara. Därför skulle jag vara väldigt försiktig med att skärma av hunden från övriga flocken. Det kan bli så fel så fel.
 
Hunden fattar ATT den blir utfryst, och den kommer garanterat se kopplingen att det var sen bebisen kom den blev det. Hunden fattat däremot knappast VARFÖR den blev utfryst. Hunden förstår inte varför ett beteende som av människan är aggressivt och oönskat men som i hundvärlden inte är någon big deal leder till att den får sitta i köket.

Jag skulle se risken att hunden gör kopplingen "bebisen kom och nu får jag inte vara med" som mycket stor.

Jag skulle avskärma. För allas säkerhet. Och Pronto se till att hitta en lösning där hund och bebis inte bor under samma tak. Absolut inte med avskärmning och utfrysning försöka uppfostra hunden att tycka om bebisen.

Den där sortens straff fungerar inte ens på människobarn som i jämförelse med hundar ändå kan dra mer slutsatser.
 
Exakt hur skulle hunden skilja på att bli "avskärmad" och "bli utfryst"???? Om bägge betyder att man sitter i ett annat rum bakom kompostgaller? Tror ni att det är schysstare om man kallar det något annat?
För mig beror det på om hunden behöver få vara ifred eller om jag/någon annan anser att hunden inte får vara med. Vill hunden vara ifred så ser jag det som en helt annan sak att stänga en grind än att göra det om jag anser att hen inte får vara med. Min förrförra hund ville ibland vara ifred från en bekants barn. Han älskade barn och de var bästa vänner men han började bli till åren och ville ibland vara ifred och sova. Hade jag haft en grind då så hade jag stängt för att underlätta för hunden.
 
Vi har haft hundar åtskillda i huset och de har varit nöjda med det. Det beror nog på hur det görs. Håller man de aktiverade, stimulerade, välmotionerade och ger dem närhet därimellan så har jag svårt att se att de skulle känna sig straffade/utfrysta för att de får vara lite på distans.
Våra sover bort den tiden och gör det med ro.
 
Exakt hur skulle hunden skilja på att bli "avskärmad" och "bli utfryst"???? Om bägge betyder att man sitter i ett annat rum bakom kompostgaller? Tror ni att det är schysstare om man kallar det något annat?

Om hunden gor nagot den VET inte ar tillatet och dens person sager Ah-Ah och pa en gang tar undan den sa uppfattar de flesta att de ar "utfrysta" och inte FAR vara med. Inte ofta att de forstar vad det var, men det ar ganska klart att de kanner det som att vara utfryst.
Om man istallet tar hunden tyst och lungt (forutsatt att den ar val stimulerad och rastad) under vanligt smaprat satter in den bakom kompost galler sa gar de oftast och lagger sig. Mina blir glada (och oftast ber att fa ga in och lagga sig i sovrummet -en skrapar pa dorren, den andra sitter och stirrar pa dorren och gnaller) da de verkligen gillar sovrummet dar vi sover pa natterna. Mallen har lite svart att koppla av, sa det ar det basta stallet tycker han. Dar kan han sova skont. Jag skulle aldrig kunna visa missnoje innan jag satter undan honom, han skulle bli "crushed".
 
Borde väl även kanske funka att ha hunden begränsad i hemmet då och då även om bebis inte är i närheten/hemma. Just så att det inte alltid blir "bebis inom synhåll/hamnar bakom galler".
Utan så att det blir en vardaglig grej att vara där istället?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 282
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 425
Senast: s957
·
  • Artikel
Dagbok Eller åtminstone topp 5 En historia om ett monster på en ö i skärgården. Han ser ut som du och jag, som en vanlig person, men skenet...
Svar
0
· Visningar
923
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 360
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp