Proteinrikt foder?

caradan

Trådstartare
Vad finns det mer än Soja och Krafft protein som är protein rikt?
Soja verkar inte hans ben tycka om och Krafft protein är alldeles för dyrt för min ekonomi.
 
Vetekli! Måste blötläggas, innehåller en del fibrer o vit E dessutom.
 
Hur mycket extra protein i foderstaten behöver du?

Det finns ju krafft breed (kvot 20), nya grooven (kvot 12,5), hippo alfa (kvot 13,5), lusern (kvot 12,4), vetekli (11,25) mfl.
Visst styr plånboken, men mest är det grovfodret som styr valet.... :crazy: ;)

//Alice
 
Har ett hö som bara ger kvot 4! (köper bättre i januari)
Han äter 1 kg lusern redan, 2 kg groov, betfor. Men behöver en hel del till för att det ska bli en bra foderstat.
 
Byta en del/hela av grooven mot breed?!?! Ett förslag, finns säkert andra.

Vet vilket dilemma det är. I början av istallningssäsongen hade jag ett hö med 17gSRP=inge kul! Nu har vi 39 gSRP och en kvot på 5. Jag klarar min foderstat m lusern och nya grooven, och då ger jag min häst en kvot på drygt 7.

Hjälper dig gärna att räkna om du vill...

//Alice
 
I början av jauari så ska jag hämta hem ett hö med en kvot på 5,7 så detta höt är bara tillfälligt. Och just nu håller jag på med att försöka ta slut på det foder som jag inte ska använda då!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 556
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Habina
·
Foder & Strö Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 835
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 635
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp