Problem med sjukvården..

Bukefalos 30 år!

Blir så frustrerad! Skrev i samråd med min psykolog till min läkare igår på 1177. Skrev att jag har varit hos ortopederna nu och de har bokad tid till Magnetröntgen nästa vecka och att jag önskar att få stanna kvar på 50 %.
Läkaren har inte svarat.
Även ringt försäkringskassan igår förmiddag och frågat om de verkligen begär jag ska upp till 75 % efter bara varit sjukskriven 50 % i ca 2 månader. Då vi fortfarande inte vet vad som är fel på min fot, samt att vi nu har en MRI inbokad.
Min handläggare skulle ringa upp, men inte hört något.

Så får väl gå och jobba de 6 1/2 timmarna imorgon då. Knappt klarat 4 timmar men vem bryr sig om jag har ont och gråter på vägen hem sen.
Be din chef boka en läkartid hos företagshälsovården. Eller om ni har möjlighet att boka ett eget första besök?

Får inte? Vi har fritt vårdval i Sverige. Du får byta om du vill det. Stå på dig.

Njä, fritt vårdval innebär att du t.ex. kan lista dig på vilken vårdcentral du vill, inte att du själv kan välja vilken personal på en mottagning du vill ha eller inte.

Vet inte ens om vi har någon? Min chef har aldrig nämnt någon.

Det är i min erfarenhet inte alls ovanligt att cheferna låter bli att nämna det, det är mycket billigare för verksamheten att den anställde går till den offentligt finansierade vården... :grin:

(Men det finns många verksamheter som inte har det heller, och oftast är det bara sådant som är direkt relaterat/orsakat av jobbet och arbetsmiljön som man kan få hjälp av dem med.)

Verksamhetschefen frågade bara vad problemet var, berättade då om till exempel om strulet som var med dåvarande sjukskrivning. Min läkare ringde då upp på dolt nummer några timmar senare och rättade till sjukskrivningen.
Så fick inte byta läkare men verksamhetschefen fick läkaren att lösa sjukskrivningen.

Har iallafall skrivit till min läkare på 1177, då läkaren inte är tillgänglig. Varken på telefon eller på mottagningen..

Förstår verkligen din frustration!

Ofta är de ändå tillmötesgående med att byta läkare om det blivit fel eller inte känns bra, just vid sjukskrivning är det dock klurigare. Dels brukar man generellt inte vilja byta läkare under en sjukskrivningsprocess eftersom det riskerar att klydda till det ännu mer med FK osv.

Dels är typ det vanligaste klagomålet på läkare att de inte sjukskriver fast patienten vill/anser det (dvs det saknas grund till det, säger inte att det är så i ditt fall) vilket gör det orimligt att alltid få byta läkare vid nekad sjukskrivning.

Dessutom har verksamhetschefen sällan varken den medicinska kompetensen eller övriga möjligheter att avgöra om sjukskrivning är rimligt eller ej utan måste förlita sig på läkarens/läkarnas bedömning. Men du har ju absolut rätt att få en utförligare förklaring av varför läkaren inte tycker att du ska vara sjukskriven, och särskilt om det går emot fysioterapeutens bedömning, detta är liksom deras expertområde.

Kan inte ortopeden sjukskriva dig?

De kan bara sjukskriva mig efter de börjat behandla. Det vid säga om det nu visar sig vara något fel efter MRI så kommer de sjukskriva mig efter operationen eller så.
Men vårdcentralen har hand om min sjukskrivning fram tills dess.

Förstår verkligen din frustration!

Ofta är de ändå tillmötesgående med att byta läkare om det blivit fel eller inte känns bra, just vid sjukskrivning är det dock klurigare. Dels brukar man generellt inte vilja byta läkare under en sjukskrivningsprocess eftersom det riskerar att klydda till det ännu mer med FK osv.

Dels är typ det vanligaste klagomålet på läkare att de inte sjukskriver fast patienten vill/anser det (dvs det saknas grund till det, säger inte att det är så i ditt fall) vilket gör det orimligt att alltid få byta läkare vid nekad sjukskrivning.

Dessutom har verksamhetschefen sällan varken den medicinska kompetensen eller övriga möjligheter att avgöra om sjukskrivning är rimligt eller ej utan måste förlita sig på läkarens/läkarnas bedömning. Men du har ju absolut rätt att få en utförligare förklaring av varför läkaren inte tycker att du ska vara sjukskriven, och särskilt om det går emot fysioterapeutens bedömning, detta är liksom deras expertområde.

Läkaren säger bara hela tiden att försäkringkassan kräver det.
Från första sjuksrivningen så har läkaren alltid skrivit tex 50 % 2 veckor, 75 % 2 veckor och sen upp i 100 %. Ifrågasatte detta redan på första sjukskrivningen, men då sa läkaren att de måste skriva så pga försäkringskassans. Men har då ändrat sjukskrivningen tre gånger på 2 månader, då han förlänger min 50 %..
Aldrig varit med om detta. Utan har tex tidigare fått 50 % i flera månader framåt. Eller som när jag skadade foten sist, varit 100 % sjukskriven i 3 månader innan operation. Men ja då hittade man ju en fraktur.. Som jag ändå hade jobbat 100 % med i 12 månader.

Men ja.. Kan inte riktigt förstå hur försäkringskassan kan vilja jag går upp i tid när man inte vet vad som är fel. Mer än att jag inte har fraktur. Är ju inte så att jag vill vara hemma 100 %. Utan vill ju minst jobba 50 %.

Vet inte ens om vi har någon? Min chef har aldrig nämnt någon.
Är det en kommunal eller större privat aktör så har ni det alldeles säkert. Men som någon skrev, vissa arbetsgivare är inte pigga på att ta kostnaden, särskilt inte om det inte är klart arbetsrelaterat.
Ta hjälp av skyddsombud eller fack angående arbetsanpassning, din arbetsgivare ska kunna hantera det. (Åter igen AFS 2023:2, alltså en arbetsmiljöföreskrift.)

Från första sjuksrivningen så har läkaren alltid skrivit tex 50 % 2 veckor, 75 % 2 veckor och sen upp i 100 %. Ifrågasatte detta redan på första sjukskrivningen, men då sa läkaren att de måste skriva så pga försäkringskassans. Men har då ändrat sjukskrivningen tre gånger på 2 månader, då han förlänger min 50 %..
Aldrig varit med om detta. Utan har tex tidigare fått 50 % i flera månader framåt. Eller som när jag skadade foten sist, varit 100 % sjukskriven i 3 månader innan operation. Men ja då hittade man ju en fraktur.. Som jag ändå hade jobbat 100 % med i 12 månader.

Men ja.. Kan inte riktigt förstå hur försäkringskassan kan vilja jag går upp i tid när man inte vet vad som är fel. Mer än att jag inte har fraktur. Är ju inte så att jag vill vara hemma 100 %. Utan vill ju minst jobba 50 %.
Fattar! Är det något som är svårt att förstå är det dock Försäkringskassans stelbenta regler och logik. 😆 Med det menar jag att det kan vara läkarens försök att skydda dig mot att t.ex. prövas mot alla jobb i hela landet för att det gått x lång tid med sjukskrivning.

Just att "man inte vet vad som är fel" är t.ex. ofta en anledning att man inte kan sjukskriva, eftersom det inte finns någon diagnos eller prognos att hänvisa till. Men återigen bör du oavsett självklart kunna få en tydlig kommunikation och förklaring av ansvarig läkare!

Fattar! Är det något som är svårt att förstå är det dock Försäkringskassans stelbenta regler och logik. 😆 Med det menar jag att det kan vara läkarens försök att skydda dig mot att t.ex. prövas mot alla jobb i hela landet för att det gått x lång tid med sjukskrivning.

Just att "man inte vet vad som är fel" är t.ex. ofta en anledning att man inte kan sjukskriva, eftersom det inte finns någon diagnos eller prognos att hänvisa till. Men återigen bör du oavsett självklart kunna få en tydlig kommunikation och förklaring av ansvarig läkare!
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk-eller-skadad/rehabiliteringskedjan

Det är först efter dag 180 som FL ska bedöma mot andra arbeten än hos nuvarande arbetsgivare. Och även då, med en bra rehabiliteringsplan, brukar det inte vara några problem.

Av det som framgår här verkar läkaren helt enkelt inte göra sitt jobb på ett bra sätt. Men läkaren tycker säkert att hen har sina skäl att göra som hen gör.

De kan bara sjukskriva mig efter de börjat behandla. Det vid säga om det nu visar sig vara något fel efter MRI så kommer de sjukskriva mig efter operationen eller så.
Men vårdcentralen har hand om min sjukskrivning fram tills dess.

Går det att få något möte med Försäkringskassan? Finns det någon sjukskrivningskoordinator knuten till din kommun eller vårdcentral?

Jag är inte insatt i ditt fall såklart men jag tycker sällan Försäkringskassan sätter sig på tvären om det finns en tydlig plan kring utredning och rehabilitering. Jag har aldrig haft svårt att sjukskriva en patient tills undersökningar och utredningar är gjorda.

Kan det ha och göra med Socialstyrelsens direktiv? Jag var sjukskriven för ett tag sedan och då ringde FK upp mig och sa att direktiven gällande min diagnos hade ändrats. Det var då att om läkaren gjorde bedömningen att jag skulle vara tillbaka i arbete inom 6 månader så krävs inte någon insats från min sida (tex prova andra arbetsuppgifter). Så från mitt första intyg så stod en framtida plan med så som du beskriver. Men det är ju en preliminär plan som kan ändras om måendet ändras.

Fk kan säkert uppfattas vara krångliga och stelbenta. Men det finns riktlinjer och rekommendationer för sjukskrivningslängd och grad sjukskrivning för alla diagnoser.
Om skadan sedan gör att man behkver avvika från de generella rekommendationerna kommer det antagligen krävas tydligare motivering och beskrivning i intyget. Men sedan är det ju ändå fk som bestämmer om de beskrivna symptomen är fog för rätt till sjukpenning.

Kanske har det hänt din läkare några gånger att fk inte godtagit intyget som trätt tiöl sjukpenning av en liknande skada på grund av symptomen på intyget enligt dem inte varit tillräckligt allvarliga?

Prova en annan läkare kanske då du inte verkar ha så bra dialog med denne ändå, eller ännu hellre försök få till en bra dialog om arbetsanpassning.

Här finns lite att läsa om rättigheter för arbetsanpassning
https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/arbetsanpassning-individuella-atgarder/

Ett skyddsombud (även kallat arbetsmiljöombud) bör kunna vara stöd till dig i detta.

Som flera skrivit har du att välja på att kräva ett byte av läkare på vårdcentralen eller byta vårdcentral om möjligt. Alternativet är väl att inte göra någonting och då är du kvar i denna situation.

Pratade men min handläggare på försäkringskassan idag och hon berättade samma som de flesta av er redan gjort här. Att de "tvingar" inte min läkare till att öka till 75 %, utan det är något som läkaren själv bestämt. För så länge de kan få bra underlag på varför jag ska ha 50 % så blir det beviljat.
Som sagt var jag hemma 100 % med nästan samma skada i ca 3-5 månader 2024. Det godkändes utav försäkringskassan.

Fick svar av min läkare idag, Läkaren skriven i princip att läkaren förstår mig men tycker jag ska prova jobba 75 %. Samt så tycker läkaren att min chef ska anpassa mitt jobb så att jag inte behöver gå och stå så mycket. Är förskollärare för barn i ålder 1-4 år.
Vet inte riktigt vad min chef ska göra för anpassning? Måste ju kunna springa efter barnen på jobbet. Kan liksom inte bara sitta ner när barn bråkar, vill leka, behöver byta blöja, ska fixas inför lunch osv. Jag brukar gå runt 15 000 steg om dagen på jobb, minst! Vi går ju ofta även på utflyckt och är ute på gården.

Läkaren fortsatte med att jag ska ta hjälp av deras rehab kordinator med att prata anpassningar med min chef. Ringde och bad att deras rehab kordinator ska ringa mig, så hon ringer på måndag. Ska bli spännande och se vilka anpassningar hon kan komma fram till :D .

Pratade men min handläggare på försäkringskassan idag och hon berättade samma som de flesta av er redan gjort här. Att de "tvingar" inte min läkare till att öka till 75 %, utan det är något som läkaren själv bestämt. För så länge de kan få bra underlag på varför jag ska ha 50 % så blir det beviljat.
Som sagt var jag hemma 100 % med nästan samma skada i ca 3-5 månader 2024. Det godkändes utav försäkringskassan.

Fick svar av min läkare idag, Läkaren skriven i princip att läkaren förstår mig men tycker jag ska prova jobba 75 %. Samt så tycker läkaren att min chef ska anpassa mitt jobb så att jag inte behöver gå och stå så mycket. Är förskollärare för barn i ålder 1-4 år.
Vet inte riktigt vad min chef ska göra för anpassning? Måste ju kunna springa efter barnen på jobbet. Kan liksom inte bara sitta ner när barn bråkar, vill leka, behöver byta blöja, ska fixas inför lunch osv. Jag brukar gå runt 15 000 steg om dagen på jobb, minst! Vi går ju ofta även på utflyckt och är ute på gården.

Läkaren fortsatte med att jag ska ta hjälp av deras rehab kordinator med att prata anpassningar med min chef. Ringde och bad att deras rehab kordinator ska ringa mig, så hon ringer på måndag. Ska bli spännande och se vilka anpassningar hon kan komma fram till :D .
Det är inte upp till dig att komma på anpassningar.
Om man har aktiva jobb så som du har, eller jag som veterinär, så betyder det ofta att man får byta arbetssyssla.
Jag fick till exempel i några veckors tid sitta framför datorn med administrativa uppgifter eftersom jag inte kunde gå på foten och behövde ha den högt. Jag hade alltså ingen patientkontakt.
Det skulle ju du också kunna göra.
En av mina uppgifter var exempelvis att knåpa ihop en presentation som skulle användas vid internutbildning av ny narkospersonal.

Det är inte upp till dig att komma på anpassningar.
Om man har aktiva jobb så som du har, eller jag som veterinär, så betyder det ofta att man får byta arbetssyssla.
Jag fick till exempel i några veckors tid sitta framför datorn med administrativa uppgifter eftersom jag inte kunde gå på foten och behövde ha den högt. Jag hade alltså ingen patientkontakt.
Det skulle ju du också kunna göra.
En av mina uppgifter var exempelvis att knåpa ihop en presentation som skulle användas vid internutbildning av ny narkospersonal.

Ja, dock har vi anställda som sköter den biten på annan ort.

Sist jag hade problem med foten 2024, så hittades ingen anpassning till mig utan fick då vara hemma 100 % istället. Då min chef sa de inte fanns någon anpassning.
Så ska bli intressant och se vad som händer.

Liknande trådar

• Stödstrumpor livet ut?
  • Hjälp mig hitta min nya sko
  • Leggings
  • Inte min vårdcentral

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12