Propulsion

Vad menas med listhingst? :)
Hingstar uppstallade utomlands, kan precis @nullo-modo skriver avelsvärderas pappersvägen i Sverige. P har vart visad och gkd i Sverige tidigare innan de drog in hans tillstånd. Därför helt sinnes att de försöker andra vägen nu.

Min mamma har fått hingst godkänd i Sverige via lista, han är uppstallad i Danmark men tävlat i Sverige innan han exporterades. Därför visade de aldrig honom i Sverige.
 
Alltså, någonstans kan jag förstå tanken, ändå. Han lär vara godkänd i ett gäng andra länder och kanske kan det bli en märklig situation om han är godkänd överallt utom här. Funderar även på om det skulle kunna handla om EU-rätt och handelshinder och liknande?
Jag påstår inte att jag tycker det är rätt eller fel att göra på ena eller andra sättet, bara att jag kan förstå varför de vill ha det prövat.

Jo absolut förstår jag tanken. Det var sättet att anmäla honom utan att ens sas förvarna eller ta upp med ST att "hur blir det om vi.." jag menade var att hälla bensin. (och talar man förståelse kan jag förstå de gör det med för all del, de lär avsky ST)
 
Undra hur mycket de svider? Med tanke på att flera länder i Europa godkänt honom. Läst att en hel del människor är upprörda och försvarar "Proppen" & Reden, och tycker han ska få vara avelshingst.
 
De avkommor efter honom från ston som betäcktes redan innan allt detta skulle väl godkännas för registrering hos ST och fortsatt svenskt tävlande – undrar hur detta påverkar prisbilden på de svenskfödda avkommorna, om det ens sker en påverkan?
 
De avkommor efter honom från ston som betäcktes redan innan allt detta skulle väl godkännas för registrering hos ST och fortsatt svenskt tävlande – undrar hur detta påverkar prisbilden på de svenskfödda avkommorna, om det ens sker en påverkan?
Många köptes ju upp av Stall Zet på auktionerna förra året. Alltså 1 åringar då. De handlade på sig rejält 😅
 
Undra hur mycket de svider? Med tanke på att flera länder i Europa godkänt honom. Läst att en hel del människor är upprörda och försvarar "Proppen" & Reden, och tycker han ska få vara avelshingst.

Troligen en hel del. Om de inte brydde sig hade de ju knappast försökt få honom godkänd som listhingst
 
Undra hur mycket de svider? Med tanke på att flera länder i Europa godkänt honom. Läst att en hel del människor är upprörda och försvarar "Proppen" & Reden, och tycker han ska få vara avelshingst.
Jag försvarar inte ägaren/tränaren för det är typ helt osannolikt att ingen i teamet aldrig slagit upp hästen i USTA.

Men det här blir ju mest pinsamt för alla inblandade nu när hingsten är godkänd nästan överallt förutom i Sverige 🙈

Helt klart är att det här är en av de mest bisarra travhistorierna genom tiderna 😆
 
Jag försvarar inte ägaren/tränaren för det är typ helt osannolikt att ingen i teamet aldrig slagit upp hästen i USTA.

Men det här blir ju mest pinsamt för alla inblandade nu när hingsten är godkänd nästan överallt förutom i Sverige 🙈

Helt klart är att det här är en av de mest bisarra travhistorierna genom tiderna 😆
Ja men USA och Italien tex har ju mera ska vi säga tillåtande regelbok. Säger som jag alltid brukar säga vi ska vara glada för vårt stränga djurskydd i Sverige. Den nya uppdaterade regelboken var verkligen på tiden att den kom i årsskiftet för att stoppa dessa gamla gubbar som håller på med sina gamla metoder som uppenbarligen är smärtsamt för djur. Nervsnittning har väl dessutom varit borttaget länge i Sverige vad jag vet. Finns minst 1 avelshingst till som ville verka i Sverige som tvingades att byta land. Jag tycker de mest är pinsamt att Norge var så snabba att godkänna honom de var dem som gapade högst om Proppen först. Lite vända kappan efter vinden ...
 
Ja men USA och Italien tex har ju mera ska vi säga tillåtande regelbok. Säger som jag alltid brukar säga vi ska vara glada för vårt stränga djurskydd i Sverige. Den nya uppdaterade regelboken var verkligen på tiden att den kom i årsskiftet för att stoppa dessa gamla gubbar som håller på med sina gamla metoder som uppenbarligen är smärtsamt för djur. Nervsnittning har väl dessutom varit borttaget länge i Sverige vad jag vet. Finns minst 1 avelshingst till som ville verka i Sverige som tvingades att byta land. Jag tycker de mest är pinsamt att Norge var så snabba att godkänna honom de var dem som gapade högst om Proppen först. Lite vända kappan efter vinden ...
Jag har inga problem med regelboken gällande nervsnittning. Det är en bra regel och så som det ska vara. Men hela den här grejen att han nu är godkänd nästan överallt utom i Sverige känns oerhört pinsam. What's the point liksom?

Nervsnittning i sig själv var vad som höll hästarna igång på Ridskolan Strömsholm inpå 90-talet... :(
 
Jag har inga problem med regelboken gällande nervsnittning. Det är en bra regel och så som det ska vara. Men hela den här grejen att han nu är godkänd nästan överallt utom i Sverige känns oerhört pinsam. What's the point liksom?

Nervsnittning i sig själv var vad som höll hästarna igång på Ridskolan Strömsholm inpå 90-talet... :(

Precis som @Lovisaleonora undrar jag pinsamt för vem? För Sverige - nej det tycker jag inte. Tvärtom. Pinsamt för kretsen kring Redens - kanske?
 
Precis som @Lovisaleonora undrar jag pinsamt för vem? För Sverige - nej det tycker jag inte. Tvärtom. Pinsamt för kretsen kring Redens - kanske?
Jag tycker det är pinsamt att låta befintliga och kommande avkommor finnas kvar i systemen men att man valt att låsa dörren för nya svenskfödda fast dörren i sig uppenbarligen är så gott som vidöpppen för "övriga världen" att producera avkommor och skeppa till Sverige.
 
Jag tycker det är pinsamt att låta befintliga och kommande avkommor finnas kvar i systemen men att man valt att låsa dörren för nya svenskfödda fast dörren i sig uppenbarligen är så gott som vidöpppen för "övriga världen" att producera avkommor och skeppa till Sverige.
Man kan inte straffa de uppfödare som valde honom som hingst innan de här uppdagades. Sen om han skulle fått betäcka klart förra året eller inte de är en annan femma. Men reda födda avkommor tja de måste ju få samma rättigheter.
 
Jag tycker det är pinsamt att låta befintliga och kommande avkommor finnas kvar i systemen men att man valt att låsa dörren för nya svenskfödda fast dörren i sig uppenbarligen är så gott som vidöpppen för "övriga världen" att producera avkommor och skeppa till Sverige.

Jag är fortfarande inte säker på vad du menar. Argumenterar du för att han fortfarande skulle vara godkänd eftersom han redan har avkommor?
 
Jag tycker det är pinsamt att låta befintliga och kommande avkommor finnas kvar i systemen men att man valt att låsa dörren för nya svenskfödda fast dörren i sig uppenbarligen är så gott som vidöpppen för "övriga världen" att producera avkommor och skeppa till Sverige.
Men att en hingst kasseras, oavsett anledning, påverkar väl aldrig befintliga och redan tillverkade avkommor?

Om samma hingst sedan godkänns i andra avelsförbund är den ju likväl kasserad i det förbund, oavsett vilket, som har kasserat den.
 
Jag förstår fortfarande inte vad som är pinsamt för Sveriges del?
Jag har inte sagt att det är pinsamt för Sveriges del.

Jag säger att det är pinsamt för samtliga inblandade i den här historien. Pinsamt för ST som inte gjort sitt jobb. Pinsamt för tränaren som inte gjort sitt jobb.

Pinsamt för alla inblandade i sporten att en häst som inte borde fått tävla fått tävla och visade sig överlägset bra när den gjorde så. Och nu anser jag att man gjort en pinsam lösning för att lösa en pinsam situation.

Om någon bemödat sig med att slå i USTA hade de sett att den var nervsnittad och då hade situationen sett helt annorlunda ut. Inte ens ASVT verkar ju ha bemödat slg att slå upp honom när de gjort sina auktionskataloger. Så jag vidhåller att det är pinsamt och klantligt skött på alla nivåer och i alla möjliga riktningar!
 
Jag har inte sagt att det är pinsamt för Sveriges del.

Jag säger att det är pinsamt för samtliga inblandade i den här historien. Pinsamt för ST som inte gjort sitt jobb. Pinsamt för tränaren som inte gjort sitt jobb.

Pinsamt för alla inblandade i sporten att en häst som inte borde fått tävla fått tävla och visade sig överlägset bra när den gjorde så. Och nu anser jag att man gjort en pinsam lösning för att lösa en pinsam situation.

Om någon bemödat sig med att slå i USTA hade de sett att den var nervsnittad och då hade situationen sett helt annorlunda ut. Inte ens ASVT verkar ju ha bemödat slg att slå upp honom när de gjort sina auktionskataloger. Så jag vidhåller att det är pinsamt och klantligt skött på alla nivåer och i alla möjliga riktningar!

Det håller jag helt med om
 

Liknande trådar

Hemmet Går på lite lägenhetsvisningar just nu och har en inbokad i helgen. När jag går in på föreningens hemsida så står det där att de har...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
3 578
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Någon här som fått stämningsstabiliserande läkemedel utskrivet utan diagnos eller i väntan på utredning? Vad fick ni utskrivet och för...
2
Svar
30
· Visningar
1 252
Senast: MiniLi
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Min vovve Strider har ett sår vid ögat som kommer och går. Den här gången har det varit där i över en vecka utan att läka. Det brukar...
Svar
3
· Visningar
467
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp