Bukefalos 28 år!

Problemhäst- hjälp

Saraalicemaria

Trådstartare
Hej!:)
Min medryttarhäst kan börja bocka och sparka i galoppen.
Det går oftast till så att hon är lite hoppig och tittig i traven men efter ett tag lugnar hon ner sig. Sen när jag ska fatta galopp så är hon antingen jätte fin och lugn eller så börjar hon springa med huvuden högt och hon springer bara fortare och fortare, till slut börjar hon sparka bakut och bockar samtidigt som hon springer i full galopp tills hon till slut tvärstannar och det är oftast då jag flyger av:(
Hon är jättekänslig runt magen men mindre känslig i munnen, och hon springer bara fortare om jag försöker stanna genom att dra i tyglarna.

Det är oftast i vänster galopp. Tacksam för svar
 
Sv: Problemhäst- hjälp

Först så tror jag inte den här tråden ligger på rätt ställe utan att den kommer att flyttas.
Sedan blir frågan om hästen gör likadant när ägaren rider. Om den itne gör det så tror jag att det bästa är att du pratar med ägaren om vad det kan vara som gör att den gör så med dig.
Om den gör det med alla ryttare så bör man börja med att undersöka så att sadel och annan utrustning passar och att hästen inte har ont någonstans.
 
Sv: Problemhäst- hjälp

Först så tror jag inte den här tråden ligger på rätt ställe utan att den kommer att flyttas.
Sedan blir frågan om hästen gör likadant när ägaren rider. Om den itne gör det så tror jag att det bästa är att du pratar med ägaren om vad det kan vara som gör att den gör så med dig.
Om den gör det med alla ryttare så bör man börja med att undersöka så att sadel och annan utrustning passar och att hästen inte har ont någonstans.

Ägaren rider henne inte, men jag vet att hästen alltid har hållt på såhär, utrustningen sitter bra men jag undrar mest på hur jag ska få bort det, hon har som fått det som en vana
 
Sv: Problemhäst- hjälp

Vad är det för häst? Hur utbildad är den? Hur ofta rids den?

Jag skulle sikta på att inte ta långa galopper, utan många fattningar istället, och sakta ner innan det blir kaos. Många tempoväxlingar över huvud taget. Sen tycker jag inte att du ska sitta och dra i tyglarna, det är en dragkamp du aldrig kan vinna. Korta förhållningar och eftergifter istället. Använd sätet mer, om du inte redan gör det.
 
Sv: Problemhäst- hjälp

Om det (som du säger) oftast händer i ett varv låter det verkligen som att hästen har ont/låsning/liknande.

Be ägaren ta ut någon som kan kolla rygg och muskler.
Det är inte alltid sadelfel/annan utrustnings fel att hästen får låsningar eller tryck-ont.

Det kan ju också röra sig om att hästen i sig är svag i vänstersidan och därför protesterar för att hon inte orkar.
Om den gås igenom i rygg och muskler och man inte hittar något så tror jag ni behöver arbeta på att stärka hästen.
 
Sv: Problemhäst- hjälp

Det låter faktiskt som om det är något hon tycker är obehagligt.
Att hon sänker ryggen och springer ifrån dig är ett tecken på det. När det då fortfarande känns obehagligt så försöker hon slänga av dig.
Det hade varit bra om en massör eller liknande tittat över hästen innan man ger sig på "problemet"
 
Sv: Problemhäst- hjälp

Jag tror inte att hon har något problem med ryggen eller så, hon kan var lite mindre musklad på ena sidan.

Innan ägaren köpte henne för ganska många år sen så bodde hon hos någon som satte för stor press på henne. Det kanske har någon med det att göra? Det känns som hon har fått det som en vana att springa som tusan.:(

Tack för alla tips, jag ska defenitift börja träna mycket fattningar och tempoväxlingar.:)
 
Sv: Problemhäst- hjälp

"Jag tror inte att hon har några problem" räcker inte tycker jag. Det första man ska göra när hästen beter sig konstigt är att utesluta smärta, och det gör man inte genom att gissa och säga att "så är det nog inte".
 
Sv: Problemhäst- hjälp

"Jag tror inte att hon har några problem" räcker inte tycker jag. Det första man ska göra när hästen beter sig konstigt är att utesluta smärta, och det gör man inte genom att gissa och säga att "så är det nog inte".

:bow: Håller med!

Saraalicemaria:
Det kan mycket väl vara en ovana, men när jag läste ditt inlägg var min första tanke att hästen verkade ha ont någonstans. Tex kan bakutsparkar vara ett tecken på smärta från ryggen, låsning eller liknande. Att h*n dessutom sänker ryggen och flyr stödjer min uppfattning.

Informera ägaren och be denne boka in lämplig person att kolla igenom hästen. Om den inte har ont kan du sätta in åtgärder (dvs ändra något i din ridning), men att pressa en häst med det beteendet som dessutom inte är kollad känns inte rätt..

Om det är så att hästen har varit med om något som gjort den stressad i galoppsituationen kan det vara en idé att jobba med den från marken istället. Om longering fungerar bra kan det vara ett utmärkt sätt för hästen att hitta sin egen balans i lugn och ro. Lär du dessutom hästen att stanna för en annan hjälp än handen kan du ta bort ytterligare ett obehag (det är ju i princip omöjligt att undvika dragkamp när man sitter på en skenande häst..)

Hoppas att det löser sig.
 
Sv: Problemhäst- hjälp

Tror gör man i kyrkan!

När hästen visar så tydligt och i samma situation att något inte är ok så börjar man med att utesluta smärta/obehag.
Först efter det börjar man med träningen.
Om du trycker ihop hästen så kan ev låsningar bli värre och därmed också hennes beteende.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: Linda_A
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 149
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 896
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 251
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp