Prova på - Vad gäller?

tess91a

Trådstartare
Hej

Ska ev köra en PP i April, var dock ett tag sen jag red distansritt så kommer inte riktigt ihåg vad som gäller.

*Måste jag ha en Tävlingsbok vid en PP?(Hade ingen förra gången?)
*Måste jag ha licens? (När jag red var de lokallicens som gällde vad jag vet, nu kanske de räcker med en endagslicens?)
*Man ska vara medlem i en klubb även för en PP?

Vad skiljer sig om jag skulle göra en CR istället för en PP med dessa frågor?

//Tess:laugh:
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Hej

Ska ev köra en PP i April, var dock ett tag sen jag red distansritt så kommer inte riktigt ihåg vad som gäller.

*Måste jag ha en Tävlingsbok vid en PP?(Hade ingen förra gången?)
*Måste jag ha licens? (När jag red var de lokallicens som gällde vad jag vet, nu kanske de räcker med en endagslicens?)
*Man ska vara medlem i en klubb även för en PP?

Vad skiljer sig om jag skulle göra en CR istället för en PP med dessa frågor?

//Tess:laugh:

Om PP körs i samband med en tävling (d v s är en av rittens klasser) så gäller tävlingsreglementet och då ska du ha alla papper och licenser i ordning. Lite osäker på vad som gäller för gula boken, men det kanske nån annan vet.

Om PP körs som en träning eller som en pay and ride så behöver vare sig du eller hästen licens. Däremot får man inte rangordna resultaten på en pay and ride eller dela ut rosetter eller priser.
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Om hästen har en gul bok skall den med till PP, men du behöver inte skaffa en bok för att få rida PP.
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Väcker tråden till liv igen...

Ska ev ta det stora steget och rida en PP i Juli (Isabergsritten).

Gav mig in i TDB och insåg snabbt att det svåra inte är att få ordning på hästen utan att förstå hur jag ska göra för att anmäla mig.
Kanske någon här kan hjälpa mig.

Jag har grönt kort och är medlem i en klubb.
Men behöver jag en ryttarlicens och isåfall vilken?
Behöver hästen en licens? Hon är d-ponny, men jag har inget mätintyg, upptäckte även att hon inte heller är chipmärkt - kan jag ändå lösa licens? Kan jag undkomma mätintygskravet/chipmärkningen genom att lösa licens för häst. Är själv över 18 så för min del spelar det ingen roll.
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Enligt propositionen måste både du och hästen ha licens.

T.o.m. 50km långa distansritter räcker det med att du löser en Lektionsryttarlicens. Den kostar några hundringar, men det blir ändå billigare än den "vanliga" licensen. Du kan också välja att lösa en endagslicens (som då bara gäller för en dag); dessa kan du lösa högst 4ggr/år och kostar 150:-/st.

Eftersom du är över 18år, "måste" du tävla hästen som Ridhäst, vilket innebär att det är en Hästlicens som ska lösas.
Jag har för mig att du får tävla den som Ponny i just distansritt, men observera att hästen inte får tävla både som Häst och Ponny under samma kalenderår. Det är vilken kategori hästen tävlas i, som avgör vilken licens den ska ha. D-ponnyer får tävla både bland hästar och ponnyer.
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

*kl*

Liten har rätt, förutom när det gäller endagarslicensen. Endagars (eller meetinglicensen) för distansritt upp till 50 km kostar 75 kr/start, inte 150 kr.
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Visste inte att det finns en billigare endagslicens för kortare distanser. :bow:
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Det visste inte jag heller först, så jag räknade på att med 150 kr/start så kunde jag lika gärna betala full licens o kunna starta annat.. Så nu har jag betalt 750 spänn istället för 300 för två distansritter o en dressyrtävling... Gäller att det blir fler tävlingar i år annars blir det sura pengar...
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Eftersom du är över 18år, "måste" du tävla hästen som Ridhäst, vilket innebär att det är en Hästlicens som ska lösas.
Jag har för mig att du får tävla den som Ponny i just distansritt, men observera att hästen inte får tävla både som Häst och Ponny under samma kalenderår. Det är vilken kategori hästen tävlas i, som avgör vilken licens den ska ha. D-ponnyer får tävla både bland hästar och ponnyer.

I distans måste man inte ha hästlicens om man är över 18år. Då får man tävla på en häst med ponnylicens.
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Då tänkte jag rätt. Det gäller ju dock inte i hoppning/dressyr (körning har jag ingen koll på alls) (om man nu vill starta i något annat än distansritt under samma kalenderår).
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Gäller det även om man har livstidslicens? (I TDB har min d-ponny hästlicens, specificerat. Löste livstidslicens precis innan nyår :angel:)
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

kl

Hur gammal behöver man vara för att få rida en prova på/clear round/pay and ride inom distans?
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Fortsätter att kapa tråden.

Har nu anmält mig till min första PP. (Första gången jag gör något tävlingsmässigt med min häst, bortsett från utställning, och jag är redan sjukt nervös:crazy:)

Har dock några frågor (fler kanske kommer sen)
Det står i TR att det ska vara en hjälm godkänd för distans, jag gissar att en vanlig ridhjälm är ok?
Om det regnar och är kallt, hur ska man vara klädd? Får man pälsa på sig tjock tröja och regnkläder?
På distansbilder så har man skrivit startnumret på hästen, gör man även detta i PP och vad använder man?
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

fortsätter att kapa tråden.

Har nu anmält mig till min första pp. (första gången jag gör något tävlingsmässigt med min häst, bortsett från utställning, och jag är redan sjukt nervös:crazy:)

har dock några frågor (fler kanske kommer sen)
det står i tr att det ska vara en hjälm godkänd för distans, jag gissar att en vanlig ridhjälm är ok?

ja
om det regnar och är kallt, hur ska man vara klädd? Får man pälsa på sig tjock tröja och regnkläder?

ja så länge du följer klädkravet. Men det räcker med att en tröja har krage. Tänk på att du blir varm så ta inte på för mycket kläder
på distansbilder så har man skrivit startnumret på hästen, gör man även detta i pp och vad använder man?

funktionärerna har dessa pennor så det är inget du behöver skaffa, de flesta tävlingar brukar numrera alla godkända hästar efter förbesiktningen. Tänk dock på att de kan färga av sig på täcken. Sen brukar hästen vara "numrerad" ett par dagar efter tävling trots tvätt. Men det försvinner!

1010101010
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Tack för svaret!

En fråga till: Är det ok att rida i sidepull?
Om ok... det sidepull jag har går att använda som grimma, måste jag då visa henne med tyglar, alltså knäppt som en sidepull, eller kan jag knäppa det med ett grimskaft så det blir som en grimma?
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Ja det får du. Du visar med det som träns och tyglar. Endast i internationella klasser får man visa i grimma
 
Sv: Prova på - Vad gäller?

Jag fortsätter att fråga på.

Har läst i TR men hittar inget om detta..

Är det ok att rida med träningsklocka/pulsmätare? Med träningsklocka menar jag sådan som mäter avstånd, tid, hastighet mm
 

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 653
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 952
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
23 081
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 879
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp