Övr. hund Problem med hund och bebis

Jag tänkte på det här med att stänga in/bort i stallet imorse. Jag vill inte ha hunden lös i stallet när hästarna tas ut och in eller står på gången och har därför en nätad grind in till ett utrymme där hunden har vatten och en bädd. Utrymmet är ungefär 2x3 meter stort och han kan se hela stallet därifrån. Jag vill att min hund där ska kunna slappna av och trivas och från första dagen har han fått några godisar där inne och en hel massa beröm när han har gått in där. Första gångerna hovslagaren kom, dvs. när han skulle vara där en längre stund, fick han också ben därinne. Omgående såg han sitt utrymme som något positivt och jag brukar skoja om att vi snart har rivmärken på väggen av hans ivriga försök att ta sig in när han vet att det är dags att gå in där. Han skulle lätt kunna hoppa över grinden om han hade velat men han har aldrig ens gjort tillstymmelse till ett försök. Min hund har stort närhetsbehov som den DSG han är men jag har aldrig upplevt att han ser det som ett straff att gå in där utan det är något som är lika naturligt för honom att vara där när hästarna pysslas med, skos eller tas ut och in som att hänga med upp till gödselstan och gräva efter råttor eller som något annat vi gör i vardagen. För honom har det aldrig varit ett straff att gå in där utan det är ren rutin. Så, i mångt och mycket tror jag det handlar om hur det görs. Hur man framställer det där utrymmet. Blir man avskärmad, instängd och bortmotad eller är det ens egna trevliga kryp in?

Jag är enig med dig. Som jag ser det så får man välja mellan en hund som äventyrar barnets säkerhet och barnet. Det finns inget val att jonglera med en aggressiv hund och ett barn. Endera dagen glöms grinden eller hunden hoppar och katastrofen kan vara ett faktum. Om man inte omplacerar en sådan hund ska man inte ha barn, så är det bara.
Det finns barn som fått ansiktet sönderbitet och det finns (många) barn som dött av familjens hund. Även små hundar kan ge stora skador.
Men jag förstår att det är ett svårt beslut, jag hade gråtit floder men det är så man måste göra.
Jag är väl färgad av att ha en hel del rejäla hundar i min närhet, tex med väldigt mkt resursförsvar där man helt enkelt har hundarna undanstängda så jag ser liksom inga problem med det om man orkar leva så.

Har dock full förståelse för att man vill avliva/omplacera med.

Ts har i tråden uttryckt att hon känner ju att det på sikt är ohållbart att känna som hon gör nu och diskuterar kring både omplacering och I värsta fall men helst inte avlivning. Så vi tycka tolkat olika. Jag tolkar ts som att hon inte ser det som hållbart med bebis och den aktuella hunden och om det går trots att hunden är lite speciell ser omplacering som en bra och önskvärd lösning. Men sen har vissa som skrivit i tråden fört fram "lösningar" för att just ändå jonglera en bebis och en hund som inte är lämpad med bebis.
Jag har blandat ihop tradar, jag uppfattade att TS sagt att det inte var aktuellt att ta bort hunden.
Men anser inte alls att jag har "propsat" pa att TS ska behalla hunden. Vad jag upplever att jag gjort ar att peka pa att det visst gar att losa ett problem med att avskarma hunden. Som @Wingates sager, det ar manga som roterar hundar flera ganger varje dag aret om. Sjalv gor jag det under lop, och for godis och favorit leksaker for att rottisen har ett oerhort resursforsvar. Sa personligen anser jag inte att det ar ett problem.

Jag läser annorlunda. Verkar inte vara speciellt många som tycker TS ska behålla hunden. Men att det pågår en sidodiskussion om det här med att ha hund avskild av olika anledningar.
Exact sa!

Jag tänkte på det här med att stänga in/bort i stallet imorse. Jag vill inte ha hunden lös i stallet när hästarna tas ut och in eller står på gången och har därför en nätad grind in till ett utrymme där hunden har vatten och en bädd. Utrymmet är ungefär 2x3 meter stort och han kan se hela stallet därifrån. Jag vill att min hund där ska kunna slappna av och trivas och från första dagen har han fått några godisar där inne och en hel massa beröm när han har gått in där. Första gångerna hovslagaren kom, dvs. när han skulle vara där en längre stund, fick han också ben därinne. Omgående såg han sitt utrymme som något positivt och jag brukar skoja om att vi snart har rivmärken på väggen av hans ivriga försök att ta sig in när han vet att det är dags att gå in där. Han skulle lätt kunna hoppa över grinden om han hade velat men han har aldrig ens gjort tillstymmelse till ett försök. Min hund har stort närhetsbehov som den DSG han är men jag har aldrig upplevt att han ser det som ett straff att gå in där utan det är något som är lika naturligt för honom att vara där när hästarna pysslas med, skos eller tas ut och in som att hänga med upp till gödselstan och gräva efter råttor eller som något annat vi gör i vardagen. För honom har det aldrig varit ett straff att gå in där utan det är ren rutin. Så, i mångt och mycket tror jag det handlar om hur det görs. Hur man framställer det där utrymmet. Blir man avskärmad, instängd och bortmotad eller är det ens egna trevliga kryp in?
Jag ser det du skriver här som självklart att det kan bli och ofta blir så positivt utifrån det och liknande scenarion . Är ju lite samma som tex hund i bilbur där man vänjer den att buren är en trygg positiv plats hunden vistas i medans matte /husse gör annat - tex är i stallet.

Utifrån ett helt liv och vardag i hemmet för hunden, och med bebis blir det ju rätt annorlunda utifrån TS tråd och beskrivning av hunden dock tänker jag. Så två lite skilda situationer och ämnen utifrån det.

Funkar med de mesta flockdjur. Sen måste man ju vara en schysst typ och inte låta hunden/djuret bli utfryst och sitta där för tid o evighet. Men om en hund i det vilda visar aggression mot valpar så kan du själv tänka dig att tiken inte låter den hunden vara i närheten. Gör som du är tillsagd eller försvinn....Dom flesta hundar väntar på sin matte/husses godkännande av vad dom pysslar med när dom är osäkra. Då får man ju ge dom den styrningen.
Ja, jag ser inte varför detta överhuvudtaget skulle vara orimligt. Att avvisa behöver inte heller innebära att hunden blir instängd i att annat rum. Avståndet kan ju variera från situation till situation.

Halvt trådkap.

Vi har lite problem med den ena av våra hundar och 4-åriga dottern. Funkar ok just nu just med hjälp av avstånd, medvetenhet och en del avskärmning men är troligtvis inte hållbart i längden. Det skrevs tidigare i tråden om att öka värdet på barnet i hundens ögon, kan någon ge mer konkreta tips där?

Lovisaleonora

Moderator
Jag vet. Har sånna själv. Därav att jag reagerade på att hundar som stundvis hålls ifrån flocken skulle känna sig utfrysta
Beror ju helt klart på tajming. Jag visar ut hundar som visar icke önskvärt beteende. Både för att jag inte tänker acceptera dåligt uppförande, och för att jag inte vill ha byrackan i närheten om den uppför sig illa.

Att i lugnt läge sätta en hund i hundgården ser jag inte som samma sak, alls.

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos